مونوگرام چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    مونوگرام چیست؟

    مونوگرام می‌تواند یک طراحی خاص برای شما به ارمغان بیاورد. طراحی لوگو در دنیای امروز با وجود پیشرفت‌های زیادی که در علم گرافیک داشته‌ایم، تبدیل به یک کپی برداری کامل شده است. 

    برای طراحی لوگو مونوگرام خود همین حالا اقدام کنید:

    طراحی لوگو رایگان

    حتی اگر شما به صورت مستقیم لوگو یا آرم سایر شرکت‌ها را استفاده نکنید، طراح لوگوی شما با ایده‌های قبلی که از این لوگوها در ذهن دارد به نوعی لوگو شما را از انحصار طلبی خارج خواهد کرد. در این مقاله اما با روشی آشنا خواهید شد که می‌تواند این دغدغه شما را به کل حل نموده و طرحی منحصر به فرد برای شما ایجاد کند.

    تعریف مونوگرام

    روش‌های مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارد که هر یک از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد. مونوگرام نیز یکی از روش‌های پرکاربرد و پرطرفدار برای این منظور است که هم سابقه‌ی بسیار طولانی دارد و هم شرکت‌های بسیار بزرگی از این روش برای طراحی لوگوی خود استفاده نموده‌اند. تعاریف مختلفی برای این روش طراحی هم وجود دارد که هر کدام از این تعاریف می‌توانند درست باشند. 

    در یک تعریف کلی مونوگرام روشی برای طراحی لوگو است که در آن از حروف اول اسم شرکت و اهداف آن برای طراحی لوگو استفاده می‌شود. البته این سبک طراحی لوگو تنها محدود به همین بخش کوچک نشده و ممکن است پیچیدگی‌های زیادی هم با خود به همراه داشته باشد.

    مونوگرام چیست

    استفاده از رنگ‌بندی‌های مختلف و طرح‌های گرافیکی می‌تواند کیفیت این طراحی را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و طرح‌هایی بسیار عالی برای شما رقم بزند. از این رو است که طراحی‌های لوگو با این روش می‌تواند بسیار گسترده‌تر از آن چیزی باشد که در ذهن کاربر نقش می‌بندد. 

    برای مثال یکی از معروف‌ترین برندها که از این روش برای طراحی لوگو استفاده نموده و برای ایرانی‌ها هم کاملاً آشنا است، شرکت تولید کره‌ای ال جی است. استفاده از رنگ سازمانی و سایر شرایطی که برای طراحی لوگو از آن‌ها استفاده می‌شود را نیز می‌توان به طراحی مونوگرام اضافه نمود.

    تاریخچه مونوگرام

    طراحی لوگو با استفاده از روش مونوگرام تنوع بسیار زیادی دارد. تقریبا هر طراحی بسته به سلیقه و خلاقیتی که دارد می‌تواند از این روش برای گسترش طراحی‌های خود استفاده کند. از این رو نمی‌توان ابداع آن را به شخص خاصی نسبت داد. 

    اما سابقه‌ی استفاده از این روش برای طراحی لوگو به زمان یونان باستان باز می‌گردد. در جایی که دولتمردان یونان برای اینکه پیام‌های میان خود را انتقال دهند از مهرهای منقش به اول اسم‌های خود استفاده می‌کردند. ایده‌ی اصلی ابداع مونوگرام نیز از همان زمان گرفته شده است. از این رو این روش طراحی لوگو به نوعی قدیمی‌ترین روش طراحی لوگو در جهان است.

    هدف مونوگرام

    طراحی لوگو به این سبک می‌تواند با اهداف بسیار زیادی انجام شود. در درجه‌ی اول این طراحی برای معرفی برند شرکت است. برندینگ اولین و مهم‌ترین هدفی است که می‌توان از این سبک طراحی لوگو انتظار داشت. در این روش لوگو طراحی شده می‌تواند در سطوح بین‌المللی نیز به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

     همچنین این سبک طراحی با اینکه سابقه‌ی بسیار طولانی دارد و به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد، اما همچنان می‌تواند یک ایده‌ی مدرن تلقی گردد. ایده پردازی و خلاقیت در این روش به قدری بالا است که هر کاربری را می‌تواند به فکر فرو برد. 

    گاها بسیاری از افراد و مخصوصاً شرکت‌های ایرانی این ایده را کم اهمیت در نظر گرفته و خیلی سراغ این روش طراحی برای لوگوهای خود نمی‌روند.

    یکی دیگر از اهدافی که در این روش طراحی به دنبال آن هستیم، جذب مخاطب است. با یک طراحی خاص مخاطبین شما برای ساعت‌ها می‌توانند با این لوگو درگیر باشند. این مزیت باعث می‌شود تا آن‌ها برای همیشه لوگوی شرکت شما را به خاطر بسپارند.

     به فکر فرو بردن مخاطب توسط لوگو یکی از اصلی‌ترین هنرهای طراحان است. مزیتی که در سایر روش‌های طراحی لوگو و حتی با استفاده از رنگ‌بندی‌های خاص هم نمی‌توان به آن دست یافت. 

    مونوگرام

    در حالی که با کمی ایده‌پردازی با استفاده از مونوگرام شما می‌توانید طرح‌های مجذوب کننده آماده کرده و هر مخاطبی را در همان دید اول مجذوب خود کنید. از این گذشته از این روش طراحی لوگو می‌توان برای معرفی شرکت نیز استفاده کرد. 

    برای مثال اگر شرکت در زمینه‌ی صنایع مدرن و الکتریکی فعالیت دارد می‌توان با ربط دادن حروف به این طرح‌ها این مفهوم را به مخاطب نیز القا کرد. یا مثلاً یک شرکت پازل‌سازی با پازلی کردن طراحی لوگوی خود می‌تواند محصولات شرکت خود را نیز همزمان در مونوگرام تبلیغ نموده و از مزیت این روش طراحی نیز استفاده کند.

    کاربرد مونوگرام

    کاربرد مونوگرام برای طراحی لوگو بسیار گسترده است و برای شرکت‌ها و صنایع بسیار زیادی می‌توان از این نوع طراحی لوگو استفاده کرد. از قدیم هم از این طراحی برای امور تجاری و رسمی زیاد استفاده می‌شده است. استفاده از طراحی‌های مونوگرام به دلیل اینکه به راحتی می‌توان آن‌ها را روی اقلام و محصولات مختلف به چاپ رساند، گزینه‌ای عالی برای شرکت‌های تجاری رسمی است. 

    برای تبلیغات نیز می‌توان از این مزیت مونوگرام بهره برد. شرکت‌ها به راحتی می‌توانند با چاپ کردن لوگوهای ساخته شده با استفاده از این ترفند آن‌ها را روی لوازم‌التحریر، پارچه‌ها و مواردی از این دست برای تبلیغات استفاده کنند.

     برای بسته‌بندی مواد و چاپ کارت شرکت نیز این چنین طرح‌هایی می‌تواند بهترین گزینه باشند. همچنین می‌توانید از این طرح برای برجسته کردن لوگو بر روی تبلیغات صورت گرفته استفاده کنید. استفاده از این قابلیت برای سایر روش‌های طراحی لوگو بسیار سخت خواهد بود .

    البته ذکر این نکته هم ضروری است که استفاده از این روش طراحی لوگو برای هر برند و هر شرکتی هم مناسب نیست. طراحی لوگو به روش مونوگرام بیشتر برای برندهای تجاری رسمی و مراکز دولتی استفاده می‌شود. مثلاً برای مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات برای کودکان و نوجوانان این روش می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

     در این حرفه‌ها کاربران منتظر طرح‌هایی پر از رنگ‌های زیبا و جذاب هستند. به صورت کلی برای صنایعی که جامعه‌ی هدف آن‌ها کودکان و نوجوانان هستند، این روش طراحی خیلی ایده آل نخواهد بود. 

    استفاده از مونوگرام برای طراحی‌هایی که در آن‌ها اسم یک فرد به عنوان نماد شرکت انتخاب می‌شود می‌تواند بهترین گزینه باشد. کاربرد مونوگرام در این زمینه فوق‌العاده خواهد بود. استفاده از این طرح برای طراحی لوگوی مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها و افراد علمی نیز می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

    ویژگی‌های مونوگرام

    در این بخش به بررسی ویژگی‌های طراحی لوگو با استفاده از روش طراحی مونوگرام می‌پردازیم. ویژگی‌های این طراحی می‌تواند بسیار زیاد باشد اما سعی کرده‌ایم تنها به بررسی ویژگی‌هایی از آن بپردازیم که نسبت به سایر روش‌ها منحصر به فرد بوده و از اصلی‌ترین شاخصه‌های استفاده از این روش محسوب می‌شوند.

    - طراحی لوگو با مونوگرام کاملاً منحصر به فرد خواهد بود.

    با کمی ایده پردازی و خلاقیت ساده می‌توانید ا چنین لوگویی را برای شرکت خود کاملاً منحصر به فرد و خاص جلوه دهید. با توجه به این که در مونوگرام از اول کلمات موجود در اسم شرکت یا مؤسس آن استفاده می‌شود در درجه‌ی اول این انحصار در آن نمایان می‌شود.

    کاربرد مونوگرام

     حال با کمی ایده پردازی برای ترکیب این اسامی و استفاده از افکت‌های مختلف گرافیکی می‌توانید به سادگی یک لوگوی منحصر به فرد برای شرکت خود داشته باشید. در جایی که لوگوهای شرکت‌ها شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر داشته و گاها حتی مانند هم نیز می‌باشند، چنین طرح‌های منحصر به فردی می‌تواند شما را نسبت به سایرین متمایز نماید.

    - این لوگو می‌تواند کاملاً برجسته باشد.

    اگر سری به مجموعه‌ای از لوگوها در بزنید متوجه می‌شوید که مجموعه‌ای از رنگ‌ها این طراحی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. گاها چشم‌ها قدرت تمایز و انتخاب میان این رنگ‌ها را ندارند و نیاز به یک محرک بهتر نیز در این امر وجود دارد.

     در این میان نوشتن کلمات زیاد و یا استفاده از طرح‌های شلوغ نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای این امر باشد. در حالی که طراحی لوگو به روش مونوگرام می‌تواند بهترین گزینه در این مواقع باشد تا کاربر به راحتی آن را با سایرین متمایز نماید.

    - در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

    یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های طراحی لوگو به روش مونوگرام در این است که کاربر بعد از یک بار دیدن آن را به خاطر خواهد سپرد. در میان انبوه لوگوهای موجود داشتن یک لوگو که سریعاً در ذهن مخاطب هک شود می‌تواند یک هدیه شگفت‌انگیز برای شرکت شما از این روش طراحی لوگو باشد.

    مزایا و معایب مونوگرام

    شناخت مزایا و معایب استفاده از روش مونوگرام برای طراحی لوگو نیز می‌تواند در انتخاب این روش تأثیر خوبی داشته باشد و دید مناسبی نسبت به آن در اختیار شما قرار دهد. از این رو در این بخش تصمیم گرفتیم به بررسی همه‌ی مزایا و معایب این روش طراحی بپردازیم:

    - اولین مزیت در منحصر به فرد بودن این طرح است.

    - احتمال ماندگاری این روش طراحی در ذهن مخاطب بسیار بالا است.

    - طراحی لوگو با کمک این روش انعطاف‌پذیر است.

    یکی از مزیت‌های جذابی که در مونوگرام برای کاربران وجود دارد، انعطاف‌پذیر بالای آن است، در این روش طراحی شما می‌توانید اسم شرکت و برند خود را با روش‌های خلاقانه به شکل‌های مختلفی در آورده و حتی از سایر شکل‌ها نیز برای زیبایی آن استفاده نمایید.

    1. طراحی ساده

    هر چند طراحی لوگو به این روش می‌تواند با خلاقیت‌های زیادی همراه باشد و گاها پیچیدگی‌هایی را نیز در مفهوم خود داشته باشد، اما طرح اصلی آن بسیار ساده بوده و شما دقیقاً می‌دانید که این روش طراحی را باید از کجا آغاز کنید.

    لوگو مونوگرام

    2. امکان ایجاد تعادل در طراحی

    گاها با طراحی‌ها برای لوگو روبرو می‌شویم که قسمتی از آن‌ها بسیار عالی بوده و در برخی قسمت‌ها نقطه‌ضعف‌هایی دیده می‌شود، یا در این طراحی‌ها هیچ تعادل و قرینگی دیده نمی‌شود. اما در طراحی لوگو به روش مونوگرام این قابلیت وجود دارد که کل طرح به صورت متعادل و حتی قرینه طراحی شود. لوگو در این سبک به صورت یکپارچه خواهد بود.

    اما معایبی هم در استفاده از این روش برای طراحی لوگو وجود دار که مهم‌ترین آن عبارت‌اند از:

    3. عدم امکان استفاده از ترکیب رنگ‌ها به صورت بجسته

    البته طراحی لوگو به روش مونوگرام با ترکیب رنگ‌های مختلفی هم صورت می‌پذیرد. به این ترتیب که شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های سازمانی و یا سایر رنگ‌ها لوگوهای خود را رنگ‌آمیزی نمایید اما رنگ هیچگاه نقش اصلی را در چنین لوگوهایی ایفا نمی کند و از این رو خیلی نمی‌توانید نقش رنگ را در آن برجسته کنید. این مشکل باعث می‌شود تا امکان استفاده از ترکیب رنگ‌های جذاب در آن وجود نداشته باشد.

    4. محدودیت در آیتم‌های طراحی

    همچنین در طراحی به سبک مونوگرام محدودیت‌هایی برای استفاده از اشکال نیز وجود دارد. البته این موضوع به این معنی نیست که در این سبک طراحی نمی‌توان از اشکال مختلفی بهره برد. بلکه در واقع این اشکال محدود هستند و بسته به حروف و اعداد مورد استفاده در لوگو می‌توان آن‌ها را تعیین کرد.

    مونوگرام حروف فارسی

    یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که در طراحی لوگو به سبک مونوگرام وجود دارد این است که در زبان‌های مختلف محدودیتی برای آن تعریف نمی‌شود. به این معنی که استفاده از این روش تنها محدود به حروف انگلیسی نبوده و مونوگرام حروف فارسی نیز می‌تواند برای طراحی لوگوهای شرکت‌های ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. 

    البته استفاده از این سبک طراحی برای حروف فارسی این عیب را برای شرکت و برند شما دارد که امکان استفاده از آن در مجامع بین‌المللی را محدود می‌نماید و از این رو بهتر است حتماً قبل از هر انتخابی مشورت‌های لازم در این زمینه را داشته باشید.

    نکته قابل توجه درباره‌ی مونوگرام حروف فارسی این است که به دلیل شکل خاص حروف فارسی استفاده از این سبک طراحی می‌تواند زیبایی دوچندانی ایجاد نماید. همچنین می‌توانید برای این منظور حروف فارسی را با اشکال مختلف نیز ترکیب نمایید. 

    برای مثال یکی از نمونه‌های عالی مونوگرام حروف فارسی برای لوگو مربوط به لوگو بانک اقتصاد نوین می‌باشد. در این لوگو سه حرف ب، ا و ن که سه حرف اول کلمات بانک اقتصاد نوین هستند به زیبایی در کنار هم به سبک خاصی قرار گرفته‌اند و این مهم هر کاربری را مجذوب این لوگو خواهد کرد و برای همیشه آن را در ذهن مخاطب حک می‌کند.

    طراحی مونوگرام

    تفاوت مونوگرام با لوگو تایپ

    مونوگرام یک روش حرفه‌ای برای طراحی است و سابقه‌ای بسیار طولانی دارد، در حالی که لوگو تایپ تنها یک بازی ساده با حروف موجود در لوگو اسم شرکت است. در لوگو تایپ طراحی خاصی صورت نمی‌پذیرد و تنها اسم شرکت به شکل‌های خاصی نوشته می‌شود.

     در حالی که در مونوگرام نیاز است تا طراح از اشکال بسیار مختلف برای پرمعنی کردن لوگو استفاده نماید. به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم تفاوت مونوگرام و لوگو تایپ را بررسی کنیم بایستی به جلوه‌های بصری سبک طراحی مونوگرام اشاره نماییم. 

    در این سبک کاربر مجذوب نمایش جلوه‌های بصری مورد استفاده در لوگو خواهد شد. در حالی که لوگو تایپ چیزی فراتر از یک فونت خاص و شاید هم منحصر به فرد نیست.

    انواع طراحی مونوگرام

    هرچند به دلیل استفاده‌ی فراوان از این سبک طراحی لوگو روش‌هایی هم برای آن ابداع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به کل این روش طراحی لوگو را می‌توان یک روش خلاقانه توصیف کرد که حتی می‌تواند در هیچ کدام از این سبک‌ها نیز قرار نگیرد. با این حال انواع طراحی مونوگرام را می‌توان در موارد زیر تعریف نمود:

    شما می‌توانید از مفاهیم مختلف انتزاعی برای این روش طراحی استفاده نمایید.

    حروف علاوه بر این که نشان دهنده‌ی نام یک برند و شرکت هستند می‌توانند احساست درونی آن را نیز معرفی نمایند و احساساتی مانند لطافت، خشن بودن، سرسختی و از این قبیل موارد را می‌توان در این سبک طراحی لوگو به راحتی مورد استفاده قرار داد. 

    برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به انواع فونت‌های موجود دقت داشته باشید. برخی از این فونت‌ها شکل‌های کودکانه دارند و یا برخی از آن‌ها بسیار جدی و خشن هستند و برخی یادآور گذشتگان بوده و برخی هم منطقه‌ی جغرافیایی خاصی را به یاد بیننده می‌آورند. 

    دقیقاً در این سبک طراحی لوگو نیز این وضعیت به همین شکل می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال برای طراحی لوگوی یک آرایشگاه مردانه با این روش می‌توانید نوع آرایش کلمات را کمی خشن و حتی طرحی مربوط به سبیل را با آن مخلوط کنید. این خلاقیت‌ها را می‌توانید در سایر شرکت‌ها و برندها نیز به کار ببندید.

    امکان استفاده از تصویر نیز در کنار این سبک طراحی وجود دارد

    یکی دیگر از سبک‌های طراحی مونوگرام به این صورت است که شما می‌توانید همزمان با استفاده از اسامی شرکت خود از تصاویر و عکس‌های مربوط به صنف خود نیز برای زیباسازی آن استفاده نمایید. در این روش عکس‌ها معمولاً بر اساس نوع کارکرد و اهداف شرکت انتخاب می‌شوند.

    تفاوت مونوگرام با لوگو تایپ

    چگونه یک مونوگرام طراحی کنیم؟

    اگر به دنبال طراحی لوگو‌ی برند خود به روش مونوگرام هستید بایستی با روش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در این سبک آشنا شوید. برای این منظور می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

    1. درک درستی از برند تجاری مورد نظر داشته باشید

    شما به عنوان یک طراح لوگو قبل از هر کار و هر شروعی باید نسبت به برند تجاری مورد نظر درک درستی پیدا کنید. همچنین لازم است نوع فعالیت شرکت مورد نظر را بدانید و نسبت به چشم‌انداز و اهداف آن‌ها آگاهی پیدا کنید. 

    از این گذشته باید از ویژگی‌های لازم برای طراحی یک لوگو‌ی تجاری نیز اطلاع داشته باشید. در واقع نباید ربات گونه تنها به دنبال یک طراحی بروید. منحصر به فرد کردن لوگو برای یک شرکت خاص می‌تواند کیفیت نهایی کار شما را چندین برابر نماید.

    2. قدم بعدی پیش طراحی و تحقیقات میدانی است

    گاها خود افراد یک شرکت به دلیل شناخت طولانی مدتی که از عملکرد و نحوه‌ی کار شرکت دارند، ممکن است ایده‌های جذابی هم برای لوگوی آن در ذهن داشته باشند. برای این منظور ابتدا باید تحقیقات میدانی را در دستور کار قرار دهید.

     سپس برای رسیدن به ایده‌ی اصلی باید دست به قلم شده و طرح‌های اولیه را ایجاد کنید. در این مرحله شما تنها به دنبال ایده پردازی‌های اولیه هستید و نیازی به حتمی کردن لوگو طراحی شده ندارید.

    3. طراحی لوگو را متناسب با شغل مورد نظر شروع کنید

    بعد از اینکه نسبت به برند و شغل مورد نظر اطلاعات کافی به دست آوردید نوبت به این موضوع می‌رسد که بتوانید از طرح‌ها و اشکال مربوط به خود آن شغل استفاده نمایید. این مهم نیز برای منحصر به فرد کردن لوگو در روش مونوگرام بسیار ضروری است.

     برای اینکه درک بهتری از این موضع داشته باشید می‌توانید چک لیستی تهیه و نکات مهم مربوط به آن شغل را بررسی کنید. برای مثال نزدیک‌ترین رنگ مربوط به شغل مورد نظر چیست یا در طبیعت و دور و بر ما چه شکل‌هایی می‌توانند معرف شغل مورد نظر باشند.

    4. سعی کنید انعطاف‌پذیری را در طراحی خود اعمال کنید

    هر چند طراحی لوگو در سبک مونوگرام با اول اسم شرکت شروع می‌شود اما این به این معنی نخواهد بود که دیگر هیچ انعطافی در آن وجود ندارد. سادگی زیاد بایستی در جهت زیبایی آن به کار گرفته شود.

    می‌توانید از قوانین ساده ریاضی کمک بگیرید. قوانینی مانند قرینه‌سازی لوگو نسبت به یک نقطه یا خط تقارن می‌توانند در طراحی لوگو به سبک مونوگرام مورد استفاده قرار بگیرند.

    5. با سایر لوگوهای مونوگرام آشنا شوید

    کسانی که دید مناسبی نسبت به این سبک طراحی نداشته باشند نمی‌توانند در نهایت یک لوگوی خاص برای شما ایجاد کنند. از این رو بهتر است حتماً برای موفقیت در این طراحی لوگوهای معروف و مشهوری که از این سبک استفاده نموده‌اند را مشاهده کنید و به آن‌ها دقت نمایید. 

    البته هدف از این کار کمتر ایده‌گیری از این لوگو هاست. شما در این مرحله با ویژگی‌هایی ممکن در طراحی لوگو به سبک مونوگرام آشنا خواهید شد.

    6. رنگ مناسب استفاده کنید

    انتخاب ترکیب رنگ مناسب یکی از مشکلاتی است که اکثر کاربران و طراحان با آن روبرو هستند. شما برای اینکه طرح ایده ‌آلی داشته باشید نیازی به استفاده از چندین رنگ در طراحی ندارید. گاها استفاده از دو رنگ ساده می‌تواند نتایج به مراتب بهتری از یک ترکیب رنگ پیچیده برای شما به دنبال داشته باشد.

    طراحی مونوگرام

    7. انتخاب فونت مناسب

    این قدم هم از چالش‌های بسیار مهم و اصلی در طراحی لوگو است. با توجه به اینکه مونوگرام وابسته به اعداد و حروف مربوط به اسم شرکت است، انتخاب فونت مناسب می‌تواند به صورت مستقیم نتیجه‌ی نهایی طرح شما را تحت تأثیر قرار دهد. 

    فونت مورد استفاده هم باید با سایر علائم و نشانه‌های موجود در لوگو تناسب داشته باشد، هم با خود شرکت و کارکرد آن. همچنین فونت باید زیبایی خود را در لوگو نشان دهد.

    استفاده از حروف کج و یا بزرگ و کوچک نوشتن حروف همگی ترفندهایی است که هر چند در نگاه کلی زیبا دیده می‌شوند اما برای هر برندی و هر شغلی مناسب نیستند.

    چه زمانی از روش طراحی مونوگرام برای طراحی لوگو استفاده کنیم؟

    به بررسی شغل‌هایی پرداختم که استفاده از این سبک طراحی لوگو می‌تواند بهترین نتیجه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در این بخش اما قصد داریم مواردی را با هم مرور کنیم که لزوم استفاده از این روش طراحی در آن‌ها چند برابر بیشتر از سایر موارد بوده و به نوعی در این مواقع استفاده از مونوگرام برای طراحی لوگو می‌تواند مزیت‌های بسیار بیشتری از سایر روش‌ها داشته باشد.

    - در زمان‌هایی که نام شرکت شما خیلی طولانی باشد می‌توانید از این روش طراحی استفاده کنید

    معمولاً قرار دادن یک نام طولانی در بنرها و فضاهای مختلف ممکن است کمی آن‌ها را از نظر طراحی و زیباسازی با مشکلاتی مواجه سازد. در این مواقع طراحی مونوگرام می‌تواند بهترین گزینه برای لوگوی شرکت شما باشد.

    - امکان استفاده از یک مختصر نویسی جذاب

    گاها مختصر نویسی اسم یک شرکت می‌تواند جذابیت‌های زیادی ایجاد نماید. از این رو در این مواقع نیز می‌توانید از قابلیت‌های مونوگرام بهره‌برداری نمایید.

    - وقتی نام شرکت و برند با نا مؤسس آن یکسان است

    گاها برخی افراد از نام‌خانوادگی خود و یا سایر بستکان خود برای نام‌گذاری شرکت خود استفاده می‌نمایند. در این مواقع نیز استفاده از مونوگرام برای طراحی لوگو شرکت گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

    - وقتی قرار است در سطوح بین‌المللی نیز به فعالیت بپردازید

    در این مواقع نیز استفاده از لوگو با طراحی مونوگرام نه فقط عالی بلکه لازم و ضروری است.

    نکات لازم برای طراحی مونوگرام

    نکات مهمی که برای طراحی مونوگرام باید به آن‌ها دقت داشته باشید به شرح زیر است:

    - یک فونت متمایز می‌تواند لوگوی شما را بیشتر از قبل منحصر به فرد نماید

    البته این نکته به این معنی نیست که از فونت‌های متمایز به‌دردنخور استفاده کنید. انتخاب فونت واقعاً می‌تواند یک چالش بزرگ برای چنین سبک طراحی باشد.

    مونوگرام

    - می‌توانید از اعداد نیز در طراحی لوگو شرکت خود استفاده نمایید.

    - برای طراحی خود داستان‌نویسی کنید

    این نکته به این معنی است که شما بتوانید از پس یک داستان عالی به دنبال طراحی لوگو باشید. برای مثال می‌توانید از یک ارتباط نزدیک میان نام فارسی و انگلیسی شرکت استفاده نمایید. یا بزرگ کردن یک حرف در لوگو می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد.

    - استفاده از طراحی‌های تک حرفی چندان نمی‌تواند برای مونوگرام مناسب به نظر برسد

    طراحی مونوگرام یکی از قدیمی‌ترین روش‌های طراحی است که با وجود گذشت زمان زیادی از استفاده از آن روز به روز با پیشرفت‌های شگرفی همراه شده و هنوز هم یکی از بهترین روش‌ها برای طراحی لوگو است.

     اگر به درستی المان‌های موجود در این سبک طراحی را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید، به سادگی می‌توانید یک لوگوی منحصر به فرد و خاص با استفاده از آن طراحی کنید.

    :reference

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سعید
    1400/05/12 13:28

    مونوگرام و خوب توضیح داده بودین ممنون

    سعید
    1400/05/12 13:28

    مونوگرام و خوب توضیح داده بودین ممنون

    مقالات مرتبط