آیا لوگو اسم برای کسب و کار من مناسب است؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    آیا لوگو اسم برای کسب و کار من مناسب است؟

    اگر به دنبال یک لوگوی مناسب برای کسب‌و‌کار خود هستید، لوگو اسم را انتخاب می‌کنید یا لوگو مارک را؟ این سؤالی است که در قدم باید به آن پاسخ دهید. آیا شما تفاوت این دو را می‌دانید؟ خوب است بدانید که این دو نوع لوگو، کاملا با یکدیگر فرق دارند. لوگو مارک بهصورت یک نماد است که بیانگر نوع کسب‌و‌کار و استراتژی شرکت است؛ در حالیکه، لوگو اسم یک طراحی از نام شرکت است و به شیوه‌ای خاص در ظاهر نوشته، این مؤلفه‌ها را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، زمانی که نام شرکت اپل را می‌شنوید، اولین تصویری که به ذهن شما می‌آید چیست؟ حتما پاسختان تصویر یک سیب گاز زده است. درباره‌ی کوکاکولا یا گوگل چطور؟ در لحظه اول چه تصویری از این دو شرکت برای شما تداعی می‌شود؟ برای شرکت اپل از لوگو مارک سیب استفاده شده است؛ در حالیکه، لوگوی گوگل و کوکاکولا، از نوع لوگو نام هستند. هدف از طراحی لوگو نام‌ها، معرفی نام برندها و ماندگار ساختن آن در ذهن مخاطب است؛ اما، چه زمانی باید از لوگو نام استفاده کنیم و در طراحی آن چه چیزهایی باید در نظر گرفته شود؟ این‌ها سؤالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ‌ دهیم.

    لوگو اسم شامل چه المان‌هایی است؟

    یک لوگو اسم خوب، لوگویی است که براساس اصول طراحی گرافیک ساخته شده باشد. شش المان اصلی برای طراحی لوگو نام وجود دارد: سبک حروف، کنتراست، ترازبندی ، فضای سفید، خط کرسی و رنگ. درک اساسی و استفاده‌ی درست از هر یک از این المان‌ها، می‌تواند انقلابی در پروژه‌ی طراحی لوگو نام شما ایجاد کند.

    •  سبک حروف: بسته به نوع کسب‌و‌کار باید فونتی مناسب با سبکی مشخص انتخاب کنید. مثلا، فونت‌های ضخیم بیانگر قدرت و استحکام یک برند هستند؛ در حالی‌که، فونت‌های دکوراتیو یا حروف منحنی نشانه‌ی سرگرم کننده بودن شرکت است.
    •  کنتراست: کنتراست یا تضاد باعث جذاب‌تر شدن لوگو می‌شود. استفاده از کنتراست در طراحی لوگو، علاوه‌بر اینکه به بهتر دیده شدن آن کمک می‌کند، برخی اوقات معنای خاصی را نیز در دل خود دارد. به‌عنوان مثال، در لوگوی سامسونگ از رنگ سفید در میان رنگ آبی کاربنی استفاده شده که کنتراست بالایی دارد و به‌نوعی درخشش نام برند را القا می‌کند.
    •  ترازبندی: در صورتی‌که در لوگو نام خود از دو یا چند مؤلفه استفاده می‌کنید، باید به ترازبندی افقی و عمودی آن توجه کنید.ترازبندی مناسب باعث ایجاد تعادل در میان عناصر شده و بیانگر استحکام و تعادل برند است.
    •  فضای سفید: فضای سفید، که به آن فضای تنفس نیز گفته می‌شود، به فضاهای خالی میان المان‌‌ها و حروف اشاره دارد. فضای سفید کم، موجب درهم‌رفتگی حروف و فضای سفید زیاد موجب پراکندگی و بی‌نظمی است. استفاده درست از فضای تنفس موجب توازن نوشته و همچنین بهبود جلوه‌ی بصری لوگو می‌شود.
    •  تغییر خط کرسی: به خطی که نوشته روی آن قرار دارد، خط کرسی گفته می‌شود. می‌توان زاویه‌ی این خط را برای زیباتر نشان دادن یا نمایش مفهومی خاص در لوگو، تغییر داد. مثلا، زاویه‌ی نوشته‌ی رو به بالا، به نوعی روند ترقی را نشان می‌دهد؛ اما، باید این نکته را در نظر بگیرید که این تغییر زاویه، نباید تعادل نوشته را بر هم بزند.
    • رنگ: اصلی‌ترین مؤلفه در طراحی، رنگ است. انتخاب رنگ درست به نمایش هویت و استراتژی برند، کمک شایانی می‌کند. رنگ‌ها هر کدام معنای خاصی دارند و بسته به نوع کسب‌و‌کار باید رنگ مناسب را انتخاب کرد. به‌عنوان مثال، رنگ آبی حس اعتماد و مسئولیت پذیری را القا می‌کند یا مثلا رنگ‌های گرم اشتها آورند و برای مشاغلی همچون فروش اغذیه یا رستوران‌ها بیشتر استفاده می‌شوند.

    انواع لوگو اسم

    اگرچه تمام لوگوها متشکل از نام برند، آیتم‌های تصویری یا ترکیب هر دو آن‌ها هستد؛ اما، هر نوع ترکیبی از این دو، احساس متفاوتی را القا می‌کند. یک لوگو نقش مهمی در معرفی برندها دارد؛ به همین خاطر، توجه به نوع آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه انواع لوگو اسم‌ را بررسی می‌کنیم:

    لوگو اسم

    لوگوهای مونوگرام

    لوگو نام مونوگرام نوعی لوگو است که صرفا از حروف ابتدای نام کمپانی تشکیل شده است، مانند IBM یا CNN. دلیل اصلی استفاده از مونوگرام، طولانی بودن نام کمپانی است. معمولا شرکت‌ها بهدنبال نامی هستند که بهراحتی در ذهن مخاطبان ماندگار شود و اسامی طولانی برای این‌کار مناسب نیست.

    انواع لوگو اسم

    Wordmarks

    به این نوع لوگو، لوگو تایپ نیز گفته می‌شود. در این مدل صرفا از نام کمپانی استفاده می‌شود. وقتی که کمپانی یک نام مختصر و جذاب داشته باشد، این نوع لوگو نام بهترین انتخاب است. ترکیب یک طراحی زیبا به‌همراه نام برند، می‌تواند یک شناخت قوی از برند شما ایجاد کند. لوگوی گوگل یا کوکاکولا از این نوع است.

    لوگوهای ترکیبی

    این نوع لوگو ترکیبی از لوگوهای مونوگرام یا Wormarks با یک طرح تصویری است. می‌توان دو عنصر را در کنار یکدیگر قرار داد یا با یکدیگر ادغام کرد. نمونه‌ای از این نوع می‌توان به لوگوی برند آدیداس اشاره کرد.

    لوگو اسم چه ویژگی هایی دارد؟

    یک لوگو اسم خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

    • حروف آن خوانا و قابل تشخیص باشد؛ خصوصا در زبان فارسی که حروف به هم چسبیده هستند. استفاده از فونت‌ها و سبک‌های مختلف نباید بر خوانایی نوشته تاثیر بگذارند و مخاطب باید در نگاه اول، بتواند آن را به‌راحتی بخواند.
    • فاصله‌ی میان حروف و کلمات بهدرستی تعیین شود تا هم جلوه زیباتری داشته باشد و هم خوانایی آن حفظ شود. نزدیک بودن زیاد حروف حس فشار و سنگینی را القا می‌کند؛ همچنین فاصله زیاد حروف نیز باعث ایجاد پراکندگی و بی‌نظمی می‌شود. رعایت فاصله‌های درست، به نحوی بیانگر تعادل و قانونمداری است.
    • لوگو اسم باید ساده باشد و بیش از حد پیچیدگی نوشتاری نداشته باشد. یک لوگو تایپ پیچیده، نمی‌تواند بهخوبی در ذهن مخاطب ماندگار شود. خصوصا زمانی که از اشکال و خطوط نامنظم هندسی استفاده کنیم.
    • رنگ لوگو باید به‌درستی انتخاب شود، اگرچه لوگوهای تک رنگ جلوه‌ی بهتری دارند و ماندگارترند؛ اما، گاهی استفاده از چندین رنگ می‌تواند پیامی را به مخاطب منتقل کند، مانند لوگوی کمپانی گوگل.
    • استفاده از فضای منفی را فراموش نکنید. گاهی قرار دادن مؤلفه‌های دیگر در اطراف نوشته‌ها، باعث شلوغی لوگو می‌شود. در چنین مواقعی بهتر است از فضای منفی استفاده کنید؛ یعنی، اشکال را بهصورت غیرمستقیم، با قرار دادن اجزا کنار همدیگر، در فضاهای خالی ایجاد کنیم. به‌عنوان مثال در لوگوی FedEx از فضای منفی به زیبایی برای نمایش فلش استفاده شده است.

    گاهی یک آیتم کوچک یا حالتی خاص برای حروف یک تمایز ایجاد می‌کند و مفهوم خاصی را انتقال می‌دهد؛ مانند لوگوی آمازون. شما می‌توانید وجه امتیاز شرکت خود را با قرار دادن یک عنصر کوچک بهخوبی نمایش دهید؛ به‌شرطی‌که، با علم طراحی گرافیک به‌خوبی آشنایی داشته باشید.

    لوگو اسم چه ارتباطی با شخصیت برند باید داشته باشد؟

    یک لوگو اسم نیز مانند یک لوگو مارک برای معرفی ماهیت شرکت استفاده می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، آیتم‌هایی نظیر سبک حروف، میزان کنتراست، رنگ و سایر مؤلفه‌ها، هر کدام به نوعی هویت کسب‌و‌کار را نشان می‌دهند. رنگ‌های ثابت بیانگر پایداری کسب‌و‌کارند؛ اما، چندین رنگ می‌تواند نشانگر حوزه‌های مختلف کاری یا نژادهای گوناگون باشد. همچنین میزان استفاده از رنگ‌ها در طرح، می‌تواند به تعادل شرکت یا ساختارشکنی اشاره کند. نوشته‌های ضخیم‌تر قدرت سازمان را نشان می‌دهند و خطوط منحنی بیانگر انعطاف‌پذیر بودن سازمانند. بهطور کلی می‌توان گفت لوگو نام بیانگر نوع کسب‌وکار، استراتژی و هدف سازمان است.

     

    چه چیزهایی در طراحی لوگو اسم باید در نظر گرفته شود؟

    یکی از مسائلی که در طراحی لوگو اسم باید رعایت شود، اصطلاحا منطقه‌ی ممنوع یا exclusion zones است، که به ناحیه‌ی اطراف لوگو گفته می‌شود. یک فاصله‌ی مناسب، باعث بهتر دیده‌شدن لوگو نام می‌شود. موضوع بعدی رنگ لوگو نام است که باید بهگونه‌ای باشد که در هر جایی استفاده ‌شود، جلوه‌ی مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از مؤلفه‌ها در طراحی لوگو نام، وزن حروف است که اشاره به ضخامت کلمات دارد. معمولا برای نمایش تاکید از وزن بیشتر برای حروف استفاده می‌شود. حروف بزرگ یا کوچک نیز که در زبان انگلیسی کاربرد دارد، یک عنصر تاثیرگذار دیگر است که باید به آن توجه شود.

    آیا قواعد طراحی لوگو اسم فارسی با قواعد طراحی لوگو اسم انگلیسی تفاوت دارد؟

    برخی از قواعد طراحی لوگو اسم فارسی با لوگو اسم لاتین متفاوت است. به‌عنوان مثال، در زبان فارسی، ما حروف بزرگ و کوچک نداریم. همین طور چون اغلب حروف به هم چسبیده هستند، نمی‌توانیم در یک حرف از حروف کلمه، تغییری ایجاد کنیم. چون این تغییرات باعث برهم خوردن تعادل کلمات می‌شوند؛ اما، طراحی لوگو نام فارسی مزیت‌هایی نیز دارد. در کلمات فارسی به علت وجود حالت‌های مختلف و همین طور استفاده از نقطه، طراحی‌های متنوع و جذابی می‌توان ارائه داد؛ اگرچه در برخی موارد به دلیل اینکه هم لوگو اسم فارسی و هم انگلیسی نیاز است، باید فرم‌های ساده‌تر انتخاب شود تا بتوان طرح یکنواختی برای هر دوحالت ایجاد کرد.

    لوگوی اسم برای چه کسب و کارهایی مناسب‌تر است؟

    استفاده از لوگو اسم بیشتر برای شرکت‌هایی با ویژگی‌های زیر مناسب است:

    • کسب‌و‌کارهایی که تمایل دارند نام‌شان شناخته شود؛
    • شرکت‌هایی که می‌خواهند نام‌شان روی تک‌تک محصولات باشد؛
    • شرکت‌هایی که نام‌شان اطلاعاتی راجع‌به هدفشان را نشان می‌دهد؛
    • شرکت‌های خدماتی که بهواسطه‌ی نام خود شناخته می‌شوند؛
    • کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند شعارشان را در لوگوی خود نشان دهند؛
    • برندهایی که از نام‌های معروف و شناخته شده استفاده می‌کنند؛

     

    از کجا بفهمم لوگو اسم برای کسب و کار من مناسب است یا نه؟

    اگر شما نیز بهتازگی کسب‌و‌کار خود را راه انداخته‌اید و تصمیم به طراحی لوگو دارید؛ قبل از هر چیز باید مشخص کنید که چه نوع لوگویی می‌خواهید. اگر نمی‌دانید انتخاب لوگو اسم برای شرکت مناسب است یا خیر، بهتر است اول به این سؤالات پاسخ دهید:

    • در ابتدای کار، چه برنامه‌ای برای معرفی شرکت دارید؟
    • آیا شرکت شما، به‌صورت خدماتی است یا محصولاتی را نیز به بازار عرضه می‌کند؟
    • چقدر از لوگوی خود استفاده می‌کنید؟ بیشتر در کجا آن را بهکار می‌برید؟
    • تا چه حد به شناخته شدن نام شرکت‌تان توسط مخاطبین اهمیت می‌دهید؟
    • آیا نام شرکت شما، یک نام کوتاه و جذاب است؟ آیا این نام می‌تواند در ذهن مخاطب ماندگار شود؟
    • آیا شعار خاصی دارید که بخواهید در کنار نام شرکت قرار دهید تا مخاطبان آن را همیشه به خاطر بیاورند؟
    • آیا نامی که برای کسب‌و‌کارتان انتخاب کرده‌اید، پیام خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند یا مفهومی نهفته در خود دارد؟
    • آیا از اسامی تاریخی و اسطوره‌ای استفاده کرده‌اید یا نام یک شخصیت، منطقه یا رویدادی خاص؟
    • آیا وب‌سایتی به نام برند خود دارید که می‌خواهید افراد برای خرید از شما به آن وب‌سایت مراجعه کنند؟
    • اگر تولیدکننده هستید، آیا هدفتان شناساندن نام محصولات خود به مشتریانتان است؟

    پاسخ به تمامی این سؤالات، مسیر را برای انتخاب نوع لوگو روشن می‌کند. برای تصمیم‌گیری درباره‌ی انتخاب لوگو نام، به‌دقت به جواب این سؤالات فکر کنید. این را نیز در نظر بگیرید که الزاما انتخاب لوگو نام، بهترین گزینه نیست. گاهی شرکت‌ها برای فروش محصولات خود نیاز به یک لوگو مارک دارند تا به‌صورت یک برچسب روی تمامی محصولات از آن استفاده کنند؛ این چیزی است که در بسیاری از تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها نیز شاهد آن هستیم. پس، برای انتخاب بهترین لوگو، باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیرید.

    سخن پایانی

    لوگو اسم ‌ها به شناخته شدن کسب‌و‌کارها کمک می‌کند؛ خصوصا اگر در ابتدای راه باشید. کمپانی White Mountain Footwear ادعا کرده از زمانی‌که یک لوگو اسم برای برند خود انتخاب کرده، فروش آن 20 درصد افزایش داشته است. این ادعا چندان عجیب نیست؛ چون وقتی که نام شرکت شما به‌عنوان یک تامین کننده، فروشنده یا حتی ارائه‌دهنده‌ی خدمات، در تمام محصولات و خدمات شما گنجانده شود، به‌مرور در ذهن مخاطبین و مشتریان‌تان ماندگار می‌شود. طراحی یک لوگو نام مناسب کار چندان ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. اگر قصد دارید خودتان لوگوی شرکت را طراحی کنید، باید ابتدا با مفاهیم گرافیکی آشنایی کامل داشته باشید. یک لوگو نام خوب باید به‌طور کامل معرف شرکت باشد و پیام خود را به‌خوبی به مخاطبین انتقال دهد. آنچه که در طراحی لوگو نام اهمیت دارد این است که باید نام کمپانی یک عبارت کوتاه و بهیادماندنی باشد تا تصویر آن در ذهن مخاطب ثبت شود. اگر شما نیز تمایل دارید برای کسب‌و‌کار خودتان از لوگو نام‌ها استفاده کنید، بهتر است یک طراحی قوی انجام دهید تا تاثیرگذار باشد؛ حتی اگر لوگوی قبلی شما از نوع لوگو مارک است، ممکن است تغییر آن باعث افزایش 20 درصدی فروش شما نیز بشود.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط