تاریخچه لوگوی اینستاگرام از ابتدا تا کنون

آنچه در این مقاله میخوانید
    تاریخچه لوگوی اینستاگرام از ابتدا تا کنون

    اینستاگرام یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان است. موفقیت اینستاگرام از همان روز اول تاسیس آغاز شد، و فقط دو ماه بعد از آغاز به کار، بیش از یک میلیون نفر آن را دانلود کردند.

    طراح و سازنده‌ی اینستاگرم کوین سیستروم است که در کالیفورنیا این اپلیکیشن را طراحی کرد. اولین نسخه‌ی اینستاگرام ایده‌ای بود که در ابتدا بربن (Burbn) نامیده شد. این برنامه به کاربران اجازه می‌داد در هر مکانی که حضور دارند، موقعیت خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

    بعد از مدت کوتاهی سیستروم تصمیم گرفت تیمی را استخدام کند که برای کدنویسی برنامه به او کمک کنند و مایک کریگر موافقت کرد که این کار را انجام دهد. آن‌ها تصمیم گرفتند که برنامه‌ای طراحی کنند که به کمک آن افراد می‌توانند فقط از طریق عکس با هم ارتباط برقرار کنند. 

    تاریخچه لوگوی اینستاگرام

    برای همین همه‌ی امکانات برنامه را حذف کردند به جز بارگذاری عکس، نظر دادن و پسندیدن عکس‌ها. آن‌ها نام برنامه را تغییر دادند و این‌گونه بود که اینستاگرام متولد شد. آغاز به کار رسمی اینستاگرام در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و پیشرفتش بسیار سریع بود. 

    کوین سیستروم می‌گوید: «طراحی این برنامه ۸ هفته طول کشید ولی تقریبا یک سال برای راه‌اندازی آن زحمت کشیدیم». نهایتا در سال ۲۰۱۲، فیس‌بوک آن را به قیمت یک میلیارد دلار خرید. امروزه اینستاگرام بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و این عدد روز به روز بیشتر می‌شود.

    کارشناسان زیادی اعتقاد دارند که یکی از دلایل موفقیت سریع و چشم‌گیر این برنامه لوگوی زیبا و کاربردی آن است که به راحتی توجه کاربران را جلب کرد. در ادامه‌ی این مقاله شما را با تاریخچه‌ی جالب لوگوی این برنامه کاربردی آشنا می‌کنیم.

    اولین نسخه‌ی لوگو

    ممکن است خیلی‌ها فکر کنند اینستاگرام از ابتدای کار خود فقط دو نسخه داشته است. این ایده اصلا درست نیست. در واقع اولین نسخه‌ی لوگوی اینستاگرام را خود سیستروم سازنده‌ی برنامه طراحی کرد.

    البته افراد زیادی نیستند که این نسخه‌ی اولیه را به خاطر داشته باشند. ظاهر آن شبیه یک دوربین عکس فوری بود روی پس زمینه‌ی سفید. این لوگو با جزئیات کامل شبیه دوربین عکس فوری بود، این شباهت آنقدر زیاد بود که امروزه نمی‌توان آن را یک لوگوی واقعی نامید.

     یکی دیگر از ویژگی‌های این لوگو یک عکس رنگین‌کمان بود که از وسط دوربین رد می‌شد. رنگ‌های این رنگین کمان احتمالا نشانگر فیلترهای مختلفی است که می‌توانید روی عکس‌ها بگذارید. به علاوه، کاربران می‌توانند لنز دوربین، دکمه‌های مختلف و فلش را هم در این لوگو ببینند. و نهایتا بهترین ویژگی این لوگو این بود که سه بعدی بود.

    در سال ۲۰۱۰ طراحان برنامه متوجه شدند که شکل لوگو و کارکرد برنامه ارتباط چندانی با هم ندارند. برای همین تصمیم گرفتند لوگوی برنامه را تغییر دهند. اما این بار خود اعضای تیم طراحی لوگو را به عهده نگرفتند.

    لوگوی دوم اینستاگرام

    طراح لوگوی جدید اینستاگرام به عهده‌ی عکاس و طراح معروف کول رایز بود. کول یکی از دوستان سیستروم بود. برای همین سیستروم با او تماس گرفت و از او خواست یک لوگوی جدید برای برنامه‌ی او طراحی کند. در آن زمان برنامه‌ی اینستاگرام دو هفته بود که برای گوشی‌های آیفون منتشر شده‌بود. 

    شرکت اپل می‌خواست این برنامه را روی صفحه‌ی اول اپ‌استور به نمایش بگذارد. تنها مشکل لوگوی برنامه بود. لوگویی که سیستروم طراحی کرده‌ بود تشابه زیادی با یکی از برنامه‌های موجود شرکت پولاراید داشت. برای همین برنامه‌ی اینستاگرام طرحی جدید و بی‌نظیر لازم داشت.

    اولین طرحی که رایز آماده کرد بر اساس یکی از دوربین‌های قدیمی بل و هاول در دهه‌ی ۱۹۴۰ بود. سیستروم از آن خوشش آمد،‌ ولی خواهش کرد رایز طرح را کمی تغییر دهد و بعد آن را برای مهندسان اپ‌استور بفرستد.

    تنها مشکل این بود که شرکت اپل فقط یک ساعت به سیستروم وقت داده بود که تغییرات لازم را اعمال کند. وگرنه شرکت نمی‌توانست اینستاگرام را روی صفحه‌ی اول اپ‌استور بگذارد. نهایتا لوگوی قدیمی اینستاگرام طراحی شد و سیستروم تصمیم گرفت یک رنگین کمان کوچک کنار لوگو بگذارد.

    بعد از ارائه‌ی طرح اول، رایز با تیم کوچک سیستروم شش ماه کار کردند که نهایتا به شکل کنونی خود در آمد. اینستاگرام تا سالها بعد از همین طرح استفاده کرد.

    یکی از نکات جالب در مورد این لوگو این است که رایز پشت این لوگو را هم طراحی کرد. البته این طرح کاربرد خاصی نداشت رایز فقط برای دل خودش آن را انجام داده بود.

    طرح جدید لوگوی اینستاگرام

    لوگوی جدید اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. حقیقت این است که عکس‌العمل کاربران برنامه به لوگوی جدید اصلا خوب نبود. کاربران زیادی بودند که به لوگوی قبلی وابسته شده بودند و نمی‌توانستند لوگوی جدید را قبول کنند.

    ایان اسپالتر مدیر طراحی اینستاگرام در مصاحبه‌ای با وبلاک مدیوم می‌گفت: «برند‌ها، لوگوها و محصولات ارتباطات احساسی با مخاطبان ایجاد می‌کنند. برا همین هم نباید آنها را فقط محض تنوع تغییر داد. 

    ولی لوگوی اینستاگرام دیگر بیانگر شبکه‌ای که خلق کرده‌ بودیم نبود. برای همین هم فکر کردیم که باید آن را ارتقا بدهیم». با توجه به امکانات جدید اینستاگرام منطقی بود که لوگوی آن از حالت دوربین قدیمی بیرون بیاید. 

    برای همین هم شرکت تقریبا یک سال روی طرح لوگوی جدید کار کرد. البته طراحان سعی کردند بخش‌هایی از طرح قدیمی را در لوگوی جدید نگه دارند مخصوصا رنگ‌ها و حالت دوربین.

    یکی از مهم‌ترین نتایج این تغییر این بود که برای برنامه‌ی اینستاگرام شهرت مضاعف هم به بار آورد. نه تنها تمام منابع و مشاهیر دنیا در مورد آن صحبت کردند، بلکه افراد زیادی هم بودند که در توییتر در مورد آن نظر دادند. حتی افراد مشهوری بودند که آن را «تغییری که هیچ کس نمی‌خواست» نامیدند.

     

    امروزه در دنیای لوگو مدل‌های مینیمال، تخت و گرافیکی مد شده‌‌اند. لوگوی جدید اینستاگرام هم دقیقا از همین مد پیروی می‌کند. لوگوی جدید رنگ‌های کمتری دارد. در واقع این لوگو فقط رنگ‌های صورتی، بنفش و زرد را دارد که خیلی راحت در امتداد طرح با هم جابجا می‌شوند. این تضاد زیادی با لوگوی قدیمی ایجاد می‌کند، چون که در لوگوی قدیمی رنگ‌ها به شدت از هم جدا هستند.

    برخی افراد می‌گویند که طراحی ۲۰۱۶ لوگوی اینستاگرام باعث شده این برنامه یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های برندینگ خود را از دست داد. این ویژگی رنگین کمان بود.

    نظر طراح اول لوگوی اینستاگرام در مورد لوگوی جدید

    رایز طراح لوگوی قدیمی‌تر و صددرصد محبوب‌تر لوگو در مورد لوگوی جدید می‌گوید: «من خیلی در مورد لوگوی جدید هیجان‌زده‌ام. من مینیمالیسم را خیلی دوست دارم. فکر می‌کنم که این طرح جدید سالهای سال ماندگار خواهد ماند.»

    امروزه طرح‌های تخت و مینیمال بیشتر مورد پسند هستند. از سال ۲۰1۶ تا به حال که اینستاگرام لوگوی خود را تغییر داده مدت زیادی گذشته و نظر مردم در مورد آن کمی آرام‌تر و خوش‌بینانه‌تر شده‌است. این تغییر بزرگ نهایتا به یک حرکت بزرگ تجاری و تبلیغاتی تبدیل شد و نقش مهمی در موفقیت این برنامه در برابر رقبا داشت.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط