سایت محبوب گوگل اخیرا اعلام کرده که روزانه 3.5 میلیارد بار از این موتور جستجو برای سرچ کردن استفاده می شود. چنین آماری به ما می گوید که ممکن است هر انسان عادی در یک روز به طور متوسط 1 تا 30 بار لوگوی گوگل را در روز ببیند.
این محبوبیت برند گوگل بیش از 2 دهه است که به صورت روزافزون در حال افزایش است. شهرت این لوگو گاهی باعث می شود افراد فراموش کنند که لوگوی گوگل هر چند سال یک بار با تحولاتی روبرو می شود. اما علت تغییر لوگو گوگل چیست؟ این مطلب را بخوانید تا با تحولات لوگوی گوگل طی 2 دههی اخیر آشنا شوید.
برای طراحی لوگو جذاب مانند لوگو گوگل در کمتر از یک دقیقه به لینک زیر مراجعه کنید:
طراحی لوگو آنلاین با بیزگو
تاریخچه برند گوگل
داستان برند گوگل از سال 1995 شروع می شود؛ یعنی درست زمانی که Larry Page در نظر گرفته بود که دانشگاه Stanford را برای تحصیل انتخاب کند. Sergey Brin که یکی از دانشجویان آن جا بود انتخاب شد تا دانشگاه را به او نشان بدهد.
این اتفاق سبب آشنایی آن ها و ایجاد همکاری موفقی بینشان شد. این دو زمانی که در خوابگاه خود مشغول به کار بودند یک موتور جستجو طراحی کردند که با استفاده از لینکسازی، اهمیت هر صفحه در فضای وب را تعیین می کرد. این موتور جستجو Backrub نامیده شد.
بعدها این اسم به Google تغییر یافت. این اسم در واقع از کلمه ی Googol گرفته شده است که بیان کننده ی عدد 1 و 100 صفر جلوی آن است. در حقیقت این نامگذاری، هدف Larry و Sergey برای «نظم دهی به اطلاعات جهان و در دسترس قرار دادن آن ها برای همه» را به نمایش می گذارد.
طی چند سال بعد، گوگل نه تنها توجه جامعهی علمی را به خود جلب کرد، بلکه سرمایهگذاران Silicon Valley هم حاضر شدند روی پروژهی آن ها سرمایهگذاری کنند. با این سرمایهگذاری آن ها توانستند اولین دفتر رسمی خود که متشکل از دستگاه های کامپیوتر قدیمی، یک میز پینگپونگ و یک فرش به رنگ آبی روشن بود را افتتاح کنند. این تم رنگی تا به امروز در برند آن ها حفظ شده است و شما می توانید نشانه های آن را در لوگوی گوگل ببینید.
این برند به صورت گروهی منحصر به فرد کار خود را آغاز کرد و امروزه همچنان این روحیه ی متفاوت بودن، باعث موفقیت شگفتانگیز گوگل شده است. هدف اصلی این برند همیشه جستجو برای پاسخ های بهتر بوده و این موضوع را در راس کار خود قرار داده است. امروزه برند گوگل صدها محصول را به میلیاردها انسان در سرتاسر جهان از طریق یوتیوب، اندروید، جیمیل و از همه مهم تر جستوجوی سایت خود ارائه می کند.
سیر تحول لوگوی گوگل
افراد روزانه چندین بار لوگوی گوگل را به دلایل مختلفی می بینند، اما اکثر آن ها از داستان جالب این لوگو خبر ندارند. در این تایملاین ما قصد داریم داستان کامل این لوگو و علت تغییر لوگو گوگل طی سال های مختلف را برای شما بیان کنیم:
1996: اولین لوگوی گوگل
در واقع اولین لوگوی گوگل زمانی ساخته شد که هنوز اسم گوگل برای این برند انتخاب نشده بود. Page و Brin اسم موتور جستجوی خود را Backrub گذاشته بودند. دلیل این نامگذاری کارکرد اصلی موتور جستجوگر آن ها بود: Backrub با استفاده از بک لینک ها در فضای اینترنت جستوجو را انجام میداد.
1998: اولین لوگوی (واقعی) گوگل
برخی منابع Page را به عنوان اولین سازنده ی لوگوی گوگل می شناسند، اما برخی دیگر می گویند برین با استفاده از یک نرمافزار ویرایشگر رایگانِ عکس به نام GIMP، آن را طراحی کرد. باید اشاره کرد هرکدامشان که طراح بوده باشند، طرحشان چندان حرفه ای و جالب به نظر نمی رسید.
نکته ی جالبی که در این لوگو وجود دارد این است که در ابتدا قرار بود در لوگوی جدید گوگل مثل لوگوی Yahoo! از یک علامت تعجب استفاده شود. به نظر می رسد تمامی کمپانی های تکنولوژی در آن زمان از یکدیگر الگو می گرفتند.
1999 تا 2010: طرح های Ruth Kedar
یکی از دوستان مشترک برین و پیج آن ها را با یک دستیار پروفسور در دانشگاه استانفورد به اسم روث کدار آشنا کرد. از آنجایی که آن-ها خیلی از لوگوی طراحی شده ی خود رضایت نداشتند، از خانم کدار درخواست کردند که اگر می تواند چندین نمونه برای آن ها طراحی کند.
کدار کار خود را با لوگوهای سیاه رنگ و با استفاده از فونت Adobe Garamond آغاز کرد. او همچنین علامت تعجبی که در لوگوی ارجینال گوگل وجود داشت را هم حذف کرد. کدار می گوید که پیج و برین این لوگو را دوست داشتند چون که علامت داخل آن مانند یک تله انگشتی چینی به نظر می رسید.
این طراح در تلاش بعدی خود از حروف Catull استفاده کرد که احتمالا برای شما آشنا به نظر می رسند. هدف این لوگوی گوگل این بود تا با علامتی شبیه تختهی سیبل، یادآور صحت و دقت گوگل باشد.
سپس کدار بیشتر با این لوگو و رنگ های آن بازی کرد و سعی کرد هر دو حرف O را به هم متصل کند. این اتصال حروف O تبدیل به الگویی برای Oهایی شد که در پایین صفحهی نتایج سرچ نشان داده می شوند.
نمونه بعد با داشتن علامت ضربدر و ذره بین شیشه ای درون خود، کمی برای برین و پیج آشفته به نظر می رسید و آن را قبول نکردند.
تغییراتی که در این لوگو انجام گرفت باعث شد که لوگوی گوگل به شکل شناخته شده و محبوب امروزی اش نزدیک شود. این نمونه از لوگوهای قبلی جوان پسندانه تر و سرگرم کننده تر به نظر می رسید.
سپس کدار با اضافه کردن سایه و ضخیم تر کردن حروف باعث برجسته تر شدن این لوگو شد.
هشتمین لوگوی گوگل تقریبا ساده ترین آن ها بود. کدار می خواست نشان بدهد که گوگل چیزی فراتر از یک موتور جستجو است و به همین دلیل ذرهبین را از لوگوی آن حذف کرد. او همچنین ترتیب سنتی استفاده از رنگ های اصلی را تغییر داد تا نشان بدهد که گوگل از سنت ها پیروی نمی کند و همیشه به صورت منحصر به فرد عمل می کند.
طرح نهایی این لوگو از سال 1999 تا 2010 به عنوان لوگوی رسمی گوگل شناخته می شد. در 6 می 2010، لوگوی گوگل دوباره بهروز رسانی شد. در این بهروز رسانی رنگ O از زرد به نارنجی تغییر پیدا کرد و سایه های دور حروف هم پاک شدند.
2015: لوگویی جدید برای گوگل
در سال 2015، تمامی طراحان گوگل در شهر نیویورک به مدت 1 هفته جمع شدند تا لوگویی جدید برای گوگل بسازند. پس از این گردهمایی، لوگوی گوگل تغییرات زیادی را تجربه کرد. این کمپانی به جای استفاده از فونت Catull، از فونت Product Sans که از کتاب های درسی الگو می گرفتند استفاده کرد.
این حروف از نوع حروف بدون زائده (Sans-serif) هستند، یعنی طراحان گوگل به راحتی می توانند آن را برای سایزها و کاربردهای مختلف تغییر بدهند. در همین دوره کمپانی گوگل انواع مختلفی از لوگوی خود را هم منتشر کرد.
برای مثال، G رنگین کمانی که نشان دهنده ی اپلیکیشن موبایل و آیکون سایت های گوگل بود. همچنین لوگوی میکروفنی گوگل برای سرچ صوتی هم در این دوره طراحی شد.
حالا که با تحول و علت تغییر لوگو گوگل آشنا شدید، بیایید ببینیم تحول بعضی از دیگر لوگوهای جانبی گوگل به چه صورت بوده است.
تغییرات لوگوی Gmail
جیمیل پروژه ای بود که توسط یکی از کارکنان گوگل به اسم پائل بوچهیت توسعه یافت. بوچهیت در سال 2001، اولین نسخهی این محصول را در یک روز طراحی کرد. او این پروژه را با استفاده از کدهایی انجام داد که قبلا برای پروژه ای به اسم Google Groups استفاده کرده بود. در ابتدا این سرویس فقط در خود کمپانی گوگل استفاده می شد، اما بعدها با پیشرفت آن در سال 2004 به انتشار عمومی رسید.
2004: لوگوی قدیمی
اولین لوگوی جیمیل را دنیس هوانگ طراحی کرد که تقریباطراح تمام لوگوهای گوگل در آن زمان بود. جالب است بدانید که لوگوی جیمیل درست یک شب قبل از انتشار این سرویس ساخته شد.
2004 – 2009
لوگوی ارجینال جیمیل شامل ترکیبی از فونت Catull (که برای حرف G استفاده شد) و فونت Myriad Pro بود. دلیل استفاده از فونت Catull در لوگوی جیمیل این بود که در لوگوی اصلی گوگل هم این فونت به کار رفته بود.
اما از این نوع حروف نمی شد برای حرف a انگلیسی که به صورت کوچک نوشته می شد استفاده کرد، چون ظاهر جالبی به لوگو نمی داد. برای همین هوانگ برای سایر حروف را با فونت Sans-serif نوشت.
2010 تا 2013
پیدا کردن تفاوت بین نسخه های 2004 و 2010 ساده نیست، مگر اینکه هر دو را کنار هم قرار بدهید. در نسخه ی منتشر شدهی سال 2010، عبارت by Google را سمت راست لوگو قرار دادند و در رنگ و سایز حروف کمی نسبت به قبل تفاوت ایجاد کردند .
2014 تا 2020
لوگوی 2014 برای اولین بار در نسخه ی موبایل جیمیل رونمایی شد. با توجه به ترندهای جدید طراحی لوگو، این لوگو به شکل مختصرتر نسبت لوگوهای پیش از خود طراحی شد. حرف M که در وسط پاکت نامه قرار داده شد، ویژگی اصلی این طرح محسوب می شد.
در واقع این پاکت نامه قبلا در خود کلمه Gmail استفاده می شد، اما به دلیل محبوبیت زیاد و شناخته شده بودن آن امروزه به تنهایی نماد جیمیل محسوب می شود. این روزها حتی زمانی که لازم است نام کامل جیمیل به عنوان لوگو نمایش داده شود، آیکن پاکت نامه قبل از اسم آن می آید و دیگر در نام از کلمهی جیمیل استفاده نمی شود.
2020
طراحی دوباره ی لوگوی جیمیل در سال 2020 باعث قوی تر و جذاب تر شدن آن شد. پاکتنامه ی سفید و قرمز جای خود را به یک حرف M که دارای رنگ های اصلی لوگوی گوگل یعنی آبی، قرمز، زرد و سبز بود داد. M در واقع نشانه ی کلمه ی Mail است. قرار گرفتن این رنگ های آرامش بخش کنار هم و برجسته بودن آن ها باعث شده است که لوگوی جیمیل حرفه ایتر و زیباتر به نظر برسد.
تغییرات لوگوی Google Drive
گوگل درایو یک سرویس مجازی است که برای تولید، ویرایش و ذخیره ی متن، تصاویر، آیکن ها و دیگر انواع فایل ها استفاده می شود. این برنامه که مالکیت آن را کمپانی گوگل در اختیار دارد به کاربران اجازه می دهد تا به صورت همزمان و از راه دور به فایل های خود دسترسی داشته باشند. در این بخش ما قصد داریم راجع به تحولات رخ داده در لوگوی این سرویس صحبت کنیم.
2012 تا 2014
اولین لوگوی گوگل درایو در آپریل 2012 رونمایی شد. افتتاح این لوگو در واقع با رونمایی از برنامهی ذخیره سازی cloud همزمان بود. گوگل درایو که تشکیل شده از 3 بخش Google Docs، Google Sheets و Google Slides است، همکاری این سه بخش را در لوگوی خود نیز به نمایش می گذارد. برای این کار، لوگوی گوگل را به شکل یک مثلث با سه رنگ مختلف طراحی کرده اند که هر رنگ نشان دهنده ی یکی از بخش هاست.
2014 تا 2020
طی طراحی دوباره ی لوگوی گوگل درایو، طراحان تقریبا تمامی سایه های موجود در کناره های لوگو را حذف کردند. تنها بخش سایه-داری که در این طراحی مجدد باقی ماند، مثلثی در قسمت آبی رنگ بود. در این بهروز رسانی، ماهیت رنگ ها به همان صورت باقی ماند اما شدت آن ها کمی تغییر پیدا کرد. در نتیجه ی این تغییرات، رنگ ها نسبت به قبل کمی مات تر شدند.
2020
در سال 2020 هم یک سری تغییرات روی لوگوی گوگل درایو انجام شد. طی این بهروز رسانی، گوشه های لوگو از حالت نوک تیز به حالت قوس دار تغییر یافتند. همچنین سه رنگ اصلی که قبلا از هم مجزا بودند، در این بهروز رسانی روی هم قرار گرفته و سه رنگ جدید به لوگو اضافه کرده اند.
لوگوی فعلی گوگل و مفاهیم نهفته در آن
لوگوی فعلی گوگل که در سال 2020 بهروز رسانی شد، بهشکلی طراحی شده تا جوان پسند و سرگرم کننده به نظر برسد. این لوگو با ظاهر خود به مخاطب می گوید: «من مثل دیگر شرکت های فنی بزرگ نیستم. من یک کمپانی بزرگ، باحال و سرزنده هستم».
لوگوی گوگل همچنین این روزها لوگویی پویا است. برای مثال زمانی که می خواهید با استفاده از موبایل یا تبلت خود از قابلیت سرچ صوتی استفاده کنید، خواهید دید که در قسمت درخواست، نقطه های گوگل به حرکت در می آیند و پس از اتمام درخواست شما دوباره ثابت می شوند.
مفهوم نهفته ای که در لوگوی گوگل از ابتدا تا به امروز وجود داشته این است که گوگل از سنت ها و مقررات پیروی نمی کند و می داند چگونه با وجود سرگرم کننده بودن به اهداف خود برسد.
در واقع گوگل به جای استفاده از سمبل ها و فونت های عجیب و غریب، پیام خود را با استفاده از رنگ ها به مخاطب منتقل می کند. اگر راجع به نحوه ی انتخاب این رنگ ها کنجکاو هستید، ما در قسمت بعدی بیشتر راجع به آن ها توضیح داده ایم.
چرا گوگل از 4 رنگ در لوگویش استفاده می کند؟
هر طراحی می داند که رنگ نقش بسیار مهمی در طراحی لوگو دارد و می تواند به تنهایی باعث موفقیت و شکست یک لوگو شود. قطعا گوگل، یکی از بزرگ ترین کمپانی ها در زمینه ی تکنولوژی، رنگ های استفاده شده در لوگوی خود را به صورت اتفاقی انتخاب نکرده است.
در دنیای رنگ ها سه رنگ آبی، قرمز و زرد به عنوان رنگ های اصلی شناخته می شوند و سایر رنگ ها در واقع با استفاده از این سه رنگ ساخته می شوند. به رنگهای حاصل از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ های ثانویه می گوییم.
اگر در لوگوی گوگل دقت کنید، می بینید که همه ی حروف با سه رنگ اصلی نمایش داده شده اند به جز حرف L که سبز رگ است. گوگل با این کار خواسته منحصر به فرد بودن و پیشبینیناپذیری خود را به نمایش بگذارد.
نکتهی جالب دیگری که راجع به انتخاب رنگ ها در لوگوی گوگل وجود دارد این است که رنگ هر حرف، با توجه به اعداد اول و دوم در ریاضیات انتخاب شده است. یعنی حروف شماره 1، 3 و 5 (که اعدادی اول هستند) رنگشان برای بار اول در لوگو استفاده شده است. سپس حروف شماره 2، 4 و 6 (که اعدادی مرکب هستند) رنگشان برای بار دوم در لوگو به کار گرفته شده است.
گوگل معروف ترین موتور جستجو در فضای وب است و شاید مهم ترین شاخصه ی آن لوگوی جذاب و معروفش باشد. این لوگو که طی دو دههی اخیر تحولات زیادی پیدا کرده است و همچنان محبوبیت روزافزونی را بین مردم کسب می کند، همواره در تلاش است تا منحصر به فرد بودن خود و پیروی نکردن از سنت های طراحی لوگو را با استفاده از رنگ ها و لوگوی سرگرم کننده اش نشان بدهد. مفاهیم نهفته ی موجود در لوگوی گوگل و دقت زیاد در طراحی آن باعث شده تا این لوگو در عین سادگی، الگویی برای بسیاری از برندها و طراحان در سرتاسر دنیا باشد.