پنج باور اشتباه در طراحی لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    پنج باور اشتباه در طراحی لوگو

    دوست داشتید اگر آرم و لوگوی شما توانایی سخن گفتن داشت چه چیزی را به بیننده بگوید و چه مفهومی را برساند؟ در طراحی لوگو و آرم سلیقه های زیادی وجود دارد. ممکن است شما مقالات زیادی در مورد طراحی لوگوهای خوب یا بد بخوانید که ممکن است یا هم در تناقض باشند. ولی در طراحی لوگو چند باور غلط وجود دارد که طراحان لوگو در آن اتفاق نظر دارند:

    در این پست باورهای غلطی که در هنگام طراحی لوگو وجود دارد را بیان می کنیم:
    باید نشان دهنده فعالیت شما باشد.فکر می کنید پرچم یک کشور چقدر از بازگوکننده فرهنگ و یا تاریخ آن کشور است؟
    طراحی لوگو نیز دقیقا همین نقش را برای تجارت شما بازی می کند پس نیازی نیست که تاریخ و یا داستان تجارت شما را بیان کند.
    در شکل زیر نمونه هایی از طراحی لوگوهای شرکت های بزرگ را می بینید که داستان یا تاریخ شرکت را بازگو نمی کند.
    لوگوی شما باید بتنواند به خوبی شرکت شما را از بقیه تمیز دهد، دقیقا کاری که یک پرچم برای کشورش انجام می دهد. طراحی لوگو شرکت های بزرگی همچون اپل، نایکی و کوکاکولا هیچ توضیحی در مورد نوع فعالیت آنها به بیننده انتقال نمی دهند ولی با یک نگاه، صاحبان خود را یادآوری می کنند.

     

    نمونه لوگوی شرکت های بزرگ بدون ذکر فعالیتشان


     لوگو باید دارای تصویر باشد
    الزاماً نیازی نیست لوگو حتما شکل داشته باشد . لوگوی بسیاری از شرکت ها فقط نوشته و تایپوگرافی است و همچنان تاثیرگذار و جذاب است. اما نمیتوان گفت استفاده از شکل در طراحی لوگو اشتباه است.  بعضی اوقات یک تصویر بهتر در ذهن مخاطب می ماند تا آرم شرکت. حتی بعضی اوقات تصویر استفاده شده شکلی است که ممکن است به موضع و فعالیت شرکت هم ارتباطی نداشته باشد ولی از نظر گرافیکی زیبا و جذاب است و در ذهن می ماند.

    پیشنهاد می  شود در طراحی لوگو خود زمانی از تصویر استفاده کنید که نیاز به انتقال یک مفهوم کوتاه و به یاد ماندنی دارید. ولی انتخاب نوشته و تایپوگرافی هم انتخاب خوبی خواهد بود.


    چند نمونه لوگو تایپوگرافی


    در صورتیکه تصویر مناسبی دارید نیاز نیست از اسم استفاده کنید
    شناخت یک لوگو و جا انداختن آن در ذهن مردم نیاز به تکرار مداوم دارد. گاهی اوقات می بینید که شرکت های بزرگ از طرح لوگوی خود به تنهایی استفاده می کنند چون به خوبی شناخته شده اند. در صورتیکه طرح لوگوی شما یک طرح گرافیکی ساده باشد و فعالیت شما را به خوبی می رساند بازهم نام شرکت را گوشه ای کنار آن بنویسید تا در ذهن مخاطب بنشیند.

    لوگوی پپسی را به خاط می آورید؟ هیچ نکته خاص و یا مفهوم جادویی پشت این لوگو وجود ندارد . تنها نکته این است که بارها و بارها دیده شده سعی کنید تا جای ممکن نام شرکت را در کنار نام لوگو خود استفاده کنید تا به همراه هم شناخته شوند.


    چند تا از لوگوهای فوق را بدون نام شرکت در تصویر می توانید نام ببرید؟


     طراحی لوگو باید نشانی از صنعت مربوط باشد.
    نمونه ی لوگو به این شکل معمولاً در صنعت ساختمان دیده می شود. برای مثال لوگوهایی با شکل تپه و درخت ممکن است برای شما آشنا باشد و یا در صنعت پوشاک ممکن است طراحی لوگو به صورت فونت های فانتزی و سفید انجام شوند.
    هدف اصلی طراحی لوگوی شما باید خلق تفاوت بین شما و رقبایتان باشد. در صورتیکه شما هم بخواهید مسیر کلیشه ای بروید نیازی به وسواس نخواهد بود.
    طرح لوگوی شما نباید تاریخ انقضا داشته باشد.

    هدف شما از طراحی آرم برندسازی و تبلیغ است اگر قرار باشد خیلی زود آن را تغییر دهید و بازسازی کنید کارآیی تبلیغاتی خود را از دست می دهد ولی به این معنی نیست که نباید لوگوی خود را هیچ وقت تغییر دهید. حتی شرکت های بزرگ مانند گوگل هر چند وقت یکبار لوگوی خود را تغییر می دهند ولی شکل اصلی آن را حفظ می کنند و تنها با تنوعی کوچک آن را به روز می کنند. این کار سبب می شود شرکت شما شرکتی پویا و با تغییرات جهانی به نظر برسد.

    در نتیجه طراحی لوگوی خود را به گونه ای انجام دهید که پایه ای مناسب برای زمان طولانی باشد اما امکان به روز رسانی آن با حفظ پایه ی اصلی آن وجود داشته باشد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط