آیا تا به حال برند بدون آرم دیدهاید؟ مسلما خیر!
چیزی به نام برند بدون آرم وجود ندارد چون آرم برند تاثیر خیلی زیادی روی عکسالعمل مشتریها و احساس آنها در مورد برند شما دارد. ولی چطور یک آرم فراموش نشدنی داشته باشیم؟
فرایند طراحی آرم ممکن است فرایند سادهای به نظر برسد، ولی خلق یک آرم عالی همیشه آسان نیست. برای به وجود آوردن آن باید تحقیقات زیادی در مورد بازار انجام دهید، در مورد شخصت مشتریان خود اطلاعات لازم را کسب کنید، و اصول اولیه طراحی آرم را هم به خوبی بدانید. معمولا به عنوان طراح باید نسخههای مختلفی از یک آرم را طراحی کنید تا بالاخره به بهترین نسخه برسید.
حالا از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله قدم به قدم با مراحل اساسی طراحی آرم و نکاتی که باید برای موفقیت در این کار بدانید آشنا میشوید.
1) اصلا چرا باید آرم داشته باشید؟
تجارت درست مانند روابط است. باید تلاش کنید مشتری را به خود جذب کنید و کاری کنید یک شیفتهی برند شما شود. حالا فکر کنید آرم برند شما عکس پروفایل شماست.
به همین دلیل آرمی که طراحی میکنید باید بی نقص باشد. تمام ابزارهای تبلیغاتی شما این آرم را روی خود خواهند داشت. مشتریها آن را روی وبسایت، بستهبندی و کارت ویزیت شما خواهند دید.
این یعنی آرم خوب و حرفهای توانایی این را دارد که اصول کسب و کار شما را به مشتریان انتقال دهد. آرم خوب همچنین میتواند احساس خوبی را در مشتری ایجاد کند و کاری کند که شما از میان رقبای متعدد انتخاب شوید.
2) با یک داستان شروع کنید
همهی شرکتها برای این ساخته شدهاند که پول در بیاورند. برای اینکه تجارت خوبی داشته باشید باید خودتان را هم به همراه محصولاتتان بفروشید. یعنی چه؟ یعنی هر چه ارتباط شما با مشتری بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای موفقیت شما وجود دارد.
مشتریان معمولا داستان خود شما را بیشتر دوست دارند بشنوند تا مشخصات محصولی که میفروشید. باید یک داستان خوب برای آرم خود داشته باشید. به این فکر کنید که اگه آرم برند شما یک فیلم بود، چه داستانی داشت؟
در قدم اول روی این تمرکز نکنید که چه کاری انجام میدهید، به این فکر کنید که چرا این کار را میکنید. این دلیل پایه و اساس آرم شما خواهد بود و شکل، رنگ و فونت آن را تعیین خواهد کرد.
3) کلماتی را پیدا کنید که برند شما را توصیف میکنند
حالا که داستان خود را میدانید، فرهنگ لغت را باز کنید. مثلا اگر کسب و کار شما در حوزهی پوشاک است کلمهی پوشاک را در فرهنگ لغت پیدا کنید. ببینید چه کلماتی هممعنای پوشاک وجود دارند که به گوش شما خوشتر میآیند.
حداقل ۱۰ کلمه را انتخاب کنید و آنها را یادداشت کنید. حالا وقت آن است که ببینید کدام کلمه به بهترین شکل برند شما را توصیف میکند و بیانگر شخصیت بیهمتای شما و برندتان است.
4) شخصیت برند خود را بهتر بشناسید
اگر میخواهید بهترین کلمه را با توجه به شخصیت برند خود پیدا کنید، اول باید ببینید شخصیت برند شما اصلا چه هست؟ باید ببینید چه چیزی شما را از برندهای مشابه متمایز میکند. میتوانید این سوالات را از خود بپرسید تا بتوانید به هویت برند خود پی ببرید.
1) چرا این کسب و کار را آغاز کردیم؟
2) به عنوان یک شرکت، کدام ارزشها و عقاید برای شما از بیشترین اهمیت برخوردار هستند؟
3) کدام کارها را شما بهتر از بقیه انجام میدهید؟
4) چه چیزی شما را متمایز میکند؟
5) اگر بخواهید برند خود را در ۳ کلمه توصیف کنید، آن سه کلمه کدامها خواهند بود؟
6) تمایل دارید مشتریان شما را با کدام ۳ کلمه توصیف کنند؟
5) ایدهی اولیه آرم را پیدا کنید
حالا که داستان و کلمات کلیدی که برند شما را توصیف میکنند به دست آوردهاید، به سختترین مرحله میرسید: ایدهپردازی برای آرم.
با طوفان فکری شروع کنید
طوفان فکری قوانین خاص خود را دارد و پیروی از این قوانین شما را به ایدههای خوبی میرساند که خودتان هم انتظار نداشتید. اول اینکه طوفان فکری معمولا به صورت گروهی انجام میشود.
دوم اینکه وقتی میگوییم طوفان فکری یعنی باید هر آنچه به نظرتان میرسد را مطرح کنید. حتی اگر ایدهی خیلی بدی باشد، میتوانید هنگام گفتگو در مورد آن به یک ایدهی خیلی بهتر برسید. پس هیچ ایدهای را نادیده نگیرید و هر چه به ذهنتان میرسد بیان کنید.
خودتان را به جای مخاطب بگذارید
به لیستی که نوشه بودید باز گردید. سعی کنید درست مانند مخاطبان خود فکر کنید و همیشه به یاد داشته باشید که مخاطبان و مشتریان از شما چه میخواهند.
کمک بخواهید
همان طور که گفتیم، بهترین نوع طوفان فکری آنی است که در گروه انجام میشود. سعی کنید افرادی را به جلسهی طوفان فکری دعوت کنید که بیشترین تفاوت را با شما دارند. این تفاوتها میتوانند ایدههای خوبی به شما بدهند. افرادی را از بخشهای دیگر شرکت دعوت کنید، حتی دوستان و شرکای خود را هم خبر کنید. هر چه بیشتر بهتر.
وقتی زمان طوفان فکری شد نترسید، از چهارچوب خارج شوید و از متفاوت بودن نترسید.
6) ایدههای خود را روی کاغذ بکشید
حالا زمان آن رسیده که دست به قلم شوید و همهی ایدهها را روی کاغذ طراحی کنید. اگر ابتدای کار ایدههای شما درست به نظر نمیرسند عصبانی نشوید. طراحی آرم کار آسانی نیست، سعی کنید طرحهای خود را ویرایش کنید و کم کم به آن پیغامی که میخواهید برسید.
میتوانید طرحهای خود را روی یک شکل، یک نام و یا هر دو متمرکز کنید. موقع طراحی ایدههای آرم خود این نکات را مد نظر داشته باشید.
• شکل خود را ساده نگه دارید. باید بتوانید بخشهای اصلی طرح را در ۷ ثانیه یا کمتر به تصویر بکشید. قطعا باید از شکلها و نمادهای کلیشهای مانند کرهی زمین، ستاره یا اشکالی مانند آن دوری کنید.در این مرحله هر چه خلاقیت بیشتری به خرج دهید نتیجهی کارتان بهتر خواهد شد.
• رنگها یا میتوانند بهترین دوست شما باشند، یا بدترین دشمنتان. باید در آرم خود رنگهایی را داشته باشید، ولی در انتخاب این رنگها باید نهایت دقت را به کار ببرید. عموما نباید بیشتر از ۳ رنگ به کار ببرید پس رنگ یا طیفهایی را انتخاب کنید که شما را از رقبا متمایز میکند. ولی محض رضای خدا، از تمام رنگهای رنگینکمان استفاده نکنید.
7) طرحی که کشیدهاید را روی یک برنامه طراحی لوگو پیاده کنید
حلا وقت آن رسیده که کار خود را حرفهای کنید و طرح روی کاغذ را به طرح دیجیتال قابل چاپ تبدیل کنید. برای اینکه طرح آرم خود زندگی ببخشید برنامههای زیادی هستند که میتوانند به شما کمک کنند. از جملهی آنها میتوان به Logo Crisp, Logojoy, DesignMantic و GraphicSprings اشاره کرد.
8) رنگ و فونت را انتخاب کنید
رنگها معانی مختلفی میتواند داشته باشند و روانشناسی رنگ علم خیلی پیچیدهای است. رنگهایی را انتخاب کنید که روی زمینههای روشن و تیره زیبا به نظر برسند.
این مساله را حتما مد نظر داشته باشید که آرمی که طراحی کردهاید احتمالا جاهای مختلفی چاپ میشود و طرح شما حتما باید این قابلیت را داشته باشد
در مورد فونت هم داستان همین است. فونتهای مختلف معانی و پیغامهای مختلفی در خود دارند و باید فونتی را انتخاب کنید که به شخصیت و هویت برند شما میآید.
حالا که آرم مورد نظر خود را طراحی کردهاید ابزاری قدرتمند در اختیار دارید که میتوانید آن را همه جا به نمایش در بیاورید. تمام اجزای آرم با یکدیگر همراه میشوند تا تک تک ویژگیهای برند شما را به مشتری منتقل کنند. و حالا شما آمادهاید کسب و کار خود را با چهرهی جدید به دنیا معرفی کنید.