انتخاب بهترین فونت لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    انتخاب بهترین فونت لوگو

    فونت لوگو جزء مهمی از لوگو و معرف برند شما است؛ پس، اهمیت آن‌ را نادیده نگیرید. فونتی که با فعالیت شرکت شما تناسب داشته باشد، می‌تواند نام تجاری‌تان را برجسته کرده و آن‌ را در ذهن مخاطب ماندگار کند. فونت انتخابی بر تفسیر پیام شما به مخاطبان تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، هنگام انتخاب فونت لوگو باید نهایت دقت را به‌کار ببرید.

    اگر فونت لوگو با برند و فعالیت شما همخوانی نداشته باشد، موجب می‌شود که مخاطبان خیلی زود آن‌ را از یاد ببرند و حتی در مورد حوزه‌ی فعالیت شما دچار سردرگمی شوند. انتخاب تایپوگرافی مناسب خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و اطلاعات ضروری برند شما را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و تأثیر لوگو را تقویت کند.

    به‌خاطر داشته باشید که ابتدا باید شرح دقیقی از فعالیت و برند تجاری خود داشته باشید و بعد فونت مناسب را برای لوگو و وب‌سایتتان انتخاب کنید. فونت‌های بسیاری در دسترس شماست؛ اما، در این مقاله ما به شما می‌گوییم که چطور بهترین و تأثیرگذارترین فونت را برای لوگوی خود برگزینید.

    در چه لوگوهایی بیشتر از فونت استفاده می‌شود

    لوگو نمادی از فعالیت و کسب‌وکار شماست. معمولا لوگوها ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند و هر نوع لوگو و فونتی احساس متفاوتی به مخاطب برند شما می‌دهد؛ پس، در ابتدا بهتر است بهترین لوگو را برای خود طراحی کنید. در ادامه به انواع لوگو و استفاده از فونت لوگو در آن‌‌ها اشاره می‌شود.

    لوگوهای مونوگرام

    لوگوهای مونوگرام، لوگوهایی هستند که از حروف و معمولا حروف اول نام تجاری تشکیل می‌شوند؛ مثل، HBO، CNN، IBM و... . برای طراحی این نوع لوگو از دو یا سه حرف اول نام شرکت یا سازمان استفاده می‌شود. لوگوهای مونوگرام، تایپوگراف‌محور هستند و در آن‌‌ها انتخاب فونت لوگو اهمیت زیادی دارد. در این نوع لوگو باید فونتی را انتخاب کنید که علاوه‌بر زیبایی و انتقال مفهوم، هنگام چاپ کاملا خوانا و واضح باشد.

    لوگوهای نشان‌کلمه یا لوگوتایپ

    در لوگوتایپ، نام کامل یک شرکت یا سازمان به‌تنهایی در لوگو استفاده می‌شود؛ مثل کولاکولا، گوگل و... .  در این لوگوها هم مثل لوگوی مونوگرام، فونت لوگو از اهمیت زیادی برخوردار است و با انتخاب درست آن می‌توانید برندتان را ارتقاء دهید.

    در لوگوتایپ شما با انتخاب فونت مناسب، برند و حوزه‌‌ی فعالیتتان را به مخاطبان معرفی می‌کنید مثلا مشاغلی که با مد و لباس سروکار دارند، از فونت‌های ظریف در لوگوتایپ استفاده می‌کنند؛ در حالی که، دفاتر حقوقی فونت‌های سنتی و سنگین‌تر را برای لوگوتایپ برمی‌گزینند تا حس امنیت و اعتماد را به مخاطب القا کند.

    لوگوهای انتزاعی

    در لوگوهای انتزاعی، نماد -تصویری که معمولا شکلی هندسی و انتزاعی است- همراه با نام برند در لوگو قرار می‌گیرد. مثل برند آدیداس، پپسی و... . در این نوع لوگوها هم، انتخاب فونت لوگو اهمیت دارد؛ چراکه، باید با نماد تصویری از لحاظ رنگ و فرم هم‌خوانی داشته باشد و در ذهن مخاطب ماندگار شود.

    لوگوهای مسکات

    این قبیل لوگوها شامل تصویری کارتونی، بامزه و رنگارنگ هستند و نام شرکت به‌صورت خلاصه یا کامل در کنار تصویر قرار می‌گیرد. از معروف‌ترین لوگوهای مسکات می‌توان به مستر پینات، کی‌اف‌سی و پرینگلز اشاره کرد. لوگوهای مسکات معمولا برای فعالیت‌هایی که مرتبط با کودکان یا خانواده‌هاست، طراحی می‌شوند.

    لوگوهای ترکیبی

    لوگوهای ترکیبی را می‌توان از ادغام لوگوتایپ با نماد تصویری یا لوگو آبستره یا مسکات ساخت. در این نوع لوگو هم تصویر با نوشته ترکیب می‌شود و انتخاب فونت لوگو اهمیت زیادی دارد. از نمونه لوگوهای معروف ترکیبی می‌توان به برگرکینگ، دوریتوس و لاکُست اشاره کرد.

    لوگوهای امبِلم

    لوگوهای امبلم ترکیبی از عناصر تصویری و متنی هستند و طراحی آن به‌گونه‌ای است که این دو عنصر قابل تفکیک از هم نیستند. از آنجایی که در این نوع لوگو، فونت در کنار یک طرح گرافیکی قرار می‌گیرد، انتخاب فونت لوگوی مناسب، بسیار ضروری است. از لوگوهای امبلم معروف می‌توان به لوگوی استارباکس، هارلی دیویدسون و هاروارد اشاره کرد. این لوگو در صنعت خودروسازی محبوبیت زیادی دارد.

    حال که با انواع لوگوها آشنا شدیم در ادامه درباره‌ی تأثیر فونت در لوگو صحبت خواهیم کرد.

    تأثیر فونت در لوگو

    فونت لوگو دریچه‌ای است که کسب‌وکارتان را به مخاطبان معرفی می‌کند و روی احساس آن‌‌ها در مورد برندتان تأثیر می‌گذارد. با انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو، مخاطبان هر کجا که لوگوی شما را ببیند آن را با همان فونت به خاطر خواهند آورد.

    فونت‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید آن‌‌ها را در لوگو استفاده کنید؛ اما، قبل از هر تصمیمی بهتر است درباره‌ی روانشناسی فونت‌ها، تأثیری که هر فونت روی مخاطب می‌گذارد و پیامی که مخاطب از فونت لوگوی شما دریافت می‌کند، بیشتر بدانید.

    در لوگو، همان‌طور که تمامی عناصر از قبیل رنگ‌ها، تصاویر گرافیکی و فونت به‌تنهایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، باید در کنار هم یک کل یکپارچه و متناسب را نیز تشکیل دهند. فونت مناسب می‌تواند حس احترام و اعتماد را در مخاطب برانگیزد. اگر فونت لوگوی شما با فعالیت تجاری‌تان هماهنگ باشد، مخاطبان شما را جدی گرفته و به چشم یک شرکت حرفه‌ای به شما نگاه می‌کنند.

    انواع فونت برای لوگو

    فونت‌های مناسب برای لوگو انواع گوناگونی دارد که در ادامه به پرکاربردترین آن‌‌ها و اینکه هر فونت برای چه نوع کسب‌وکاری مناسب است اشاره می‌شود. انواع فونت برای لوگو عبارتند از:

    فونت Serif

    یکی از سنتی‌ترین و پرکاربردترین انواع فونت‌ برای لوگو، فونت serif است. این فونت با خط‌های افقی کوچکی که در انتهای هر حرف دارد، احساس مدرن بودن را به مخاطب منتقل می‌کند. طبیعت کلاسیک فونت serif احساس اعتماد، احترام و تکریم مشتری را به مخاطب منتقل می‌کند.

    این فونت برای برندهایی که نشان‌دهنده‌ی اقتدار و عظمت یک شرکت هستند، مناسبند. فونت serif بسیار رسمی است و برای شرکت‌هایی که می‌خواهند قابل‌اعتماد بودنشان را نشان دهند، گزینه‌ی خوبی است. معمولا فونت serif را برای لوگوی شرکت‌های مالی، دانشگاه‌ها، دفاتر حقوقی، نام روزنامه‌ها یا مجلات و... استفاده می‌کنند. از جمله فونت‌های serif می‌توان به فونت‌های Times New Roman، Baskerville،Georgia Italic، Trajan اشاره کرد.

    فونت Slab Serif

    معمولا این فونت را زیرمجموعه‌ی serif به‎حساب می‌آورند؛ ظاهر slab serif تقریبا شبیه serif است و حس اعتمادبه‌نفس، قدرت و نوآوری را به مخاطب انتقال می‌دهد. این فونت‌ها برای شرکت‌هایی که می‌خواهند ایده‌ی جدید و نوآورانهای را به بازار معرفی کنند، بسیار مناسبند.

    Slab serif معمولا برای لوگوی برندهای ماشین و فن‌آوری بسیار پرکاربردند. از نمونه فونت‌های این دسته می‌توان به Courier، Rockwell و Museo اشاره کرد.

    فونت Sans Serif

    فونت Sans Serif خط افقی انتهای حروف را نداد و مدرن و جذاب به‌نظر می‌رسد. این فونت‌ها برای لوگوی شرکت‌هایی مناسب هستند که می‌خواهند نگرشی مستقیم، ساده و معنی‌دار را به مخاطب نشان دهند. فونت sans serif حس جاه‌طلبی، مدرنیته و نظم‌وترتیب را به مخاطب القا می‌کنند.

    باتوجه به‌اینکه این نوع فونت هیچ عنصر تزئینی ندارد، حواس مخاطب را پرت نمی‌کنند‌ و بدون هیچ ابهامی و کاملا صادقانه توجه او را به پیام مستقیم لوگو جلب می‌کنند. ماهیت ساده و تأثیرگذار فونت sans serif برای شرکت‌هایی که می‌خواهند به‌صورت واضح پیامشان را به مخاطب برسانند، مفید است.

    اغلب این فونت‌ها برای برندهای لباس، شرکت‌های فن‌آوری و شرکت‌هایی که اهداف تعیین‌شده دارند، مناسب هستند. بهترین نمونه‌های این فونت Franklin Gothic،Calibri ،Myriad Italic، Arial، Century Gothic و Helvetica هستند.

    فونت Script

    فونت script یکی دیگر از انواع فونت برای لوگو است. این فونت بسیار جذاب‌تر از فونت‌های بالا بوده و شکل ظاهری آن طوری است که انگار آن‌ را با خودکار نوشته‌اند. این فونت‌ها حس شیک بودن، تفکر خلاقانه، لطافت و ظرافت را به مخاطب القا می‌کنند. برای انتخاب این فونت حتما دقت کنید که فونت script در کنار لوگو واضح و خوانا باشد.

    این فونت برای شرکت‌هایی که می‌خواهند خلاقیت، احساس و تجربه خود را نشان دهند، مناسبند. فونت‌های  Bickham Script،Edwardian Script ،Lavanderia، Lucida Script، Lobster و Zapfino از جمله فونت‌های پرکاربرد این دسته‌اند.

    فونت Modern

    فونت‌های مدرن از قرن هجده بهوجود آمدند و ساده و خوانا هستند. از این فونت‌ها برای انتقال حس انحصارطلبی، مصمم بودن، پیشرفت و هنرمندی استفاده می‌شوند. اگر می‌خواهید نام برندتان خوانا، واضح و نمایانگر مدرنیته باشد، بی‌شک فونت modern بهترین گزینه برای شماست و در جذب مخاطبان موفق عمل می‌کند.

    از جمله فونت‌های مدرن Matchbook، Politica و Klavika هستند.

    فونت‌های نمایشی و تزئینی Display

     فونت‌های تزئینی غالبا سفارشی و منحصربه‌فرد هستند. این فونت‌ها می‌توانند شخصیت بیشتری به لوگوی شما بدهند و معرف هویت کسب‌وکار شما باشند. فونت‌های تزئینی بیانگر احساسات شدید، بی‌نظیر بودن و رفتار دوستانه هستند.

     یکی از بهترین روش‌های استفاده از فونت‌های تزئینی، ترکیب آن‌‌ها با فونت‌های sans serif است. فونت‌های Cooper، Spaceage Round  ،Valencia، Giddyup، Bombing، Gigi و Jokerman از جمله فونت‌های نمایشی و تزئینی هستند.

    فونت‌های فارسی مناسب طراحی لوگو

    از جمله فونت‌های فارسی برای طراحی لوگو می‌توان به فونت‌های تابان، سوفی، آبان، امیر، انتظار، سینا، تیتر، دستنویس، نازنین و آراهالا اشاره کرد.

    پرکاربردترین فونت‌ها برای لوگو

    یکی از نکات مهم در طراحی لوگو، نوع فونتی است که در آن استفاده می‌شود. فونت انتخاب شده را باید بتوان به‌راحتی کوچک و بزرگ کرد؛ به طوری که، کیفیت خوانایی آن افت نکند. همچنین فونت باید ،چه به‌صورت رنگی و چه سیاه‌وسفید، زیبا باشد. در ادامه به پرکاربردترین فونت‌هایی اشاره می‌کنیم که برای طراحی لوگو استفاده می‌شوند:

    فونت لوگو

    Brandon Grotesque

    فونتی زیبا و کاربردی از خانواده‌ی sans serif که بر پایه‌ی اشکال هندسی طراحی شده و شش حالت مختلف دارد. همه‌ی حالات آن‌ را می‌توان به‌صورت ایتالیک هم استفاده کرد. لبه‌های گرد این فونت، حس مدرن بودن را منتقل می‌کند. این فونت بسیار خواناست و برای طراحی‌های حرفه‌ای، گزینه‌ی مناسبی است و حالتی نوگرایانه به لوگو می‌بخشد.

    FF DIN

    استفاده از این فونت بسیار آسان است؛ FF DIN بیست طرح متفاوت دارد که در حالت‌های روشن، تیره، معمولی و بزرگ هستند. در این فونت حروف ریز، اعداد کسری و حالت‌های طرح‌دار گنجانده شده است.

    Proxima Nova

    فونت Proxima Nova، چهل‌وهشت حالت گوناگون دارد؛ حالت‌های اصلی آن معمولی، فشرده و خیلی فشرده هستند و هر کدام از آن‌‌ها نیز شانزده حالت مختلف دارند. معروف‌ترین استفاده از این فونت در برندهای Spotify و Twitter است.

    فونت مناسب لوگو

    Gilroy

    فونتی مدرن از دسته‌ی sans serif که هندسه‌ی تمیزی دارد. Gilroy بیست ورژن و ده حالت ایستایی دارد که هر کدام از آن‌‌ها حالت ایتالیک هم دارند. این فونت زیبا و مینیمال است.

    انتخاب فونت برای لوگو

    Mont

    فونتی از دسته‌ی sans serif که ده ورژن مختلف دارد و از 130 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند. ورژن‌های مختلف این فونت از خیلی نازک تا خیلی کلفت در دسترس هستند. می‌توانید فونت Mont را در سرتیترهای بزرگ، لوگوهای برجسته و متن‌های طولانی استفاده کنید. این فونت برای طراحی گرافیکی، لوگو، وب، چاپ و موشن‌گرافی مناسب است.

    چه فونتی برای لوگو مناسب است؟

    Avenir Next Pro

    فونتی پرطرفدار از دسته‌ی sans serif که ورژن جدید از یک فونت قدیمی است. این فونت سی‌ودو حالت مختلف دارد که بهترین آن‌‌ها حالت فشرده است.  Avenir Next Pro در حالت بزرگ و کوچک بسیار خواناست و این موجب شده که بسیار پرطرفدار باشد.

    فونت های لاتین برای لوگو

    Cera Pro

    فونتی با هندسه‌ی خالص و ساده که شش ورژن متفاوت دارد و در حالت ایتالیک بسیار زیبا به‌نظر می‌رسند. Cera Pro به زبان‌‌های مختلف، خوانا و زیباست و شکل‌های تزئینی‌اش موجب شده که کاربردی‌تر از فونت‌های دیگر باشد.

    فونت لوگو

    Panton

    فونتی بسیار خوانا و مناسب برای حالت‌های وب و چاپ که در متن‌ها با اندازه‌های بزرگ و کوچک قابل استفاده است. این فونت با حالت هندسی و نرم برای انواع سرتیترها مناسب است و می‌توان آن‌ را برای طراحی روی تی‌شرت، پوستر و لوگو استفاده کرد.

    فونت panton

    TT Commons

    یکی از معروف‌ترین فونت‌ها برای طراحی لوگو و از دسته‌ی sans serif است که دو حالت معمولی و متوسط دارد. سادگی و تیزی فرم‌های آن موجب شده که یکی از فونت‌های مورد علاقه‌ی طراحان حرفه‌ای باشد. این فونت را در هر زمینه‌ی کاری و با هر کیفیتی می‌توان در طراحی لوگو استفاده کرد.

    انواع فونت لوگو

    Museo Sans

    فونتی ساده، هندسی و خوانا که بر‌اساس فونت Museo طراحی شده است. این فونت برای استفاده در متن و نمایشگر گزینه‌ی مناسبی است و فاصله‌ی بین حروف آن ظاهر زیبایی ایجاد می‌کند.

    انتخاب رنگ برای لوگو

    همان‌طور که قبلا گفته شد لوگوی شما، شخصیت و نوع فعالیت برندتان را به نمایش می‌گذارد؛ پس، در انتخاب رنگ نهایت دقت را به‌کار ببرید. قبل از انتخاب رنگ لوگو، درباره‌ی روانشناسی رنگ‌ها و تأثیر هر رنگ روی حافظه‌ی دیداری مخاطب تحقیق کنید.

    رنگ‌ها می‌توانند نقات قوت برند شما را به مخاطب نشان دهند و از طریق آن‌‌ها حس قابل‌اعتماد بودن را به او منتقل کنند. انتخاب رنگ لوگو بیشتر از اینکه سلیقه‌ای باشد، یک دانش است؛ بنابراین، در این باره حتما با یک متخصص مشورت کنید.

    معمولا طراحان گرافیک بر‌اساس هویت سازمانی و نوع خدماتی که شرکت شما ارائه می‌دهد، ترکیب رنگ مناسب را پیشنهاد می‌کنند. رنگ یکی از قوی‌ترین محرک‌های بصری است و شما با در نظر گرفتن نوع لوگو می‌توانید طیفی از رنگ‌های متضاد یا مکمل را انتخاب کنید.

    هارمونی رنگ‌های لوگو موجب می‌شود که تأثیرات روحی و روانی آن بیشتر شده و مخاطب به سمت شما جلب شود. مثلا رنگ قرمز نشان‌دهنده‌س فوریت است و معمولا برای اعلام حراج استفاده می‌شود. این رنگ برای فورشگاه‌های محصولات خوراکی نیز مناسب است.

    رنگ آبی احساس اعتماد، امنیت و بلوغ را در مخاطب برمی‌انگیزد و برای محصولات بهداشتی و پاک‌کننده گزینه‌ی مناسبی است. رنگ سبز یادآور طبیعت است و می‌تواند حس صلح، امید و آرامش را به‌همراه بیاورد و برای صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی رنگ مناسبی است.

    فراموش نکنید که قبل از انتخاب رنگ حتما در مورد تأثیر هر رنگ در لوگو و روانشناسی آن با افراد کاردان مشورت کنید تا لوگوی سازمانی‌تان بیشترین اثر را روی مخاطب بگذارد و موفقیت کسب‌وکارتان را در پی داشته باشد.

    انتخاب رنگ برای فونت لوگو

    انتخاب رنگ برای فونت لوگو

    علاوه‌بر نوع و سایز مناسب فونت لوگو، رنگ نیز از گزینه‌های مهمی در این زمینه محسوب می‌شود. رنگ مناسب فونت لوگو نه‌تنها موجب جذاب‌تر شدن لوگو می‌شود بلکه در باارزش جلوه دادن برند تجاری شما نیز نقش مهمی دارد. در روانشناسی رنگ‌ها نحوه‌ی انتخاب و ترکیب رنگ‌های مختلف و تأثیر آن روی مخاطب بررسی می‌شود، بعد از بررسی تکنیک‌های روانشناسی رنگ‌ها قدم بعدی انتخاب رنگ متناسب با برند تجاری، نوع فعالیت شرکت و... است.

    رنگ فونت لوگو و پس‌زمینه‌ی لوگو باید طوری انتخاب شود که خوانا و واضح باشد. در انتخاب رنگ لوگو و فونت آن قانون خاصی وجود ندارد و خلاقیت و دانش طراح لوگو می‌تواند به خلق یک لوگوی خاص و منحصربه‌فرد منجر شود.

    چگونه بهترین فونت را برای لوگو انتخاب کنیم

    هنگام انتخاب فونت لوگو حتما هدف، نوع فعالیت و شخصیت برند خود را مدنظر قرار دهید؛ پس قبل از هر چیز درک درستی از برند و کسب‌وکار خود داشته باشید و اطلاعات لازم را در اختیار طراح لوگو بگذارید. برای انتخاب بهترین فونت لوگو،نکات زیر را رعایت کنید:

    • از فونت‌های مدروز دوری کنید: دنبال کردن مدروز همیشه کار درستی نیست و برای انتخاب فونت مناسب لوگو، به طول عمر برند خود فکر کنید؛ ممکن است چیزی که الان مدروز و مدرن به‌نظر برسد، چند سال دیگر قدیمی باشد. می‌توانید با اعمال تغییراتی در فونت‌های مدروز آن‌ را به سبک خود درآورید و جاودانه کنید.
    • فونت لوگوی خودتان را طراحی کنید: اگر بودجه‌ی خوبی در اختیار دارید از طراح بخواهید که متناسب با فعالیت شرکت، برایتان فونت لوگو طراحی کند. در این صورت دیگر نگران تشابه لوگو با دیگر شرکت‌ها نیستید و خاص بودن لوگویتان موجب ماندگاری در ذهن مخاطب می‌شود.
    • فونت را شخصی کنید: اگر نمی‌توانید فونت خاصی برای برندتان طراحی کنید، با تغییر در حالت و طرح فونت آن‌ را شخصی کنید؛ به‌عنوان مثال، از پر کردن داخل حروف یا رنگی کردن آن برای شخصی‌تر شدن فونت استفاده کنید.
    • فونت لوگو را رنگی و بی‌رنگ امتحان کنید: یک لوگوی خوب باید آنقدر انعطاف داشته باشد که هم به صورت رنگی و هم بدون رنگ زیبا و جذاب به‌نظر برسد. هنگام انتخاب فونت، آن‌ را با رنگ سیاه، سفید و رنگ‌های دیگر امتحان کنید.
    • ساده باشید: بهترین انتخاب برای لوگو و فونت لوگو، ساده‌ترین و خواناترین آن‌‌هاست. فراموش نکنید که مخاطب باید از لحاظ احساسی با لوگوی شما ارتباط برقرار کند؛ پس، کاری کنید که لوگویتان احساس خوبی به مخاطب محصول، خدمات یا کسب‌وکار شما القا کند.

    سخن پایانی

    یکی از عوامل مهم در طراحی لوگو، انتخاب فونت مناسب است. فونت لوگو می‌تواند در برندسازی، بازاریابی و فراموش‌نشدنی بودن لوگو نقش مهمی ایفا کند. فونت لوگو نوع فعالیت و کسب‌وکار شما را به مخاطب معرفی می‌کند؛ پس، در انتخاب آن نهایت دقت را به‌کار گیرید.

    فونتی را انتخاب کنید که خوانا و واضح باشد و حتی هنگام چاپ سیاه‌وسفید یا رنگی از زیبایی و کیفیت آن کم نشود. رنگ مناسب با نوع فعالیت خود را برای لوگو و فونت لوگو انتخاب کنید و توجه کنید که رنگ‌ها با هم هم‌خوانی داشته باشند. قبل از هر چیز برای طراحی لوگو و فونت آن با یک طراح باتجربه مشورت کنید.

    منبع:

    معرفی انواع فونت طراحی لوگو

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط