ویژگی های لوگوی ورزشی موفق چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    ویژگی های لوگوی ورزشی موفق چیست؟

    بر خلاف دنیای متنوع ورزشی امروز، قرن‌ها پیش تنها گونه‌های محدودی از مسابقات ورزشی بین رومیان باستان انجام می‌شد. آن‌ها صرفا می‌توانستند در میدان دو یا ارابه‌رانی با هم مسابقه بدهند یا اینکه به عنوان یک گلادیاتور با شیرهای گرسنه به نبرد بپردازند.

     گلادیاتورها هیچ گونه تضمین جانی نداشتند و اگر شانس با آنها یار می‌شد می توانستند زنده و زخمی از میدان خارج شوند. تصاویر متعددی از این صحنه‌های خونین از آن زمان به یادگار مانده است.

    تماشاگران این مسابقات هم تا وقتی که گلادیاتورها کلاه خود را از سر برنمی‌داشتند، نمی‌فهمیدند که چه کسی در حال مسابقه است. درست است که ماهیت مسابقات ورزشی در دنیای باستان به پیشرفتگی امروز نبوده اما آن‌ها در یک زمینه پیشرو بوده‌اند و آن هم داشتن لوگوی ورزشی است. هر گلادیاتور یک نماد مشخص داشته است که بعدها با پیشرفت و تکامل چهره‌ی ورزش و مسابقات به لوگوی تیم‌ها تبدیل شد.

    اگر از طرفداران حرفه‌ای یک تیم ورزشی باشید، قطعا با لوگو و رنگ خاص تیم خود آشنایی دارید. در واقع این دو عنصر یعنی لوگو و رنگ ویژه تیم محبوب شما این امکان را مهیا می‌کند تا تیم خود را در بین تیم‌های دیگر در جدول مسابقات یا هر جای دیگر به راحتی پیدا کنید. 

    طرفداران دو آتشه تیم‌های ورزشی وقتی صحبت از لوگوی تیم مورد علاقه‌شان به میان می‌آید، می‌توانند ساعت‌ها حرف بزنند و به تجزیه و تحلیل پیچیده‌ترین عناصر طراحی در لوگوی تیم محبوبشان بپردازند.

    از نظر طرفداران هر تیم، لوگوی تیم مورد علاقه‌ آنها خاص‌ترین لوگویی است که می‌تواند وجود داشته باشد. زمانی هم که پای عناصری مانند عقاب، شیر، دلفین یا گرگ‌ها در میان باشد این حس اتحاد، افتخار و غرور بیشتر در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد.

    لوگوی ورزشی

    چرا تیم‌های ورزشی به لوگو نیاز دارند

    اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید متوجه می‌شوید که با انوع و اقسام لوگوهای تجاری و بازاریابی احاطه شده‌اید. اما در مورد لوگوهای ورزشی مسأله چیزی فراتر ازبازاریابی است.

     لوگوی ورزشی بخش مهمی از هویت یک تیم را می‌سازد و بر تاریخ، فرهنگ، انسجام و اشتیاق آن تیم تمرکز دارد. هر چه لوگوی یک تیم در نشان دادن ارزش‌ها و اهداف تیم موفق‌تر عمل کند، موجب می‌شود تا تیم، حرفه‌ای‌تر به نظر برسد و برای مردم بهتر قابل شناسایی باشد.

    همه ما بسیاری از لوگوهای ورزشی را می‌شناسیم که افراد زیادی حتی با وجود اینکه طرفدار آن تیم نیستند اما با دیدن لوگو، اسم تیم مورد نظر را به یاد می‌آورند و این یعنی اینکه طراح آن لوگو وظیفه خود را در جلب توجه مخاطب و ماندگاری در ذهن آن‌ها به درستی انجام داده است.

    مراحل ساخت لوگوی ورزشی

    پیش از آنکه به فکر ساخت لوگوی ورزشی برای تیم خود باشید بهتر است به این نکته فکر کنید که اصلا انگیزه‌ی شما برای ایجاد یک لوگو چیست. در بسیاری از موارد ساختن لوگوهای ورزشی بدون درک هدف صرفا بودجه‌ی تیم را از دست می‌دهد و هیچ بازدهی مناسبی ندارد. 

    اگر معتقدید که یک لوگو می‌تواند نقش مهمی در معرفی و تبیین اهداف تیم شما داشته باشد با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل مختلف ساخت لوگو را بررسی کنیم.

    ویژگی های لوگوی ورزشی

    ۱- تصویری کلی از ایده‌های خود داشته باشید. پیش از شروع کار باید مطمئن شوید که چه تأثیری می‌خواهید بر ذهن مخاطب بگذارید. به عناصری هم که می‌توانید در لوگوی خود استفاده کنید، خوب فکر کنید.

     برای این کار می‌توانید از مواردی که به تیم شما مربوط هستند مثل شهری که تیم به آن تعلق دارد، استادیوم، نام‌های مستعار بازیکنان و نمادهای خاص منحصر به شهر یا تیمتان استفاده کنید. بسیاری از لوگوهای ورزشی از تصاویر حیواناتی مانند شیر، گربه، اسب، سگ و حیوانات دیگر که نماد قدرت، سرعت، استقامت و چابکی هستند، بهره برده‌اند.

    ۲- از نماد تیم‌های دیگر کمک بگیرید تا تخیل شما به کار بیافتد. برای این کار می‌توانید به راحتی در اینترنت جستجو کنید تا نماد تیم‌های دیگر در رشته‌ی ورزشی خود را پیدا کنید. سایت‌های زیر هم نمونه‌های زیبایی از لوگوهای خلاقانه و کاربردی دارند.

    www.pinterest.com

    www.behance.net

    www.logopond.com

    ۳- به طرحی برسید که ترکیبی از کلمات و تصاویر باشند. نماد خود را با استفاده از عناصر گرافیکی به یادماندنی‌تر کنید. لوگویی که فقط نام تیم ورزشی را در بر دارد نمی‌تواند در جلب مخاطب موفق عمل کند.

    ۴- به فونتی که برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید. یک فونت خوب می‌تواند عامل موفقیت لوگو باشد یا برعکس، فونت بد می‌تواند منجر به شکست یک لوگو شود. برای یافتن فونت مناسب لوگوی تیم ورزشی خود سری به سایت‌های تایپوگرافی بزنید. 

    در این سایت‌ها مجموعه‌ی بی‌نظیری از انواع فونت‌های مختلف را می‌بینید و قطعا می‌توانید فونت مناسب خود را پیدا کنید. حتی می‌توانید یک فونت جدید بسازید که کاملا متعلق به تیم شما باشد. در انتخاب فونت دقت داشته باشید که فونت دقیقا مانند عناصر به کار رفته دیگر در لوگوی شما باید در راستای اهداف و ارزش‌های تیم باشد.

    سایت‌های زیر می‌تواند در زمینه‌ی فونت به شما کمک کنند.

    www.dafont.com

    www.fontsquirrel.com

    ۵- ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید و اجازه ندهید نگرانی شما بابت مهارت نداشتن در نقاشی، جلوی ایده‌پردازیتان را بگیرد. انتقاد از اثر هنری خود را کنار بگذارید و تا می‌توانید طراحی کنید. 

    در نهایت از میان این طرح‌ها ایده‌های جالبی بیرون می‌آید. از سایت هایی مانند bizgo هم می‌توانید استفاده کنید. این سایت در عرض چند ثانیه انواع مختلفی از لوگو را با توجه به شرایط تیمتان پیشنهاد می‌دهد.

    زمانی که از فرآیند طولانی انتخاب لوگو خسته و ناامید شدید، می‌توانید از یک دوست کمک بگیرید تا با دیدن طرح‌های شما و گفتن ایرادات آن، مسیر تازه‌ای در طراحی لوگو پیش پای شما باز کند. اگر به مرحله انتخاب رسیدید و هیچ کدام از طرح‌هایتان را نپسندیدید، دوباره شروع کنید.

    ۶- در نهایت کمک گرفتن از یک طراح ماهر هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای طراحی لوگو باشد. هر چند هزینه‌ای که باید برای این کار بپردازید ممکن است کمی بالا باشد، اما خیالتان راحت است که در نهایت به یک لوگوی حرفه‌ای و مناسب دست خواهید یافت. برای این کار می‌توانید سری به سایت armcade بزنید.

    لوگوی ورزشی

    لوگوی ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

    • سادگی: به عنوان یک اصل کلی، یک لوگوی موفق ورزشی لوگویی است که ساده، قابل فهم و متمرکز روی ورزش باشد. همواره ساده‌ترین ایده‌ها، فهرستی طولانی از مفاهیم و برداشت‌ها را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند.

    • سازگاری: یک لوگوی موفق ورزشی باید با ارزش‌ها‌ی تیم مطابقت داشته باشد و بتواند با متحد کردن اعضای تیم، آن‌ها را برای چالش‌های پیش رو آماده و هماهنگ کند.

    • منحصر به فرد بودن: مشخصه اصلی لوگوهای موفق، خاص بودن آن‌ها است. شما می‌توانید از لوگوهای دیگر الهام بگیرید اما هرگز تقلید نکنید. منحصر به فرد بودن لوگو باعث می‌شود تا زودتر در ذهن مخاطب ماندگار شوید.

    • جسور بودن: ورزش متکی بر استحکام، استقامت و عمل است. بنابراین باید از فونت‌هایی استفاده کنید که حس جسارت و استقامت را در ذهن مخاطب تداعی کند.

    • دخالت رنگ‌ها: رنگ‌ها مانند عناصر دیگر طراحی، شاخصه‌ای مهم و کاربردی در انتقال احساس هستند. لوگوی ورزشی شما می‌خواهد اشتیاق، انگیزه، تحرک و جسارت را به مخاطب القا کند. رنگ‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند این وظیفه را در لوگو بر عهده بگیرند.


    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط