چرا لوگوی تصویری محبوب است؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    چرا لوگوی تصویری محبوب است؟

    لوگوها، این تصاویر گرافیکی و خلاقانه که نام‌شان با نام برندها گره خورده است، یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها برای موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هستند. قطعا تمامی برندها ترجیح می‌دهند که در یک نگاه شناسایی شوند و به راحتی در ذهن مخاطبین خود ثبت شوند و به این منظور، سبک‌های بسیار متنوعی از طراحی لوگو به وجود آمدند که هر یک به نوبه‌ی خود کسب‌وکارهای گوناگون را در معرض دید قرار می‌دهند. 

    اما از آنجا که سادگی در حوزه‌ی طراحی لوگو حرف اول را می‌زند و تصاویر قدرتمندترین المان‌‌های موجود در دنیا برای نشستن در ذهن هستند، نوع خاصی از لوگوها که ما آن را با نام لوگو تصویری می‌شناسیم به میدان آمدند و محبوبیت بسیار زیادی به دست آوردند. 

    ولی لوگو تصویری چیست و با چه ترفندی به این حجم از محبوبیت رسیده است؟ اگر شما هم برای رسیدن به جواب کنجکاو شده‌اید، مقاله امروز ما درمورد لوگو تصویری را از دست ندهید.

    برای داشتن لوگو تصویری به صورت انحصاری در کمتر از یک دقیقه از بیزگو کمک بگیرید:

    طراحی لوگو آنلاین

    درباره‌ی لوگو تصویری

    خب پیش از اینکه به بررسی دلایل محبوبیت لوگو تصویری بپردازیم ابتدا باید با این لوگوی جذاب و دوست داشتنی آشنا شویم. لوگو تصویری که به نام‌های پیکتورال لوگو یا لوگومارک نیز شناخته می‌شود، ساده‌ترین نوع لوگو در میان سایر آرم‌‌هاست. 

    لوگو تصویری

    این لوگو نوعی سمبل یا آیکون بصری است که با به تصویر کشیدن نمادهای حقیقی و دارای نمود بیرونی بخشی از هویت برند شما را به مخاطب القا می‌کند. برای مثال لوگوی یک فنجان قهوه می‌تواند لوگوی تصویری تاثیرگذاری برای کافه‌ای معروف باشد، که حوزه‌ی فعالیت این برند را به مخاطبین معرفی می‌کند.

    چرا باید از لوگوی تصویری استفاده کنیم؟

    با وجود تنوع در لوگوها و استفاده از المان‌های گوناگونی همچون حروف، شکل‌ها، رنگ‌ها و تصاویر در آن‌ها، تمامی این آرم‌‌ها با یک هدف مشترک خلق شده‌اند و این هدف چیزی نیست جز انتقال هویت و پیام برند به مخاطبین.

     در این میان استفاده از لوگوهای تصویری می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خلق تصویر برندی قدرتمند و تاثیرگذار باشد. اما چرا باید از لوگو تصویری استفاده کنیم؟ خب جواب ساده است:

    - جلب توجه می‌کنند: این لوگوها تصاویری کاملا واضح و آشنا را برای مخاطبین به نمایش می‌گذارند و به همین خاطر می‌توانند به سرعت نگاه هر فردی را به خود جلب کنند. پس اگر می‌خواهید لوگویی چشم‌گیر داشته باشید که در نگاه اول تمامی توجه‌ها را به خود معطوف می‌کند، کافی است از یک لوگو تصویری ساده استفاده کنید.

    - پیام برندتان را با سرعت بیشتری منتقل می‌کنند: به دلیل آشنا بودن تصویر و عدم استفاده از شکل‌ها و رنگ‌های انتزاعی و مفهومی، هویت و پیام برندتان سریع‌تر و راحت‌تر به مخاطبین انتقال پیدا خواهد کرد.

     قطعا درک مفهوم آرمی که تصویر یک دوربین عکاسی را به نمایش می‌گذارد بسیار ساده‌تر از درک مفهوم خطوط رنگی مبهم است. پس مخاطب با لوگو تصویری ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

    - بسیار تطبیق‌پذیر هستند: لوگوهای تصویری به راحتی روی بنرها، ماگ‌ها، پرچم‌ها و المان‌های گوناگون بازاریابی قرار می‌گیرند و به دلیل تنوع رنگی و شکلی بالا برای هر صنعتی قابل استفاده‌اند. از این‌ها جالب‌تر، لوگوهای تصویری به سرعت توسط مخاطبین شناسایی می‌شوند. بنابراین اگر برای نشان دادن هویت برندتان از یک لوگوی تصویری استفاده کنید احتمال شناسایی شما برای مخاطبینتان افزایش پیدا خواهد کرد.

    لوگوهای تصویری چه کاربردهایی دارند؟

    همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، لوگوهای تصویری یکی از بهترین گزینه‌ها برای نمایش هویت برند هستند و این اولین کاربرد لوگو تصویری است. بنابراین اگر برند شما هویت مشخصی دارد و می‌توان آن را با استفاده از طرحی شناخته شده همچون همبرگر، تلفن، پرنده و ... به دیگران شناساند، پس لوگو تصویری انتخابی مناسب و کاربردی برای شما خواهد بود. 

    پیکتوگرام چیست

    به جز این‌ها، اگر فکر می‌کنید پلتفرم انتخابی شما کیفیت لازم را برای نمایش سایرانواع لوگوها را ندارد، باید بگوییم که کاربرد لوگو تصویری به اینجا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید این لوگوی تطبیق‌پذیر و واضح را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید و مطمئن باشید که مخاطبین شما برندتان را به‌راحتی از سایر برندها تشخیص خواهند داد.

    البته باید به‌خاطر داشته باشید که گاهی یک تصویر تمامی خطوط تولید و خدمات‌تان را به تصویر نمی‌کشد و در صورتی که کسب‌وکار بسیار گسترده و محصولات متنوعی دارید بهتر است که از سایر انواع لوگو در برند خود استفاده کنید. این یعنی کاربرد لوگو تصویری در کسب‌وکارهای تک محصول بسیار بیشتر است و این سبک از لوگوها پیام برندتان را به شکل واضح‌تری به مخاطبین انتقال می‌دهند.

    چرا لوگوهای تصویری محبوبیت زیادی دارند؟

    دلایل محبوبیت لوگو تصویری بی‌شمار است، اگر این لوگوهای دوست داشتنی را به صدها نفر نشان بدهید و دلایل محبوبیت آن‌ها را جویا شوید، هر یک دلیل خاصی را برای علاقه‌مندی به این نوع از لوگوها بیان می‌کنند. اما به‌طور کلی اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این لوگوهای رنگارنگ و جذاب، در موارد زیر خلاصه می‌شود:

    - آن‌ها ساده و به یاد ماندنی هستند: سادگی یکی از ویژگی‌های بارز لوگوهای تصویری است. این لوگوها ساده و کاملا آشنا هستند و به همین خاطر شناسایی آن‌ها برای مخاطب راحت‌تر است. از طرفی ساده بودن و قابل شناسایی بودن لوگو، به خاطر سپردن آن را برای مغز انسان ساده‌تر می‌کند و یادآوری لوگو را سرعت می‌بخشد. این عامل، اولین و مهم‌ترین دلیل محبوبیت لوگوهای تصویری در بین انواع آرم‌هاست.

    - فرای ابعاد زمانی هستند: زمان روی لوگوهای تصویری تاثیر ندارد. درواقع این لوگوها به شکلی طراحی می‌شوند که برای ۱۰، ۲۰ و حتی گاهی ۳۰ سال آینده نیز مناسب باشند. بسیاری از برندهای مشهور دنیا پس از سالیان سال استفاده از یک لوگو تنها تغییراتی جزئی در ظاهر آن اعمال کرده‌اند. سیب گاز زده‌ی برند اپل نمونه‌ای موفق از ماندگاری لوگو تصویری در طول زمان است.

    - سازگاری بسیار بالایی دارند: اغلب این لوگوها به‌صورت تک رنگ یا با ترکیب رنگی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین موضوع آن‌ها را برای قرار گرفتن در پس زمینه‌های گوناگون مناسب می‌سازد. 

    این روزها با روی کارآمدن پلتفرم‌های گوناگونی که در سایزها و رنگ‌های متنوعی در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، نمایش لوگوها نیز تبدیل به چالشی جدی برای برندها شده است. خوشبختانه لوگو تصویری با داشتن شکل مشخص و رها از هر نوع اشکال هندسی عجیب و غریب، می‌تواند با هر اندازه‌ای منطبق شود و در پلتفرم‌های مختلف، بدون ذره‌ای مشکل به نمایش در آید.

    - گویا هستند: لوگوهای تصویری قصه‌گوهای توانمندی هستند و می‌توانند در یک نگاه تمام داستان برندتان را برای مخاطب تعریف کنند. هیچ چیز بیشتر از یک تصویر ساده و قابل درک نمی‌تواند پیام شما را به تمامی مخاطبین و مشتریان بالقوه‌تان ارسال نماید. کافی است شکل و رنگ مناسب و صحیح را برای لوگوی خود انتخاب کنید، تا لوگوی تصویری شما تمام منظورتان را منتقل کند.

    آیا طراحی لوگوهای تصویری نسبت به سایر انواع لوگو دشوارتر و هزینه برتر است؟

    سوالی که ممکن است در این میان ذهن‌تان را به خود مشغول کند، این است که با وجود این محبوبیت بی‌اندازه، آیا طراحی لوگوهای تصویری سخت‌تر و گران‌تر از سایر انواع لوگو است؟ خب در جواب باید بگوییم به هیچ عنوان! همانطور که گفتیم، لوگوهای تصویری جزو ساده‌ترین لوگوهای موجود در جهان هستند. 

    کافی است طراح لوگو تمامی خلاقیت خود را به کار بگیرد و مناسب‌ترین تصویر را برای نمایش همه‌جانبه‌ی کسب‌‌‌وکارتان انتخاب کند و رنگ و روی آن را متناسب با هویت برندتان تغییر دهد. به همین سادگی لوگو تصویری شما آماده است و می‌توانید از آن برای پیشبرد اهداف کسب و کارتان استفاده کنید.

     البته این‌‌ها به معنی بی‌ارزش بودن لوگو مارک‌ها نیستند و طراح برای رسیدن به یک نتیجه‌ی کارآمد و راهبردی از تمام خلاقیت و تخصص خود کمک خواهد گرفت. بنابراین هزینه‌ی طراحی این لوگو و سختی‌های کار طراحی متناسب با میزان زحمت و علم طراح تعیین خواهد شد.

    با ۵ مورد از معروفترین لوگوهای تصویری خارجی آشنا شوید

    حال که در کنار هم با لوگوی تصویری آشنا شدیم و دلایل محبوبیت آن را بررسی کردیم، وقت آشنایی با چند مورد از معروف‌ترین لوگوهای تصویری خارجی است که توانسته‌اند با ترکیب خلاقیت و کیفیت، بازار را به زانو در بیاورند، این شما و این ۵ مورد از معروف‌ترین لوگوهای تصویری جهان:

    - لوگوی کمپانی شل: این لوگوی صدفی شکل متعلق به شرکت نفتی شل هلند است و تصویر صدف نمادی از فسیل‌هایی است که در طول تاریخ تبدیل به نفت ارزشمند شده‌اند. این صدف نام کمپانی را نیز یدک می‌کشد و رنگ قرمز و زرد آن به دلیل حضور بی‌شمار مهاجران اسپانیایی در اولین مقر خدماتی این شرکت، با الهام از پرچم کشور اسپانیا انتخاب شده است.

    نمونه لوگو تصویری

    - لوگوی شرکت اپل: شاید این سیب گاز زده‌ی نقره‌ای معروف‌ترین لوگو در میان لوگوهای تصویری امروز باشد. این سیب که با الهام از سیب معروف نیوتون طراحی شده است و خیلی زود جایگزین لوگوی نیوتون در این شرکت شد، نماد پیشرفت علم و دانش با اتکا به کامپیوتر است و رنگ نقره‌ای سیب ظرافت، قدرت و دقت بالای محصولات این برند را نشان می‌دهد.

    لوگو تصویری اپل

    - لوگوی فایرفاکس: اگر به براوزر‌هایی به جز گوگل علاقه داشته باشید، قطعا با نام فایرفاکس آشنایی دارید. روباه آتشین خوش رنگ و لعابی که به‌ دور کره‌ای آبی پیچیده است! طراحی خلاقانه‌ی این لوگو، نام برند را به‌خوبی در آن جای داده است و عملکرد آن را با احاطه شدن زمین توسط روباه آتشین خود به تصویر کشیده است. سرعت بالا، قدرت و دسترسی فوق‌‌العاده به دنیای وب پیامی است که لوگوی معروف فایرفاکس به مخاطبین خود مخابره می‌کند.

    لوگوی تصویری

    - لوگوی توییتر: از شبکه‌‌های اجتماعی لذت می‌برید؟ پس قطعا نام توییتر به گوشتان خورده است! این پرنده‌ی آبی کوچک که به شما اجازه می‌دهد اخبار و حرف دلتان را در چند کلمه به‌‌صورت مختصر و مفید به گوش سایرین برسانید، درست مثل جیک جیک پرندگان کوچک! همانطور که می‌بینید لوگوی این شبکه‌ی اجتماعی کاملا با نام و ایدئولوژی برند هماهنگی دارد و رنگ آبی کمرنگ آن حسی دوستانه را به بیننده القا می‌کند.

    لوگو تصویری توییتر

    - لوگوی شرکت اینستاگرام: اینستاگرام، این دوربین دوست داشتنی که به ما اجازه می‌دهد دنیا را از لنز دوربین اطرافیان‌مان ببینیم. قطعا اگر اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان نباشد یکی از ۱۰ نرم‌افزار محبوب در دنیاست. 

    لوگوی اینستاگرام یک دوربین عکاسی است که در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است و امروز در قالب یک دوربین عکاسی در پس‌زمینه‌ای از طیف رنگ‌های گوناگون در دسترس ما قرار دارد و نشان‌دهنده‌ی رویکرد تصویر محور این نرم‌افزار است. رنگین کمان پس زمینه طیف گسترده‌ی مصرف‌کنندگان و فیلترها و نورهای دخیل در فرآیند عکاسی را نمایش می‌دهد.

    نمونه لوگو تصویری

    از ۵ لوگوی تصویری معروف ایرانی چه می‌دانید؟

    با صحبت از ۵ لوگوی تصویری معروف جهان، بی‌انصافی است که از لوگوهای ایرانی صحبت نکنیم. با اینکه تعداد لوگوهای تصویری موفق در میان برندهای ایرانی بسیار کم است اما همچنان نمونه‌‌های معروف و موفقی در میان لوگوهای داخلی به چشم ‌می‌خورند:

    - لوگوی ایران خودرو: شرکت ایران خودرو با تولید اولین خودروی ملی یعنی سمند، لوگوی قدیمی خود را به سردیس یک اسب که درون کادری سپر مانند قرار گرفته تغییر داد. سمند که خود نام یکی از نژاد‌های اسب ایرانی است، در این لوگو به وضوح به چشم می‌آید و رنگ لاجوردی و سفید استفاده شده در این لوگو تصویری و فرم سپر مانند کادر، حس قدرت را به بیننده القا می‌کند.

    لوگو تصویری ایرانی

    - لوگوی شرکت هواپیمایی هما: شاید بتوان لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر یا هما را یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لوگوهای ایرانی دانست. این شاهکار استاد ممیز با به تصویر کشیدن پرنده‌ی شادی و سعادت یعنی هما، به بینندگان القا می‌کند که شرکت ایران ایر شرکتی ایرانی، با سابقه و مطمئن است که پرواز را برایتان به تجربه‌ای شاد و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

    لوگو ایرانی تصویری

    - لوگوی بانک پاسارگاد: بانک پاسارگاد انتخاب جالبی برای نمایش هویت برند خود در لوگو داشته است. استفاده از جام مارلیک طلایی که نماد ثروت و دارایی و همچنین یکی از بقایای تاریخی ایران زمین است، حوزه‌ی فعالیت و نام خود را به زیبایی به تصویر کشیده است. همه‌ی ما می‌توانیم با چشم بسته نیز نام بانک را از روی لوگو تصویری آن حدس بزنیم.

    لوگو تصویری بانک پاسارگاد

    - لوگوی نرم‌افزار بازار: نرم‌افزار بازار یکی از اپ‌های محبوب برای کاربران اندروید است که با لوگوی زنبیل خود حسابی معروف شده است. همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که زنبیل از گذشته نماد خرید در بازار بوده است و این لوگو در عین نشان دادن نام برند هویت ایرانی آن را نیز به نمایش می‌گذارد.

    لوگو تصویری بازار

    - لوگوی نیازمندی‌های شیپور: شیپور یک سایت نیازمندی‌هاست که به شما در پیدا کردن لوازم موردنیازتان کمک می‌کند. استفاده از لوگوی شیپور برای سایتی که نیازمندی‌های گوناگون را جار می‌زند انتخابی هوشمندانه است و می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که لوگو نام برند را نیز به دوش می‌کشد.

    لوگو تصویری شیپور

    همانطور که مشاهده کردید لوگو تصویری یکی از ساده‌ترین انواع لوگوهای موجود دردنیاست که می‌تواند به راحتی آب خوردن تمامی اطلاعات برندتان را در اختیار مخاطب قرار دهد. کافی است کسب و کاری با رویکردی ثابت و مشخص داشته باشید، تا با انتخاب یک تصویر یا گرافیک بسیار ساده و آشنا هویت‌تان را به همگان نشان دهید. 

    سادگی، انطباق‌پذیری، شناسایی آسان و طراحی نه چندان پیچیده‌ی این نوع از لوگو، آن را به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع لوگوهای جهان تبدیل کرده است. پس اگر شما هم به دنیال ثبت برندی منحصر به فرد هستید و دوست دارید که با یک نگاه در بین رقبایتان شناخته شوید، می‌توانید از ویژگی‌های جذاب لوگو تصویری استفاده کنید.

    برای دیدن نمونه لوگو های تصویری بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

    نمونه لوگو های آرمکده

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط