فضای منفی در طراحی لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    فضای منفی در طراحی لوگو

    ممکن است بارها اصطلاح فضای منفی در طراحی لوگو را شنیده باشید. در هنر و طراحی، فضای منفی، فضای پس زمینه اطراف و بین سوژه یک تصویر است. برای مثال، در تصویری از درخت خرما در مقابل آسمان، شکل درخت فضای مثبت، آسمان و فضای بین شاخه‌ها و برگ‌ها فضای منفی است. ما اغلب فکر می‌کنیم که سکوت، پوچی یا بی‌رنگی برای ما مضر است. ما آنها را بدیهی می‌دانیم بدون این که فکر کنیم که آنها پایه محکم تضادها هستند. فقط سکوت ارزش صدا را به ما می‌دهد. فقط فضای خالی به ما امکان می‌دهد بفهمیم که می‌خواهیم آن را با چه چیزی پر کنیم.

    فقط بی‌رنگی به ما اجازه می‌دهد رنگ‌ها را وقتی روی صحنه ظاهر می‌شوند روشن‌تر و عمیق‌تر احساس کنیم. و تنها نبود هوا به ما می‌فهماند که چقدر حیاتی است. فضای منفی در طراحی لوگو نیز یکی از المان‌های مهم است که باید به طور کامل درباره آن بدانید تا بتوانید به درستی لوگوی خود را طراحی کنید. به همین دلیل در این مقاله سعی کرده‌ایم به تفصیل به تشریح مفاهیم فضای منفی در طراحی لوگو بپردازیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با بیزگو همراه باشید تا هر آنچه که باید در رابطه با استفاده از فضای منفی در لوگو بدانید به شما بگوییم.

    فضای منفی در لوگو به چه معناست؟

    اساساً فضای منفی در طراحی لوگو، ناحیه‌ای از طرح است که خالی مانده است. ممکن است نه‌تنها در اطراف اشیایی که در چیدمان طراحی لوگو قرار می‌دهید، بلکه بین و داخل آنها نیز باشد. فضای منفی نوعی اتاق تنفس برای تمام اشیاء روی لوگو شما است. فضای منفی در طراحی لوگو نه‌تنها حدود اشیاء را مشخص می‌کند، بلکه پیوندهای لازم را بین آنها مطابق با اصول گشتالت ایجاد می‌کند و عملکرد بصری موثری را ایجاد می‌کند. 

    به طور کلی فضای منفی در طراحی لوگو، یک عنصر طراحی به حق است که تأثیر زیادی بر تجربه مثبت کاربر دارد. مادس سوگارد از بنیاد طراحی تعامل می‌گوید: «فضای منفی مانند یک بوم است، در واقع این پس‌زمینه است که عناصر را در یک طرح کنار هم نگه می‌دارد و آنها را قادر می‌سازد که برجسته شوند». فضای منفی در طراحی گرافیک اغلب در لوگوها، روی تصاویر، پوسترها و حروف خلاقانه دیده می‌شود، جایی که به بخش فعال ارائه بصری تبدیل می‌شود و اشیاء کلیدی را حتی بیشتر بیان می‌کند.

    استفاده از فضای منفی در لوگو

    چرا فضای منفی در طراحی لوگو مهم است؟

    تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید که پر از کارکنان مختلف است. قفسه‌ها، جعبه‌ها، کیف‌ها، انبوهی از کتاب‌ها و لباس‌ها، میز تحریر پر از وسایل مختلف. آیا می‌توانید روی چنین شرایطی تمرکز کنید؟ آیا واقعاً در حال حاضر به همه آن چیزها نیاز دارید؟ آیا می‌توانید آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و این کار چقدر زمان می‌برد؟ خوب، این تقریباً همان چیزی است که باید در طراحی لوگو خود در نظر بگیرید، استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو!

    هم مشتریان و هم برخی از طراحان ممکن است بخواهند تا حد امکان عناصر و ویژگی‌های متعدد را در طرح لوگو قرار دهند و فکر می‌کنند که لوگو را نجات داده و این برای مشتریان مفید خواهد بود. اما این یک اشتباه است: در واقع، کاربران به همه چیز به یک‌باره نیاز ندارند. حتی بیشتر از این، تعداد زیادی از عناصر بدون فضای منفی به طور قابل توجهی سطح حواس‌پرتی را افزایش می‌دهند. کاربران مملو از اطلاعات و عناصر تعاملی که به آنها نیاز ندارند، باید تلاش کنند تا آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.

    مزایای استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو

    استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو شامل مزایای زیر می‌شود:

    • فضای منفی در طراحی لوگو سلسله مراتب بصری را افزایش می‌دهد.
    • استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو پیوند بین عناصر را بدون ابزار اضافی مانند جداول، قاب‌ها، فلش‌ها قابل‌مشاهده و به طور طبیعی قابل درک می‌کند.
    • فضای منفی در طراحی لوگو، فضای کافی را در صفحه فراهم می‌کند تا احساس درهم ریختگی نداشته باشد.
    • فضای منفی در طراحی لوگو تمرکز کاربر را روی عناصر اصلی قرار می‌دهد و سطح حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد.
    • فضای منفی در طراحی لوگو استایل و ظرافت را به صفحه اضافه می‌کند.
    فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو

    فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو

    فضای مثبت و منفی اصطلاحاتی هستند که به ترکیب‌بندی در هنر و طراحی گرافیک اشاره می‌کنند. فضای مثبت موضوع یا حوزه‌های مورد علاقه در آثار هنری است و فضای منفی فضای اطراف نقطه کانونی است. فضای منفی لزوماً فضای سفید یا خالی نیست، بلکه فضایی است که برای حمایت از موضوع طراحی لوگو کار می‌کند. فضای مثبت شامل عناصر در پیش زمینه است، در حالی که فضای منفی در طراحی لوگو شامل پس زمینه است. تعادل فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو، ضروری است.

    فضای مثبت و منفی در طراحی لوگو

    عوامل اصلی تحت تأثیر از فضای منفی در طراحی لوگو

    استفاده صحیح از فضای منفی در طراحی لوگو ممکن است تأثیر قابل توجهی بر عوامل زیر از تجربه کاربر داشته باشد:

    1. خوانایی

    اگر فضای کافی بین عناصر وجود نداشته باشد، خواندن آنها سخت می‌شود و نیاز به تلاش بیشتری برای درک لوگو دارد. مقدار مناسب فضای منفی در طراحی لوگو به خصوص فضای میکرو این مشکل را حل کرده و این روند را طبیعی‌تر می‌کند. بنابراین، فضای منفی مستقیماً بر کارایی توپوگرافی در لوگو تأثیر می‌گذارد. در موسیقی، مکث‌ها نقشی مشابه صداها دارند. در خواندن نیز به همین صورت عمل می‌کند: جاهای خالی که به درستی قرار داده شده‌اند خواندن متن را آسان‌تر می‌کنند.

    فضای منفی در لوگو به چه معناست

    2. نسبت توجه

    فضای منفی کافی در طراحی لوگو سلسله مراتب بصری را افزایش می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا روی عناصر کلیدی تمرکز کنند.

    3. برند سازی

    اگر هر دستورالعمل طراحی لوگو را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که طراحان مقدار مناسبی از فضای منفی اطراف آن را تعریف می‌کنند تا به درستی درک شود. شکستن این قوانین برای عملکرد بصری مضر است.

    4. ماهیت منبع

    فضای منفی در لحن طراحی لوگو تأثیر دارد. به عنوان مثال، منابع خبری فضای منفی کمتری در صفحه اصلی نسبت به وبلاگ‌ها خواهند داشت تا این حالت و درک این که پلتفرم پر از داده هایی است که به صورت پویا ظاهر می‌شوند را تنظیم کنند.

    فضای منفی در طراحی لوگو

    استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو

    تعامل بین فضای مثبت و منفی برای ایجاد علاقه بصری و ترکیب‌بندی خوب طراحی لوگو ضروری است. فضای مثبت و منفی می‌تواند عناصر زیر را در طراحی ایجاد کند:

    ریتم

    فضای مثبت و منفی از طریق الگوها و تکرارها باعث ایجاد حس ریتم و حرکت در طراحی لوگو می‌شود. فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو به چشم بیننده کمک می‌کند تا مفهوم و ریتم لوگو را بهتر درک کند.

    تعادل

     فضای منفی فضای مثبت را متعادل می‌کند تا لوگو بینندگان را تحت تأثیر قرار دهد. فضای مثبت جایی است که شلوغ است، در حالی که فضای منفی در طراحی لوگو یک منطقه آرام است. استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو می‌تواند به جلب توجه نقطه اصلی کار کمک کند.

    تمرکز

     لازم نیست یک لوگو شلوغ باشد تا اثربخش باشد. ترکیبی با مقدار فضای منفی زیاد ممکن است ساده‌تر از ترکیبی با فضای مثبت بیشتر باشد. با این حال، فضای منفی در طراحی لوگو به بیننده اجازه می‌دهد تا نقطه کانونی را به سرعت تفسیر و درک کند.

    بعد

     هنگام طراحی لوگوهای سه‌بعدی بر روی یک سطح دو بعدی، فضای منفی در اطراف سوژه اصلی آن را برجسته می‌کند و بعد به آن می‌افزاید.

    سخن پایانی

    درک مفهوم و معنای فضای منفی در طراحی لوگو یکی از موارد حیاتی است که ریتم و تناسب عالی را به لوگوی شما می‌بخشد. لوگوی شما باید به گونه‌ای طراحی شود که تأثیرات مثبت خود را روی مخاطبین بگذارد. از این رو سعی کردیم در این مقاله ابتدا توضیحاتی در رابطه با فضای منفی برای درک بهتر آن داده و سپس به اهمیت استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو بپردازیم. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط