انواع فرمت های لوگو در دنیای تجارت امروز

آنچه در این مقاله میخوانید
    انواع  فرمت های لوگو در دنیای تجارت امروز

    شاید در گذشته علامت‎‌های تجاری و لوگو‎‌ها زیاد شناخته شده نبودند اما در دنیای امروز و با پیشرفت علم و تکنولوژی تقریبا همه اقشار جامعه با این نمادهای تبلیغاتی آشنا هستند. در دنیای تجارت لوگو یا نماد تبلیغاتی اگر از طراحی زیبا و پر معنایی برخودار باشد می‌تواند عاملی برای پیشرفت شرکت مورد نظر باشد و در تبدیل شدن شما به یک برند بسیار تاثیر گذار باشد. از آنجا که آشنایی با فرمت های لوگو امری ضروری است ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع فرمت‎‌ها آشنا کنیم تا از دانشی مختصر و مفید در این زمینه بهره ببرید. شما می‌توانید در مقاله بهترین فرمت برای لوگو با بهترین فرمت های لوگو برای چاپ و نمایش در سایت آشنا شوید.

    انواع  فرمت های لوگو

    در ابتدا بهتر است بدانید فرمت لوگو چیست؟

    هر لوگویی براساس کاربردی که دارد، شامل فایل‎‌های مختلفی است که بر همان اساس هم ذخیره می‌شود؛ مثل چاپ طرح روی تی شرت یا لیوان و یا قرار دادن لوگو به عنوان پروفایل اینستاگرام یا تلگرام و یا هر چیزی دیگری که خواهان آن باشید. در واقع به این فایل‎‌ها "فرمت‎‌های لوگو" می‌گویند و برای استفاده از آنها باید نرم افزار خا صی داشته باشید.

    مرجع تمام فرمت های لوگو گرافیکی رستر و وکتور هستند که در زبان عامیانه به رسترها {گرافیک پیکسلی }و به وکتورها {گرافیک برداری} مشهور هستند. حال بدانیم این‎‌ها چه هستند؟

    فرمت لوگو

    رستر (Raster) چیست

    در فرمت رستر برای ایجاد تصاویر از اجماع پیکسل‎‌های جداگانه استفاده می‌کنند. تصویرهای رستری شامل JPG، PNG و GIF می‌شود. انواع تصاویر و عکس‎‌هایی که به شکل چاپی یا به صورت آنلاین مشاهده می‌کنید و پیکسل‎‌های آنها که بر پایه کیفیت تصویر یا همان رزولوشن تعریف می‌شوند، را تصاویر رستر می‌گویند، هر زمانی که در پایان نام فایل، این عبارات را مشاهده کردید بدانید یک فایل رستری یا پیکسلی است.

    در تصاویر رستر نمی توان آنها را به هر اندازه که لازم باشید بزرگ نمایی کرد چرا که با بزرگ کردن پیکسل‎‌ها تصویر تار و کدر می‌شود و کیفیت آنها پایین می‌آید. درست مانند عکس‎‌هایی که در گوشی شما هستند، وقتی سایز آنها را بزرگ می‌کنید متوجه بهم ریختگی پیکسل‎‌ها و تار شدن تصویر می‌شوید در نتیجه برای اینکه بتوانیم عکس در سایز جدیدی چاپ یا دانلود کنیم باید در رزولوشن تصویر تغییر ایجاد کنیم تا پیکسل‎‌ها کیفیت خود را حفظ کنند و کارایی را که میخواهیم داشته باشند.

    انواع  فرمت های لوگو

    وکتور (Vector) چیست؟

    پیکسل در این فایل جایگاهی ندارد. یعنی شما می‌توانید یک عکس با فرمت وکتور را به هر اندازه که نیاز دارید بزرگ یا کوچک کنید بدون اینکه عکس کیفیت خود را از دست بدهد. انواع فرمت‎‌های لگو مناسب EPS، AI ، CDR و PDF هستند و در اینجا فرمت‎‌های خروجی لگو بر اساس نیاز شما طراحی می‌شود. این فایل مناسب چاپ است زیرا هنگام بزرگ نمایی کیفیت خود را حفظ می‌کند. یک نکته حائز اهمیت این است که یک فایل وکتور را می‌توان به رستر تغییر داد اما نمی توان از فایل رستر خروجی وکتور به دست آورد.

    پس براساس توضیحاتی که داده شد می‌توان به این نتیجه رسید که در ساخت تابلوهای فروشگاهی، چاپ روی انواع محصولات و انواع بنرها و بسیاری کارهای دیگر می‌توان از فایل وکتور استفاده کرد. زیرا این نوع فایل انعطاف پذیری بیشتری دارد و نگران پایین آمدن کیفیت نیستید. وکتو در فرمت‎‌های خروجی لوگو بسیار کارآمد است.

    آشنایی با انواع فرمت لوگو در فایل رستر

    آشنایی با انواع فرمت لوگو در فایل رستر

    فایل‎‌های رستر و وکتور هرکدام فرمت‎‌های متنوع و جداگانه ایی دارند. این فایل ویژگی‎‌های متفاوتی نیز دارند. در اینجا به توضیح انواع فرمت های لوگو در فایل رستر که شامل JPG، PNG و GIF است، می‌پردازیم.

    فرمت JPEG

    از کارآمدترین فرمت‎‌ها ی لگو در فایل رستر می‌توان به فرمت JPEG (فشرده سازی) اشاره کرد که کامل شده عبارت Joint Photographic Experts Group است. این همان فرمت عکس‎‌های موجود در کامپیوتر و گوشی‎‌های هوشمند است، که روزانه آنها را اشتراک گذاری می‌کنید. ایراد این فرمت فشرده سازی تصاویر است به شکلی که اطلاعات اصلی تصویرها به صورت نامحسوس پاک می‌شود

    PNG

    PNG که مخفف عبارت Portable network graphics است، مناسب کارهای دیجیتالی است. در این فرمت با فشرده سازی، اطلاعات اصلی از بین نمی روند؛ یعنی هر اندازه که فایل را کوچک کنیم کیفیت آن پایین نمی آید. و مناسب وبلاگ‎‌ها، وب سایت‎‌ها و فروشگاه‎‌های خرید آنلاین است.

    فرمت PNG خودش به دو شکل PNG-8 و PNG-24 تقسیم می‌شود. اختلاف بین این دو شکل در تعداد رنگ‎‌های موجود آنهاست. اساسا در فرمت PNG-8 تعداد 256 رنگ و PNG-24 تعداد 16 میلیون رنگ استفاده می‌کنند. از آنجایی که دقت و وضوح رنگ در این نوع فرمت بسیار زیاد است، مورد توجه طراحان قرار دارد. از جمله خصوصیت خوب فرمت PNG اسن است که می‌توان فرمت‎‌های خروجی لوگو را بدون پس زمینه به مشتری تحویل داد. این ویژگی باعث می‌شود در انواع طراحی‎‌ها بتوان از این فرمت استفاده کرد.

    فرمت GIF

    GIF یکی از انواع فرمت های لوگو است که بسیار هم کاربرد دارد؛ فرمت GIF، مخفف عبارت Graphics Interchange Format است که در طراحی انواع وب سایت از این فرمت استفاده می‌کنند. این فرمت میتواند بر پایه سیستم RGB تا 256 رنگ را ذخیره کند و همچنین می‌تواند تصاویر متحرک ایجاد کند. به همین دلیل برای تبلیغات انیمشینی مناسب است. چون تعداد رنگ‎‌های موجود آن کم است حجم این فرمت هم پایین می‌آید، که مزیت دیگر فرمت GIF است.

    فرمت TIF

    این فرمت برای استفاده در اینترنت و وب سایت مناسب نیست و شامل فایل‎‌های چاپی است که به مرکز چاپ ارسال می‌شوند. حجم خروجی فایل فرمت TIF بالا است که می‌تواند مشکل ساز باشد و محبوبیت این لوگو را کم می‌کند.

    انواع فرمت فایل وکتور

    انواع فایل وکتور

    در اینجا فرمت‎‌های موجود در فایل وکتور را معرفی می‌کنیم که شامل EPS، AI، CDR و PDF است در میان آنها فرمتی که محبوبیت بیشتری دارد PDF است، پس ابتدا به معرفی آن می‌پردازیم.

    فرمت PDF

    تقریبا همه افراد با این فرمت آشنایی دارند که شامل فایل‌های PDF کتاب‎‌های الکترونیکی است. فرمت PDF مخفف عبارت Portable Document File است که می‌توان گفت در طراحی لگو‎‌هایی که باید آنها را به طور مرتب ذخیره و سپس ویرایش کنید به آن احتیاج دارید. در این فرمت تصویر اصلی دست نخورده باقی می‌ماند و کیفیت طرح بسیار خوب است. از طرف دیگر چون تقریبا تمام گوشی‎‌های همراه قابلیت اجرای فایل‎‌های PDF را دارند، مشتری می‌تواند فایل‎‌های با کیفیت را به آسانی مشاهده کند.

    فرمت AI

    این فرمت تقریبا همان کار فرمت PDF را انجام می‌دهد. از |آنجایی که فقط توسط نرم افزار مخصوص خودش یعنی ایلاستریتور ویرایش می‌شود و قابلیت اجرایی پیدا می‌کند؛ محبوبیت کمتری بین طراحان دارد. در این فرمت هنگام ذخیره سازی لوگو نیازی به وارد کردن سایزها ندارید.

    فرمت EPS

    فرمت EPSمعمولا برای انتقال لوگو بین طراحان استفاده می‌شود .در این فرمت هر چقدر تصویر بزرگ تر شود، کیفیت تصویر هیچ تغییری نمی کند. تقریبا 37 نرم افزار وجود دارند که این فرمت را میتوانند ذخیره و به یکدیگر تبدیل کنند. این فرمت برای چاپ لوگو در اندازه کوچک مانند ( کارت‎‌های بیزینسی ) یا اندازه بزرگ مانند ( بنرها تبلیغاتی ) مناسب است.

    فرمت SVG

    فرمت SVG در بین طراحان سایت بسیار معروف است. هر چیزی را که یک طراح سایت برای تهیه فایل گرافیکی نیاز دارد در این می‌توان یافت. از مهمترین مزایای آن عدم احتیاج به پس زمینه، کیفیت بالا، بارگذاری راحت در سایت و حجم کم آن است. همچنین در طراحی این فرمت از زبان برنامه نویسی استفاده شده است.

    به عنوان نکته پایانی می‌توان گفت: برای طراحی فرمت های لوگو از نرم‌افزار‌های طراحی گرافیک مانند ایلاستریتور، فتوشاپ و کورل بهره می‌برند.

    منبع:

    armcade.com/view/articleid/769
    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط