از نظر روانشناسی هر رنگی را که سعی دارید برای لوگو انتخاب کنید باید همیشه مکمل باشد به این معنی که لوگو شما زمانی که سیاه باشد روی پس زمینه سفید به خوبی عمل کرده و برعکس اگر سفید باشد روی پس زمینه سیاه به خوبی عمل کند.
نقش شکل در طراحی لوگو
از نظر روانشناسی شکل از مهم ترین عوامل در ساخت لوگو است. مغز انسان از شکل ها عکس می گیرد و آن ها را به خاطر میسپارد یک شکل مشخص در اکثر موارد در ذهن انسان می ماند.
لوگو Nike را به یاد می آورید؟ لوگو McDonalds؟ و یا نشانه بازی های المپیک؟
از نظر دیدگاه روانشناسان تفاوت زیادی بین حروف و علائم وجو دارد ، حروف چیز خاصی را نمی رساند اما اشکال با معنی و صدا همراه است. هنگام طراحی لوگو باید روی شکل و فرم هر کدام از حروف جداگانه کار کنید و در نظر داشته باشید به دنبال افزودن معنی به آن هستید تا زمانیکه به بهترین دست یابید. با پیروی از این دستورالعمل اغلب لوگوی قدرتمندی خلق می کنید.
نگاهی به برخی از لوگوها از دید روانشناسی ( خوب یا بد )
خوب
فلش را در لوگو Fedex میببینید؟
این یکی از بهترین نمونه های استفاده از روانشناسی در طراحی یک لوگو است. شکل فلش به وسیله فضای منفی و با حروف “E” و “X” ایجاد شده و به نظر لوگو توسط یک انسان نابغه طراحی شده است .
Lindon Leader یک فلش را به طور پنهانی در لوگو Fedex جای داده است و کار فوق العاده ای انجام داده است. در یک مصاحبه او گفته است: " من به این فکر کرده بودم که اگر وجود یک فلش در این طرح می تواند نشانه برای سرعت و دقت باشد، که هر دو از ویژگی های ارتباطی FedEx هستند."
اغلب توجه طراحان تنها به زیبایی شناسی لوگو ها است، و به همین دلیل است که بعضی از لوگو ها اینقدر بد طراحی می شوند، اما در نظر داشتن روانشناسی در طراحی لوگو باعث ایجاد لوگو های فوق العاده می شود.
بد
زمانی که شما به این لوگو نگاه کنید، دیگر دوباره به آن نگاه نمی کنید.
این یک مورد بسیار جالب است. Pepsi به خاطر طراحی یک لوگو جدید 1 میلیون دلار پرداخته است، که با یک شرکت به نام Arnell Group خلق شده است. تصویر بالا تصور هنرمند سانفرانسیسکویی Lawrence Yang را نشان می دهد در اولین باری که این لوگو جدید را دیده است.
اگر آن ها قبلاً به آن فکر می کردند اینطور نمی شد!
هر چیزی می تواند برای ایجاد معنی در لوگو استفاده شود، اما ممکن است آن واقعاً چیزی نباشد که شما می خواهید. حتی اگر برای طراحی یک لوگو 1 میلیون دلار می گیرید از این مورد مستثنی نیستید. اگر در حین طراحی یک لوگو به روانشناسی آن نیز فکر کنید می توانید اعتبارتان را حفظ کنید.
زشت
اگر حتی به زیبایی شناسی یک لوگو فکر نمی کنید حداقل به روانشناسی طراحی لوگو فکر کنید تا دست کم لوگوی زشتی طراحی نکنید.
یک مورد در این زمینه (لوگو جدید Twitter)
یک نمونه که در آن به روانشناسی توجه شده تا ارزش طراحی لوگو بالا رود لوگو جدید Twitter است. نسخه جدید آن ساده و رتوش شده و زاویه آن تغییر کرده است. حالا پرنده Larry به بالا نگاه می کند؛ که به رشد اشاره داشته و اینکه پرنده به آینده نگاه می کند و این چیزی است که خود Twitter IPO آن را در نظر دارد؛ و شکل آن بیشتر قابل تشخیص و به یاد ماندنی شده است.
اما از طرف دیگر، زمانی که مردم این لوگو جدید را دیده اند، یک معنای جدید در آن ایجاد کرده اند.
نکته مهم دیگر در طراحی لوگو زمانی است که طراحی یک لوگو برای مخاطب های جوان انجام می شود. هنگامیکه که برای مسن تر ها کار می کنیم، تنها باید به پیشرفت محصول در بازار پر پیچ و خم فکر کنیم، اما برای مشتری های جوان این مورد فرق می کند.
ترکیب خوبی از رنگ متن ها و نشانه ها یک تمرین بسیار خوب برای زیبایی شناسی بوده اما این در زمانی است که شما به در پشت پرده به روانشناسی طراحی نیز فکر کنید تا به بهترین نتیجه برسید.
روانشناسی طراحی لوگو - قسمت اول