تایپوگرافی اسم آنلاین چگونه است؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    تایپوگرافی اسم آنلاین چگونه است؟

    با اینکه تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر طرحی است، ولی با این وجود موردی است که در وهله‌ی آخر در مورد آن تصمیم می‌گیریم. طراحان معمولا از تایپوگرافی هراس دارند،‌ و همین هراس است که معمولا به انتخاب تایپوگرافی ساده و استفاده از یکی دو تایپ‌فیس معمول روی می‌آورند. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا همه‌چیز را در مورد تایپوگرافی اسم‌ آنلاین یاد بگیرید.

    تایپوگرافی اسم آنلاین

    تایپ‌فیس چیست و چه تفاوتی با فونت دارد؟

    افرادی زیادی هستند که اصطلاحات تایپ‌فیس یا سبک حروف را با فونت اشتباه می‌گیرند. در حالی که این‌ها دو مقوله‌ی کاملا مجزا هستند. تایپ‌فیس یا سبک حروف را به دسته‌ای از نماد‌ها و حروف تایپی می‌گویند.

     این دسته شامل اعداد، حروف و سایر نماد‌هایی می‌شود که به کمک آنها کلمات را روی صفحه می‌آوریم. ولی فونت معمولا یک دست کامل از نشانه‌ها در داخل یک تایپ‌فیس است، که معمولا استایل و اندازه‌ی خاصی هم دارد. پس در واقع فونت زیرمجموعه‌ای از تایپ‌فیس محسوب می‌شود. معمول‌ترین انواع فونت این‌ها هستند:

    • Old style serif

    • Transitional serif

    • Square sans-serif

    • Geometric sans-serif

    • Formal script

    • Casual script

    انواع تایپ‌فیس در تایپوگرافی اسم آنلاین

    1. تایپ‌فیس سریف

    در این نوع تایپ‌فیس، پایین حروف آن خطوط افقی کوتاهی را می‌بینیم. این تایپ‌فیس را معمولا برای سرتیتر روزنامه‌ها، متن اصلی یک سند و یا سرتیتر و متن اصلی متون آنلاین انتخاب می‌کنند.

    تایپ‌فیس سریف خود چندین زیرمجموعه دارد از جمله آنها می‌توان به Old Style Serifs، Transitional Serifs، Neoclassical & Didone و Slab Serifs اشاره کرد. البته هر کدام از این زیرمجموعه‌ها چندین فونت را شامل می‌شوند.

    2. تایپ‌فیس بدون سریف

    همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید، این تایپ‌فیس خطوط افقی پایین حروف را ندارد. این نوع تایپ‌فیس معمولا ظاهر مدرن‌تری دارد. تایپ‌فیس بدون سریف چهار دسته‌بندی مجزا دارد: Grotesque، Neo-Grotesque، Humanist و Geometric.

    3. تایپ‌فیس نوشتاری

    این نوع تایپ‌فیس براساس خط تحریری طراحی شده‌است و برای همین حروف آن کاملا روان به نظر می‌آید. تایپ‌فیس نوشتاری دو نوع رسمی و غیررسمی دارد. نوشتارهای رسمی معمولا یادآور نامه‌هایی هستند که در قرون ۱۷ و ۱۸ نوشته می‌شدند. 

    این نوع تایپ‌فیس برای طراحی‌های تایپوگرافی شیک و سطح‌‌بالا عالی ‌هستند ولی خیلی به درد متن‌های نوشتاری نمی‌خورند. نوشتارهای غیررسمی بیشتر به دست‌خط‌های مدرن شباهت دارد و به میانه‌ی قرن بیستم باز می‌گردند. این نوع نوشتار کمتر رسمی است، خطوط پررنگ‌تری دارد و شبیه نوشتن با قلم است.

    4. تایپ‌فیس‌ نمایشی

    تایپ‌فیس نمایشی احتمالا گسترده‌ترین گروه تایپ‌فیس‌هاست و بیشترین تنوع را دارد. مهم‌ترین ویژگی‌ این تایپ‌فیس این است که برای متن نوشتاری نامناسب است و بهتر است از آن برای تیترها و لوگوها استفاده کنید. تایپ‌فیس نمایشی ممکن است رسمی یا غیررسمی باشد، و هر نوع احساسی را در مخاطب به وجود می‌آورد.

    5. تایپ‌فیس‌ تزیینی و تخصصی

    تایپ‌فیس تزیینی به جای حروف، نماد و تزیینات دارد. امروزه هزاران نوع فونت در گروه تایپ‌فیس تزیینی وجود دارد و انواع جدیدی نیز در تم‌های مختلف روزانه به وجود می‌آیند.

    تایپوگرافی اسم آنلاین

    عناصر مختلف تایپوگرافی

    کنتراست

    کنتراست تلاش می‌کند اهمیت پیغام را به مخاطب القا کند.هر چقدر بیشتر روی کنتراست وقت بگذارید متن شما جالب‌تر، معنادارتر و جذاب‌تر می‌شود.

    انسجام

    رعایت انسجام تایپ‌فیس یکی از مهم‌ترین اصول جلوگیری از سردرگمی در طراحی است. می‌توانید از اندازه‌های مختلف تایپ‌فیس استفاده کنید، ولی بهتر است در تایپوگرافی اسم آنلاین یک تایپ‌فیس را انتخاب کنید و آن را تغییر ندهید.

    فضای سفید

    فضای سفید (یا فضای منفی) فضای بین شکل‌ها و حروف است. کاربران معمولا این فضا را نادیده می‌انگارند، ولی استفاده‌ی درست نوشتار شما را خواندنی و زیباتر می‌کند.

    توازن

    توازن یعنی فرایند هماهنگ‌کردن متن و تصویر برای به دست آوردن فاصله‌ی مناسب بین هر المان. بیشتر طراحان لبه‌هایی را برای لوگوی خود در نظر می‌گیرند ومراقب هستند که تمام المان‌ها توازن داشته باشند.

    رنگ

    رنگ یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بخش‌های تایپوگرافی است. طراحان لوگو می‌توانند تمام خلاقیت خود را در این بخش نشان دهند. اما رنگ متن را باید جدی بگیرید: انتخاب بهترین رنگ برای لوگو می‌تواند آن را جذاب کند و پیغام مورد نظر شما را به راحتی به مخاطب برساند.

    سلسله مراتب

    برقرار کردن سلسله مراتب یکی از مهم‌ترین اصول تایپوگرافی است. در این روزها که مدت زمان تمرکز افراد کمتر و کمتر می‌شود، طراحان باید تا حد ممکن کوتاه بنویسند و سلسله مراتب می‌تواند برای نگه‌داشتن توجه مخاطبان به آن‌ها کمک کند

    انتخاب تایپ‌فیس مناسب برای اسم آنلاین

    با توجه به تمام این نکات حالا به انتخاب تایپ‌فیس مناسب برای اسم آنلاین خود می‌رسیم. چرا برندهای مختلف انواع مختلفی از تایپ‌فیس را انتخاب می‌کنند؟ چون قوانین ثابتی برای انتخاب تایپ‌فیس وجود ندارند، ولی انواع خاصی از تایپ‌فیس تاثیرات احساسی متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

    برای مثال فونت‌های هندسی با اندازه‌های همسان‌سازی شده احساس پاکی، خلوص و سادگی را در مخاطب به وجود می‌آورند، ویژگی‌هایی که بسیاری از برندهای تکنولوژی این روزها به دنبال القای آن‌ها در مشتریان خود هستند.

    بنابراین هنگام انتخاب تایپ‌فیس باید به معانی ضمنی که درناخودآگاه مخاطب شکل می‌گیرد توجه کنید. برای این کار حتما باید به پایه و اساس انواع تایپ‌فیس و معانی ضمنی آن‌ها کاملا مسلط باشید.

    سریف یا بدون سریف؟

    تایپ‌فیس سریف از دستنوشته‌های شکسته‌ی عصر رم باستان نشات می‌گیرد برای همین فونت‌های سریف معمولا برای اسامی فرهنگی، آکادمیک و فلسفی مناسب‌تر هستند. 

     اما تایپ‌فیس بدون سریف درقرن ۱۹ طراحی شد و در ابتدا فقط برای تبلیغات و سرتیترهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به خاطر اشاره‌های تک خطی و کاربردی بودن آن است که تایپ‌فیس بدون سریف بیشتر به درد اسم‌های صنعتی و علمی می‌خورد.

    تایپوگرافی اسم آنلاین

    کنتراست فونت

    بعد از آن باید به کنتراست فونت فکر کنید. فونت‌هایی که کنتراست بالا دارند معمولا برای صفحه‌های نمایش به کار می‌روند. ولی این نوع تایپ‌فیس برای اندازه‌های کوچک‌تر خیلی کاربردی نیست. حس و حالی که کنتراست بالا منتقل می‌کند حس وقار و برازندگی کلاسیک گونه است.

    فونت‌های کنتراست پایین هم محدودیت‌های خاص خود را دارند. چون فاصله‌ی بین حروف در این تایپ‌فیس زیاد نیست، در صفحه نمایش وضوح کمتری دارد برای همین برای اسم آنلاین کاربرد زیادی ندارد. اما در عوض کنتراست پایین حس قدرت و اعتماد به نفس و البته عملکرد عالی را به مخاطب القا می‌کند.

    تاکید فونت

    حالا باید به تاکید یا محور فونت فکر کنید. محور فونت یعنی زاویه‌ای که کنتراست در آن اتفاق می‌افتد. معمولا این محور می‌تواند عمودی و یا کمی کج یه سمت عقب باشد. 

    تاکید فونت را در بهترین حالت با نگاه کردن به حرف O پیدا می‌کنید. باید ببینید که گوشه پایین سمت چپ ضخیم‌تر است یا گوشه‌ی بالای سمت راست. هر چقدر که تاکید یا محور فونت بیشتر باشد، نوشتار شما گرم‌تر و دوستانه‌تر به نظر می‌آید.

    تاکید عمودی

    و نهایتا تاکید عمودی فونت. وقتی دو طرف حرف O با هم مساوی هستند و بالا و پایین آن نازک‌تر از طرفین هستند، یعنی این فونت تاکید عمودی دارد. این تایپ‌فیس در قرن ۱۸ به وجود آمد و امروزه مدرن‌ترین تایپ‌فیس محسوب می‌شود. این نوع نوشتار نوعی وقار خشک و رسمی دارند که بیشتر در سایز‌های بزرگ پوستری مشاهده می‌شود. 

    در اندازه‌های کوچک‌تر حسی که این تایپ‌فیس القا میکند حس سرد و بی‌احساسی دارد که مخاطب را تشویق می‌کند بیشتر به نگاه کردن بپردازد تا خواندن.  

    نهایتا آنچه در این مقاله دیدید به شما می‌گوید انتخاب تایپ‌فیس مناسب بیشتر به جنبه‌های احساسی برند شما مربوط می‌شود، برای همین هم ابتدا باید خود را بشناسید و ببینید با نوشتن اسم خود روی وبسایت، ایمیل‌ها و یا تبلیغات اینترنتی چه حسی را میخواهید القا کنید و بعد طبق شناختی که از خود به دست آورده‌اید تایپ‌فیس مناسب را برای تایپوگرافی اسم آنلاین انتخاب کنید. 

    اگر میخواهید انواع مختلف طراحی لوگو آنلاین را با بیزگو تجربه کنید روی این لینک کلیک کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط