برای طراحی لوگو تایپ چه مواردی را در نظر بگیریم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    برای طراحی لوگو تایپ چه مواردی را در نظر بگیریم؟

    لوگو تایپ طرحی است که در ناخودآگاه شما حک می‌شود و هر جا و در هر موقعیتی آن را شناسایی خواهید کرد. این لوگو همیشه بسیار ساده طراحی می‌شود، ولی این سادگی از تاثیر گذاری آن چیزی کم نمی‌کند.

    واقعیت این است که طراحی چنین لوگویی کار خیلی راحتی نیست. ولی با آگاهی به چند نکته‌ی کلیدی و رعایت آن‌ها می‌توانید به ایده‌آل‌ترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا کرد.

    لوگو تایپ چیست و چه تفاوتی با لوگو و لوگو مارک دارد؟

    اگر تفاوت بین لوگو، لوگوتایپ و لوگومارک را نمی‌دانید نگران نباشید. افراد زیادی هستند که این عبارت‌ها را به جای هم استفاده می‌کنند. لوگوتایپ نوعی از لوگو است که روی نام شرکت یا حروف آغازین نام شرکت تمرکز دارد، در حالی که لوگومارک از یک تصویر یا آیکون نمادین استفاده می‌کند، به همین راحتی. 

    پس به عبارت ساده‌تر لوگوتایپ یک کلمه است، ولی لوگومارک یک تصویر. از مهم‌ترین نمونه‌های لوگوتایپ می‌توانیم به کوکاکولا، گوگل و کارت اعتباری ویزا اشاره کنیم. در مقابل توییتر و اپل شناخته شده‌ترین لوگومارک‌ها در دنیای امروز هستند.

    ادامه‌ی این مقاله به شما می‌گوید ویژگی‌های یک لوگوتایپ خوب کدام‌ها هستند، برای طراحی لوگوتایپ در ابتدا چه نکاتی را باید در نظر بگیریم و کلا چطور می‌توانیم یک لوگوتایپ خوب طراحی کنیم:

    لوگو تایپ بیشتر به درد کدام برندها می‌خورد؟

    از آنجایی که لوگوتایپ بیشتر روی اسم برند تمرکز می‌کند برای برندهای خوب است که به دنبال شناخته شدن نام برند خود هستند. به علاوه اگر نام برند شما محتوی و کاربرد آن را مشخص می‌کند لوگوتایپ برای شما مناسب‌تر از لوگومارک است. اگر برند شما شعار دارد می توانید به راحتی آن را در لوگوتایپ خود بگنجانید.

    به طور کلی اگر شرکت شما شرکت رسمی در حوزه‌های حقوق و امور مالی است و یا حتما می‌خواهید مردم نام شرکت شما را بشناسند، لوگوتایپ برای شما عالی است. عموما لوگوتایپ‌ها کلاسیک‌تر و سنتی‌تر به نظر می‌رسند و حتی می‌توانید لوگوی خود را با کمی بازی با کلمات جالب‌تر و به یادماندنی‌تر هم بکنید.

    هنگام طراحی لوگوتایپ باید به چه مواردی دقت کنید؟

    چه لوگوتایپی که طراحی می‌کنید برای شرکت خودتان باشد و چه این کار را برای مشتری انجام دهید، نکاتی هستند که باید هنگام طراحی به آنها دقت داشته باشید.

    1. تحقیق کنید

    اولین کاری که باید انجام دهید این است که در مورد شرکتی که لوگوی آن را طراحی می‌کنید تحقیق کنید. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت شرکت، کسب و کار آن و مشتری‌هایش داشته باشید ایده‌ی ناب‌تری در مورد طرح لوگو خواهید داشت.

    این اطلاعات به شما کمک می کنند رنگ و فونت لوگوتایپ را انتخاب کنید. برای مثال اگر برای یک شرکت حقوقی لوگوتایپ طراحی می‌کنید، نمی‌توانید رنگ‌های تند و فونت‌های شکسته را انتخاب کنید. لوگوتایپ شما باید حتی‌الامکان تک رنگ باشد و فونت ضخیم و ساده‌ای داشته باشد.

    2. از مد روز دوری کنید

    معمولا هنگام طراحی لوگوتایپ طراحان دوست دارند فونت، رنگ و طرحی را انتخاب کنند که نظر مشتری را کاملا جلب ‌کند. ولی اغلب اوقات بهتر است که از این کار دوری کنید. 

    چون مد‌های طراحی درست مانند انواع دیگر مد عمر کوتاهی دارند و بعد از چند ماه قدیمی می‌شوند. بعد از آن مشتری مجبور می شود لوگو را دوباره طراحی کند تا به آن حالتی مدرن‌تر بدهد. بهتر است لوگو تایپی که طراحی می‌کنید دائمی باشد و بعد ازسال‌های متمادی نیز به روز به نظر برسد.

    3. لوگویی که طراحی می‌کنید باید به سیاه وسفید و رنگی قابل استفاده باشد

    اگر لوگوتایپ شما رنگ خاصی دارد حتما باید یک بار آن را به سیاه و سفید هم ببینید. احتمال این وجود دارد که مشتری لوگوتایپ را در اسنادی به کار ببرد که بعدا کپی می‌شوند، یا فکس می‌شوند و یا به صورت سیاه و سفید روی سربرگ‌ها و لوازم تحریر می‌آیند.

    به هر حال باید در ذهن داشته باشید که لوگوتایپ شما باید بدون رنگ هم همانقدر به یاد ماندنی باشد که با رنگ در خاطر مخاطب می‌ماند.

    4. به اندازه‌های مختلف قابل چاپ باشد

    لوگوتایپی که طراحی می‌کنید باید هم در انداز‌ه‌ی خیلی کوچک روی لوازم تحریر و سربرگ نامه قابل چاپ باشد و هم روی بیلبورد و در اندازه‌ی خیلی بزرگ.  

    در هر دو اندازه‌ی لوگوتایپ باید حتما خوانا و قابل فهم باشند برای همین هم طراحی خود را قبل از ارائه در همه‌ی اندازه‌ها چاپ کنید. یکی دیگر از راه‌های طراحی لوگوتایپ با اندازه‌ی منعطف این است که برای طراحی از کاغذ مشبک طراحی استفاده کنید.

    5. از روش مینیمالیستی استفاده کنید

    برای اینکه لوگوتایپ موفقی طراحی کنید که ماندگار و در عین حال زیبا باشد، سعی کنید عناصر اضافه را حذف کنید. فقط رنگ‌ها، اشکال، خطوط، علائم و فونت‌هایی را نگه دارید که برای ارائه‌ی معنای مناسب کافی هستند.

    تمام این عناصر اضافه باعث می‌شوند لوگوتایپ شما گیج‌کننده و شلوغ شود. اگر همان فونت سنتی برای شما کافی است، دیگر لازم نیست عناصر اضافه‌ای را به آن تحمیل کنید. هر چه روش شما برای طراحی مینیمال‌تر باشد طرحتان زیباتر و قابل درک‌تر خواهد بود.

    در ادامه مراحل طراحی یک لوگوتایپ موفق را از زبان یکی از برجسته‌ترین طراحان لوگو که در طراحی لوگوی اینستاگرام هم همکاری داشته می‌خوانیم.

    چطور یک لوگو تایپ خوب طراحی کنیم؟

    در این آموزش مک‌کی ستردی، یکی از بزرگترین طراحان لوگوی دنیا، فرایند کلی خلق یک لوگوتایپ عالی را به خوانندگان به اشتراک می‌گذارد.

    - اسم برند را چندین دفعه روی کاغذ بکشید تا ایده‌ی مناسب به ذهنتان برسد

    در این حین به ماهیت برند و کسب و کار آن و نهایتا مخاطبانی که قرار است این لوگو را بیشتر ببینند فکر کنید. سعی کنید فرم و فونت مناسب را بسته به این نکات انتخاب کنید و بعد فونت را در اشکال مختلف امتحان کنید. 

    هنگام طراحی سعی کنید روی نکاتی که برای برند از همه مهم‌تر هستند تمرکز کنید، رنگی را انتخاب کنید که به خوبی گویای شخصیت برند شما باشد ولی نهایتا سیاه را هم امتحان کنید.

    - طرح نهایی را دوباه روی کاغذ پوستی بکشید

    وقتی فونت و حالت مورد نظر خود را انتخاب کردید و از مناسب بودن آن برای نوع کسب و کار و شخصیت آن مطمئن شدید همان طرح را دوباره روی کاغذ پوستی بکشید. کاغد پوستی به شما کمک می‌کند طرحی تمیز و مرتبی داشته باشید.

    - از طرح خود عکس بگیرید و آن را وارد برنامه Illustrator کنید

    برنامه‌ی Illustrator خیلی بهتر از برنامه‌های بصری معمول مانند فوتوشاپ است. به این دلیل که Illustrator به شما این امکان را می‌دهد که بدون از دست دادن کیفیت و خوانایی طرح آن را در هر اندازه‌ای که بخواهید چاپ کنید.

    - با ابزار مداد روی Illustrator طرح خود رادوباره بکشید

    سعی کنید تا حد امکان از ابزارهای خطکشی برنامه استفاده نکنید. تنها در این صورت است که می‌توانید به طرح اولیه خود وفادار مانده و ظرافت‌هایی که با دست خودتان برای آن خلق کرده‌اید را حفظ کنید.

    - طرح را با فونت‌های استاندارد دیجیتال مقایسه کنید

    طرح شما باید حتی‌الامکان مشابه با فونت‌های استاندارد باشد. البته شما احتمالا با خلاقیت خود مواردی را به آن اضافه یا از آن کم کرده‌اید، ولی هر چه به طرح فونت استاندارد نزدیک‌تر باشید، بعدها راحت‌تر می‌شود طرح را بازآفرینی یا به روز رسانی کرد.

    - طرح را به صورت عمودی پشت و رو کنید

    این کار به شما امکان تنظیم کردن فاصله‌های بین حروف و کلمات را با دقت زیاد می‌دهد. به خاطر داشته باشید هر چه بیشتر برای طرح و ظرافت‌های آن وقت بگذارید نتیجه‌ی نهایی زیباتر و تمیزتر از کار در خواهد آمد.

    نهایتا به خاطر داشته باشید که لوگوی یک شرکت باید یک اثر هنری به یاد ماندنی باشد. این لوگو باید با کارآمدی تمام، شخصیت و ماهیت کسب و کار را به مخاطب برساند. 

    لوگو باید منعطف باشد و بشود آن را در اندازه‌های مختلف و روی سطوح مختلف چه آنلاین و چه فیزیکی به نمایش گذاشت و البته لوگویی که طراحی می‌کنید باید در میان لوگوهای شرکت‌های رقیب کاملا خودنمایی کند و چشم مخاطبان یا مشتریان احتمالی را به خود خیره کند.

     لوگو شاید جز کوچکی از کسب و کار شما به نظر برسد، ولی مسئولیت بزرگی را روی دوش‌های خود حمل می‌کند.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط