ساخت لوگو برجسته

آنچه در این مقاله میخوانید
    ساخت لوگو برجسته

    پیوند بین لوگوی شما و مخاطبانتان یک نوع جالب از روابط انسانیست. به محض اینکه لوگویی که طراحی می‌کنید چشم شما را بگیرد، از همان لحظه پیوند بین شما و اثرتان شکل می‌گیرد. پس از آن شروع به بررسی رنگ‌های مختلف، تایپوگرافی، تصاویر غیرمعمول و دیگر جزییات روی آن می‌کنید. 

    مثل علاقه در نگاه اول می‌ماند، اینطور نیست؟ اما متاسفانه، علاقه می‌تواند به تدریج از بین برود. طی زمان، جذابیت لوگوی شما برای مخاطبانتان کم‌تر و کم‌تر می‌شود. 

    چگونه می‌شود بدون اینکه تغییرات عمده‌ای در لوگو و روند برندسازی خود انجام دهید، علاقه‌ی مشتریان خود را حفظ کنید؟ چگونه می‌شود به لوگو تازگی بخشید، در حالی که همچنان خصوصیت اصلی آن ثابت باقی مانده‌اند؟ این کار از چیزی که فکرش را می‌کنید آسان‌تر است. در این مقاله شما را با لوگو برجسته و ویژگی‌های آن آشنا می‌کنیم.

    لوگو برجسته چیست؟

    لوگو برجسته به لوگویی گفته می‌شود که با کمک طراحی سه بعدی یک لوگو را به صورت برجسته در می‌آورید و سپس آن را روی سطوح مختلف به صورت بیرون زدگی پیاده‌سازی می‌کنید. این پیاده‌سازی با کمک قالب‌های فلزی و پرس کردن آن‌ها بر روی مواد گوناگون نظیر کاغذ، مقوا یا هر ماده‌ی دلخواه دیگر انجام می‌شود.

     سپس از جوهر برای رنگ‌آمیزی این قسمت برجسته استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از فویل برای نمایش بهتر آن استفاده کنند. استفاده کردن از جوهر و فویل کمک می‌کند تا به لوگوی برجسته افکت اضافه شود. لوگو برجسته‌ای که به آن هیچ افکتی اضافه نشود، «لوگوی برجسته‌ی خاموش» نام دارد.

    لوگو برجسته می‌تواند با چاپ از نوع آفست (نوعی روش چاپ که در آن جوهر از یک غلطک پلاستیکی به سطح دیگر منتقل می‌شود) یا پرس کردن فویل ترکیب شود تا به برجستگی و تاثیر بیشتر یک لوگو افزوده شود. قالبی که در فرآیند طراحی لوگو برجسته استفاده می‌شود می‌تواند تک سطحی، چند سطحی، لبه دار یا تراشیده شده باشد تا با استفاده از آن‌ها طرح‌هایی چند بعدی و متنوع ایجاد شود.

    لوگو برجسته

    تاریخچه لوگو برجسته

    اولین باری که از برجسته کردن حروف چاپی استفاده شد در قرن 15 میلادی بود. در آن دوران ظرف‌های قالب‌گیری داغ به تازگی به صنعت چاپ معرفی شده بودند و در صنعت نوشت افزار برای برجسته کردن، حکاکی و پرس‌کاری از آن‌ها استفاده می‌شد.

    برجسته کردن لوگوها و ایجاد لوگو برجسته به شکلی که امروزه ما می‌شناسیم در اوایل قرن 19 شروع شد، یعنی زمانی که خدمات چاپ ارزان‌تر شده بودند. برخی از متخصصان خلاق آن دوره دریافته بودند که برجسته کردن لوگو می‌تواند موجب خیره کننده‌تر شدن آن شود و تصویری به یاد ماندنی از هویت برند در ذهن مخاطبان باقی بگذارد.

    انواع متریال لوگو برجسته

    در این قسمت لیستی از رایج ترین انواع متریال لوگو برجسته و طول عمر آن‌ها (یعنی اینکه به چه میزان می‌توانند اثرگذاری داشته باشند) معرفی شده‌اند:

    • روی (میزان اثرگذاری تا 10 هزار)

    • منیزیم (بین 50 تا 60 هزار)

    • مس (بین 50 تا 50 هزار)، مس آبکاری شده با کروم (تا 1 میلیون)

    • برنج (از 20 تا 300 هزار)

    • فولاد (بیش از 100 هزار)

    • پلیمر (500 تا 1000)

    این اعدادی که به عنوان میزان اثر گذاری جلوی مترلیال ها نوشتید مقیاس یا واحدشان چیست؟مقیاس یا واحد را ذکر کنید.)

    کاربردهای لوگو برجسته

    اگر بخواهیم استعاری صحبت کنیم، برجسته کردن لوگو باعث می‌شود که لوگوی شما با حجیم شدن از زندان دو بعدی خود خارج شود. با این حال، ایجاد یک جلوه‌‌ی ویژه‌ی خیره کننده قطعا ارزان نیست. بعد از خواندن این جمله ممکن است با خود چنین فکری بکنید: «اگر ارزان نیست، آیا واقعا انجام آن لازم است»؟ برای جواب به این سوال، لیستی از کاربردهای لوگو برجسته در اینجا آورده شده است:

    - طراحی در زمینه‌ی هویت برند (بیزینس کارت، سرنامه، پاکت نامه، برچسب‌ها، بسته بندی‌ها و غیره)؛

    - لباس‌های پارچه‌ای و چرم که نام برند خود را به همراه دارند؛

    - یادبودها (دفترچه یادداشت، دفتر خاطرات، جاکلیدی، دستبند، نوشت افزار و غیره)

    - بر روی دیوارها.

    در واقع می‌توانید لوگو برجسته را روی هر محصولی که برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود به کار بگیرید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در لوگو برجسته از مواد و متریالی استفاده شود که مناسب هستند.

    ساخت لوگو برجسته

    لوگو برجسته را در چه جاهایی می توان استفاده کرد؟

    لوگو برجسته به صورت گسترده روی چرم، کاغذ، چوب، فلز، شیشه و ... استفاده می‌شود. معمولا از این لوگوها برای بیزینس کارت‌ها و نوشت افزارها استفاده می‌شود، زیرا نتیجه‌ی نهایی کمک می‌کند تا لوگوی شما تاثیری عالی در نگاه اول روی مخاطب بگذارد.

    همچنین برجسته کردن لوگو باعث می‌شود که به تمامی موادی که چاپ لوگو روی آن‌ها انجام می‌شود مثل بیزینس کارت‌ها، سرنامه‌ها، پاکت‌نامه‌ها، دعوت نامه‌ها، بروشورها و کارت عروسی‌ها ظرافت و آراستگی خاصی داده شود، از این رو می‌تواند تکنیکی عالی برای طراحی در این زمینه‌ها باشد.

    ساخت لوگو برجسته به چه صورت انجام می‌شود؟

    ساخت لوگو برجسته به این روش انجام می‌شود که یک قطعه کاغذ (یا هر ماده اولیه دیگر) را روی یک قالب که طراحی مورد نظر روی آن حکاکی یا چاپ شده پرس می‌کنند. این کار معمولا توسط قالب مشابه دیگری از زیر کاغذ انجام می‌شود، تا کاغذ بین این دو پرس شود و طرح به خوبی روی کاغذ منتقل شود.

    اگرچه معمولا به نظر می‌رسد که برجسته سازی لوگو به صورت عمیق انجام می‌شود، اما معمولا برجستگی آن بیش از 15-25 میکرون نیست. توجه داشته باشید که هر چقدر عمق قالب افزایش یابد، احتمال بیشتری برای پاره شدن کاغذ وجود دارد.

    در حالی که معمولا برجسته کردن به تکنیکی گفته می‌شود که باعث برجسته شدن سطح لوگو می‌شود، این تکنیک شامل فرو رفتن لوگو و طرح درون یک سطح نیز می‌شود. تفاوت لوگو حکاکی شده با لوگو برجسته در این است که در لوگوی فرو رفته، قالبی که در بالا قرار دارد باعث پرس شدن کاغذ به قالب پایینی می‌شود. در واقع نتیجه‌ی نهایی فرو رفتن لوگو مثل حکاکی و کنده کاری به نظر می‌رسد.

    حروف پلکسی

    حروف پلکسی حروفی هستند که از یک قطعه پلاستیک بسیار انعطاف پذیر ساخته می‌شوند و روی آن‌ها ریزه کاری‌هایی براق و صیقلی انجام می‌شود. نام دیگر آن‌ها حروف آکریلیکی است.

     زمانی که می‌خواهید لوگو یا علامتی داشته باشید که ظاهرش حرفه‌ای و پیشرفته باشد، حروف پلکسی بهترین گزینه برای شما هستند. پلکسی که بسیار ماندگار است و تنوع رنگی آن زیاد است معمولا برای طرح‌های تزیینی، معماری، نمایشگاهی و تبلیغاتی مثل طراحی لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    حروف پلکسی راهی مقرون به صرفه برای رسیدن به ظاهری هستند که برای طرح خود در نظر دارید. اگر به دنبال جایگزینی ارزان برای حروف فلزی هستید، حروف پلکسی یا آکریلیکی را انتخاب کنید. این حروف لیزرکات شده یک ظاهر با کیفیت و ظریف به لوگو برجسته شما می‌دهند.

    حروف پلکسی به دلیل سبک و ماندگار بودن خود، برای لوگوهای استفاده شده در فضای باز بسیار مناسب هستند زیرا احتمال کم‌رنگ شدن، کنده شدن رنگ و ترک خوردن آن‌ها بسیار کم است. همچنین می‌توانید از این حروف با توجه به استانداردها و فونت‌های دلخواه خودتان کار کنید.

    ساخت لوگو پلکسی

    بسیاری از شرکت‌های بزرگ و پیشرفته‌ای که آن‌ها را در قسمت‌های مدرن شهرهای بزرگ می‌یابید از لوگوهایی استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد از شیشه ساخته شده‌اند. یکی از مواد محبوب برای ساخت این لوگوهای شیشه مانند، پلکسی است. ساخت لوگو پلکسی باعث می‌شود لوگوی شما یک جلوه‌ی رسمی و زیبا به خود بگیرد و برندسازی شرکت شما بهبود یابد.

    پلکسی یک نوع پلاستیک ضخیم و مستحکم است که دو نوع شفاف و مات دارد. اما علت برتری ساخت لوگو پلکسی نسبت به ساخت لوگو شیشه‌ای چیست؟

    در حالی که اکثر تاجران و مالکان شرکت‌ها به دنبال لوگوهای شیشه‌ای مانند هستند، اما بیشتر آن‌ها به دلایل زیر اکثرا از پلکسی یا آکریلیک به جای شیشه استفاده می‌کنند:

    ساخت لوگو پلکسی

    • ظاهر: ساخت لوگو پلکسی باعث بهبود هویت برند شما و بیشتر دیده شدن لوگویتان می‌شود؛

    • قیمت و دسترسی: ساخت لوگو پلکسی بسیار ارزان‌تر از شیشه است و دسترسی به آن آسان‌تر است؛

    • قابلیت تولید: پلکسی برای بریدن، شکل دادن، ذوب کردن و رنگ کردن بسیار راحت‌تر از شیشه است؛

    • ماندگاری/ انعطاف‌پذیری: پلکسی انعطاف‌پذیری بیشتری از شیشه به لوگوی شما می‌دهد و ساخت، ارسال، کنترل و نمایش لوگو را برایتان راحت می‌کند؛

    • امنیت: لوگو پلکسی مثل شیشه خطر شکسته شدن به قطعات تیز و خطرناک را به همراه ندارد.

    اما ساخت لوگو پلکسی چگونه صورت می‌گیرد؟

    معمولا لوگو یا علامت مورد نظر بر روی شیشه پلکسی حک می‌شود. حک کردن لوگو با استفاده از تکنیک لیزرکات و با استفاده از لیزر انجام می‌شود. سپس حروف حک شده روی یک تابلو قرار می‌گیرند که در این تابلو از لامپ LED استفاده می‌شود. با تابش و بازتاب نور بر روی تابلو پلکسی، حروف حک شده روشن می‌شوند. این تابلو بر روی انواع کامپوزیت‌ها و سنگ و چوب قابل نمایش است.

    ساخت و نصب لوگو بر روی دیوار

    امروزه شرکت‌های ساخت لوگوی زیادی وجود دارند که انواع لوگوی پلیستری، پلکسی، کاغذی و... را می‌سازند و شما می‌توانید لوگوی مورد نظر خود را به آن‌ها سفارش دهید. اگر هم خودتان لوگویتان را طراحی کرده‌اید، بهتر است بدانید ساخت لوگو معمولا یک سری استانداردها دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید:

    1. نوع فایل: لازم است که لوگوی خود را به یکی از فرمت‌های رایج (JPG، EPS، PDF یا AI) ذخیره داشته باشید؛

    2. اندازه فایل: اندازه‌ی لوگوی دلخواه شما نباید از 150 مگابایت بیشتر باشد؛

    3. رزولوشن عکس: میزان استاندارد رزولوشن 300 PPI است؛

    4. حاشیه. از هر طرف باید 3-6 میلی‌متر جای خالی بگذارید تا هنگام تنظیم کردن اندازه، از قسمت‌های مهم لوگویتان چیزی حذف نشود؛

    5. انتخاب رنگ‌بندی مناسب: لوگوی خود را از فرمت رنگ‌بندی RGB به CMYK تغییر دهید تا رنگ‌بندی‌های شما هنگام چاپ نیز صحیح و زیبا به نظر برسند.

    لوگو برجسته

    حال چگونه لوگوی ساخته شده و چاپ شده را روی دیوار نصب کنیم؟

    قبل از نصب لوگو بر روی دیوار به تمامی مراحل آن فکر کنید و عجله نداشته باشید. حتما این بخش راهنمایی را قبل از اقدام به نصب لوگوی خود بخوانید. در این بخش نکات لازم برای نصب یک لوگوی چاپ شده را مطرح کرده‌ایم:

    1. تصویر آن را رسم کنید

    یک نقطه روی دیوار انتخاب کنید، لوگو را بدون برداشتن کاغذ محافظ چسب آن روی دیوار قرار دهید. از همکاران خود بپرسید که آیا لوگو برای نقطه‌ی انتخاب شده مناسب است یا خیر. اگر همه چیز خوب بود، مدادی بردارید و روی دیوار موقعیت آن را با علامت مشخص کنید.

    2. سطح را تمیز کنید

    با یک پارچه خشک سطح را پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ میخ، پونز، خراش یا مورد دیگری که به طرح شما آسیب بزند روی سطح وجود نداشته باشد.

    3. کاغذ محافظ چسب را جدا کنید

    زمانی که آماده هستید لوگو را روی دیوار نصب کنید، کاغذ محافظ را بردارید. سعی کنید این کار را کم کم و هنگام نصب استیکر روی دیوار انجام دهید.

    4. خونسردی خود را حفظ کنید

    در این مواقع نمی‌توان اهمیت تمرکز و خونسردی را نادیده گرفت. عجله دشمن عالی بودن است. با عجله کردن ممکن است موجب آسیب زدن به لوگوی خود شوید.

    5. نقص‌های احتمالی را برطرف کنید

    سعی کنید هنگام نصب توجه داشته باشید که برآمدگی یا هوا زیر آن وجود نداشته باشد. برای این کار می‌توانید از وسایل مختلفی استفاده کنید. لوگو و برچسب‌ها معمولا به سرعت به دیوار نمی‌چسبند و این کار به شما فرصت می‌دهد تا قبل از نصب کامل آن، عیب‌هایش را برطرف کنید.

    اجرای لوگو بر روی دیوار با استیل

    لوگویی که روی دیوار با استیل نصب و اجرا می‌شود یک رویه و یک لبه‌ی استیل دارد. استیل از طریق تکنیک لیزرکات برش می‌خورد و لبه‌ها‌ی حروف از طریق دستگاه حروف ساز به شکل مناسب خود می‌رسند و در نهایت این دو از طریق جوش لیزر به هم متصل می‌شوند.

     ورق‌های استیل معمولا به شکل و گونه‌های متنوعی در بازار موجود هستند. رایج‌ترین گریدها در استیل 304، 316 و 430 هستند. هر یک از این شماره‌ها معنی و رنگ‌بندی خاص خود را دارند. معمولا رایج ترین رنگ‌های استیل نقره‌ای، طلایی، برنزی و دودی هستند و به دلیل طول عمر بالا مورد استفاده‌ی عمده قرار می‌گیرند.

    مزیت لوگو برجسته

    مزایای استفاده از لوگو برجسته

    - زمان فرآیند آن بسیار سریع است.

    - هزینه‌ی ابزار و واحدهای استفاده شده در آن کم است.

    - فرآیند آن هیچ ماده‌ی زائدی به همراه ندارد.

    - لوگوی شما برای مخاطب قابل لمس خواهد بود.

    - باعث منحصر به فرد شدن لوگو، در حین حفظ ایده‌ی ارجینال شما می‌شود؛

    - باعث ایجاد تاثیرگذاری تصویری می‌شود؛

    - نتیجه‌ی آن همیشه خوب خواهد بود.

    معایب استفاده از لوگو برجسته

    معمولا معایب برجسته کردن لوگو به حکاکی کردن و لوگوی فرو رفته مربوط می‌شوند زیرا این فرآیند نسبتا پیچیده‌تر است.

    با توجه به فرآیند برجسته کردن لوگو، گاهی لوگو برجسته فقط برای جاهایی خاص مناسب است و در همه جا قابل استفاده نیست. دستگاه‌های برجسته کردن لوگو معمولا تک رنگ هستند بنابراین اغلب به چند سیکل فشاری نیاز است.

    اکثر اوقات از لوگو برجسته برای پروژه‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به توجه ویژه و خاص بودن دارند، بنابراین برای تمام پروژه‌ها نمی‌توان از لوگو برجسته استفاده کرد.

    اگر در تجارت و برند خود نیاز به دیده شدن بیشتر دارید یا می‌خواهید لوگویی داشته باشید که در عین رسمی بودن، توجه زیادی را به خود جلب کند، لوگو برجسته می‌تواند برای شما مناسب باشد. 

    لوگو برجسته می‌تواند همان لوگوی برند شما باشد که با توجه به هدف شما برجسته یا فرو رفته و حکاکی می‌شود. برجسته کردن لوگو می‌تواند در عین کم هزینه بودن، لوگوی شما را برای مخاطب جذاب‌تر کرده و هویت برند شما را بهبود ببخشد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط