هر جایی که لوگو رنو را مشاهده کنید بهسرعت متوجه قابلاعتماد بودن و قوی بودن خودروهای این شرکت میشوید. خودروهای شرکت رنو مقاومت و البته ظاهر بسیار برازندهای دارند که میتوانند سفرهای طولانی را برای شما آسان کنند، بهراحتی از سربالاییها بالا بروند و خارج از جاده نرم و روان حرکت کنند.
این شرکت خودروسازی فرانسوی برای اینکه امروزه به شهرت و اعتبار دست پیدا کند، مسیر دشواری را پشت سر گذاشته است. از طراحی و ساخت خودروها گرفته تا فکر کردن و ایده پردازی برای طراحی لوگو. اگر دوست دارید تا بیشتر با مفهوم لوگو رنو و تاریخچه آن آشنا شوید با ما همراه باشید زیرا در این مقاله میخواهیم درباره لوگو شرکت رنو صحبت کنیم.
معنای آرم ماشین ها و خودروهای معروف جهان چیست؟
معرفی شرکت رنو
شرکت رنو یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که بهطور رسمی با نام رنو SA فعالیت خود را آغاز کرد. اما در بازارهای بینالمللی بیشتر با نام گروه رنو شناخته میشود. این برند توسط سه برادر به نامهای لوئی، مارسل و فرناند رنو راهاندازی شد. تاریخچه این شرکت پرآوازه برای اولین بار به سال ۱۸۹۹ زمانی که برادران رنو شروع به ساخت وسایل نقلیه چهارچرخ کردند برمیگردد. اکنون شرکت رنو دارای طیف گستردهای از وسایل نقلیه مانند داستر، لوگان، کانگو II، کلیو وی و... است.
لوگو شرکت رنو
اولین لوگوی رنو در سال ۱۸۹۹ بلافاصله پسازاینکه نام تجاری این شرکت به ثبت رسید تصویب شد. لوگوی برند رنو در حدود بیش از یک قرن تحولات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. در نتیجه در سراسر جهان به رسمیت شناخته میشود. لوگوی شرکت شکل الماس معروف خود را در طی یک طراحی مجدد در نیمه دوم دهه ۲۰ قرن بیستم به دست آورد و برای همیشه آن را حفظ کرد.
مفهوم لوگو رنو
برای بسیاری از افراد شاید سوال برانگیز باشد که معنی لوگو رنو چیست و چه مفهومی را به مخاطب خود انتقال میدهد؟ آرم ماشین رنو شبیه به یک لوزی بوده که از دو خط شکسته تشکیل شده است. در نگاه اول این لوگو یک طراحی انتزاعی به نظر میرسد اما در واقع معنای الماس دارد و نشاندهنده ویژگیهای ارزشمند این شرکت است.
شرکت رنو از لوگو خود در حالی رونمایی کرد که انتظار میرود از این لوگو حداقل تا سال ۲۰۲۵ استفاده کنند. طراحی لوگو رنو بر عهده ژیل ویدال بوده است.
تاریخچه لوگو رنو
کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید و با دانلود لوگو رنو به سرعت متوجه میشوید که چه تاریخچه متفاوتی را از لحاظ طراحی و ساخت پشت سر گذاشته است. در این قسمت میخواهیم به بررسی جزئیتر تاریخچه لوگو رنو بپردازیم:
از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۶
اولین لوگوی رنو با ظرافت بسیار عالی در سال ۱۸۹۹ ساخته شد. این لوگو از حروف اول نام سه برادر رنو تشکیلشده بود که بر روی یک مدال بیضی شکل با دو روبان حک شده بود. این درآمیختگی زیبای اول اسم سه برادر رمزگذاری جالب طراحان لوگو را نشان میداد.
از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۹
اما لوگوی اصلی شرکت رنو در سال ۱۹۰۶ طراحی شد. لوگوی دوم سبکی کاملاً مردانه داشت که شامل تصویری از یک ماشین در آن زمان را نشان میداد که در یک قاب دایرهای و به شکل چرخدنده محصور شده بود. از طرفی دیگر یک خط نازک در امتداد قسمت بیرونی لوگو قرار داشت.
از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵
در طول جنگ جهانی اول این شرکت برای ساخت تجهیزات نظامی آموزش دید. در نتیجه یک تانک بسیار قدرتمند را برای لوگوی خود انتخاب کرد. در سال ۱۹۲۳ نام شرکت رنو برای اولین بار در لوگوی یک شرکت خودروسازی ظاهر شد و توانست توجههای زیادی را به خود جلب کند. نام این شرکت به صورت افقی قرار گرفته بود و مانند یک چاپ برجسته روی رادیاتور خودرو به نظر میرسید. لوگو رنو در این سال دایرهای شکل بود و از ۲۰ خط کوتاه با ضخامت یکسان تشکیل میشد که بهوسیله یک خط نازک محصور شده بود.
از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۰
پس از طراحی مجدد، وکتور لوگو رنو بار دیگر دچار تغییر شد. این لوگو به شکل الماس درآمد و این شکل هندسی جذاب تا به امروز باقیمانده است. از طرفی دیگر نشان این شرکت فرمهای زاویه پیدا کرد و به شکل لوزی تبدیل شد. همچنین پلاک نام برند رنو تغییری نکرد و به همان شکل باقی ماند.
از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۶
در سال ۱۹۳۰ شرکت رنو باری دیگر لوگوی خود را تغییر داد. این بار نوارهای لوزی پهنتر شده بودند، قاب ناپدید شده بود و حروف حالتی کشیده پیدا کرده بودند. در این سالها طراحی لوگو رنو تغییر کرد و الماس را روی یک سپر زرد رنگ با لبه خاکستری و پهن قرار دادند. تاج به رنگ خاکستری ترسیم شده بود و دارای تزئینات هندسی در هر دو خط بالا و پایین شد.
از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸
در سال ۱۹۴۶ بود که طراحان رنگ زرد را به شرکت رنو اختصاص دادند و آن را به رنگ مخصوص برند خود تبدیل کردند. در این سال آرم ماشین رنو دچار تغییراتی شد و سپر و کلمه «فرانسه» از روی لوگو برداشته شد. حروف را روی پسزمینه سفید رنگ گذاشتند و یک حاشیه دوتایی به الماس اضافه کردند. اکنون الماس معروف لوگوی رنو در پالتهای رنگی مشکی، سفید و زرد به نمایش گذاشته شده بود که حس سبکی و شادی را به مخاطب القا میکرد.
از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۷
طراحی مجدد بعدی لوگوی برند رنو در سال ۱۹۵۸ انجام شد. در این دوره، از نام برند رنو با فونت نازک در پسزمینه سفید استفاده شد و بقیه قسمتها رنگ خاکستری به خود گرفتند و تعداد راه راهها به ۶ عدد کاهش پیدا کرد. سه خط در بالا و سه خط در پایین نقش بسته بود.
از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳
در سال ۱۹۶۷ یک مفهوم کاملاً جدید برای هویت بصری لوگو رنو توسط طراحان معرفی شد. این لوگو از یک مربع زرد رنگ که دارای دو شکل فلش مانند بود که از زاویهای به زاویه دیگر قرار گرفته بودند و یک لوزی زرد در فضای منفی ایجاد میکردند تشکیل میشد. نوشته عبارت رنو باریک و سیاه و سفید بود و با فونت سانس سریف در زیر مربع زرد رنگ قرار داشت.
از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲
در سال ۱۹۷۳ شرکت رنو یک هنرمند مشهور را برای طراحی مجدد لوگو رنو انتخاب کرد. او یک نشان سهبعدی برای لوگوی خودروهای این شرکت طراحی کرد که با خطوط زاویهدار تمیز و پویا همراه بود. از طرفی دیگر نام برند رنو از این لوگو حذف شده بود.
از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰
طراحی مجدد لوگوی رنو در سال ۱۹۸۲ انجام شد. در این طراحی خطوط نشان قبلی اصلاح شد و طراحان رنگ سفید را به الماس اضافه کردند که آن را بسیار شیکتر نشان میداد. از طرفی دیگر سایه زرد به رنگ تیرهتر و حروف چاپی لوگو تایپ با خطی پایدار و زیبا و با حروف سانس سریف در انتهای این لوگو تغییر پیدا کرد.
از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴
در سال ۱۹۹۲ باری دیگر هویت بصری لوگو رنو تغییر پیدا کرد. در این آرم رنو ساندرو و دیگر خودروهای شرکت رنو، خطها از لوزی ناپدید شد و فقط به صورت چهار وجه صاف باقی ماند. از طرفی دیگر قسمت بالایی شکل هندسی، سفید رنگ شده بود. نام شرکت رنو در زیر لوگو و با فونت پررنگ سانس سریف اجرا شد. در واقع این لوگوی رنو پایه و اساس چیزی است که امروزه در خودروهای این شرکت مشاهده میکنیم.
از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵
در این سالها لوگوی برند رنو کمی مدرن شد و نام برند رنو حروف جدیدی پیدا کرد و فونت متفاوتی برای آن انتخاب شد. طراحان الماس را نقرهای رنگ کردند و به آن پسزمینه زرد رنگ اضافه شد. آرم شرکت رنو به رنگ مشکی اجرا شده بود که کنتراست بسیار فوقالعاده با پسزمینه روشن و رنگ قهوهای ایجاد کرده بود.
از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱
در سال ۲۰۱۵ آرم ماشین رنو بسیار مدرنتر و جسورتر شد. عبارت رنو با حروف سفارشی و مینیمالیستی درج شده بود. این لوگو به نوعی حس اعتماد، تخصص، انگیزه و قدرت برند رنو را به مخاطبان نشان میداد.
از سال ۲۰۲۱ تا به امروز
اما در سال ۲۰۲۱ بود که آرم رنو ساندرو و خودروهای شرکت رنو دچار تغییر شد و پس از آن دیگر تغییری در لوگوی شرکت دیده نشد. این برند فرانسوی طراحی لوگوی خود را تغییر داد و آن را بسیار سادهتر و در عین حال بهروزتر کرد. این لوگو از یک الماس تشکیل شده بود که در دو خط ضخیم کشیده شده است و احساس زنجیره مانندی را ایجاد میکند. لوگوتایپ از برند حذف شده بود، اما به طور کامل کنار گذاشته شد. زیرا همچنان بسته به نیاز برند میتواند لوگو را همراهی کند.
بررسی عناصر مهم در لوگو رنو
اگر لوگوی رنو را با دقت بررسی کنید متوجه میشوید که از عناصر مختلفی مانند شکل، رنگ، فونت، نماد و... تشکیل شده است. در این بخش میخواهیم این عناصر را جزئیتر بررسی کنیم:
نماد
تمام جزئیات به کار رفته در لوگو شرکت رنو نماد خاصی را به دنبال دارد. هنگامیکه صحبت از شکل این لوگو میشود ابتدا باید الماس نقرهای رنگی را در نظر بگیریم که بالای آن نام شرکت رنو قرار گرفته است. این نماد در واقع خلاقیت و پیچیدگی مهندسان اتومبیل فرانسوی را نشان میدهد.
لوگویی که در طول سالیان مختلف طراحی شده، با آخرین نوآوریها و فناوریهای روز دنیا همراه است که همین موضوع خودروهای رنو را در بین مصرفکنندگان سراسر جهان محبوب میکند. آرم ماشین رنو در واقع شامل بیضیها و دایرههایی بود که در سال ۱۹۲۵ یک بار برای همیشه با تغییرات جزئی به الماس تبدیل شد.
فونت
فونت به کار رفته شده در درج نام شرکت رنو در لوگو رنو فونت سانس سریف است.
رنگ
همانطور که میدانید، رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی برند رنو انتخاب شده است. جالب است که بدانید رنگ زرد به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شد. این رنگ قبلاً یکبار برای لوگوی رنو استفاده شده بود و بار دیگر در سال ۲۰۰۴ به لوگوی این شرکت برگردانده شد. رنگ زرد نشاندهنده رفاه و خوشبینی است. علاوه بر اینها مربع زرد رنگ ایده خوبی است که لوگو را بسیار قابلتشخیصتر و چشمنوازتر نشان دهد.
سخن پایانی
در این مقاله درباره لوگو رنو صحبت کردیم. شرکتهای خودروسازی معتبر جهان برای خلق کردن لوگوی خود دست به استفاده از عناصر عجیب و پرزرقوبرق نمیزنند، بلکه سعی میکند سادگی و ظرافت را در لوگوی خود حفظ کنند.
وکتور لوگو رنو دقیقاً به همین شکل بود. این شرکت لوگو خود را با استفاده از نشان الماس که باشکوه و مرفه به نظر میرسد آغاز کرد و همچنان هم از این الگوی بیبدیل در طراحی لوگوی خود استفاده میکند.