هدف اصلی هر کسب و کار از دیرباز تا کنون افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر بوده است. به همین خاطر صاحبین کسب وکارها راهکارهای گوناگونی را برای شناساندن برند خود به مخاطبین به کار می برند که بسیاری از آنها ناکارآمد و بسیار دیربازده هستند.
اگر تمایل به داشتن لوگو انتزاعی برای کسب و کار خود دارید با مراجعه به لینک زیر به صورت رایگان درخواست طراحی بدهید:
ساخت لوگو رایگان
متخصصین بازاریابی بر این باورند که با استفاده از روشهای معمول، مشتریان احتمالی هر کسب و کار تنها پس از ۱۰ بار دیدن نام تجاری برند آن را به خاطر خواهند آورد که این موضوعی بسیار ناامید کننده است.
بنابراین باید برای ثبت شدن نام تجاری در ذهن مخاطبین روشهای ویژه را به کار برد که یکی از این روشها گره زدن نام تجاری با یک محرک بصری است. این محرکهای بصری که امروزه با نام لوگو شناخته میشوند در انواع بسیار متنوعی در دسترس هستند و شما میتوانید با توجه به ماهیت برندتان یکی از آنها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
لوگو انتزاعی یکی از تاثیرگذارترین انواع لوگو است که میتواند در کسری از ثانیه نام تجاری شما را در ذهن مخاطبینتان حک کند. اما این لوگو چیست و چگونه میتواند به این سرعت بر ذهن مشتریان بالقوهی شما اثر بگذارد؟ برای رسیدن به پاسخ سوالتان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
تعریف لوگو انتزاعی
پیش از اینکه به بررسی تاثیر چشمگیر این لوگو بر موفقیت کمپینهای بازاریابی بپردازیم، ابتدا باید با ماهیت آرم انتزاعی آشنا شویم و ببینیم که لوگوی انتزاعی دقیقا چیست؟
آرمهای انتزاعی نوعی لوگوی بسیار خلاقانه هستند که با ترکیب اشکال هندسی، رنگها و گاها حروف، المانهای بصری معنادار و خاصی را شکل میدهند که در نوع خود منحصر به فرد هستند، چرا که این المانهای بصری بهطور ویژه برای کسب و کار شما طراحی میشوند و با استفاده از شکلها و رنگها ماهیت و هدف برندتان را در ناخودآگاه مخاطبینتان ثبت میکند.
به همین خاطر است که از یاد بردن یک لوگو انتزاعی قدرتمند کاری بسیار دشوار است. آرم انتزاعی در دستهي تاثیرگذارترین لوگوهای دنیا قرار دارد و دلیل این موضوع قدرت برانگیختن احساسات گوناگون و انتقال پیام برند شما در قالب سادهترین شکلهای موجود در دنیاست.
اصلا به همین خاطر است که برندی مثل پپسی با آن لوگو دایرهای قرمز و آبی خود در هر کجا شما را به یاد یک لیوان نوشابهی خنک و پر از یخ میاندازد! این جادوی طرحها و رنگهای به کار رفته در یک آرم انتزاعی موفق است.
تاریخچهی لوگو انتزاعی
استفاده از شکلهای هندسی یکی از ابتداییترین انواع طراحی آرم و لوگو در دنیای بازاریابی است. اولین لوگوی طراحی شده به تعریف امروزی، در دههی ۱۸۷۰ و در قالب یک لوگوی انتزاعی طراحی شد. این لوگو متعلق به برند bass یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی در اروپاست که به صورت یک مثلت قرمز در کنار تایپوگرافی نام برند خودنمایی میکند.
این لوگو انتزاعی که در سال ۱۹۷۵ به عنوان لوگوی رسمی برند bass معرفی شد موج جدیدی از طراحی لوگو را در بازار جهانی به راه انداخت و به عنوان اولین لوگوی حرفهای در صنعت تبلیغات راه را برای تمامی آرمهای انتزاعی مشهور امروزی هموار کرد و به این ترتیب برای همیشه در تاریخ لوگوها به ثبت رسید.
لوگو انتزاعی برای چه بیزنسهایی مناسبتر است؟
آرم انتزاعی کاربردهای بسیار زیادی دارد و نمیتوان کاربرد لوگوی انتزاعی را به کسب و کار خاصی نسبت داد. درواقع تمامی کسب و کارهایی که میخواهند در میان رقبای خود متمایز شوند و با کمترین تلاش در ذهن مخاطب ماندگار شوند میتوانند از لوگوی انتزاعی استفاده کنند.
طرحهایی که در این لوگوها به کار میروند معنای مشخصی ندارند و اغلب به روشهای گوناگونی از قبیل یک شکل هندسی تنها، مجموعهای از اشکال هندسی و نام برند و همچنین در ترکیب با المانهایی از این دست مورد استفاده قرار میگیرند.
پس عجیب نیست اگر بگوییم شما میتوانید این نوع از لوگو را برای هر کسب و کاری استفاده کنید. اما ماهیت لوگوی انتزاعی برای معرفی کسبوکارهایی است که میخواهند اثر انقلابی و تاثیرگذاری بر بازار خود داشته باشند.
پس در صورتی که شما صاحب یک کسب و کار پیشرو و قدرتمند هستید و یک طرح انتزاعی بسیار خلاقانه در ذهن دارید که میتواند در کمال سادگی اهداف و ایدههای نهفته در پس برند منحصر به فرد شما را در قالب شکلهای هندسی و رنگهای ساده برای مخاطبین به نمایش بگذارد و احساسات گوناگونی از قبیل لذت یا نیاز را در آنها بیدار کند، پس قطعا میتوانید لوگوی برند خود را از نوع انتزاعی انتخاب کنید و از تاثیر و کاربرد لوگو انتزاعی در کسب و کار خود لذت ببرید.
هدف از طراحی لوگو انتزاعی
لوگو انتزاعی یکی از خاصترین انواع لوگوهای موجود در دنیاست که ميتواند به شکل ویژهای روان مخاطبین کسب و کار شما را به بازی بگیرد. به بیان بهتر، لوگوی انتزاعی با ذهن مخاطبین شما کاری میکند که به محض رسیدن به خانه لپ تاپتاشان را روشن کنند و نام برند و محصولات شما را در اینترنت جست و جو نمایند تا اطلاعات بیشتری را درمورد شما و برندتان به دست آورند. اما چرا چند طرح هندسی ساده میتوانند چنین تاثیر عمیقی بر ذهن مخاطب بگذارند؟
خب، این اتفاق از اصل وابستگی پیروی میکند. طبق این اصل، مشتری با دیدن لوگوی انتزاعی شما یک ارتباط ذهنی بین شکلها، طرحها و رنگهای موجود در لوگو با احساسات درونی خود برقرار میکند. زنده شدن این احساسات با گذر زمان فرد را مجاب به انجام عمل میکند که این فرآیند ذهنی در علم روانشناسی به تئوری ماشه شهرت دارد.
درواقع اگر لوگوی انتزاعی شما بتواند احساسات خاص و نوستالژیک را در مخاطب برانگیزاند، احتمال پاسخگویی به این احساسات از طریق روی آوردن به کسب و کار شما افزایش مییابد. بنابراین هدف اصلی از طراحی لوگوی انتزاعی بیدار کردن این احساسات ویژه در مخاطبین است که میتواند بهصورت مثبت یا منفی بروز پیدا کند، به همین خاطر لازم است که برای جلوگیری از بروز احساسات منفی از کمک متخصصین طراحی لوگو استفاده کنید.
انواع لوگو انتزاعی
لوگو انتزاعی روشهای طراحی بسیار متنوعی دارد که هر یک میتوانند به سبک خود تاثیر ویژهای در ذهن مخاطبین کسب و کارتان ایجاد کنند. برای آشنایی بیشتر با ماهیت آرم انتزاعی، لازم است که با روشهای گوناگون طراحی آن نیز آشنا شوید:
- طراحی لوگو انتزاعی با اشکال جامد: اشکال جامد درواقع همان شکلهای هندسی ساده هستند. این شکلها بخاطر سادگی بصری به خوبی در ذهن بیننده جای میگیرند و میتوانند مفاهیمی همچون ظرافت، قدرت، استقامت یا دقت را به ذهن بیننده تزریق کنند.
به همین خاطر است که کسب و کارهایی همچون دفاتر مهندسی یا کارخانجات صنعتی از لوگوهایی با اشکال هندسی ساده در طراحی لوگو انتزاعی خود استفاده میکنند. چرا که میتوانند برتری خود را به سادگی آب خوردن درون ذهن مشتریان بالقوه ثبت کنند و برای همیشه به یاد ماندنی شوند.
- طراحی با کمک طرحهای متقارن: یکی دیگر از سبکهای طراحی لوگوی انتزاعی استفاده از طرحهای متقارن است. این طرحها اغلب به دلیل وجود تقارن حس تعادل را در بیننده ایجاد و احساساتی همچون اعتماد و آرامش را بیدار میکنند.
به همین خاطر کسب و کارهایی همچون دفاتر بیمه یا برندهای پزشکی و بهداشتی برای بیدار کردن احساسات مثبت و القای حس اعتماد به مخاطب از طرحهای متقارن در طراحی لوگوی خود استفاده میکنند.
- طراحی به روش ترکیبی: این روش ترکیبی از تمامی متدهای طراحی لوگو انتزاعی است که میتواند با کمک اشکال هندسی و متقارن در کنار هم یا تصویرسازی با استفاده از اشکال هندسی احساسات چندگانهای را در مخاطب بیدار کند و پیامهای متعددی از برند را به مشتریان بالقوهی شما انتقال دهد. این روش برای تمامی کسب و کارها مناسب است و میتواند تاثیری آنی روی ذهن مشتریان ایجاد کند.
- طراحی با تکنیک تصویرسازی: تصویرسازی هم یکی دیگر از روشهای متنوع تولید لوگو انتزاعی است که میتواند مفاهیم بسیار عمیقتری را به بیننده منتقل کند. در این تکنیک المانهای بصری موجود در لوگو داستان مخصوص به خود را روایت میکنند که باعث میشود ذهن بیننده بیش از هر زمان دیگری درگیر هویت و داستان برند شما شود.
ویژگیهای لوگو انتزاعی
هر لوگوی انتزاعی که به دنیای ما پا میگذارد دارای ویژگیهای مشخصی است که آن را از سایر انواع لوگوها متمایز میکند. این ویژگیها باعث میشوند که لوگوهای انتزاعی تبدیل به پلهی ترقی برند شما شوند و آن را در میان سایر اسامی برجسته کنند. ویژگیهایی که یک لوگو را تبدیل به آرم انتزاعی میکنند عبارتنداز:
- کنجکاوی: به گفتهی ادموند بورک (Edmund Burke)، اولین و سادهترین حس کشف شده در انسانها کنجکاوی است. این جمله به زیبایی پایهایترین ویژگی بشر را وصف میکند. انسان به طور غریزی کنجکاو است و همین کنجکاوی موجب کشف تکنولوژیهای جدید شده است. انسان کنجکاو به دنبال سوژهی مورد نظر خود حرکت میکند و درمورد آن تحقیق میکند.
به همین خاطر با استفاده از این ویژگی در طراحی لوگو و خلق یک لوگو انتزاعی میتوان افراد را نسبت به برندی خاص کنجکاو کرد و خیل عظیمی از افراد را به سمت برند مورد نظر هل داد. پس میبینید که یکی از بارزترین ویژگیهای آرم انتزاعی برانگیختن حس کنجکاوی افراد است.
- خلاقیت: خلق یک لوگوی تاثیرگذار و انتزاعی با استفاده از سادهترین ابزارهای موجود کاری بسیار دشوار است و از سوی دیگر هیچ دستورالعمل واحدی برای این کار وجود ندارد. بنابراین یک طراح لوگو باید برای طراحی آرم انتزاعی قدرتمند از تمام خلاقیت و تخیل خود کمک بگیرد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ویژگی خاص بعدی تنیده شدن خلاقیت در تار و پود این نوع از لوگو است.
- ماندگاری: هدف هر کسب و کاری جای گرفتن در ذهن و روح مشتریان است و این نوع از لوگو با ایجاد تاثیری ماندگار و زنده کردن مداوم احساسات گوناگون در مخاطبین این جایگاه همیشگی را برای برند ایجاد میکند و موجب شناخته شدن و به یاد ماندن نام تجاری شما میشود.
- بهروز بودن: یکی دیگر از ویژگیهای جالب لوگو انتزاعی این است که همواره جدید و به روز است و نیازی به ایجاد تغییر ندارد. این لوگوها قابلیت استفادهي مداوم به عنوان تصویر برند شما را دارند و در هر زمانی داستان کسبوکارتان را برای سایرین روایت میکنند.
مزایای لوگو انتزاعی
لوگوهای انتزاعی مزایای بسیار زیادی دارند و اگر از ویژگیهایی همچون خلاقیت، ماندگاری و به روز بودن آنها بگذریم، این لوگوها در ابعاد دیگری نیز برای برند شما مناسب و مفید ظاهر میشوند. برای مثال:
- طراحی این لوگوها بسیار ساده است: تولید یک لوگو انتزاعی بسیار ساده است و جز خلاقیت و آشنایی با ابزارهای طراحی لوگو به چیز دیگری نیاز ندارد. همانطور که گفتیم این لوگوها مستقیما احساسات بینندگان را نشانه میگیرند و با زنده کردن یا القای احساسات گوناگون آنها را به سمت برندی خاص جذب میکنند.
همین موضوع باعث میشود که برای تولید چنین لوگویی به انعکاس دادن تصویر کسب و کار نیازی نداشته باشید. برای مثال لگوی نایک هیچ اطلاعاتی از این شرکت در اختیار مخاطبین قرار نمیدهد اما احساسات گوناگونی را در آنها بر میانگیزد که موجب محبوبیت هرچه بیشتر این برند میشود.
- لوگوهای انتزاعی تطبیقپذیر هستند: شما میتوانید از لوگوهای انتزاعی در هر نقطهای استفاده کنید. از بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی گرفته تا خودکارها یا لیوانهای هدیه. درواقع تمرکز این لوگوها بر زنده کردن احساسات به جای نشان دادن هدف کسب و کار باعث میشود تا شما بتوانید با هر رویکردی از این لوگوها استفاده کنید و نگران عدم همخوانی تصویر برند و مکان استفاده از لوگوی آن نباشید.
- مقیاسبندی این لوگوها سادهتر است: از آنجا که اغلب لوگوهای انتزاعی تصاویری ساده هستند میتوان آنها را در هر مقیاسی مورد استفاده قرار داد و آنها را در پلتفرمهای گوناگون به نمایش درآورد.
معایب لوگو انتزاعی
با وجود مزایای متنوع، این لوگوها عاری از عیب نیستند. اما این معایب به حدی ناچیز هستند که میتوان با خیال راحت از آنها چشمپوشی نمود:
- لوگوهای انتزاعی منظور برند شما را به درستی منتقل نمیکنند: این لوگوها با احساسات مخاطبین سر و کار دارند و برای انتقال اهداف کسب و کار طراحی نشدهاند، به همین خاطر بسیاری از افراد با این بخش از ماجرا مشکل دارند و فکر میکنند که هدف برند باید در لوگو مشخص باشد.
- درصورت اجرای ضعیف باعث سردرگمی میشوند: در صورتی که برای خلق لوگوی انتزاعی خود از یک طراح نابلد استفاده کنید، ممکن است که احساسات منفی را در بیننده زنده کنید و نتیجهی عکس دریافت کنید.
نکاتی که باید قبل از طراحی یک لوگو انتزاعی در نظر بگیرید:
هر طراحی موفق نیازمند رعایت قوانین و قواعد مشخصی است که به شما کمک میکنند انتخابهای بهتری داشته باشید. پس پیش از طراحی لوگو انتزاعی حتما این موارد را در نظر بگیرید:
- تاریخچهی شرکت: با اینکه لوگوهای انتزاعی چیز زیادی از تاریخچهی شرکتتان به مخاطب نمیگویند اما میتوانند با استفاده از رنگها و گاها اشکال گوناگون برند شما را با بخشی از تاریخ آن گره بزنند و برای آن ارزشافزایی کنند.
برای مثال لوگوی شرکت هواپیمایی هما یک لوگوی انتزاعی است که بهصورت غیرمستقیم برند هما را با ایران باستان پیوند میزند و به این صورت ذهن مخاطب را به سمت برندی با اصالت سوق میدهد.
- روانشناسی رنگها: با توجه به گفتهي متخصصین، رنگها میتوانند تا ۸۰ درصد در شناسایی هویت برند تاثیرگذار باشند. چرا که هر رنگ معنای خاصی را به ذهن متبادر میکند و در صورت استفاده در لوگو احساسات خاصی را نشانه میگیرد. پس باید رنگها را بسته به هویت برند و تصویری که میخواهید از خود به نمایش بگذارید انتخاب کنید.
- سادگی و تناسب: در دنیای لوگوها سادگی حرف اول را میزند. هرچه یک لوگو پیچیدگی کمتری داشته باشد بهتر در ذهن مینشیند و شناسایی آن برای مخاطبین سادهتر میشود. از سوی دیگر رعایت تناسب و نسبت طلایی در طراحی لوگو میتواند تاثیرگذاری آن را دوچندان کند. پس این موضوع را از قلم نیندازید.
- نوع نمایش طرح انتخابی: به خاطر داشته باشید که لوگوی شما در پلتفرمهای گوناگون به نمایش در خواهد آمد و باید به بهترین شکل ممکن به چشم مخاطب برسد.
مراحل طراحی لوگو انتزاعی
مراحل طراحی لوگو انتزاعی نیز همچون شمایل کلی این لوگو ساده و عاری از پیچیدگی است و تقریبا هر شخص خلاقی با کمی دانش طراحی میتواند یک لوگوی انتزاعی زیبا طراحی کند. کافی است مراحل زیر را طی کنید تا صاحب یک لوگوی حرفهای و تاثیرگذار شوید:
- اطلاعات خود را تکمیل کنید: اگر میخواهید طراحی لوگو انتزاعی خود را به یک طراح بسپارید، حتما اطلاعات تکمیلی کسب و کار خود را در اختیار وی قرار دهید تا با ایده گرفتن از آنها بتواند لوگوی بهتری برایتان طراحی کند.
- تحقیق کنید: حتما قبل از شروع طراحی لوگو وضعیت بازار و رقبای خود را بررسی کنید و لوگوی تمامی آنها را از نظر بگذرانید تا با کسب ایدههای بیشتر یک لوگوی منحصر به فرد و خاص طراحی کنید.
- طرح خود را پیادهسازی کنید: پس از بررسی تمامی جوانب طرح اولیهی لوگوی خود را روی کاغذ بیاورید. هرچه طرحهای اولیهي بیشتری داشته باشید در نهایت به نتیجهی بهتر و حرفهایتری خواهید رسید.
- طرح نهایی را به کامپیوتر منتقل کنید: طرح نهایی خود را درون برنامههای گرافیکی همچون illustrator به تصویر بکشید.
- طرح را ارائه دهید: طرح دیجیتالی لوگوی خود را به دوستان و اطرافیانتان نشان دهید و بازخورد آنها را بررسی کنید تا به اجماعی کلی درمورد طرحها برسید.
- رفع اشکالات و اضافه کردن جزئیات: پس از جمعآوری بازخوردها تمامی اشکالات موجود را برطرف کنید و در صورت لزوم تغییرات بیشتری را با اضافه کردن جزئیات زیبا در لوگوی خود اعمال نمایید.
- از لوگوی خود لذت ببرید: لوگوی نهایی را در کسب و کار خود استفاده کنید و از پیشرفت آن لذت ببرید.
سه نمونه لوگو انتزاعی خارجی
دنیای برندها مملو از لوگوهای انتزاعی موفق است. کافی است سرتان را بچرخانید تا هزاران لوگو انتزاعی را در اطراف خود شناسایی کنید. اما اگر هنوز در تشخیص این لوگوها ضعیف هستید این سه نمونه از لوگوهای انتزاعی خارجی را به ذهن بسپارید:
- لوگو پپسی کولا: این دایرهی دوست داشتنی که با رنگهای قرمز، سفید و آبی خود به شهرت رسیده یکی از لوگوهای انتزاعی موفق تاریخ است که با حالت موج مانند رنگها حس خنکی و طراوت را القا میکند و قطعا با دیدن آن هوس یک لیوان نوشابهي تگری میکنید.
- لوگو ال جی: لوگوی ال جی نیز یک لوگوی انتزاعی با استفاده از شکل هندسی دایرهی قرمز رنگ است که حروف ال جی درون آن به طرز هوشمندانهی شبیه به دکمهی پاور لوازم برقی و همچنین صورت یک انسان شاد طراحی شده است.
- لوگو آدیداس: این لوگو که از سه مستطیل سیاهرنگ تشکیل شده است به خوبی حس قدرت و استقامت کوه را به مخاطب القا میکند و برای یک برند تولید لوازم ورزشی چه چیزی بیشتر از به نمایش گذاشتن قدرت مشتری جذب میکند؟
سه نمونه لوگو انتزاعی ایرانی
بازارهای ایران نیز لوگوهای انتزاعی بینظیری دارد که بسیاری از آنها طراحی استاد بزرگ گرافیک ایران مرتضی ممیز هستند. برخی از این لوگوهای معروف عبارتند از:
- لوگوی سازمان آتش نشانی ایران: این لوگو انتزاعی متشکل از یک مربع مشکی است که شمایلی شعله مانند به رنگ قرمز درون آن خودنمایی میکند. این لوگو به زیبایی احساس امنیت و مهار آتش را در ذهن ایجاد میکند.
- لوگوی شهرداری تهران: این لوگو با الهام از تهران قدیم که دارای دروازههای متعدد بود طراحی شده است. این طرح شبیه به گل که با استفاده از پترن متقارن طراحی شده است حس سرسبزی را در بیننده ایجاد میکند.
- لوگو سازمان چای کشور: لوگوی سازمان چای با الهام از برگ چای طراحی شده است. این لوگو نیز دارای طرح متقارن است و جزو زیباترین و سادهترین لوگوهای ایرانی به حساب میآید.
لوگو انتزاعی یکی از جذابترین لوگوهای موجود در دنیاست که میتواند در عین بیمعنا بودن، مفاهیم و احساسات بسیاری را به بیننده القا کند. این لوگو با تحریک احساسات گوناگون و تشویق افراد به نشان دادن واکنشی متناسب، آنها را به سمت برند شما سوق ميدهد و با سادگی بیش از حد خود به راحتی آب خوردن در ذهن مخاطبینتان جا خوش میکند.
از آنجا که خلاقیت، برانگیختن حس کنجکاوی، به روز ماندن و داشتن تاثیر ماندگار از ویژگیهای اصلی این لوگو است، میتوانید خاطر جمع باشید که با انتخاب این لوگو مشتریان دائمی بسیاری برای کسبو کارتان پیدا خواهید کرد.
کافی است کمی خلاق باشید و اصول طراحی لوگو را بدانید تا یک لوگو انتزاعی موفق داشته باشید. اما توصیهي ما این است حتما برای طراحی لوگو از کمک متخصصین حرفهای استفاده کنید.