«لوگوتایپ میخواهید یا لوگومارک (آرم)؟» این یکی ازاولین سؤالاتی است که باید هنگام انتخاب یک لوگو از خود بپرسید، زیرا هویت بصری برندتان به آن وابسته است. پاسخ دادن به این سوال احتمالاً شما را سردرگم خواهد کرد. بالاخره تفاوت لوگو و آرم (لوگومارک) در چیست؟ مگر هر دو لوگو نیستند؟
قبل از هر چیز اگر قصد طراحی لوگو آنلاین در کمتر از 5 دقیقه را دارید از طریق سایت ما اقدام نمایید.
اگر تفاوت لوگو و آرم را نمیدانید، احساس بدی نداشته باشید! بسیاری از افراد مثل شما هستند. اصلا به همین خاطر است که ما این مقاله را نوشتهایم!
اگر قصد طراحی لوگو یا بازطراحی آنرا دارید، نگاه کوتاهی به این مقاله بیندازید تا متوجه شوید برای برند شما، لوگوتایپ مناسبتر است یا لوگومارک و چرا.
لوگو چیست؟
لوگو، نمایشی بصری از برند شماست وبه طورمعمول از تصویر و متن تشکیل شده است. یک لوگوی خوب، فراتر از این میرود و نشان میدهد که شرکت شما چه کارهایی انجام میدهد و ارزشهای آن چه هستند. داشتن لوگوی مناسب گام مهمی در توسعهی تجارت هر شرکتی است.
تفاوت لوگو و آرم
در واقع نمیشود تفاوت لوگو و آرم را گفت؛ چون آرم (لوگومارک)، خود نوعی از لوگو محسوب میشود. ما باید تفاوت بین لوگوتایپ و آرم را بگوییم. لوگوتایپ، لوگویی است که بر نام کامل شرکت یا حروف اول آن تمرکز دارد، درحالیکه آرم، به لوگویی گفته میشود که متمرکز بر تصویر یا نماد است. در این مقاله برای اختصار گاهی به جای لوگوتایپ از کلمهی لوگو و به جای لوگومارک از کلمهی آرم استفاده کردهایم، ولی لوگوتایپ و لوگومارک، هر دو نوعی از لوگو محسوب میشوند.
لوگو، اصطلاحی عمومی است که به انواع مدلهای نشاندهندهی یک برند تجاری گفته میشود. بنابراین، وقتی یک طراح از شما میپرسد که لوگوتایپ میخواهید یا آرم، واقعاً در پی آن است که بداند شما به دنبال یک لوگوی متنی هستید یا یک لوگوی تصویری.
لوگوتایپ اغلب به عنوان نشانهی نوشتاری یا نشانهی حروفی نیز یاد میشود، درحالیکه آرمها به عنوان لوگوی تصویری یا لوگوی نمادین شناخته میشوند.
نمونههایی از لوگوتایپها شامل لوگوی ویزاکارت، کوکاکولا یا گوگل هستند. این نامها با یک فونت بدیع یا ساده طراحی شدهاند، اما دراصل همچنان از جنس متن هستند.
برای آرمها (لوگوهای تصویری) میتوان به لوگوی اپل، لوگوی توئیتر یا نایک اشاره کرد.
نقطهی گیج کنندهی این قضیه زمانی است که مرز تفاوت لوگو و آرم محو میشود. بسیاری از لوگوها هم متن دارند و هم تصویر. برخی از لوگوها متنی دارند که یک تصویر را تشکیل میدهد. در حقیقت، به نظر میرسد امروزه شرکتها لوگوهای ترکیبی را ترجیح میدهند که نمیتوان آنها را در دسته آرمها یا لوگوتایپها قرارداد. بنابراین در اصل، سه انتخاب وجود دارد؛ فقط لوگوتایپ در مقابل آرم نیست، بلکه بیشتر به این صورت است که لوگوتایپ در مقابل آرم و در مقابل یک ترکیب از این دو است.
لازم به ذکر است که اخیراً شرکتها گاهی اوقات از بیش از یک لوگو استفاده میکنند. ترندی که به عنوان طراحی لوگوی متغیر یا واکنشپذیر شناخته میشود و بسته به محل قرارگیری آن تغییرات مختلفی روی لوگو را اجرا میکنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از یک لوگو برای سربرگ ایمیل خود، یک آرم برای وبسایت خود و ترکیبی از این دو برای یک بیلبورد غول پیکر خیابانی استفاده کند. درواقع با داشتن چندین نوع لوگو، میتوانید برای قسمتهای مختلف بهترین را برگزینید.
بنابراین، وقتی «لوگوتایپ» میبینید به «متن» فکر کنید و وقتی «آرم» میبینید به «تصویر» و فراموش نکنید که میتوان آنها را با هم ترکیب کرد. وقتی از شما سؤال شد که کدام یک مدنظرتان است، به یاد داشته باشید که بسته به مکان و چگونگی استفاده از لوگوی خود، میتوانید بیش از یک مورد را انتخاب کنید.
اکنون که تفاوت بین لوگو و آرم را توضیح دادیم، بهتر است نکات مهمتری را بررسی کنیم: به عنوان مثال به مزایا و معایب هر کدام بپردازیم و ببینیم چه لوگویی برای چه برندی مناسب است و چگونه بهترین لوگو را میتوان طراحی کرد.
دربارهی لوگوتایپ بیشتر بدانیم
لوگوها شامل متن یا حروف میشوند و ممکن است نام شرکت، حروف اول (مونوگرام) یا گاهی اوقات امضای شخص باشند. یک لوگو تمایل به شناساندن نام دارد و با رویکردهای سنتی و رسمی در رابطه با برند همراه است.
موفقیت یک لوگو به میزان مطابقت سبک تایپوگرافی آن با هویت برند بستگی دارد. حروف پررنگ و سیاه، نشان از یک برند قوی و پایدار دارد، اما حروف خط دار خوش رنگ و حلقهای نشاندهندهی یک شرکت سرگرمکننده و صمیمی است.
به اشتباه فکرنکنید که لوگوتایپها نسبت به گزینههای دیگر سادهتر هستند. در حقیقت، میتوانید اینطور استدلال کنید که گاهی طراحی آنها دشوارتراز آرمهاست چراکه آرمها به انتخابهای طراحی مانند ترکیب، اندازه و رنگ نیاز دارند، اما لوگوها باید با انتخابهای تایپوگرافی نیز سروکار داشته باشند.
مزایای لوگوتایپ
- حس کلاسیک و سنتی بودن میدهند (بنابراین مطمئن شوید این، همان چیزی است که میخواهید داشته باشید)؛
- ایدهآل برای تشخیص نام برند هستند؛
- برای آگاهی دادن درباره نام تجاری، بسیار کاربردیاند؛
- برای بازی با کلمات، و ایجاد واژگان تبلیغی برای معرفی شرکت مناسبند؛
- امکان ارائهی آسان اطلاعات مربوط به شرکت را فراهم میکنند؛
- دارای ریسک پایین اشتباه گرفتن نام تجاری هستند.
معایب لوگوتایپ
- متناسب با هرمکانی نیستند؛ اغلب آرمها جمع و جورترند.
- گزینههای کمتری برای طراحی خلاقانه دارند(به اندازه آرمها دستتان باز نیست).
- برای نامهای تجاری طولانی یا تلفظشان سخت است، مناسب نیستند.
- برخی از حروف از قدرت مانورهنری بیشتری برخوردارند.
- ترند فونت با گذشت زمان تغییر میکند، بنابراین ممکن است لوگوهای که زمانی ترند بودهاند، پس از چند سال منسوخ شوند.
لوگوتایپها برای چه برندهایی بهترند
- برندهای جدیدی که میخواهند مردم نام آنها را به ذهن بسپارند.
- برندهایی که نام آنها نشانگربرخی ازاطلاعات مربوط به آنچه انجام میدهند، است.
- برندهایی که میخواهند شعار خود را در لوگوی خود بگنجانند.
- برندهای تجاری که در صنایع رسمی مانند دارایی و حقوق فعالیت میکنند.
- برندهایی که میخواهند از قدرت نفوذ یک نام معروف استفاده کنند.
- برندهایی که به دنبال یک رویکرد پیچیده یا تاریخی هستند (مونوگرامها در اینجا گزینهی مناسبی به نظر میرسند).
طراحی یک لوگوتایپ عالی
هر چقدر در تایپوگرافی تخصص دارید، آنرا دوبرابر کنید. شما باید مفاهیمی مانند تنظیم فاصله، استروک، برجستهسازی و تلفیق حروف را درک کنید تا یاد بگیرید چگونه از آنها به طورمؤثر بهره ببرید.
لوگوتایپ خود را در اندازههای مختلف آزمایش کنید تا مطمئن شوید همیشه خواناست.
اگر آرم خود را روی کالا یا تراکتهای تبلیغاتی چاپ میکنید، حتما نسخهی تکرنگ لوگوی خود را هم بسازید.
آرم چیست؟
برای نمادین بودن، ابتدا به یک نماد نیاز دارید. آرمها مفاهیم یا ایدهآلهای خاصی را منتقل میکنند. مثلا هر فردی با دیدن یک آدمک خطی به یاد انسان میافتد. با طراحی مناسب، آرم میتواند ابزاری قدرتمند و تأثیرگذارباشد که قادر به تغییر دید مردم نسبت به کل هویت برند شماست.
درحالیکه لوگوتایپها، عنصر زبان را در پشت خود دارند، آرمها باید از ارتباطات بصری نهایت استفاده را ببرند. اشکال مختلف، ایدههای مختلفی را منتقل میکنند: دایرهها تداعی کنندهی حس بازیگوشی و غیررسمی هستند، ولی مربعها نشانگر ثبات و اطمیناناند. شما میتوانید اشکال انتزاعی را دستکاری کرده و تصویری جدید و ویژه برای برند خود ایجاد کنید. در مورد رنگها، اندازه و استفاده از فضای منفی نیز همین طور است.
روش دیگر اینکه شما میتوانید از یک تصویر محبوب به عنوان میانبر برای بیان شخصیت برند خود استفاده کنید. به عنوان مثال هیچ چیز مانند جغد بیان کنندهی «خرد» نیست یا مثلأ میتوانید با یک برگ، احساس و درک خود از محیط را نشان بدهید. آزادی استفاده از تصاویر این امکان را به شما میدهد که با استفاده از نگارهها، خدمات خود را معرفی کنید.
مزایای آرم
- بسیاراختصاصی و منحصر به فرد هستند (اگر به خوبی طراحی شده باشند).
- مرز و محدودهای برای بروز خلاقیت ندارند.
- امکان استفاده از یک تصویر مناسب، برای بیان ایدههای پیچیده فراهم است (یک عکس برابر هزار کلمه).
- در نحوهی استفاده بسیار انعطاف پذیرهستند (برای به تصویر کشیدن انواع ویژگیهای برند گزینهای عالی است).
- بهراحتی تغییر سایز میدهند تا متناسب با مکانهای مختلف باشد.
معایب استفاده ازآرم
- می تواند باعث کاهش سرعت شناسایی برند برای برندهای جدید شود.
- برای اثربخشی زیاد، نیازمند تخصص درطراحی گرافیکی است.
- خطر ایجاد نمادی مشابه با یک آرم دیگر همیشه وجود دارد.
آرمها برای چه برندهایی مناسبترند
- برندهایی که نام شرکت آنها یک شیء یا حیوان است؛ مثل Penguin (پنگوئن)، Shell (صدف)، Apple (سیب).
- برندهای نوظهور که به دنبال یک نام تجاری بنیادی هستند.
- برندهایی که خدمات یا محصولات آنها نیاز به توضیح دارد. درواقع تصویر آرم میتواند خدماتی که یک شرکت ارائه میدهد را نیز نشان دهد.
- یک شکل یا نماد محبوب در حال حاضر نشاندهندهی هویت برند شماست؛ به عنوان مثال، ترازوی عدالت برای یک شرکت حقوقی.
طراحی یک آرم عالی
نمادها و نمایههای محبوب را بررسی کنید تا ببینید آیا با شما یا برند شما ارتباط برقرارمیکنند یا خیر. لوگوی عالی شما ممکن است پیش از این به عنوان یک نماد هیروگلیف( خط تصویری مصری) وجود داشته باشد.
ترکیب خلاقانه تصاویر را درنظربگیرید؛ به عنوان مثال، لوگوی بلوتوث از حروف اول «هارولد بلوتوث» در نشانهای مرموز وایکینگها ترکیب شده است.
یک سبک هنری را با هویت برند خود مطابقت دهید؛ یک آرم خط خطی و دستی، احساسات متفاوتتری از یک لوگوی صیقلی و دیجیتالی به ذهن مخاطب القا میکند.
آرم ترکیبی: ترکیب لوگوتایپ و آرم
اگر تا این جای مقاله با ما همراه بودهاید و مطالب بالا در مورد لوگوها و آرمها را خواندهاید، ممکن است از خود بپرسید چرا از هر دو استفاده نکنیم؟ در بسیاری از موارد، ترکیب لوگوتایپها و آرمها باعث ایجاد یک لوگوی تأثیرگذارتر از استفاده ازهر یک، به تنهایی میشود.
اساساً، ترکیب لوگوها و آرمها بهترینها را از هر دو دنیا برای شما فراهم میآورد، اما گاهی اوقات مزیت یکی یا دیگری را از دست میدهید. فراموش نکنید که میتوانید چندین لوگو داشته باشید، بنابراین داشتن یکی ازآنها باعث میشود که همیشه بتوانید برای مکانهای مختلف انتخاب درستی داشته باشید.
مزایای ترکیب لوگوتایپ وآرم
- شناسایی نام را برای برندهای ناشناختهای که هنوز هم میخواهند از آرمها استفاده کنند، افزایش میدهد.
- میتواند برای بازی با کلمات بصری یا پیام معنادارتر، به صورت خلاقانه ترکیب شود.
- شما از مزایای هر دو بهرهمند میشوید.
معایب ترکیب لوگوتایپ و آرم
-
در ترکیب آرمها و لوگوها، نتیجه معمولاً از هر کدام به صورت جداگانه بزرگتر است و دیدن و خواندن در اندازههای کوچکتر دشوارتر میشود.
-
می تواند در مکانهای سادهتر، سنگین یا مبتذل به نظر برسد.
ترکیب لوگو تایپ و آرم برای چه برندهایی کاربرد بیشتری دارد
-
برندهای ناشناختهای که میخواهند با آرم خود شناخته شوند.
-
برندهای مستقلی که در حال تغییر نام تجاری هستند.
-
برندهایی که ایدهی هوشمندانهای برای چگونگی ترکیب لوگو و آرم در یک لوگوی واحد دارند.
طراحی یک لوگوی ترکیبی عالی
پیوسته به دنبال راههایی برای ادغام لوگوتایپ و آرم در یک لوگو باشید. شاید بتوانید یک حرف استروک را گسترش دهید تا بخشی از آرم شود یا ترکیب حروف بخشی از آرم را ایجاد کنید.
برای متحد کردن این دو با هم از رنگها و سبکهای نامتناقض استفاده کنید.
با بازی با نحوهی چیدمان آنها شروع کنید. بعضی اوقات به یک لوگوتایپ عمودی با آرمی بالای آن نیاز دارید و گاهی اوقات به یک آرم گسترده، با لوگوتایپی کنار آن در یک خط افقی نیاز خواهید داشت.
کلام آخر
وقتی نوبت به لوگو میرسد، گزینههای زیادی برای انتخاب دارید. بسیارمهم است که لوگویی را انتخاب کنید که کاملاً به عنوان یک برند، نمایشگر هویت شما باشد.
هر کدام را برای تجارت خود انتخاب میکنید، یک لوگوتایپ، یک لوگومارک یا یک لوگوی ترکیبی، باید آنرا با رشد کسب و کار خود حفظ کنید. داشتن یک راهنمای دقیق و مفید زمینهی بروز یک فرآیند عالی برای قراردادن لوگو در جایگاه مناسباش است. بدین ترتیب هیچ سردرگمی در بازاریابی برای لوگوی شما وجود نخواهد داشت. آزمودن اینکه چه چیزی در اوایل کارتان مؤثراست نیز راهی ارزشمند برای ایجاد داراییهای بصری مناسب برای برند شماست.
به یاد داشته باشید: لوگوی شما مهمترین دارایی برند شماست، بنابراین برای ساخت آن همهی تلاش خود را انجام دهید. اما اگر تجربهی طراحی کمی دارید نگران نباشید. کار با یک طراح حرفهای بیمهی شما برای گرفتن نتیجه عالی است.
برای طراحی آرم حرفه ای پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت آرمکده است.