خطوط پررنگ، ساده و تک رنگ از ویژگیهای لوگو مینیمال است. در این طراحی تاکید زیادی به تمرکز روی مفهوم اصلی و پرهیز در استفاده از موارد غیرضروری میشود. علت جذابیت بسیار زیاد طراحی مینیمال قدرت آن در تبدیل یک برند معمولی، به یک برند شیک و مدرن است.
اگرچه راحتترین روش در طراحی لوگو این است که کار را با ابزار و روشهای ساده انجام دهید، خوب است بدانید که بهترین طراحان به دلیل قدرتشان در ایجاد آثار حرفهای با ابزار ساده مشهور شدهاند. با تمرکز روی موارد ضروری، میتوانید یک طرح مینیمالیستی خیرهکننده ایجاد کنید که هم چشمنواز باشد و هم ماندگار.
برای با آشنایی با انواع لوگو مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.
هنر مینیمالیسم میتواند در همهی بخشهای زندگیمان تاثیرگذار باشد؛ از خانه و کمد لباسها گرفته تا گرافیک وبسایتها ودیگر رسانههای اجتماعی. در این مطلب قرار است با بررسی هنر مینیمالیسم، به شما کمک کنیم تا با لوگو مینیمال آشنا شوید و در آخر خودتان بتوانید این لوگو را بسازید.
آغازگر طراحی لوگو به سبک مینیمال که بود؟
برخلاف تصور عموم مردم، هنر طراحی لوگو به سبک مینیمال مربوط به دههی ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ نیست. ریشههای این هنر خیلی عمیقتر است و فرهنگهای بسیاری را در بر میگیرد. کارهای ژاپنیها در این زمینه، کلیتی دربارهی طرحهای اولیهی مینیمالیسم در اختیار ما قرار میدهد.
ژاپنیها از مفهوم «ما» (ma) استفاده میکنند، که تقریبا به معنی «فضای بین اشیاء» است؛ این هنر زیبایی شناختی را میتوان در معماری، دکوراسیون خانهها و فضای سبزشان مشاهده کرد.
هلندیها هم در طراحی مینیمال، نقش بزرگی داشتهاند. بین سالهای ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۱، نقاشهایی مثل «تئو ون دوسبرگ» و «پیت موندریان» به همراه معمار بزرگ «گریت ریتولد»، جنبش هلندی «De Stijl» به معنی «سَبک» را تشکیل دادند. این سبکِ زیباییشناسی، یک طرح هارمونیک انتزاعی بر پایهی رنگها، فضا و هندسه است. این سبک، امروز به عنوان پایه و اساس هنر مینیمالیسم مدرن شناخته میشود.
آلمانیها در طراحی لوگو به سبک مینیمال از جملهی معروف «هرچه کمتر، بهتر» پیروی میکنند. نویسنده و خالق این سبک در آلمان یعنی «لودویگ مایلز وَن دِر روه»، یک معمار بود که نه تنها در ایجاد اصول کلیدی مینیمالیسم، بلکه در معماری مدرن هم تاثیر بسزایی داشت. بیشترین تمرکزِ طراحیهای او در مرکز طرحها و فضای باز آنها بود.
انواع لوگو مینیمال
طراحی مینیمال ذاتاً برای ایجاد لوگو مناسب است. اگر بخواهید روی یک بوم کوچک شروع به طراحی کنید، با افزودن جزئیات بیشتر لوگوی طراحی شده مفهوم مینیمال خود را از دست میدهد. این موضوع در طراحی لوگوها هم صدق میکند. نکتهی جالب این است که اجرای طرحی ساده و ظریف، مفهوم مورد نظر را برجستهتر میکند. در ادامه انواع لوگو مینیمال را به شما معرفی میکنیم.
- شکلهای هندسی
چهچیزی بهتر از اَشکال هندسی برای خلق یک طرح ساده وجود دارد؟ مربع، مستطیل، دایره و مثلث شکلهایی هستند که تعادل و تناسب خوبی با طراحی لوگو به سبک مینیمال دارند. درواقع تعامل با یکی از این شکلهای هندسی، نقطهی کانونی یک طرح است.
برندهایی مثل «ویندوز»، «آئودی» و «تارگت» از لوگوهای سادهای استفاده میکنند که بیدرنگ باعث جلب توجهتان میشوند. ظاهر کلی این لوگوها کاملا واضح و منظم است تا به یاد ماندنی باشند. بهعلاوه میتوانید از این شکلهای ساده برای طراحیهای پیچیده هم استفاده کنید، به این شرط که طرح پایانی واضح و منظم باشد.
- طرحهای مسطح و تک خطی
این روزها، لوگوهای طراحی شدهی دو بعدی و مسطح بر طرحهای گرافیکی ترجیح داده میشوند. این لوگوها بهراحتی و بدون هیچ تحریفی مفهوم را به مخاطب میرسانند. بجای استفاده از جزئیات فانتزی در طرحهای گرافیکی، لوگوهای دوبعدی به استفادهی هوشمندانه از فضا متکی هستند تا تاثیرگذارتر باشند.
- طرحهای رنگیِ ساده
لوگوهای مینیمال معمولا در رنگهای روشن یا تیره طراحی میشوند، اما لوگوهای چند رنگی بهندرت مفهومی هستند. سیاه و سفید از برجستهترین رنگها در بسیاری از طراحیها بهشمار میروند، مخصوصا وقتی لوگو برپایهی حروف طراحی شده باشد. معمولا در طرحهای رنگی از یک یا دو رنگ با پسزمینهی سیاه یا بیرنگ استفاده میکنند. فضای بیرنگ حواس پرتی بیننده را از بین برده و توجه فرد را به جنبههای هنری لوگو جلب میکند. با این وجود بعضی لوگوها مثل «گوگل کروم» بهطور هوشمندانه از رنگهای بیشتری در ترکیب طرحشان استفاده میکنند.
- تایپوگرافی پررنگ و برجسته
حروف بزرگ و تکی در لوگو مینیمال مرکز طراحی را اشغال میکنند. این حروف توجه بیننده را جلب کرده و بیانگر نام برند و شرکت موردنظر هستند. در طراحی حروف مینیمالیستی معمولا از فونتهای بزرگ و پررنگ یا حروف کوچک و باریک استفاده میکنند. هر دو سبک میتوانند حس زیبایی شناختی مدرن را در لوگو القا کنند و باعث ثبت آن طرح در ذهن مخاطب شوند.
برای افزودن جذابیت بصری، در طراحی بسیاری از لوگوها فونت بخشهایی از یک کلمه را تغییر داده و از رنگ خاصی برای استفاده میکنند.
- تصاویر سایه روش
سایه روشن، قلب طراحی مینیمال بهشمار میرود. طراحان میخواهند حس تعجب و حیرت شما را در تصاویری که بهنظرتان خیلی سادهاند بیدار کنند. از نظر تجاری، سایه روشن یک روش عالی برای طراحی لوگو است. یک لوگوی طراحی شده با سایه روشن بهقدری هوشمندانه و برجسته است که مشتریان هرگز آن را با برند دیگری اشتباه نمیگیرند.
از فرصت استفاده کنید و به فکر تبدیل شکل حیوانات، حروف یا اشیاء به لوگو باشید. به این فکر باشید که کدام قسمتهای شکل مورد نظرتان را میتوانید برای طراحی انتخاب کنید تا تصویر نهایی مبتکرانهتر باشد.
لوگوهای مینیمال قدیمی در مقابل لوگوهای مینیمال مدرن
با توجه به اینکه کلمهی «مدرن» به زمان حال اشاره دارد، دور از انتظار نیست که طراحی لوگو مینیمال مدرن را مربوط به چند سال اخیر بدانید. با این وجود، کلمهی «مدرن» در زمینهی تاریخ طراحی، مربوط به یک دورهی خاص یعنی دهههای ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ است.
اما طراحی مدرن چگونه است؟ در دوران مدرن از شیوهای خاص برای طراحی استفاده میکردند. در این روش عملکرد ارجحیت بیشتری نسبت به طراحی داشت؛ به عبارت دیگر طراحان تلاش میکردند که اطلاعات اساسی را برای ایجاد ارتباط با مخاطب در طراحیشان به نمایش بگذارند، بدون اینکه تصویر نهایی خیلی برایشان مهم باشد.
در عمل، این به معنی توسعهی طرحها به روش شبکهبندی، استفاده از عکس بجای تصویرگری و استفاده از رنگهای اصلی در طراحی مینیمالیسم است. علاوه براین، جنبش مدرن احساس میکرد تخیلات طراح باید سرکوب شود تا «محتوای» یک اثر مشخص شود. در طراحی مینیمال، مدرنیسم بهدنبال ایجاد نمادهای ساده و قابل فهم است که فراتر از بافتهای فرهنگی باشند. اگر دربارهی جنبشهای مدرنیسم کنجکاو هستید، میتوانید دربارهی این موضوعها در تاریخچهی آن تحقیق کنید: «آیندهگرایی»، «معماری بوهاوس»، «نئو-دادا کوبیسم» «مینیمالیسم» و «اکسپرسیونیسم تجریدی یا مجرد گرایی».
گرچه تصور میشود مدرنیسم یک روند و جریان از گذشته باشد، بهراحتی میتوانیم ایدههای آن را در زندگی امروزمان هم ببینیم؛ بنابراین هنر مینیمالیسم مدرن و قدیمی، هردو در هم آمیخته شدهاند.
مزایا و معایب لوگو مینیمال
لوگوهای مینیمال باعث میشوند دو برابر حد معمول دیده شوید. رنگها و اشکال قوی آنها، حتی در شلوغترین مکانها خودنمایی میکنند. از دیگر مزایای این لوگوها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حفظ تاثیر بصری حتی در نمایشگرهای کوچک گوشی موبایل؛
- استفاده از ترکیب رنگهای مختلف متناسب با تغییر فصلها یا مناسبتها؛
- درک ساده و ماندگاری در ذهن مخاطب.
در طراحی مینیمال معایب چندانی وجود ندارد و تنها باید به این نکته اشاره کرد که، این سبک فقط به عناصر ضروری توجه میکند و همانطور که اصول مینیمالیستی را در هنر، موسیقی و ادبیات میتوان پیدا کرد، در طراحی لوگو هم این قوانین را میبینیم.
لوگو مینیمال بیشتر در چه کسبوکارهایی محبوبیت دارد؟
لوگو مینیمال تقریبا در همه کسبوکارهایی که قصد دیده شدن در سطح گسترده را دارند محبوبیت زیادی دارد؛ بهطور مثال در صنایع الکترونیک (Apple، Playstation، Beats)، فست فود (McDonald’s، Pizza Hut) یا خودروسازی (Mercedes-Benz، Audi، Citroen). بهصورت کلی طراحی مینیمال در هر کسبوکاری که روشهای نوین تبلیغات را دنبال میکند طرفداران زیادی دارد.
چرا لوگو مینیمال هواداران زیادی دارد؟
اگر هنوز تعجب میکنید که چرا لوگو مینیمال هواداران زیادی دارد، در این بخش متوجه علت محبوبیت این سبک میشوید.
- قدیمی شدن طرحهای پیچیده
وقتی که این سبک شناخته شد، خیلی از طراحان با شعار «ما میتوانیم» از آن استقبال کردند. آنها در گذشته همهی ابزارهای موجود مثل رِندرینگ، فیلترها و جلوههای ویژه را در طرحهایشان استفاده میکردند. طراحان این کارها را بدون دانستن اولویت ضروری بودنشان انجام میدادند. حالا تنها راه رهایی از این سختیها بهروز شدن و استفاده از طراحی مینیمالیست است.
- صرفهجویی در زمان و هزینه
طراحی و ساخت لوگو قبل از سبک مینیمالیسیم، هزینهی زیادی بههمراه داشت. همانطور که میدانید زمان، ارزش بسیاری برای همه، مخصوصا طراحان، دارد. یک لوگوی مینیمال به دلیل حجم کم بهراحتی در هر حافظهای ذخیره میشود، اما لوگوهای فانتزی دیگر بهخاطر طراحیها و جزئیات پیچیدهای که دارند باعث اِشغال حافظهی زیادی میشوند.
این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که بخواهید لوگوی کسبوکارتان را در وبسایت یا صفحههای مجازی دیگر به نمایش بگذارید. از طرف دیگر، معمولا ما طرحهای پیچیده را از یاد میبریم ولی طرحهای ساده و جذاب تا مدت زیادی در ذهنمان میمانند. درضمن طرحهای پیچیده هزینهی زیادی هم روی دستتان میگذارند.
- دوران سلطنت سادگی
اگر به اطراف خود دقت کنید متوجه میشوید که ما چقدر به سادگی تمایل داریم. همهی ما در دنیای امروز که پر از پیچیدگی است، به دنبال سادگی میگردیم. فرقی نمیکند که این سادگی در اسمها، روابط یا حتی طراحی لوگوها باشد. بهطور مثال بهتر است برای تولیدی پوشاک زنانه، یک لوگوی ساده و مرتبط انتخاب کنید تا طرحهای پیچیده و پر زرق و برق. به یاد داشته باشید که سادگی در بیشتر طراحیها یک معاملهی «دوسر برد» است.
- اصالت و کیفیت
با اینکه در عصر حاضر همهچیز به کمک اینترنت در دسترس است، اما همه به دنبال کیفیت، اعتماد و اصالت هستند. همه میخواهند از بین تبلیغات گستردهای که وجود دارد، گزینهی درست را انتخاب کنند. سادگی برابر است با اعتماد، کمال، امنیت و اصالت. بسیاری از برندهای موفق درحال سادهسازی لوگویشان هستند تا این حس را به مخاطب انتقال دهند.
- مینیمالیست سبکی فراتر از یک حماسه!
در دههی ۹۰ اساساً پشت طراحی لوگوها یک داستان تاریخی وجود داشت. این طراحیها بیشتر نمایشی بودند و قصهگویی میکردند. بنابراین پروسهی طراحی یک لوگو بهوسیلهی چند نفر انجام میشد! با اینحال، درواقعیت این طرحها بیانگر یک داستان واقعی نبودهاند. در عوض، طراحی این لوگوها باید تمام یک داستان را دربر میگرفت؛ اما حالا این طراحیها شکل سادهتری به خود گرفتهاند و به راحتی در ذهن مخاطب میمانند.
در آخر به این نتیجه میرسیم که در طراحی لوگو مینیمال، باید به سادگی، جذابیت و مدرن بودن آن توجه کنیم تا در رقابت با برندهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم. راه سادهتر این است که با افزودن تصاویر و رنگهای بیشتر طرحتان را جذاب کنید؛ اما در عوض این کار، چرا روی نکات ضروریتر تمرکز نمیکنید؟
شاید بهتر باشد با ساخت یک لوگوی مینیمال، در عین سادگی تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارید. برای رسیدن به نتیجهی بهتر، میتوانید از طرحهای معروف برای الهام گرفتن استفاده کنید.
حالا که همهی نکات طراحی لوگو مینیمال را میدانید، به یاد داشته باشید که همیشه از اصل مهم «هرچه سادهتر بهتر» پیروی کنید. طبق این اصل همهی جزئیات بهکار رفته در طراحی اهمیت زیادی دارند.