ترکیب رنگ لوگو یکی از المانهای مهم و تاثیرگذار در طراحی لوگو و جذب مخاطبین به شمارمیرود. شما ساعتها وقت صرف ایجاد یک لوگو، تنظیم دقیق تایپوگرافی و شکل آن کردهاید؟ حالا به این رسیدید که همهچیز به ترکیب رنگ لوگو شما بستگی دارد.
قدرت و احساسات رنگ، ابزاری عالی برای شکل دادن به هویت برند شما و نحوه درک مخاطبان شما از آن است. بنابراین اگرچه این تصمیم ممکن است ساده به نظر برسد، اما رنگهایی که برای لوگوی خود انتخاب میکنید، هویت بصری کلی شما را در هر سنگ محک به مشتری نشان میدهد.
از آنجایی که تصمیمگیری دقیقی در این مورد، نیاز است، ما چند نکته و مفاهیم اساسی در این زمینه برای کمک به پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب لوگو برای برند شما را در این مقاله ارائه کردهایم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با بیزگو همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره ترکیب رنگ برای لوگو بدانید به شما بگوییم.
نحوه انتخاب ترکیب رنگ مناسب لوگو
قبل از این که بتوانیم به مفاهیم ترکیب رنگهای مناسب برای لوگو بپردازیم، بیایید نحوه انتخاب رنگبندی مناسب برای برند شما را در نظر بگیریم. در ادامه به برخی از موارد تأثیرگذار در این باره پرداخته شده است:
بدانید که از چند رنگی استفاده کنید
به عنوان یک قاعده کلی، از یک تا سه رنگ در ترکیب رنگ لوگو خود استفاده کنید. از آنجایی که هویت برند شما حاوی لوگوی شماست، حتماً حداقل یک رنگ غالب را انتخاب کنید تا در تمام داراییهای برند شما ظاهر شود. بسته به صنعت، تجارت و ارزشهای برندتان، شما باید بدانید که مخاطبانتان چه رنگهایی را بیشتر ترجیح میدهند.
انواع ترکیب رنگها را بشناسید
درک انواع ترکیب رنگهای لوگو و نحوه استفاده از رنگهای مکمل میتواند به شما در تصمیمگیری استراتژیک در مورد ترکیب رنگ مناسب لوگو کمک کند. در ادامه به ارائه برخی از استراتژیهای موجود پرداخته شده است:
- ترکیب رنگهای تک رنگ: یک طرح رنگ ایجاد شده است.
- ترکیب رنگهای مشابه: یک طرح رنگی (2 یا 3 رنگ) که در کنار یکدیگر روی چرخ رنگ قرارمیگیرند.
- ترکیب رنگهای مکمل: رنگهایی که در دو طرف چرخه رنگ قرار دارند.
- ترکیب رنگهای سهگانه: طرحی از سه رنگ که به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار گرفتهاند.
- ترکیب رنگهای تترادیک: ترکیبی از چهار رنگ که دو مجموعه رنگ مکمل هستند.
روانشناسی رنگ را دنبال کنید
در مرحله بعدی جستجوی رنگهایی که با هم همخوانی دارند، روانشناسی رنگها و این که هر رنگ چگونه بر بیننده تأثیر میگذارد را درک کنید. دانستن چگونگی برانگیختن احساسات مناسب برای برندتان میتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام رنگها را انتخاب کنید.
برای کمک به این فرآیند میتوانید درباره رنگهای لوگو و معانی خاص رنگها بیشتر بخوانید. همچنین، برای راهنمایی در مورد نحوه جفت کردن رنگها با اشکال و تایپوگرافی برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود، به روانشناسی طراحی لوگو توجه کنید.
روانشناسی رنگ در برندسازی
روانشناسی اشکال هندسی در طراحی لوگو
درباره رقبای خود تحقیق کنید
برای درک این که کدام ترکیب رنگ لوگو میتواند برای کسبوکار شما بهترین کارایی را داشته باشد، بازیگران اصلی صنعت خود را ارزیابی کنید تا بفهمید بهترین ترکیب رنگ برای لوگو شما کدام است. مهمتر از همه اینها، به بازار هدف خود توجه کنید. اگر مخاطبان خود را بشناسید، انتخاب طرح رنگی که با آنها بیشترین ارتباط را برقرار میکند آسانتر خواهد بود.
ترکیب رنگ لوگو خود را ثابت نگه دارید
برند شما چیزی فراتر از یک لوگو است. در واقع برند شما یک موجود در حال رشد و در حال تغییر است. با در نظر گرفتن این موضوع، باید هویت برند خود را به وضوح تعریف کنید و تمام اجزای بصری و غیر بصری را مشخص کنید و آن را ثابت نگه دارید. مطمئن شوید در هر جایی که لوگوی شما ظاهر میشود، همیشه بهترین ظاهر خود را خواهد داشت.
هنگام انتخاب ترکیب رنگ لوگو خود، از Pantone Colors استفاده کنید. شناسایی و کنترل رنگ پنتون، به مردم اجازه میدهد در صنایع مختلف با وضوح بیشتری عمل کنند. از تولید محصول و بندسازی شرکتی تا تجارت بصری و توسعه تبلیغات، استفاده از سیستمهای رنگی پنتون ساده است.
از آنجایی که لوگوی شما هم به صورت آنلاین و هم آفلاین در اندازهها و زمینههای مختلف ظاهر میشود، مطمئن شوید که همیشه به بهترین شکل به نظر میرسد و ثبات رنگ را تضمین میکند. شما میتوانید با استفاده از سایت بیزگو بهترین ترکیب رنگ برای لوگو خود را به کار گیرید
ترکیب رنگهای مناسب برای لوگو
لازم است برای طراحی یک لوگو مناسب با بیشترین اثرگذاری با بهترین ترکیب رنگ لوگو آشنا شوید. در ادامه به تفصیل به ترکیب رنگهای مناسب برای لوگو اشاره شده است.
1. ترکیب رنگ بنفش و زرد طلایی
بنفش و زرد طلایی دو رنگ بسیار اشباع شده هستند که بلافاصله حس انرژی و زندگی را به لوگو میبخشند. به عنوان مثال لوگوی LA Lakers مظهر حال و هوای تیم و نماد انرژی و حرکت بسکتبال است. طرفداران به راحتی میتوانند این ترکیب رنگ لوگوی پر جنب و جوش را چه در یک استادیوم شلوغ و چه روی یک پیراهن تشخیص دهند که جزئیات مهم برای طرفداران یک تیم ورزشی است.
از آنجایی که بنفش و زرد در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند، رنگهای مکمل یکدیگر هستند. بنفش و زرد هر دو رنگهای مثبت و مطمئنی هستند، بنابراین در لوگوهای ورزشی، آرمهای تناسباندام و لوگو باشگاه بدنسازی به خوبی کار میکنند.
2. ترکیب رنگ صورتی و آبی
از نظر فنی، صورتی و آبی مکمل یکدیگر هستند. با این حال، بسیاری از فرهنگها آنها را به عنوان متضاد جنسیتی میبینند. این دو رنگ ترکیبی متعادل در لوگوی Baskin-Robbins ایجاد میکنند. این پالت قابلیت اطمینان و قابل اعتماد بودن را به مشتری نشان میدهد.
در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد: اگر آرم Baskin-Robbins را بررسی کنید، عدد 31 را به طرز هوشمندانهای در داخل حرف B و R پنهان میکند. این عدد نشاندهنده 31 طعم ارائه شده در هر ماه است.
3. ترکیب رنگ نارنجی و صورتی
چرخه رنگ صورتی و نارنجی نزدیک به یکدیگر قرار دارند. همانطور که میدانیم رنگها احساسات را تحریک میکنند، چه راه بهتری برای استفاده از این رنگهای تند برای کسانی که به دنبال عشق و هیجان هستند؟ این ترکیب رنگ لوگو در دریای آیکون اپلیکیشنها بسیار برجسته است.
4. ترکیب رنگ آبی و زرد
مردم آبی را با اعتماد و زرد را با شادی مرتبط میدانند، بنابراین چه ترکیبی بهتر از این می توان برای طراحی لوگو به کار برد. آبی و زرد در چرخه رنگ کاملاً مکمل یکدیگر نیستند، اما یکدیگر را متعادل میکنند.
5. ترکیب رنگ سیاه و سفید
سیاه و سفید کلاسیک بیانتها و ظریف است و در صنایع مختلف کارایی دارد. لوگوی اصلاح شده زارا همیشه در برابر لباسهای رنگارنگ و طرحدار آنها قابل تشخیص است.
هنگامی که یک لوگو طراحی میکنید، همیشه با رنگهای سیاه و سفید شروع کنید. طراحی رنگی باید آخرین مرحله برای شما باشد. لوگوی شما احتمالاً بسته به نوع رسانه، همیشه در قالب رنگ ظاهر نمیشود، بنابراین برای اطمینان از ثبات آن، از چندین تنوع رنگی مانند سیاه، سفید و تک رنگ استفاده کنید.
6. ترکیب رنگ قرمز و سفید
وقتی قرمز و سفید با هم ترکیب شوند، صورتی میشوند. اما هنگامی که رنگها در کنار یکدیگر قرار میگیرند، نتیجهای چشمنواز ایجاد میکنند. به جایی که در زندگی قرمز و سفید میبینید فکر کنید: تابلوهای ایست، فانوسهای دریایی، یک لبخند با رژ لب. همه اینها فوراً توجه شما را جلب میکند.
چند لوگوی کلاسیک قرمز و سفید دیگر نیز شامل کوکاکولا، تارگت و CNN میشود. هنگام استفاده از این ترکیب رنگ لوگو، حتماً تداعیهای احساسی رنگ قرمز را در نظر بگیرید. برخی از فرهنگها رنگ قرمز را به خطر و خشم مرتبط میکنند. اگر قصد دارید از رنگ قرمز در طراحی خود استفاده کنید، شدتهای مختلف این رنگ را امتحان کنید، یک تنظیم ظریف که میتواند احساسات متفاوتی را منتقل کند.
7. ترکیب رنگ سبز کم رنگ و قهوهای ملایم
این ترکیب ملایم و ظریف حال و هوای مهمانی چای را تداعی میکند و حال و هوایی که لوگو برند فرانسوی ماکارون Ladurée را عالی کرده است. این دو رنگ پاستلی فوراً حسی آرام را به مخاطبین القا میکند. این ترکیب رنگ لوگو برای برندهای سلامت و تندرستی یا محصولات شرکتهای ارگانیک، مناسب خواهد بود.
8. ترکیب رنگ سبز جنگلی و بژ خنثی
در این ترکیب رنگ لوگو ما دو رنگ نرم و طبیعی خواهیم داشت. اگرچه این ترکیب رنگ لوگو کاملاً شبیه به ترکیب رنگ Ladurée است، اما سبز جنگلی و بژ خنثی حسی عمیقاً متفاوتی را القا میکنند. از آنجایی که سبز ما را در فضای باز احاطه کرده است، ما آن را با رشد، شکوفایی و تجدید قوا مرتبط میکنیم. این موضوع آن را به یک انتخاب رنگ محبوب برای برندهای طبیعی تبدیل میکند.
در این مورد، برند چوبانی با موفقیت لوگوی آبی و سفید قبلی خود را به سبز جنگلی و بژ خنثی برای ترکیب رنگی آرامشبخش و ساده تغییر داد تا هویت بصری عالیتر و ترکیب رنگ آرامتری داشته باشد.
9. ترکیب رنگ سبز روشن و نارنجی
ترکیب رنگ لوگو سبز روشن و نارنجی نشاندهنده رشد و توسعه است. برنامه زبان Duolingo هم در طراحی لوگو و هم در هویت برند خود از رنگ سبز غالب استفاده کرده است. همانطور که Duolingo میگوید: «دنیا مکانی متنوع و شگفتانگیز است. ما میخواهیم آن را با رنگهایی که استفاده میکنیم منعکس کنیم به همین دلیل است که یک ترکیب رنگ لوگو روشن و زیبا ایجاد کردهایم.»
10. ترکیب رنگ لوگو قرمز و صورتی
بسیاری از افراد مخصوصاً آنهایی که در مد بودند، زمانی جفت دلپذیر قرمز و صورتی را یک تقابل تقلبی میدانستند. از آنجایی که این دو رنگ بسیار شبیه به هم هستند، میتوانند با یکدیگر رقابت کنند. بنابراین، هنگام در نظر گرفتن این طرح رنگی لوگو، این رنگها را متعادل کنید تا به یک ترکیب هماهنگ برسید.
برای جفت کردن موفقیتآمیز این رنگهای لوگوی مشابه، به جای دو رنگ روشن، از سایههای ملایمتر استفاده کنید. استفاده از گرادیان یا انتخاب یک رنگ غالب و برجسته کردن رنگ دوم را در نظر بگیرید. قرمز و صورتی برای لوگوهای مد و آرمهای زیبایی به خوبی کار میکنند.
11. ترکیب رنگ نئون سبز و مشکی
در حالی که بسیاری ممکن است رنگهای نئون را با کتهای اسکی دهه ۸۰ مرتبط کنند اما این رنگها نیز میتوانند نشاندهنده سرزندگی و هیجان باشند. جفت کردن یک رنگ روشن با متن سیاه پررنگ به لنگر انداختن چشم و تمرکز روی نام برند کمک میکند.
رنگهای نئون همچنین میتوانند نشانههای هشداردهنده و خطر باشند، بنابراین اگر این را برای طراحی لوگوی خود در نظر میگیرید، حتماً تعادل را در نظر بگیرید. نئون ها میتوانند در لوگوهای تناسباندام یا برای برندهای جوان و پر جنب و جوش به خوبی کار کنند.
12. ترکیب رنگ سبز نعنایی و صورتی روشن
به یکتکه هندوانه آبدار یا یک گل رز صورتی ساقه بلند فکر کنید و بلافاصله متوجه میشوید که این رنگها با هم کار میکنند. این طرح رنگی لوگو، صورتی روشن را با سبز نعنایی کم رنگ جفت میکند تا ترکیبی قدرتمند ایجاد کند. از آنجایی که صورتی و سبز رنگهای مکمل یکدیگر هستند، تقریباً در هر طراحی به خوبی جفت میشوند.
13. ترکیب رنگ زرد و سبز
یکی دیگر از طرحهای رنگی مشابه، زرد و سبز هستند که شادابی و جوانی را تداعی میکنند. این رنگها هم بیننده را جذب میکنند و هم وقتی با هم استفاده میشوند، هماهنگی بصری ایجاد میکنند. برای اسپریت، رنگها نهتنها به برجسته شدن برند کمک میکنند، بلکه باعث ایجاد ارتباط با محصول میشوند. طرحهای رنگی آرم سبز و زرد اغلب در صنایع غذایی و نظافتی و همچنین گردشگری، ورزش و تناسباندام ظاهرمیشوند.
14. ترکیب رنگ قهوهای و سفید
ترکیب رنگ لوگو قهوهای و سفید گرم و جذاب است. کشاورزی، ساخت و ساز و صنایع قانونی معمولاً از سایههای قهوهای استفاده میکنند، مانند شکلات، قهوه و آبجو.
رنگ قهوهای قابلیت اطمینان، راحتی و حتی بیطرفی را تداعی میکند. استفاده از رنگ به این روش ساده میتواند به طور مؤثر مخاطب مورد نظر شما را جذب کند و به سرعت با آنها ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، قهوهای گاهی اوقات میتواند حس بازگشت را برانگیختن و بنابراین برای لوگوهای یکپارچهسازی با سیستم عامل عالی عمل میکند.
15. ترکیب رنگ سیاه و زرد
طیف وسیعی از لوگوها و صنایع و معروفترین آنها یعنی بتمن از دو رنگ قوی سیاه و زرد استفاده میکنند. از آنجایی که بسیاری رنگ زرد را با گرما، شادی، مثبت بودن و روشنایی مرتبط میدانند، کسبوکارها زمانی که میخواهند برند خود را با این نقوش مرتبط کنند، این ترکیب را انتخاب میکنند. برای استفاده مؤثر از این ترکیب رنگ لوگو، تعادل را به خاطر بسپارید. برای مدیریت کنتراست به فاصلهها توجه کنید.
16. ترکیب رنگ هلویی و سفید
رنگ هلویی و سفید، این ترکیب رنگ لوگو برای سادگی و تطبیقپذیری برنده است. میتوانید رنگهای قرمز، نارنجی یا صورتی بیشتری به هلویی اضافه کنید تا به آرامی شدت آن را تنظیم کنید. این ترکیب رنگ لوگو برای کسب و کارهای آرامش و سلامت بسیار مناسب است.
17. ترکیب رنگ نارنجی و قرمز
بسیاری زمانی که میخواهند حس خاصی را در مخاطبین برانگیزند از این ترکیب رنگ لوگو استفاده میکنند. به عنوان مثال، بخش مالی بر رنگ آبی تمرکز دارد زیرا مصرف کنندگان آن را با اعتماد، قابلیت اطمینان و هوشمندی مرتبط میدانند. لوگوی قرمز و نارنجی آتشین، پر جنب و جوش Mastercard از لوگوهای عمدتاً آبی Visa، Chase یا PayPal متمایز است. هنگام طراحی یک لوگو، همیشه به رقبای خود نگاه کنید تا یک موضوع مشترک پیدا کنید و راههایی را برای ایجاد یک مزیت خلاقانه به خود بشناسید.
18. ترکیب رنگ قرمز و قهوهای
قرمز و قهوهای ممکن است به نظر یک ترکیب رنگی بعید به نظر برسد، اما طراحی نهایی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. در مورد لوگوی Twix، قرمز روشن با قهوهای کاراملی جفت میشود تا ترکیبی جذاب ایجاد کند. این ترکیب با موفقیت یک رنگ روشنتر را با سایهای کمرنگتر جفت میکند. این امر به این دلیل است که قرمز پر جنب و جوش به ته رنگهای گرم قهوهای اجازه میدهد جادوی خود را انجام دهند.
19. ترکیب رنگ قرمز، زرد و سبز
وقتی صحبت از ترکیب سه رنگ در لوگو به میان میآید، ممکن است کار کمی مشکل شود، اما اگر تفاوتهای ظریف منحصر به فرد هر سایه را درک کنید، میتوانید آن را درست انجام دهید. به لوگوی سه رنگ برجسته Monday.com توجه کنید تا متوجه تأثیرگذاری قوی این سه رنگ در ترکیب رنگ لوگو شوید. این سه رنگ غالب، روح را در هویت برند و جزئیات محصول تجسم میدهند.
20. ترکیب رنگ نارنجی، قرمز و سبز لیمویی ملایم
به یاد داشته باشید برای هر زمینهای که در آن مشتریان با محصول شما تعامل دارند، آنها در درجه اول با رنگهای برند شما ارتباط برقرارمی کنند. اغلب، آنها ابتدا با لوگوی شما روبهرو میشوند. هنگام استفاده از ترکیب سه رنگ، انتخاب یک رنگ غالب و دو رنگ آرام به ایجاد یک طرح منسجم کمک میکند. نارنجی و قرمز هر دو رنگهای روشن هستند، در حالی که سبز لیمویی صاف و نرم است.
Sambal Binkie مجموعهای از سس تند و غذاهای آماده و تنقلات تند ارائه میدهد که ریشه در سنتهای خانوادگی دارند. برند بازیگوش، گرم و دعوتکننده آنها قصد دارد مشتریان بالقوه را گرسنه کند. این لوگو به طور موثری حال و هوای برند آنها را از طریق تایپوگرافی، نماد نگاری و رنگ بیان میکند. Sambal Binkie به طور مؤثر در ترکیب رنگ لوگو خود از این سه رنگ استفاده کرده است.
سخن پایانی
یکی از مهمترین عناصر در جذب مخاطب، ترکیب رنگ لوگو است. چیزی که در نگاه اول مخاطبین را به سمت برند شما جذب میکند ترکیب رنگ مناسب برای لوگو است؛ ازاین رو در این مقاله به تشریح مفاهیم و بهترین ترکیب رنگ لوگو پرداختیم تا با اطلاعات کامل ترکیب رنگ مناسب لوگو خود را انتخاب کنید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.