لوگو کوکاکولا

آنچه در این مقاله میخوانید
    لوگو کوکاکولا

    همه ما تا به حال نام برند کوکاکولا را شنیده‌ایم و با نوشابه‌های خوش طعم آن آشنا هستیم. کوکاکولا یکی از مشهورترین تولید کننده‌های نوشابه در جهان است که با لوگوی نمادین خود شناخته می‌شود. قطعاً برند کوکاکولا علاوه بر تولید محصولات گوناگون و پرطرفدار خود، بیشتر شهرتش را مدیون لوگوی منحصر به فردی است که با دیدن آن حتی از چندین متر آن طرف هم می‌توانیم این برند را تشخیص دهیم. در این مقاله می‌خواهیم درباره راز لوگو کوکاکولا و طراحی آن صحبت کنیم پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا بیشتر با لوگو کوکاکولا و تاریخچه آن آشنا شوید در این مقاله با بیزگو همراه باشید.

    معرفی برند کوکاکولا

    شرکت کوکاکولا اولین بار در سال ۱۸۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و بلافاصله پس از تاسیس خود رشد تصاعدی پیدا کرد. روی تمام لوگوهای سازنده، نام کوکاکولا نوشته شده بود. این نام توسط فرانک رابینسون بر اساس مواد محصول اصلی این شرکت یعنی برگ بوته کوکا و آجیل کولا اختراع شد. جان پمبرتون مسائل مربوط به برندینگ را به او سپرد.

     رابینسون با تسلط بر هنر نویسندگی زیبا، کلمات کوکاکولا را با حروف مجعد و مرتب ترجمه کرد. علامت تجاری پیشنهادی او هنوز در حال استفاده است و گذشت زمان‌بر فونت و دیگر هرگز تشکیل دهنده لوگو آن زیاد تاثیر نگذاشته است. امروزه بطری‌هایی با برچسب‌های قرمز و سفید کوکاکولا را می‌توان به معنای واقعی کلمه در هر سوپرمارکت و فروشگاه مواد غذایی در سراسر جهان یافت. جالب‌ترین چیز در مورد این برند این است که فقط تعداد کمی از مردم دستور اصلی آن را می‌دانند.

    بیشتر بخوانید: تاریخچه لوگو آدیداس

    طراح لوگو کوکاکولا

    تحلیل لوگو کوکاکولا

    بیایید کمی درباره تحلیل لوگو کوکاکولا صحبت کنیم. نماد شرکت کوکاکولا لوگوتایپ خطی است که برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ معرفی شد. از آن سال تا به امروز این لوگو تایپ اصلاح و تقویت شده اما با این حال سبک قدیمی خود را از دست نداده است. 

    اصلی‌ترین ویژگی متمایز لوگوی کوکاکولا کلمه‌ای است که با حروف منحصر به فرد اسپنسری اجرا شده است. این کتیبه که با فونت دست‌نویس تنظیم شده که بسیار شیک و زیبا به نظر می‌رسد و هیچ مشابهی در جهان هویت بصری ندارد. لوگوی برند کوکاکولا از همان ابتدای فعالیت خود تا به امروز رنگ قرمز داشت. در واقع این شرکت از همان آغاز فعالیت خود تصمیم گرفت از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی لوگو خود استفاده کند.

     امروزه لوگوی شرکت کوکاکولا را نمی‌توان در هیچ رنگ دیگری تصور کرد. زیرا همه ما آن را به رنگ قرمز می‌شناسیم. در واقع رنگ قرمز بخشی جدایی ناپذیر از هویت بصری برند کوکاکولا است. رنگ قرمز در لوگو کوکاکولا نمادی از برتری و قدرت است. اگرچه این رنگ قرمز نیز تاریخچه عجیبی دارد. به این صورت کوکاکولا از بطری قرمز رنگ برای نوشیدنی خود استفاده می‌کرد تا در هنگام تحویل به داروخانه‌ها با دیگر محصولات اشتباه گرفته نشود.

    بیشتر بخوانید: انتخاب رنگ لوگو

    طراح لوگو کوکاکولا

    طراح لوگوی کوکاکولا فرانک میسون رابینسون بود. در حالی که آقای رابینسون برای مخترع کوکاکولا، جان پمبرتون، به عنوان حسابدار کار می‌کرد، او همچنین نقش بزرگی در ایجاد و توسعه برند داشت. لوگو کوکاکولا بر اساس فونت اسپنسرین بود که در آن زمان پرکاربردترین شکل دست خط رسمی بود.

    طراح لوگو کوکاکولا

    آرم کوکاکولا برعکس

    شاید تا به حال شما نیز با مطالبی که درباره لوگوی برعکس کوکاکولا گفته می‌شود برخورده باشید. چندین سال پیش شایعاتی مبنی بر ضد دینی بودن لوگو کوکاکولا پخش شده بود که باعث خشم بسیاری از مسلمانان جهان شده بود. افرادی که راز لوگو کوکاکولا را متوجه شده بودند می‌گفتند که این لوگو بدون اینکه افراد معمولی به آن دقت کنند در واقع یک اهانت به پیامبر (ص) و شهر مکه است. 

    اگر یکبار برچسب نوشابه کوکاکولا را از بدنه آن جدا کنید و به پشت آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که نام کوکاکولا به این صورت خوانده می‌شود «لا محمد – لا مکه» یعنی محمد و مکه وجود ندارد. اما با این حال به طور صد در صدی نمی‌توان این موضوع را تایید کرد. به این خاطر که زمانی که رابینسون الگو را طراحی کرد به هیچ عنوان در اندیشه افکار اسلام‌ هراسی نبوده است. از طرفی دیگر از آنجایی که اخیراً بطری‌های این محصول به صورت فلزی تولید می‌شوند در نتیجه اگر حتی نام کوکاکولا به این صورت بر روی بطری حک شود از داخل ظرف قابل مشاهده نخواهد بود.

     بنابراین اگر کوکاکولا قصد داشت تا با اعتقادات مسلمانان مقابله کند باید لوگو برند خود را بر روی شیشه یا پلاستیک طراحی می‌کرد. از طرفی دیگر محصولات کوکاکولا فاقد مشروبات الکلی هستند بنابراین برای مسلمانان قابل استفاده‌اند. پس باید گفت که در تولید این محصولات هیچ‌گونه ضدیتی با قوانین اسلام دیده نمی‌شود. بنابراین غیرمنطقی به نظر می‌رسد که بخواهیم طراحی لوگو کوکاکولا را یک امر توطئه آمیز بدانیم.

    بیشتر بخوانید: اصول طراحی لوگو کافه و رستوران

    آرم کوکاکولا برعکس

    تاریخچه لوگو کوکاکولا

    کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید و با دانلود لوگو کوکاکولا به سرعت متوجه می‌شوید که چه تاریخچه متفاوتی را از لحاظ طراحی و ساخت پشت سر گذاشته است. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی جزئی‌تر تاریخچه لوگو کوکاکولا بپردازیم:

    از سال ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۷

    نسخه اولیه لوگو کوکاکولا ساده‌ترین لوگو آن بود. به طوری که به سختی می‌توانستید یکی از نمادین‌ترین لوگوها را در این حروف ساده با سریف تشخیص دهید.

    اولین لوگو کوکاکولا

    از سال ۱۸۸۷ تا ۱۸۹۰

    خیلی زود، بنیان‌گذار شرکت جان اس. پمبرتون، نیاز به یک علامت کلمه متمایزتر و دقیق‌تر را درک کرد. اینجا بود که تغییر و تحولاتی روی لوگو این شرکت انجام شد. در واقع می‌توان گفت لوگو کوکاکولا از آن سال‌ها تا به امروز شکل کلی خود را حفظ کرده است. با این حال در طول چندین سال مختلف چندین بار به‌روزرسانی‌های کوچکی بر روی آن انجام شده است.

    لوگوي كوكاكولا

    از سال ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۲

    طراحی مجدد سال ۱۸۸۹ نسخه ظریف‌تری از لوگوی کوکاکولا را معرفی کرد، با خطوط کشیده‌ای از هر دو «C» که حتی بیشتر خمیده بودند و دو الماس کوچک لوزی شکل، که به رنگ مشکی در وسط فضای منفی حروف کشیده شده بودند. این نوشته با یک علامت کاما بزرگ شده همراه بود.

    راز لوگو کوکاکولا

    از سال ۱۸۹۲ تا ۱۸۹۹

    در سال ۱۸۹۲ لوگوی جدید کوکاکولا باری دیگر به صورت جزئی‌تر ترسیم شد. به طوری که اگر در فاصله چند سال این دو لوگو را با یکدیگر مقایسه کنید به سختی متوجه تغییرات آن خواهید شد. فقط حاشیه مستطیل قرمز بود که این لوگو را از لوگوی کوکاکولا در سال ۱۸۸۷ متمایز می‌کرد.

    لوگوی جدید کوکاکولا

    از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۳

    در سال ۱۸۹۹ لوگو کوکاکولا دوباره اصلاح شد و همه حروف متعادل‌تر شدند و خطوط دو قسمت نام نوشیدنی تقریباً برابر شدند. نشان جدید صاف‌تر است و به لوگوی نمادینی که امروزه همه می‌توانیم ببینیم نزدیک‌تر به نظر می‌رسد.

    از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۳۴

    اولین نسخه از لوگوی کوکاکولا، که تقریباً شبیه لوگوی فعلی است، در سال ۱۹۰۳ بر اساس نسخه قبلی ساخته شد، اما با خطوط باریک‌تر و بلندتر حروف و خطوط پررنگ‌تر. به طور کلی، هیچ چیز در مفهوم طراحی تغییر نکرد، اما ظاهر لوگو بیشتر اصلاح شد.

    لوگوی برند کوکاکولا

    از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۱

    با طراحی مجدد در سال ۱۹۳۴، لوگوی کوکاکولا رنگ قرمز نمادین خود را به دست آورد که هنوز در شرکت باقی مانده است. این همان کتیبه روی نشان قبلی بود، اما به دلیل سایه روشن قوی آن، ظاهری قدرتمندتر و زیباتر پیدا کرد.

    از سال ۱۹۴۱ تا ۲۰۰۹

    تیم طراحی علامت کلمه را بیشتر به صورت ایتالیک درآوردند و حاشیه را حذف کردند. همچنین حروف در مقایسه با نسخه قبلی کشیده‌تر به نظر می‌رسند.

    از سال ۲۰۰۹ تا امروز

    در سال ۲۰۰۹ بود که لوگو کوکاکولا برای آخرین بار دچار تغییر و تحولاتی شد. در واقع آرم جدید کوکاکولا که امروز آن را مشاهده می‌کنیم مربوط به طراحی آن در سال ۲۰۰۹ است. طراحی لوگو جسورانه‌تر شده اما سبک کلی آن تغییر نکرد.

    بیشتر بخوانید: لوگو استارباکس

    لوگوی شرکت کوکاکولا

    بررسی عناصر به کار برده شده در طراحی لوگو کوکاکولا

    اگر یک بار لوگوی شرکت کوکاکولا را در اینترنت دیده باشید با توجه بیشتر به جزئیات آن، متوجه شده‌اید که عناصری مانند نماد، رنگ، فونت و... در تشکیل آن به کار رفته است. در این بخش می‌خواهیم جزئی‌تر این عناصر را بررسی کنیم:

    نماد

    نماد یا سمبل کوکاکولا امروزی دارای طراحی کلاسیک و دورنگی است که بسیار ساده بوده اما از همه لحاظ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. زیرا در عین سادگی توانسته به خوبی در ذهن و دل مخاطبان جای باز کند.

    رنگ

    غیر ممکن است که از کسی بپرسید لوگو کوکاکولا چه رنگی است و پاسخی برای آن نداشته باشد. لوگو کوکاکولا ترکیبی جذاب از رنگ سفید و قرمز است که بیانگر خوشبینی، برتری، جوانی و خلوص است.

    بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ در برندسازی

    فونت

    فونت متمایز همان چیزی است که برند را می‌سازد. طراحی چرخشی و منعطف لوگو کوکاکولا چندین درجه به زیبایی و ظرافت لوگوی آن اضافه می‌کند.

    فونت لوگو کوکاکولا

    سخن پایانی

    در این مقاله درباره لوگو کوکاکولا صحبت کردیم. از آنجایی که مدت زمان زیادی از تاسیس این شرکت می‌گذرد کاملاً طبیعی است که لوگوی آن چندین بار دچار تغییر و تحولات شده باشد. با این حال چیزی که درباره لوگوی کوکاکولا لازم به ذکر است این است که این شرکت هیچ‌گاه اصالت خود را از دست نداده و هنوز هم که هنوزه می‌توانید عناصر اصلی لوگو قدیمی را در آرم جدید آن مشاهده کنید و این همان چیزی است که یک برند با اعتماد به نفس مانند کوکاکولا به آن احتیاج دارد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط