اصول طراحی لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    اصول طراحی لوگو

    اگر شما شرکتی تأسیس ‌کنید و بخواهید برندتان را ثبت یا برای خدمات و محصولاتتان تبلیغ کنید، نیاز به یک علامت برای شناساندن محصول خود به مردم‌ دارید. این علامت، معرف برند شما و خدمات یا محصولاتی‌ است که ارائه می‌دهید. دنیای تجاری امروز، دنیای رقابت است. هر محصولی که تولید کنید یا هر خدمتی که ارائه می‌دهید، ممکن است نمونه‌ای با کیفیت‌ بهتر و قیمت‌ پایین‌تر در بازار وجود داشته باشد. محصولی می‌تواند در این رقابت پیروز باشد که نماد برند او برای مردم شناخته‌شده‌باشد.

    به این نماد در اصطلاح امروزی لوگو می‌گویند. شرکت‌های معتبر همگی یک لوگو برای معرفی محصول یا خدمات خود دارند. به همین دلیل دانستن اصول طراحی لوگو در رشد کسب‌وکار شما نقش مهمی دارد. یک لوگوی خوب باید علاوه بر سادگی، پیام محصول را نیز به‌خوبی به مخاطب برساند. امروزه طراحی لوگو جزو مشاغل پرسود دنیا محسوب می‌شود، چون کسب‌وکارها به‌خوبی فهمیده‌اند که هزینه‌ای که برای یک لوگوی خوب می‌کنند، هدر نرفته است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با اصول طراحی لوگو بیشتر آشنا کنیم.

    برای طراحی لوگو آنلاین با رعایت تمام اصول از بیزگو کمک بگیرید.

    اصول طراحی لوگو

    درباره لوگو

    لوگو به معنی نشان و علامت است، هر کسب‌وکار لوگوی مخصوص به خود را دارد و در مکان‌های مختلف به‌خوبی از آن بهره می‌برد. لوگوی خوب برای شناسایی محصول به مخاطبان امری ضروری است و تأثیر بسزایی در شناخت محصول یا هویت شرکت دارد. در نهایت مردم شرکت‌ها، کارخانه‌ها یا محصولات را از طریق لوگوی آن‌ها می‌شناسند.

    اهمیت طراحی لوگو در کسب و کار

    کسب‌وکار شما اگر بسیار کوچک هم باشد، نیاز به یک هویت دارد. شما باید در بازار هدفتان شناخته‌شده باشید. یکی از بهترین راه‌های دستیابی به این هدف، داشتن یک لوگوی حرفه‌ای است. لوگوی خوب نظر مخاطب را جلب کرده و وجهه‌ی شما را در بازار نسبت به رقبا متمایز ‌‌می‌کند. اهمیت یک لوگوی خوب در کسب‌وکار در موارد زیر خلاصه می‌شود:

                                 نکات طراحی لوگو
    1. اولین برداشت مشتری با مشاهده لوگو
    2. لوگو می‌تواند یک روش مفید برای تأثیرگذاری در اولین برخورد با مشتریان بالقوه‌ی یک محصول باشد. در ابتدا داشتن یک آرم خوب، بدون اینکه مشتری هنوز محصولتان را مصرف کرده باشد، می‌تواند هویت شما را به مشتری معرفی کند.

    3. ماندگاری در ذهن مخاطب
    4. مخاطبان شما ممکن است که اسم کسب‌وکار یا محصول شمارا فراموش کنند، اما تحقیقات نشان داده که مردم تا حدود زیادی لوگو و آرم یک شرکت یا محصول را فراموش نمی‌کنند. به همین دلیل است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها باید اصول طراحی لوگو را به طور کامل رعایت کنند، تا محصول آن‌ها بتواند در بازار موفق شود.

                               اصول طراحی لوگو در فتوشاپ
    5. نتیجه گیری بهتر در رسانه ها
    6. زمانی که یک کسب‌وکار جدید را شروع می‌کنید، باید کارهای زیادی را در ابتدای راه انجام دهید باید سایت طراحی کنید، اکانت اینستاگرام بسازید، کارت ویزیت خود را طراحی کنید و... . اگر شما لوگوی خوبی نداشته باشید، بسیاری از این فعالیت‌ها ممکن است بی‌نتیجه باشد یا به‌عبارت‌دیگر مخاطبی جذب محصول و فعالیت شما نشود. خودتان را جای مشتری بگذارید، وقتی شما لوگوی خود را در سایتی با صرف چند ثانیه طراحی کرده‌اید، آیا انتظار دارید که مشتری لوگوی شما را در حافظه‌ی بصری‌اش ثبت کند. به همین دلیل با داشتن یک نشان حرفه‌ای که اصول طراحی لوگو در آن به‌کاررفته است، تا حدود زیادی می‌توانید حس هویت و اعتماد را در درون کاربران فضای مجازی ایجاد کنید. اگر برای برند خودتان شخصیت قائل باشید، مردم نیز به آن اهمیت می‌دهند.

    7. یک لوگوی خوب باعث ایجاد وفاداری در مشتریان می شود
    8. جدا از این موضوع، داشتن یک لوگوی خوب می‌تواند وفاداری مشتریان به یک برند را تقویت کند. مصرف‌کنندگان زمانی که به‌کار و محصول شما اعتماد کنند، لوگوی شما نیز حافظه‌ی بصری آن‌ها را درگیر خواهد کرد. بر این اساس، لوگوی شما می‌تواند بر روی کالاهای مصرفی افراد به ‌عنوان تبلیغ نمایش داده‌شود.

      به‌عنوان‌مثال، بسیاری از شرکت‌ها هستند که خودکار یا تی‌شرت‌هایی که لوگوی آن‌ها را نمایش می‌دهند، به مردم در نمایشگاه‌ها یا جشن‌ها به‌صورت رایگان اهدا می‌کنند. این کار در حالت اول باعث تبلیغ برند شما و جذب مشتریان جدید می‌شود و در حالت دوم می‌تواند راهی مفید و میان‌بُر برای قدردانی و ایجاد وفاداری در مصرف‌کنندگان باشد.

    9. بالا بردن سطح انتظارات
    10. در دنیای امروز همه‌ی ما به وجود برندهای اپل و نایک و سامسونگ عادت کرده‌ایم، تمام این شرکت‌ها برای طراحی لوگوی خود، اصول طراحی لوگو را که در ادامه درباره‌ی آن بیشتر صحبت می‌کنیم، به طور کامل به ‌کار برده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود که کسب‌وکارهای امروزی نیز به طراحی لوگو، نگاهی حرفه‌ای داشته باشند. بدون داشتن لوگو، به‌طور قطع می‌توان گفت که هنوز هیچ اتفاق قابل قبولی برای طراحی، توسعه و نگه‌داری برای کسب‌وکار شما رخ نداده است.

    11. لوگوی خوب برابر است با حرفه ای بودن
    12. بدون لوگو هیچ تجاری پا نخواهد گرفت. حقیقت این است که با اینکه لوگوها در ظاهر جزء اندکی از کسب‌وکار شما را تشکیل می‌دهند، اما درعین‌حال یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن هستند. مصرف‌کنندگان در جامعه‌ی ما انتظارات خاصی دارند، گاهی وقت‌ها آن‌ها تصور می‌کنند که یک لوگوی برجسته، نمایانگر تجارتی معتبر و حرفه‌ای است. با رعایت اصول طراحی لوگو، شما به‌طور خودکار لوگویی خواهید داشت که شما را نسبت به رقبایتان متمایز کند.

    اصول طراحی لوگو

    ویژگی های یک لوگوی خوب

    نشانی که در آن اصول طراحی لوگو به‌کاررفته باشد، یک لوگوی خاص، زیبا، کاربردی و درعین‌حال ساده خواهد بود. در ادامه قصد داریم تا چند ویژگی مهمی که یک لوگوی خوب باید داشته باشد را بیان کنیم:

                                  
    1. ایده تک واژه
    2. لوگو می‌تواند به یک نماد بصری اعتبار بدهد. پشتوانه‌ی فکری قدرتمند یک لوگو در طراحی آن نهفته است. ایده‌ی بصری، باید منطبق بر شعار برند تدوین گردد، به‌عبارت‌دیگر طراحی لوگو به‌گونه‌ای باشد که با چند واژه‌ی ساده بتوان اسم محصول را گفت. مثلا لوگوی کوکاکولا به خوبی نماینده‌ی شعار تبلیغاتی خود یعنی بطری کمر باریک است. اصول طراحی لوگو در این برند به نحو احسن به ‌کار گرفته‌شده است.

                                 رعایت اصول طراحی لوگو
    3. سادگی
    4. لوگوهایی که افراد به‌محض دیدنشان، بتوانند بلافاصله محصول آن‌ها را شناخته و تشخیص دهند، ساده هستند. این لوگوها بیشتر در ذهن مردم می‌مانند. لوگوی پیچیده باعث می‌شود که شناسایی و تشخیص لوگو سخت شود و از طرفی ارتباط خوبی بین محصول شما با مخاطبان برقرار نشود.

    5. متمایز بودن
    6. در بازار به‌هم‌ریخته و شلوغ امروزی، پیدا کردن راهی برای بقا میان رقبا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما ایده‌ای که می‌تواند این بقا را امکان‌پذیر ‌کند، متفاوت بودن با بقیه است. با استفاده از یک لوگوی حرفه ای، می‌توانید نماد متمایزی داشته باشید که مشتری‌ها برای شناختن محصول شما، به زمان زیادی برای فکر کردن نیاز نداشته باشند. درواقع یک لوگوی خوب به شما کمک می‌کند که با سرعت بیشتری توسط مخاطبانتان شناخته شوید.

                                  در هنگام طراحی لوگو به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
    7. منحصر به فرد بودن
    8. لوگوی شما باید به نحوی طراحی شود که مشتریان محصول شما را با شرکت‌های دیگر اشتباه نگیرند. پس با توجه به اصول طراحی لوگو، نمادی که طراحی می‌کنید، علاوه بر منحصربه‌فرد بودن، نیاز است که کمی عجیب به نظر برسد. با لوگویی که کاملاً همسو و مشابه با سایر لوگوهای شرکت‌های رقیب است، احتمال این‌که مخاطبان شما به سمت سایر رقبا بروند زیاد می‌شود. به خصوص زمانی که رقبای شما سابقه‌ی بیشتری در بازار داشته باشند. در اصول طراحی لوگو همواره این بحث مطرح می‌شود که نماد شرکت یا محصول شما نباید به‌طور مستقیم آنچه را می‌خواهید عرضه کنید فریاد بزند. درواقع لوگوی شما باید حس کنجکاوی مشتریان را تحریک کند و آن‌ها خودشان محصول را شناسایی کنند.

    9. در‌ ذهن ‌ماندن لوگو
    10. لوگوی شما نباید فراموش‌شدنی باشد. شاید در ابتدا برای شما این موضوع قدری پیچیده به نظر برسد. اما به خاطر داشته باشید که در ذهن ماندن لوگو، اهمیت خیلی زیادی دارد. یک لوگوی حرفه‌ای، به شکلی باید در ذهن مخاطب نقش ببندد که وقتی تنها یک بار آن را دید، به‌راحتی بتواند آن را برای دیگران توصیف کند. با وجود این که مهم‌ترین ویژگی یک لوگو ماندگاری آن نیست، اما درعین‌حال قطعاً می‌تواند یکی از برترین ویژگی‌های آن باشد. بنابراین سعی کنید که حتماً طوری لوگوی خود را طراحی کنید که در ذهن مخاطبان نقش ببندید.

                               اصول طراحی یک لوگو خوب
    11. مرتبط بودن
    12. در برخی موارد خاص بهتر است که لوگو، مرتبط با فعالیت شرکت باشد. هدفی که شرکت دنبال می‌کند اگر با آرم یا لوگوی شرکت مرتبط باشد، طبق قانون اصول طراحی لوگو کمک زیادی به هرچه بهتر شناخته شدن شرکت در آینده می‌کند. البته لزومی ندارد که در همه موارد لوگو با فعالیت شرکت به‌صورت مستقیم در ارتباط باشد.

                                نکات طراحی لوگو
    13. ساختار افقی
    14. یکی از مهم‌ترین مواردی که در اصول طراحی لوگو باید رعایت شود، ساختار افقی لوگو است. به دلیل این‌که دو چشم ما به‌صورت افقی در کنار هم قرارگرفته‌اند، بنابراین تصاویری که به‌صورت افقی هستند، ناخودآگاه زیباتر دیده می‌شوند. زمانی که این نماد بصری در یک مستطیل فرضی با نسبت اضلاع 618/1 به تصویر کشیده شود، اوج این جذابیت بصری نمود پیدا می‌کند. عدد فی درواقع همین نسبت است که با نام نسبت طلایی نیز در برخی از آن یاد می‌کنند و در اصول طراحی لوگو مؤثر است.

    15. چندکاربردی بودن و انعطاف‌پذیی
    16. یک لوگوی حرفه‌ای علاوه بر این‌که در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دیجیتال باید خوب به نظر بیاید، در تبلیغ کاغذی نیز باید زیبا باشد. اصول طراحی لوگوی حرفه‌ای بیان می‌کند که نمادی باید بیانگر محصول یک شرکت باشد که بتواند در سایزهای مختلف، در میان اپلیکیشن‌های گوناگون و رسانه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد. البته به یاد داشته باشید که از قدرت و تأثیرگذاری آن نباید کم شود. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که بتوانید از آن در رسانه‌های مختلف استفاده کنید.

      ویژگی های یک طراح لوگوی خوب

      یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصول طراحی لوگو، خلاقیت است. زیرا لوگو به معنی خلق اثری تأثیرگذار، ماندگار و متفاوت می‌باشد. دید وسیع و ذهنی پویا از شاخصه‌هایی است که یک طراح لوگو باید داشته باشد. همچنین یک طراح لوگو باید فردی صبور باشد. ما پیش از این قواعد و اصول طراحی لوگو را به شما گفتیم. رعایت این اصول در یک طرح زمان‌بر است و گاهی چند هفته یا چند ماه یک طراح را درگیر می‌کند.

      پیش از آغاز کردن طراحی لوگو، باید چه اطلاعاتی راجع به کسب و کار مربوطه جمع آوری کنیم؟

      پیش ‌از این که شروع به طراحی لوگو برای مشتری خود بکنید، باید از کار او درک درستی به‌دست‌آورید. یعنی باید برای استخراج اطلاعات کافی از مشتری سؤالات بسیاری را از او بپرسید. این موضوع کمک می‌کند که برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه با چالش کمتری روبرو شوید و علاوه بر آن رابطه‌ی خوبی با مشتری برقرار کنید. رعایت همه‌ی این موارد، منجر به یک همکاری بلندمدت با مشتری می‌شود. برای طراحی لوگوی مناسب برای یک کسب‌وکار، باید درباره‌ی موضوعات زیر آگاهی کافی داشته باشید:

      • نام شرکت، سازمان، محصول یا خدمت مشتری چیست؟
      • شرکت چند سال است که در این زمینه فعالیت می‌کند؟
      • ارزش‌ها و اهداف شرکت و محصولاتش چیست؟
      • اگر لوگو دارد، لوگویی که اکنون از آن استفاده می‌کند، چگونه است؟
      • چه چیزهایی را می‌خواهد در لوگوی خود داشته باشد و همچنین چه مواردی را نمی‌خواهد؟
      • اگر لوگو دارد، دلیل شرکت برای تغییر لوگو چیست؟ لوگوی جدید چه پیامی را باید برساند؟
      • شعار تبلیغاتی همراه لوگو چیست؟
      • دلیل آغاز کردن کسب‌وکار و احداث شرکت چه بوده است؟
      • محصول ارائه‌شده چه مزیت‌هایی نسبت به رقبایش در بازار دارد؟
      • چند کلمه‌ی کلیدی که شرکت با آن‌ها محصول خود را توصیف می‌کند؟
                             آیا برای انواع لوگو اصول طراحی لوگو متفاوت است؟

      آیا برای انواع لوگو اصول طراحی لوگو متفاوت است؟

      معمولاً لوگوها ترکیبی از تصاویر یا تایپوگرافی هستند، اما هرکدام می‌توانند، احساس متفاوتی را به برند شما منتقل کنند. ازآنجاکه مشتریان جدید اولین چیزی که مشاهده می‌کنند، لوگوی شرکت شما است، بنابراین لوگوی طراحی‌شده باید احساس مد نظر شما را به مخاطب القا کند. برای آشنایی بیشتر با اصول طراحی لوگو، لازم است بدانید که در کل هفت نوع لوگو داریم که عبارت‌اند از:

      1. سمبل‌ها
      2. آرم‌ها
      3. آرم‌های مونوگرام
      4. آرم‌های تجاری
      5. لوگو انتزاعی
      6. شکلک‌ها
      7. علائم ترکیبی

      هر کدام از این لوگوها از مزایای منحصربه‌فردی برخوردار هستند و برای طراحی هرکدام از آن‌ها اصول طراحی لوگو متفاوت است. به‌ عنوان مثال معمولا از فونت‌های بزرگ در آرم یک سالن ورزشی استفاده می‌شود، درحالی‌که فونت‌های فانتزی در آرم آژانس‌های مسافرتی به‌کار می‌روند. بنابراین باید اصول طراحی لوگو را برای هر کسب‌وکاری بدانیم و در جای مربوط به خودش استفاده کنیم.

                             اصول طراحی لوگو مشترک بین انواع لوگوها

      اصول طراحی لوگو مشترک بین انواع لوگوها

      همان‌طور که گفتیم یک لوگو برای این‌که به‌ راحتی شناخته شود، باید به ‌اندازه‌ی کافی ساده و متمایز باشد. همچنین یک لوگوی خوب باید به‌یادماندنی باشد و در اولین برداشت و مشاهده، حسی خوبی را در ذهن مشتری ایجاد کند. استفاده از جزئیات در اصول طراحی لوگو بسیار مهم است. طراح باید توجه ویژه‌ای به هر عنصر لوگو مانند رنگ‌ها، شکل‌ها و فونت‌ها داشته باشد. همه‌ی این عناصر به‌تنهایی پیامی را به مشتری منتقل می‌کنند. در طراحی لوگوهای مختلف، یک سری اصول مشترک وجود دارد که عبارت‌اند از:

      • الهام گرفتن از لوگوی برندهای معروف مشکلی ندارد ولی نباید دقیقاً عین آن‌ها باشد.
      • برای ایجاد خلاقیت در لوگو و پرورش دادن ایده‌ی لوگو، بهتر است از لوگوی برندهای معروف در زمینه‌ی کاری مربوطه استفاده کنید.
      • طرح لوگوی تجاری شما باید حاوی پیام باشد، ولی دقت کنید که در این کار زیاده‌روی نکنید و به بیان ساده‌تر لوگو را پیچیده نکنید.
      • استفاده از رنگ‌های زیاد در طراحی لوگو اشتباه است.
      • در طراحی لوگوی خود از چند فونت استفاده نکنید.
      • از المان‌های زیادی در طراحی لوگو استفاده نکنید. زیرا ممکن است که مخاطب آن را درک نکند و پیام آن را متوجه نشود.

      سخن پایانی

      بخش حیاتی هر کسب و کاری برای موفقیت در بازار به لوگوی آن بستگی دارد. تمام محصولات و شرکت‌ها در دنیا به دنبال جلب نظر مخاطبان خود هستند. به همین جهت امروزه لوگو به ابزار بازاریابی مؤثری تبدیل‌شده‌است. محصولی در این بازار می‌تواند به موفقیت خود خوش‌بین باشد که یک لوگوی حرفه‌ای داشته باشد. امروزه اصول طراحی لوگو جزو مباحثی است که بسیار درباره‌ی آن در کسب‌وکارها صحبت می‌شود. برای طراحی یک لوگوی خوب، مؤثر و به‌یادماندنی، طراح این کار باید اصول طراحی لوگو را به خوبی بداند و بتواند از این اصول در کار خود استفاده کند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط