بررسی چند نمونه لوگو جذاب ایرانی

آنچه در این مقاله میخوانید
    بررسی چند نمونه لوگو جذاب ایرانی

    تا حالا شده نام یک شرکت را فقط از روی لوگوی آن تشخیص دهید؟ حتی اگر نام شرکت بخشی از لوگو نباشد؟ شاید پیش آمده فقط از روی لوگوی یک کسب و کار بدون هیچ تحقیقی ماهیت آن کسب و کار را حدس بزنید. 

    نمادها روش خوبی برای انتقال معنی در مورد کسب و کار شما هستند. لوگو بخش مهمی از برند کسب و کار است و روی عقیده‌ی مخاطبان در مورد شما تاثیر می‌گذارد. در واقع طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید در بخش تبلیغات کسب و کار انجام دهید.

    چرا طراحی لوگو اهمیت دارد؟

    لوگو را به عنوان چهره‌ی شرکت و کسب و کار شما می‌شناسیم. این اولین چیزی است که مشتریان احتمالی در مواجهه با شرکت شما می‌بینند. برای همین لوگو خیلی بیشتر از تنها یک تصویر است، در واقع لوگو راهی برای این است که مشتریان شما را بشناسند. 

    کارشناسان معتقدند فقط چند ثانیه طول می‌کشد مشتریان احتمالی در مورد کسب و کار شما به نتیجه‌ برسند. بنابراین یک لوگوی مناسب به راحتی می‌تواند به مشتریان احتمالی شما بفهماند که کسب و کار شما حرفه‌ای و قابل اعتماد است و کالا و خدمات با کیفیت ارائه می‌دهد.

    بنابراین یک لوگوی خوب می‌تواند:

    • جلب توجه کند

    این روزها حد توجه افراد کم شده، مخصوصا حد توجه مشتریان. با توجه به این مساله کسب و کارها فقط دو ثانیه وقت دارند به مشتری ثابت کنند که محصولات آن‌ها ارزش مورد توجه واقع شدن را دارد، این کار به عهده‌ی لوگو است.

    بررسی چند نمونه لوگو جذاب ایرانی

    • تاثیر اولیه خوبی روی مشتری بگذارد

    برای ایجاد تاثیر اولیه فقط یک شانس دارید. اگر لوگوی خوبی طراحی کرده باشید، می‌توانید تاثیر خوبی روی مشتریان احتمالی بگذارید و آنها را مشتاق کنید اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار شما کسب کنند.

    • پایه و اساس هویت برند شما باشد

    تبلیغات موفق یعنی بتوانید داستانی تعریف کنید و احساسات مشتریان را برانگیزید، به همین سادگی. رنگ، شکل و فونت لوگو همه کمک می‌کنند این داستان را بهتر تعریف کنید.

    • لوگو به یاد ماندنی است

    حتی اگر مشتری نام کسب و کار شما را از خاطر ببرد، احتمال اینکه لوگوی زیبا ازخاطرشان برود خیلی کم است.

    • شما را از رقبا متمایز می‌کند

    باید جرات داشته باشید و متفاوت باشید چون لوگوی شرکت به مشتریان ثابت می‌کند شما بی‌همتا هستید.

    • مشتریان را به وفاداری به برند شما تشویق می‌کند

    مشتریان دوست دارند همیشه از یک جا خرید کنند. هر چقدر برند شما پیشرفت کند، لوگوی شما برای مشتریان بیشتری آشنا به نظر می‌آید و این آشنایی باعث می‌شود مشتریان فکر کنند شما قابل اعتماد و در دسترس هستید.

    • با مخاطبان ارتباط برقرار کند

    وقتی مشتری با برند شما ارتباط برقرار می‌کند،‌ اولین چیزی که می‌بیند لوگو است. این لوگو مرکز تمام ابزارهای تبلیغاتی شماست، کارت ویزیت، پوستر، بروشور، تبلیغات و وب‌سایت شما.

    معروف‌ترین طراحان لوگوی ایرانی کدام‌ها هستند؟

    1- مرتضی ممیز (۱۳۱۵-۱۳۸۴)

    استاد مرتضی ممیز در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامه‌ی طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس دریافت کرد. نام ایشان بر چندین لوگوی معروف و محبوب ایران می‌درخشد و اغلب طراحان گرافیک ایران اعتقاد دارند به ایشان می‌توان لقب پدر گرافیک ایران را داد.

    طراحان لوگوی ایرانی

    2- استاد بیژن جناب (۱۳۳۱)

    استاد بیژن جناب مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی گرافیک از دانشگاه هنرهای زیبای تهران و کارشناسی ارشد را در رشته‌ی تبلیغات از دانشگاه دولتی آیووا در آمریکا دریافت کرد. استودیو طراحی جناب متخصص طراحی و خلق لوگوها و طرح‌های زیبا و بی‌همتاست. این استودیو برنده‌ی جوایز و افتخارات زیادی در طول تاریخ فعالیت خود شده است و یکی از شناخته شده‌ترین نام‌ها در این حوزه می‌باشد. از زیباترین لوگوهایی که این استاد طراحی کرده می‌توان به لوگوی فرهنگسرای سرو در پارک ساعی و لوگوی نشریه ایرانیان اشاره کرد.

    3- استاد اسماعیل کیا مقدم (۱۳۴۰)

    ایشان در دانشگاه هنرهای زیبای تهران در رشته‌ی گرافیک تحصیل کرده‌اند. از برجسته‌ترین آثار استاد کیا مقدم می‌توان به لوگو بانک صادرات ایران نام برد که بعداها توسط استاد ممیز ویرایش شد.

    4- استاد ایرج میرزا علیخانی (۱۳۳۵)

    استاد علیخانی از شاگران و دوستان استاد ممیز بودند، ایشان در دانشگاه هنرهای زیبا در رشته‌ی ارتباط تصویری تحصیل کردند و عضو Art Direction Club نیویورک هستند.

    5- استاد ادوارد زهرابیان (۱۳۱۸)

    استاد زهرابیان در رشته‌ی معماری در دانشگاه ملی ایران تحصیل کردند. اما ایشان قبل از اینکه به دانشگاه بروند به عنوان یکی از بهترین طراحان گرافیک ایران شناخته شدند. داستان از این قرار بود که در ۲۲ سالگی ادوارد زهرابیان در روزنامه فراخوان طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی ایران را دید و در مسابقه شرکت کرد.

     بعدها خود استاد در مورد این لوگو گفتند که از نقوش بنای باستانی تخت جمشید الهام گرفته‌اند و این نقوش را صورت یک پرنده‌ی اساطیری طراحی کردند.

    برخی از معروف‌ترین لوگوهای ایرانی

    سایپا

    یکی از شناخته‌شده ترین لوگوهای ایران لوگوی سایپا است. طراح این اثر استاد مرتضی ممیز است که برای این لوگو از کاشی‌کاری‌های گنبد سرخ در مراغه، ساخت دوره‌ی ایلخانی، الهام گرفته است. شباهت لوگوی سایپا به چرخش چرخ دنده فورا صنعت را با خاطر مخاطب می‌آورد.

    معروف‌ترین لوگوهای ایرانی

    علامت استاندارد ایران

    این لوگو هم طراحی مرحوم مرتضی ممیز است. ایشان این کار را در سال ۱۳۶۴ طراحی کرد. نام انگلیسی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به اختصار ISIRI است و استاد ممیز در این لوگو توانسته این مخفف را به شکل نام ایران در بیاورد. همچنین در دو طرف نام ایران دو فلش رو به بالا و پایین است که علامت‌های حد اکثر و حداقل را نشان می‌دهند.

    سازمان آتشنشانی ایران

    این لوگوی ساده که بارها آن را روی ماشین‌های آتشنشانی دیده‌ایم هم یکی از آثار معروف استاد ممیز است. ایشان در مورد طراحی آتش روی لوگو می‌گویند: «تصمیم گرفتم شلعه فرمی قوی و چشمگیر داشته باشد و جنبه‌ی اخطار را به خوبی القا کند. در عین حال چهارچوب دور آن هم باید روحیه‌ی تسلط و توانایی کنترل آتش را به مخاطب می‌رساند».

    ایران خودرو

    لوگوی ایران خوددرو را استاد بیژن جناب طراحی کرده‌اند. البته طرح اولیه برای شرکت تولیدی سوپاپ پیکان طراحی شده‌بود ولی بعدها ایران خوردو هم از آن استفاده کرد و کم کم تبدیل شد به لوگوی دائمی شرکت ایران خودرو و متاسفانه دستمزدی به آقای جناب بابت طراحی لوگو پرداخت نشد.

    سازمان هواپیمایی ایران

    همان طور که گفته شد لوگوی سازمان هواپیمایی ملی ایران یا هما را ادوارد زهرابیان در پاسخ به فراخوان شرکت در روزنامه طراحی کرد. این لوگو به خاطر سادگی و رسا بودن پیام توسط آژانس خبری حمل و نقل هوایی Skift جزو ۳۰ لوگوی برتر شرکت‌های هوایی دنیا انتخاب شد.

    بانک صادرات ایران

    لوگوی بانک صادرات ایران در سال ۱۳۶۹ توسط اسماعیل کیا مقدم طراحی شد. بعد از آن مرتضی ممیز به درخواست بانک تغییراتی در آن اعمال کرد. و به همین دلیل بعدها در مورد اینکه چه کسی صاحب اصلی اثر است اختلافاتی در گرفت.

    بانک ملی ایران

    این لوگو به صورت نمادین استقلال ملی کشور و اراده و عظمت را به یاد مخاطب می‌آورد. گندم‌های اطراف لوگو هم به عنوان قوت غالب و یک محصول استراتژیک نماد شکوفایی اقتصادی است. شاخه زیتون پایین این لوگو هم نشان از این دارد که هر فعالیت اقتصادی تنها در محیطی امن و عاری از هرج و مرج و آشفتگی میسر است و حس اعتماد بیشتر را از نگاه مشتریان به دنبال دارد.

    شرکت ملی نفت ایران

    این لوگو را احمد میرزا در سال ۱۳۶۳ طراحی کرده است. فراخوان لوگوی این شرکت در روزنامه منتشر شد و احمد میرزا شروع به طراحی کار کرد و بعد از خلق ۹ طرح اولیه لوگوی نهایی انتخاب و ارسال شد.

    در تهیه این لوگو شعار‌هایی مانند نه شرقی نه غربی و رشد صنعت نفت الهام بخش طراح بوده‌اند و احمد میرزا برای همین از نقش‌های اسلیمی ایرانی استفاده کرده‌است.

    طراحی یک لوگوی مناسب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای رشد و گسترش هر کسب و کاری انجام داد. در ایران هم با پیشرفت صنعت و ورود آن به دنیای تبلیغات لزوم داشتن یک لوگوی چشم‌گیر از همیشه بیشتر شد. افرادی مانند مرتضی ممیز و بیژن جناب افرادی هستند که این هنر را به ایران وارد کردند و با تربیت شاگردان موفق و به نام به رشد و پیشرفت هنر طراحی لوگو کمک کردند.

    برای طراحی لوگو ایرانی خود آن هم کمتر از یک دقیقه به لینک زیر مراجعه کنید :

    طراحی لوگو

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط