اولین برداشتی که میتوان از لوگو یا آرم یک برند داشت، این است که مثل درب اصلی فروشگاه میماند؛ درواقع لوگو اولین تصویر از برند است که به چشم مصرفکننده میخورد. لوگوهای موفق بهراحتی قابل تشخیص هستند و پیام برند خود را منعکس میکنند و در میان جمعیت همیشه برجستهاند. آنها ایجاد اعتماد میکنند و حرفهای بهنظر میرسند. اگر دوست دارید بدانید که چه چیزی موجب موفقیت لوگوهاست، در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل موفقیت لوگوهای معروف را بررسی کنیم.
چند لوگوی معروف دنیا و چیزهایی که میتوانید از آنها یاد بگیرید
هر لوگوی موفق داستان مختص به خود را دارد. برای اینکه بیشتر با دلایل موفقیت لوگوها آشنا شوید، درادامه داستان ۴ تا از معروفترین لوگوهای دنیا را برایتان بازگو خواهیم کرد.
۱- تارگت (Target)
لوگوی منحصربهفرد تارگت در سال ۱۹۶۲ طراحی شد. در ابتدا، این لوگو از سه حلقهی سفید و سه حلقهی قرمز تشکیل شده بود و نام شرکت در سراسر لوگو بهصورت برجسته نشان داده میشد. در سال ۱۹۸۹ تصویر از لوگوی تارگت حذف و تبدیل به نمونهای نوشتاری شد. اما در سال ۲۰۰۶، لوگوی نوشتاری جای خود را به تصویر سیبل فعلی داد.
طراحی این لوگو
تارگت به معنای هدف است و چه ایدهای بهتر از انتخاب تصویر سیبل برای نشان دادن هدف؟ با اینکه ایدهی این لوگو بسیار ساده است، اما خلاقیت و هیجان بسیاری در پس آن نهفته است. لوگوی تارگت بهدلیل استفاده از رنگ قرمز و سادگی قابل توجهاش، به چشم میآید. بسیاری از لوگوهایی که به این سبک طراحی شدهاند در طی سالها محبوبیت خود را حفظ کردهاند.
تصویر سیبل در تمام دنیا معنایی یکسان را به ذهن میرساند. استفاده از فضای منفی، فراتر از حلقهی قرمز بیرونی بسیار زیرکانه و دقیق است و حس قدرت و اعتماد را منتقل میکند. دایرهها حس دوستی، اجتماعی بودن و تداوم را القا میکنند که همگی برای برند تارگت مهم هستند.
در تجارت، رنگ قرمز نشاندهندهی اشتیاق، هیجان، اهمیت و توجه است و رنگ سفید پاکی، خوب بودن و سلامت را نشان میدهد. وقتی فلسفهی شرکت را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که رنگهای بهکار رفته در طرح لوگو کاملا با دیدگاه و هدف شرکت مطابقت دارند.
درس این لوگو
ویژگیهای هر لوگو باید متناسب با اهداف برند طراحی شوند. استفاده از اشکال هندسی راهکار هوشمندانهای برای ارسال پیام برند است. مثلا اگر بخواهید اعتماد بهنفس و اجتماعی بودن را نشان دهید، دایرهها میتوانند این دو حس را بهخوبی انتقال دهند. استفاده از فضای منفی از شلوغ شدن طرحتان با عناصر غیرضروری، جلوگیری میکند.
۲- اپل (Apple)
اولین لوگوی اپل (۱۹۷۶) اصلا شباهتی به لوگوی امروزی آن نداشت. بلکه تصویری از نیوتن بود که زیر درخت سیب معروف نشسته است. با وجود خلاقانه بودن این لوگو، اپل خیلی زود جای آن را به نوشتهی Apple داد. در سالهای ۱۹۸۸-۱۹۷۷، اپل از لوگویی رنگینکمانی در اولین رایانهی خود استفاده کرد. اما درنهایت این طرح رنگارنگ جای خود را به طرح کرومی براقی داد که امروز میبینیم.
درس این لوگو
خب، از لوگوی اپل چه درسی میتوان گرفت؟ اگر توجه کرده باشید لوگوی اپل ویژگیهای محصولش را در این طرحش نمایش میدهد. لوگوی این شرکت کاملا با ویژگی محصول و برند مطابقت دارد. وقتی به محصولات اپل فکر میکنیم، کلماتی مانند در دسترس بودن، شیک بودن و هوشمند بودن به ذهنمان میرسد و این لوگو دقیقا همین پیامها را منتقل میکند. سادگی لوگوی این شرکت تاثیر قابلملاحظهای در بهیاد ماندنی شدن آن دارد.
۳- گوگل (Google)
در سال ۱۹۹۸، گوگل لوگوی اصلی خود را با استفاده از فونتی استاندارد طراحی کرد. در سال ۲۰۰۹ شرکت رنگ و سایهی حروف لوگو را تغییر داد.
در سال ۲۰۱۵، گوگل لوگوی فعلی خود را با ظاهر سفارشی جدید و مدرنتر و رنگهای مشابهی که سرزندهتر و اشباعتر بودند، بازطراحی کرد.
طراحی لوگو
سادگی لوگوی گوگل در طراحی آن کاملا آشکار است. این برند نیز همانند اپل دوست دارد برای همهی مردم قابلدسترس باشد. همین هدف موجب محبوبیت و شهرت گوگل بین مردم شده است.
از آنجا که لوگوی گوگل با حروف طراحی شده است، پس استفاده از رنگها از اهمیت ویژهای در آن برخوردار است. اگر دقت کنید در تمامی حروف به جز «L» از رنگهای اصلی استفاده شده است. این کار نمادی از ساختارشکنی است. فاصلهی بین حروف به طراحی رابط کاربری گوگل اشاره دارد.
فضای منفی طرح نیز بهگونهای استفاده شده است که حس ایستادگی و مقاومت را القا کند. گوگل اغلب از نسخههای عجیب لوگوی خود برای بازتاب دادن رویدادهای جهانی استفاده میکند، که روشی عالی برای نشان دادن توجه به کاربران سراسر دنیاست.
درس این لوگو
میتوانید با بهروزرسانی خلاقانهی لوگوی خود منعکسکنندهی رویدادهای محلی و جهانی باشید. شاید تمایلی نداشته باشید که هر هفته لوگوی خود را تغییر دهید، اما خلاقیتهایی از این دست برای حفظ ارتباط با مشتریان عالی هستند.
پیش از استفاده از رنگ و حروف در لوگو بهخوبی فکر کنید. آیا رنگهای روشن نشاندهندهی پیام برند شما هستند؟ فضای بین حروف باید چقدر باشد تا پیام شما را انتقال دهد؟ لوگوی گوگل نمونهی خوبی از تغییر خلاقانه است.
۴- ال جی (LG)
در سال ۱۹۹۵، گلدستار الکترونیک یا همان ال جی لوگوی اصلی خود را با شعار «زندگی خوب» که به شکل خمیده در سمت چپ طرح اصلی نقش بسته بود، به دنیا معرفی کرد.
طراحی لوگو
وقتی برای اولین بار به این لوگو نگاه میکنید، صورتکی شاد میبینید که چشمک میزند. ایموجی مخفی در لوگوی LG غیر قابل انکار است. حروف «LG» با شعار شرکت، یعنی «Life's Good» (زندگی خوب است) همخوانی دارد و چه راهی بهتر از نشان دادن شعار شرکت با شکلکی شاد؟ علاوهبر این، حرف G شبیه به دکمهی روشن است که انتخاب خوبی برای شرکت لوازم الکتریکی است.
لوگوی ال جی همچون برند تارگت از دایرهای قرمز برای نشان دادن دوستی، اجتماعی بودن و تداوم استفاده کرده است. میتوان رنگ قرمز را رنگ اختصاصی این برند دانست.
لوگویی که ال جی در جلوی فروشگاههایش استفاده میکند، نمونهی سه بعدی لوگوی اصلی است. این حرکت خلاقیتی آیندهنگرانه است که به گفتهی ال جی به «تقویت اثر بصری نماد» کمک میکند.
درس این لوگو
سادگی در لوگوی شما مهم است. طراح لوگوی LG، تمامی ویژگیهای برند را به کمک یک طرح و رنگ منتقل کرده است. یکی از نشانههای لوگویی موفق این است که میتواند هویت برند را با تنها چند عنصر ساده نشان دهد.
بهعلاوه ال جی در لوگوی خود از تصویر پنهان نیز استفاده کرده است. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید و ایدهای مشابه را در لوگوی خود پیادهسازی کنید، میتوانید ویژگی برندتان را به بهترین و سادهترین شکل ممکن به مخاطب نشان دهید.
درس نهایی
بازارها و ترندها همیشه در حال تحول هستند، اما ویژگیهای خاصی مثل نوع چاپ، چیدمان، طرح و رنگ، تاثیر زیادی بر درک افراد از لوگوی یک برند دارد. لوگوهایی که در این مقاله بررسی کردیم، همگی بهدلیل هویت قدرتمند و همچنین کیفیت قابلقبول برندشان در سرتاسر دنیا شناخته شدهاند. اما باید دید چه چیزی در تمامی این لوگوها مشترک است که باعث موفقیتشان شده است؟ بله درست حدس زدید، استفادهی عالی از رنگ، شکل و حروف در عین سادگی.
کافی است از این تکنیکها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید، تا لوگوی برجستهی شما تمامی چیزهایی را که لازم است مشتری درمورد برندتان بداند، به آنها بازگو کند. فراموش نکنید که در حین طراحی لوگو، ن
باید تمام فکر و ذکرتان بر انتقال پیام برند متمرکز باشد؛ بلکه باید احساسات مخاطب را نیز در نظر بگیرید و بتوانید حس خوبی را به مشتریان منتقل کنید. یک لوگوی حرفهای تنها باعث موفق به نظر رسیدن برند شما نمیشود، بلکه باعث میشود واقعا در بین رقبایتان بدرخشید.