پوما یکی از قدیمیترین شرکتهای دنیا در زمینه تولید لباسهای ورزشی است. لوگو پوما با یک گربه وحشی سیاه رنگ که در حال پرش است شناخته میشود و آن را به یکی از معروفترین و شناختهشدهترین نمادها در تاریخ ورزش تبدیل میکند. اگر اهل ورزش باشید و یا به خرید لباسها و ستهای ورزشی علاقه مند باشید حتماً تا به حال با وکتور لوگو پوما روبرو شدهاید. در این مقاله میخواهیم درباره معنی لوگو پوما و طراحی آن صحبت کنیم پس با بیزگو همراه شوید.
معرفی برند پوما
برند پوما یکی از قدیمیترین تولید کنندگان پوشاک، کفش و لوازم جانبی و سایر تجهیزات ورزشی است. این برند پس از نزاع بین دو برادر که کارخانه کفش برادران داسلر را در سال ۱۹۲۴ تأسیس کردند، ظاهر شد. در سال ۱۹۲۴ خانواده داسلر این شرکت را با نام کارخانه کفش برادران داسلر به ثبت رساندند. یک سال بعد، یکی از اعضای این شرکت، کفشهای فوتبال استوک دار را اختراع کرد که قبلاً در هیچ جای دیگری تولید نشده بود. معلوم شد که کفشها نه تنها راحت هستند بلکه برای ورزش نیز کاملاً مناسب هستند. بنابراین این مدل به محصول اصلی شرکت تبدیل شد.
بیشتر بخوانید: طراحی انواع لوگو ورزشی
کسب و کار برند پوما به سرعت در حال رشد بود و با آن سود نیز به همراه داشت. این موضوع در سال ۱۹۲۶ به برادران اجازه داد تا کارخانه بزرگ خود را تأسیس کنند که تولید انبوه کفش را آغاز کرد. پس از درگیری که بین برادران در سال ۱۹۴۸ اتفاق افتاد، شرکت به دو بخش تقسیم شد.
یکی از برادران شرکت خود را آداس (که بعداً به آدیداس تغییر نام داد) نامید و دومی نام RuDa را برای شرکت خود انتخاب کرد. متعاقباً، RuDa نام خود را به پوما تغییر داد. در همان سال، پوما اولین کفشهای فوتبال خود را با نام Atom روانه بازار کرد. از آن زمان تا به امروز، این شرکت به طور پیوسته مدلهای جدیدی تولید میکند و راهحلهای نوآورانهای را هم در ظاهر و هم در مواد به مشتریان ارائه میدهد. تنوعی که محصولات برند پوما دارد باعث شده تا تمام مردم در سراسر جهان از این برند در کنار برندهای دیگری مانند آدیداس، نایکی و... به عنوان بهترین برند تولید کننده لوازم جانبی و پوشاک ورزشی یاد کنند.
آرم پوما چیست؟
از زمانی که این شرکت دست به تغییر نام خود زد و نماد معروف گربه وحشی در حال پرش بر روی لوگو پوما نقش بست، ایده طراحی و خلق لوگوی برند پوما به این دلیل بود که این برند قصد داشت تا چابکی و شور و نشاط و آزادی را در لوگو خود به نمایش بگذارد. بنابراین به نظر میرسد که این لوگو توانسته به خوبی تمام این صفات را برای مشتریان خود به نمایش بگذارد.
از طرفی دیگر نام برند جدید در اصل از نام موسس آن شکل گرفته است. بنابراین از اولین حضور گربه در لوگوی پوما، چندین تغییر کوچک ایجاد شد. دو نسخه اول لوگو به شکل یک شش ضلعی نامنظم بود که در داخل آن یک گربه وحشی از یک حرف "D" میپرید. سپس لوگو سادهتر شد، حرف D حذفشده و فقط خود پوما را در یک جهش آزاد نگه داشت.
بیشتر بخوانید: لوگو آدیداس
نسخه اولیه لوگوی معروف حیوان جهنده توسط رودولف داسلر، موسس این برند آلمانی اختراع شد. انتخاب این نماینده خاص از جانوران تصادفی نیست. به این دلیل که صاحب کارخانه فکر میکرد که لباسها و تجهیزات تولید شده توسط شرکت باید تداعی کننده شخصیت یک شکارچی برازنده یعنی استقامت، چابکی، سرعت و انعطاف پذیری باشد. در نتیجه میتوان معنی لوگو پوما را اینگونه تلقی کرد که این لوگو سرعت و تلاش ورزشکاران را نشان میدهد. رودولف متقاعد شده بود که این ویژگیهای ذاتی همه افرادی است که به ورزش علاقه دارند و لباسهای PUMA و سایر لوازم جانبی به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک میکند.
تاریخچه لوگو پوما
کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید و با دانلود لوگو پوما به سرعت متوجه میشوید که چه تاریخچه متفاوتی را از لحاظ طراحی و ساخت پشت سر گذاشته است. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، لوگوی این برند چندین بار در طول سالها تغییر کرده است و گربه وحشی این لوگو به جز تنها یک نسخه که به مدت دو سال توسط پوما استفاده میشد، همیشه بخشی از نشان و نماد لوگو پوما بوده است. در این قسمت میخواهیم به بررسی جزئیتر تاریخچه لوگو پوما بپردازیم:
از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۸
اولین لوگوی پوما در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و دارای یک تصویر تک رنگ بود، جایی که گربه وحشی سیاه در حال پریدن از یک حرف تیز و باریک "D" بود که رنگهای مشکی را نیز به نمایش میگذاشت اما با رنگ سفید مشخص شده تر و واضحتر بود. این برند همچنین از یک نسخه رنگی معکوس از آن نشان استفاده کرد و یک حیوان سفید با حرف را روی پسزمینه شش ضلعی سیاه قرار داد.
از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۸
طراحی مجدد سال ۱۹۵۱ هندسه و حروف بیشتری را به آرم اصلی آورد و آن را در یک قاب شش ضلعی دوتایی محصور کرد، عبارت "Rudolf Dassler Schufabrik" در اطراف لوگو قرار داشت. در وسط نشان و زیر تصویر گربه جهنده، کلمه "پوما» با حروف سیاه پررنگ با خطوط گرد نوشته شده بود. این هندسیترین نشانی بود که تا به حال توسط این برند استفاده شده بود و گربه وحشی در اینجا برای نشان دادن تمام ایدههای داسلر در مورد برازندگی، انعطاف پذیری و استقامت به کار گرفته شده بود.
از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰
گربه سیاه در سال ۱۹۶۸ به هویت بصری برند بازگشت و تنها عنصر لوگو بود که خطوط اصلی خود را اصلاح و تمیز کرد. این یک نشان مینیمالیستی بود که فقط دو سال در شرکت ماند و بعداً کمی تغییر یافت. گرد داسلر، پسر رودولف، با کاریکاتوریست لوتز بکز دوست بود. او بود که مأمور طراحی لوگوی جدید پوما شد.
از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴
پوما در سال ۱۹۷۰ تلاش کرد تا بیشتر حجم لوگو خود را به صورت عمودی قرار دهد و این درست همان زمانی است که نشان نمادین و فعلی برند پوما برای اولین بار طراحی شد. رنگ اصلی آن از سیاه به سفید تغییر یافت و شکل گربه وحشی یک طرح کلی سیاه و ظریف به دست آورد که آن را حتی برازندهتر و ظریفتر نشان میداد. این لوگو نیز یکی از تنها سه نشان پوما بود که بدون هیچ حروفی کشیده شده بود.
از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
در طی این دو سال بار دیگر وکتور لوگو پوما یعنی گربه وحشی سیاه میشود و در سمت راست از علامت کلمه پررنگ بزرگ شده با حروف sans-serif سفارشی با زوایای گرد حروف قرار میگیرد. این ترکیب بر روی زمینهای روشن قرار گرفته و در یک قاب مستطیلی کشیده افقی محصور شده است. همچنین پالت رنگی لوگو پوما تغییر کرد و حروف زرد رنگ و نمادین روی پس زمینه سبز رنگ، ترکیبی تازه و روشن داشت که نشان دهنده پیشرفت، انگیزه و رشد بود.
از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸
در سال ۱۹۷۶ باری دیگر نوار جایگزین نشان معروف پویا یعنی گربه وحشی شد و در زیر لوگوتایپ ایتالیک با حروف کوچک قرار گرفت و در خطوط ضخیم از حروف مدرن و در عین حال بسیار ساده sans-serif با نوار عمودی "P" کشیده اجرا شد.
از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰
حروف لوگو تایپ دوباره در سال ۱۹۷۸ بزرگ شدند و پومای جهشی در همان سال به لوگوی این برند بازگشت. این یک لوگوی اولیه بود که امروز هم میتوانیم آن را ببینیم. علامت گربه وحشی در برند پوما قرار داشت و سمت راست آن عبارت پوما قرار داده شده بود.
از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸
در سال ۱۹۸۸ برند پوما شروع به استفاده از نماد خود بدون هیچگونه جزئیات اضافی کرد. نمادی که در این سال به شرکت پوما اضافه شد همان لوگو پوما معروفی است که امروزه میتوانیم آن را در انواع وسایل و تجهیزات آنها ببینیم. این لوگو اکنون با خطوط کاملاً تمیز طراحی شده بود و ظرافت و رویکردهای این شرکت را به نمایش میگذاشت.
از سال ۱۹۸۸ تا امروز
از سال ۱۹۸۸ تا به امروز برند پوما همچنان از لوگو معروف خود استفاده میکند. این لوگو تقریباً یک کپی از نسخه ۱۹۸۰ است اما با این حال خطوط حروف صافتر و نرمتر شدهاند. از طرفی دیگر فونت زیبایی که برای نوشتن عبارت پوما در این لوگو به کار رفته است لوگو پوما را نفیستر و شیکتر میکند و حس تخصص و اطمینان را به تمام ویژگیهای برند افزایش میدهد.
بررسی مهمترین عناصر به کار رفته در طراحی لوگو پوما
اگر یک بار وکتور لوگو پوما را در اینترنت دیده باشید یا با دانلود لوگو پوما و توجه بیشتر به جزئیات آن، متوجه میشوید که عناصری مانند نماد، رنگ، فونت و... در طراحی این لوگو به کار رفته است. در این بخش میخواهیم جزئیتر این عناصر را بررسی کنیم:
فونت
یکی از مهمترین عناصر بصری در طراحی لوگوی برند پوما بدون شک فونت لوگو پوما است. حروف مورد استفاده در علامت کلمه فعلی تا حدودی شبیه به آنچه در سال ۱۹۵۷ توسط رودولف داسلر ایجاد شد، است. به این معنی که مجدداً اشکال گرد غالب هستند و زوایای تیز وجود ندارد. با این حال، فونت فعلی کمی پررنگتر است و حروف کمی تغییر کردهاند. نزدیکترین فونتهای تجاری به فونتهای مورد استفاده در نشان پوما، احتمالاً Quandor Regular یا FF Softsoul Std Bold هستند. البته برخی تغییرات قابل توجه در خطوط به وجود آمده است.
بیشتر بخوانید: انواع فونت مناسب لوگو
رنگ
معمولاً لوگوی پوما به رنگ مشکی در پس زمینه سفید نشان داده میشود. با این حال، در صورتی که زمینه نیاز به انتخاب رنگ دیگری داشته باشد، میتوان لوگوی برند را با خطوط سفید در پس زمینه قرمز یکدست یا در یک پالت رنگ آبی تیره و سفید مشاهده کرد. همه نسخهها به یک اندازه قوی و پیشرفته به نظر میرسند.
سخن پایانی
در این مقاله درباره لوگو پوما، تاریخچه و طراحی آن صحبت کردیم. نه فقط برند معروفی مانند پوما بلکه تمام برندهای جهان برای اینکه در ذهن مخاطبان به خوبی جا باز کنند باید در طراحی و انتخاب رنگ فونت و نماد خود بسیار دقیق و موشکافانه عمل کنند. اگر لوگو برند به درستی طراحی و انتخاب شود قطعاً میتواند دستاوردهای بزرگی برای برند های کوچک به همراه داشته باشد.