نشانه و یا لوگو شرکت شما تعریف برند یا هویت شما نیست. طراحی هویت، برندسازی و طراحی لوگو هر کدام تعریف مجزایی دارند که همگی در کنار یک دیگر تعریف منحصر به فردی از محصول یا تجارت را ایجاد می کنند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بین " هویت، برند و لوگو" تفاوت وجود دارد اما مقاله ی مشخصی در این زمینه موجود نیست در این مطلب سعی شده است تا تفاوت این سه مفهوم به روشنی بیان شود.
برند چیست؟
تاثیرات عاطفی یک سازمان که به عنوان یک واحد کل درک می شود.
برندسازی چیست؟
یقیناً برند مفهوم ساده ای نیست و مقالات و کتاب های زیادی درباره آن نوشته شده است اما اگر تعریف مختصر و واضحی بخواهیم از برند ارائه دهیم باید گفت شرکت، سازمان، خدمات یا محصولی است که با ذهن مشتری یا مخاطب آشنا شده است و مشتریان به سادگی فعالیت آن برند را تشخیص می دهند در نتیجه باید گفت یک طراح گرافیک نباید برند بسازد بلکه مخاطب باید چنین کاری انجام دهد. وظیفه ی یک طراح گرافیک شکل دادن به بنیان و اساس یک برند است.برخی بر این باورند که برند تنها چند فاکتور، مانند رنگ، فونت، شعار، موسیقی و لوگو را در بر می گیرد در صورتیکه به واقعیت برند فراتر از چند فاکتور است. می توان گفت برند تاثیر سازمانی است.
مفهوم تاثیر سازمانی به این معناست که هر آنچه را که یک سازمان انجام می دهد، هر آنچه را که تولید می کند و هر آنچه را که مالکیت آن را در دست دارد باید بازتاب ارزش ها و آرمان های آن شرکت در یک واحد کل باشد. پایداری و تکرار این تاثیر سازمانی است که نفوذ آن را در مخاطبان بیشتر می کند ، آن را به پیش می برد و نشان می دهد که شرکت به چه چیزی اعتقاد دارد و ماموریت و هدفش چیست و موجودیتش چه دلیلی دارد، نه تنها رنگ، لوگو و فونت.
برای نمونه شرکت اپل را از نظر برندسازی در سطح جوامع تحلیل می کنیم. این شرکت اخلاق سازمانی انسان گرا و قدرتمند را به نمایش می گذارد که نماد آن داشتن اراده قوی و مشارکت در اجتماع است. این ارزش سازمانی را در تمام محصولات و خدماتشان جلوه می دهند . در تمام محصولات خلاقانه، تبلیغاتشان و خدمت رسانی به مشتریان این ارزش سازمانی موج می زند. اپل، برندی انسانگرا است که به خوبی با انسان ارتباط برقرار می کند. وقتی مردم محصولات اپل را می خرند احساس می کنند جزئی از این برند قدرتمند هستند. این پیوند عمیق است که برند آن ها را می سازد نه محصولاتشان به تنهایی و نه طراحی لوگوی آن ها.
طراحی هویت به چه معناست؟
یکی از نقش های اصلی در برندسازی و یا تاثیر سازمانی را هویت شرکت بازی می کند. طراحی هویت بر اساس مصالحی که در شرکت کاربرد دارد طبق یک مجموعه قوانین ساخته می شود. این قواعد که هویت سازمان را ایجاد می کنند نشان می دهند که سازمان باید در رسانه های گوناگون چگونه ظاهر شود برای مثال رنگ سازمانی یکی از قواعد هویت سازمانی است. چنین قواعدی ضامن پایداری هویت سازمان است که در عوض برند را در قالب کلی تری قابل شناسایی می سازد.
هویت یا تصویر شرکت از مصالح بصری متعددی ساخته میشود: لوگو (نماد کل هویت و برند) . اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت،...) . ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب، مقاله، مجله و سایت) . محصول و بستهبندی (محصول فروشی و بستهبندی ای که با محصول ارائه میشود) . طراحی پوشاک (للباس فرم پرسنل اداری) . طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی) . پیامها و اقدامها (پیامهایی که از راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره میشوند) و سایر انواع ارتباطات . هر چیز تصویری که در حکم نمایندهی شرکت باشد. (مثلاً تقویم، ساعت، قلم و …)
تمام این نشانه های بصری هویت سازمانی را می سازند و باید مفهوم برند را پشتیبانی کنند. لوگو تمام هویت سازمانی و مفهوم برند را در قالب یک نشانه متمایز خلاصه می کند . لوگو سمبل تجارت یک سازمان است.
معنای لوگو با توجه به معنای هویت و برند
در ابتدا باید بدانیم عملکرد یک لوگو چیست. عملکرد لوگو شناساندن است لوگو با به کارگیری سمبل، اسم برند، امضا و یا هرچیز دیگری شرکت را می شناساند. وظیفه ی یک لوگو شناساندن یک تجارت است نه توضیح دادن آن. برای اینکه بهتر مفهوم لوگو را بدانید لوگوها را انسان تصور کنید. انسان ها ترجیح می دهند با اسمشان صدا زده شوند مثل علی، مریم تا با توصیفاتی مبهم مانند آن شخص مو بلند یا ... . همین مطلب در مورد لوگو هم صدق می کند . لوگو باید بتواند یک تجارت را به یادماندنی و منحصر به فرد در ذهن مخاطبان بشناساند نه اینکه توصیف کند تجارت در حال انجام چه فعالیتی است. همچنین باید بدانیم تکرار مداوم لوگو است که سبب می شود به چشم آشنا شود و انتظارات را از کارکرد خود برآورده کند. در نتیجه لوگو تجارت یا محصول را در ساده ترین شکل ممکن نشان می دهد.