این روشها گاهی نتایج مطلوبی به دنبال دارند و اکثر اوقات هم دردی را دوا نمیکنند. اما خیلی وقتها میبینیم افراد به نحوهی نوشتن یک متن و دستخط نویسندهی آن توجه زیادی نشان میدهند. این موضوع سبب شده است که هنر خوشنویسی یا کالیگرافی برای اغلب افراد به ویژه برای طراحان، برندسازان و صاحبان کسبو کارها اهمیت ویژهای پیدا کند. این هنر پیچ و خمهای مخصوص به خود را دارد که در ادامهی مقاله آنها را توضیح میدهیم.
در ایران نیز در دورهی قاجار خوشنویسی اولین بار توسط میرزا غلامرضا امیرخانی به صورت حرفهای انجام شد. امیرخانی که یک خوشنویس بود این کار را با استفاده از خط نستعلیق و هنر سیاه مشق انجام داد. امروزه این مهارت هم برای کارهای هنری و هم برای اهداف تجاری و برندسازی مورد استفاده قرار میگیرد.
کاربرد کالیگرافی
1. شما میتوانید از آن استفاده کنید تا نظر مخاطب را جلب کنید
به ندرت پیش میآید کسی نوشتهای زیبا و جالب ببیند و به آن توجه نکند. همین موضوع باعث میشود که خوشنویسی به شما کمک کند تا نسبت به رقبای خود بیشتر دیده شوید. برای مثال میتوانید زمانی که برای مصاحبهی شغلی اقدام میکنید، پس از انجام مصاحبه به مصاحبهگر یک کارت تشکر بدهید که متن آن را با شکل خوشنویسی نوشتهاید. این کار باعث میشود در ذهن مصاحبهگر ماندگار شوید او را تحت تاثیر قرار دهید.
2. باعث متمایز شدن برند شما از سایر برندها میشود
اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، میتوانید یک متن تشکر خوشنویسی شده در انتهای هر خرید به مشتری نشان بدهید. حتی اگر صاحب یک کافه هم باشید، طراحی متنهای منویتان به شکل خوشنویسی شده، روی مشتری تاثیرگذار خواهد بود.این کار باعث میشود که برندتان بیشتر مورد توجه مشتریان قرار بگیرد و تا مدت زیادی در ذهنشان بمانید. همچنین شما میتوایند نام فروشگاه خود را در قالب خوشنویسی یا کالیگرافی روی تابلوی سر در مغازه بنویسید.
3. باعث می شود افراد شما را خاصتر از بقیه بداننداحساس خاص بودن داشته باشند.
امروزه همهی ما به صورت مرتب با کامپیوتر یا موبایلمان سر و کار داریم و این موضوع نکات مثبت و منفی خودش را به همراه دارد. یکی از بدیهای این موضوع کم شدن کیفیت روابط ما با دیگران است.
به همین دلیل اینکه وقت بگذارید و به صورت دستی متنی برای یک نفر بنویسید نشاندهندهی اهمیت آن شخص برای شماست. با این کار مخاطب شما در آن روز احساس خاص بودن میکند. به همین دلیل در بسیاری از کارتهای هدیه از این سبک طراحی استفاده میشود.
سبک های گوناگون خوشنویسی
خوشنویسی انواع بسیار زیادی دارد، اما به طور کلی انواع سبکهای آن را به سه دسته اصلی تقسیم میکنند: غربی، عربی و مشرقی. هر یک از این سبکها دارای چندین زیرگروه مربوط به خود هستند.
خوشنویسی غربی یا لاتین معمولا به سبکی گفته میشود که در آمریکا برای مهارت خوشنویسی به کار میبرند. این سبک را میتوان در پروژههای مختلفی مثل دعوت نامههای دست نویس، آثار هنری متنی، شعرها و تزیین دیگر کارهای هنری کاغذی استفاده کرد. یکی از سادهترین انواع این سبک خط Italic است که اکثر تازهکاران در غرب با این سبک کارشان را شروع میکنند.
خوشنویسی عربی یا اسلامی نقش بسیار مهم و اساسی در فرهنگ اسلامی بازی میکند. نویسندگان قرآن از این سبک استفاده کردند تا حفظ و نشر قرآن را به بهترین شکل انجام دهند. خط کوفی از معروفترین زیرشاخههای این سبک است که امروزه بیشتر برای اهداف تزئینی استفاده میشود.
خوشنویسی مشرقی یا چینی که در سرتاسر آسیا کاربرد زیادی دارد، سبکی باستانی و مجلل در هنر خوشنویسی است. متخصصان این حرفه با استفاده از قلمموهای باریک به این سبک زیبانویسی میپردازند. معمولا در این روش توجه ویژهای به حرکت حروف میشود و این ویژگی باعث شده که خوشنویسی مشرقی زنده به نظر برسد.
این نوع خوشنویسی که قدمت بسیار زیادی دارد، امروزه نیز توسط خوشنویسان آسیایی با عنوان خط کایشو استفاده میشود. برعکس تصور افراد و برخلاف دیگر سبکهای زیبانویسی، خواندن نوشتههای این سبک بسیار ساده است.
کالیگرافی و تاثیر آن در برندسازی
خوشنویسی هنرمندانه و یادآور خصوصیات انسانی است. به همین دلیل زمانی که در طراحی برند استفاده میشود، با مخاطب ارتباط برقرار میکند. با این سبک نوشتاری میتوانید به صورت خلاقانه، صمیمانه و صادقانه به مخاطب بیان کنید که برندتان چه ایدههایی برای ارائه دارد. بسیاری از برندهای معروف مثل فورد، کوکا کولا و دیزنی برای طراحی لوگوهای ماندگار خود از این سبک استفاده کردند تا با مخاطب خود ارتباطی خاص برقرار کنند و بیشتر در خاطر آنها بمانند.
امروزه اکثر برندهای جدید از سبکهای طراحی و فونتهای ساده استفاده میکنند. طبیعتا این فونتها بسیار متفاوت با طرحهای دست نویس هستند. همین موضوع باعث میشود برندهایی که از خوشنویسی برای برندسازی خود استفاده میکنند بیشتر از بقیه جلب توجه کنند. البته این سبک به کار هر برندی نمیآید. برای مثال کسانی که در حرفههای صنعتی و رسمیتر فعالیت دارند بهتر است به دنبال این سبک طراحی نباشند، اما اگر برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب در اولویت کار برند شما قرار دارد، این سبک میتواند برای شما گزینهای ایدهآل باشد.
استفاده از خوشنویسی برای کدام کسب و کارها مناسب است؟
بسیاری از شناخته شدهترین لوگوها در جهان با استفاده از خوشنویسی طراحی شدهاند. برندها و بیزنسهای موجود در صنعت غذا، زیبایی، بهداشت، مُد و دیگر صنایع مشابه با کمک این تکنیک لوگوهایی برجسته و منحصر بهفرد برای خود طراحی میکنند. با استفاده از خوشنویسی صاحبان کسب و کارها میتوانند اهداف و هویت برندشان را به مخاطب نشان دهند.
کالیگرافی حروف و کاربرد آن
اگر در زمینهی خوشنویسی جستجو کنید، احتمالا به اصطلاحی به نام کالیگرافی حروف برخورد میکنید. در صورتی که تا اینجای مقاله را دنبال کرده باشید، احتمال دارد برایتان این سوال پیش بیاید که مگر کالیگرافی فقط به طراحی نوشتهها و حروف مربوط نمیشود؟ پس فرق کالیگرافی حروف با کالیگرافی ساده چیست؟ سوال شما کاملا به جاست.
در واقع به زیبانویسی حروف و طراحی آنها با توجه به ذوق هنری شما کالیگرافی گفته میشود و این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوتی ندارند. از کالیگرافی حروف برای نوشتن دعوت نامهها، کارتهای تبریک، تابلوها و بنرهای مذهبی، تصاویر هنری و لوگوی برندهای فعال در زمینهی مد و غذا و ... استفاده میشود. همچنین گاهی از حروف کالیگرافی شده در صنعت جواهر سازی و اغلب برای ساخت مدالهای گردنبند نیز استفاده میکنند.
کالیگرافی اسم و کاربرد آن
یکی از انواع خوشنویسی که کاربرد زیادی دارد، کالیگرافی اسم است. احتمالا تا به حال افراد زیادی را دیده باشید که برای تصویر حسابهای شخصی خود در فضای مجازی از نام خود که به صورت خوشنویسی طراحی شده است استفاده میکنند. در بنرها و تابلوهای مذهبی هم به وفور دیده میشود که اسامی ائمه و شخصیتهای مذهبی را با استفاده از تکنیکهای خوشنویسی مینویسند.
همانطور که در قسمتهای قبل گفتیم استفاده از این سبک باعث ایجاد حسی صمیمانه و معنوی بین مخاطب شما و آن اسم و در نتیجه خود شما میشود. باید اشاره کرد کالیگرافی اسم تنها محدود به اسم افراد نمیشود. بلکه برندهای مختلف هم با استفاده از کالیگرافی اسم، نام خود را در صنعت مورد نظر خود از دیگران متمایز میکنند.
کالیگرافی و تایپوگرافی چه تفاوت هایی با هم دارند؟
کالیگرافی و تایپوگرافی شباهتهای زیادی به هم دارند اما مرزهایی هم بین آنها وجود دارد که این دو نوع طراحی را از هم متمایز میکند. شباهت اصلیشان این است که طراحی با استفاده از حروف در راس کار آنها قرار دارد. اما چه چیزی باعث تمایز این دو میشود؟
تایپوگرافی را با استفاده از کامپیوتر انجام میدهند، یعنی در آن از فونتهای از قبل طراحی شده استفاده میکنند. اما خوشنویسی را به صورت دستی مینویسند. همچنین در تایپوگرافی اغلب تمام حروفی که در یک کلمه هستند با یک فونت نوشته میشوند. یعنی هیچ تفاوتی بین دو حرف مشابه در یک جمله نیست، زیرا فونتها از قبل طراحی و تنظیم شدهاند. در واقع طراحانی وجود دارند که فقط کارشان تایپوگرافی و طراحی فونت برای استفادهی دیگر طراحان گرافیک است.
اما در زیبانویسی، طراح گرافیک به صورت دستی به طراحی حروف میپردازد. البته کالیگرافان هم میتوانند بعدا طرح خود را به صورت دیجیتالی در بیاورند، اما باز هم طرح آنها به تایپوگرافی شباهت نخواهد داشت. دلیل این موضوع این است که طراح در زیبانویسی میتواند هر حرف را در یک کلمه به سبکهای مختلفی طراحی کند.
برای کالیگرافی از چه نرم افزارهایی استفاده می شود؟
با وجود آنکه خوشنویسی ابزاری برای طراحی دستی حروف است، اما امروزه با دیجیتال شدن تمام جوانب زندگی بشر، این مهارت نیز با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف انجامپذیر است. در این بخش قصد داریم 3 نمونه از بهترین نرمافزارها در این زمینه را معرفی کنیم.
1. Adobe Illustrator
این نرم افزار طراحی گرافیک که توسط میلیونها طراح مورد استفاده قرار میگیرد برای کارهای گوناگون گرافیکی کاربرد دارد. یکی از مهمترین ویژگیهای این برنامه ساختار Vector آن است، یعنی در این برنامه لازم نیست هیچ نگرانی راجع به کیفیت تصویر پس از بزرگنمایی آن داشته باشید. این برنامه قلمموهایی دارد که کار با آنها بسیار آسان است و شما میتوانید برای طراحی در این نرم افزار از طرحهای آمادهی آن برای رسم استفاده کنید یا فونت مخصوص به خود را بسازید. خالی از لطف نیست که بدانید برنامه Adobe بیش از 17 هزار فونت با کیفیت را در خود جای میدهد.
2. Adobe Photoshop
تقریبا همهی افراد تا به حال اسم فتوشاپ به گوششان خورده است. محبوبیت بیش از حد این برنامه به دلیل کاربردهای منحصر بهفرد آن است. این نرمافزار که قلممو و و جلوههای ویژهی مختلفی دارد، به شما اختیار کامل میدهد تا پیکسل به پیکسل طرح خود را ویرایش کنید. یک طراح برای اینکه از خلاقیت خود نهایت استفاده را ببرد نیاز به ابزارهای متنوعی دارد. فتوشاپ دارای انواع قلمها از جمله قلمموی اسپری، زغال، مداد سایهزنی و ... است.
3. Graphic Design Studio
این برنامه که ابزاری دیگر از نوع Vector است به شما اجازه میدهد تا به طراحی اولیهی متن خود بپردازید یا طرح از پیش آمادهی خود را در آن بارگزاری کنید و سپس به ویرایش آن اقدام کنید. این ابزار هم برای افراد حرفهای مناسب است و هم برای افرادی که بهتازگی شروع به زیبانویسی کردهاند، زیرا بی شمار طرح گرافیکی آماده دارد که طراحان میتوانند از آنها الگو بگیرند. این نرمافزار انواع متنوعی از رنگها و قلمها را در اختیار طراح قرار میدهد. همچنین طراح میتواند با اختیار کامل به ویرایش اندازه، شکل، نوع متن، خطوط و لایههای مختلف طرح خود بپردازد.
سه نمونه کالیگرافی معروف خارجی
1. کوکا کولا
2. والت دیزنی
3. Nikenike
سخن پایانی
کالیگرافی به نوشتن متون به سبک هنری و طراحی آنها گفته میشود. این مهارت بصری هزاران سال قدمت دارد و شامل شکلهای سنتی و مدرن است. با استفاده از خوشنویسی میتوان با مخاطب ارتباط نزدیکتری برقرار کرد و به او به شکلی هنرمندانه پیام "شما برای من مهم هستید." را به او رساند.
زیبانویسی سبب برقراری ارتباط صمیمانه بین مخاطب و برند میشود. همچنین کمک میکند اسم برند به سادگی در ذهن مخاطب ثبت شود.
برای طراحی لوگو به سبک کالیگرافی در کمتر از یک دقیقه به لینک زیر مراجعه کنید:
طراحی لوگو آنلاین