برای مدت طولانی، نمادها به عنوان یکی از تعیین کننده ترین عوامل در ایجاد انگیزه در رفتار افراد عمل میکردند. با این حال، همه چیزهایی که به عنوان نماد استفاده میشوند، نتایج مطلوبی نخواهند داشت. نمادها میتوانند به نوع مشاغلی که مارک تجاری نشان میدهد مربوط باشند. اما اجباری در این رابطه وجود ندارد.
طراحی آنلاین لوگو پزشکی با بیزگو کمتر از 5 دقیقه.
زمانی که بیماران لوگو پزشکی یک کلینیک یا بیمارستان را به خاطر میآورند، اطمینان حاصل میکنند که این مرکز همان جایی است که میتوانند به آن اعتماد کنند. از این گذشته، یک عکس ارزش هزاران کلمه را دارد و با مخاطب گفتگو میکند. گویی حس مراقبت و بهبود سلامت را در ذهن مخاطب ایجاد میکند. به همین دلیل است که کسب و کاری از جمله کلینیکهای پزشکی و مراکز درمانی هم به لوگو نیاز دارند. بنابراین اگر مرکز مراقبت بهداشتی خود را تاسیس کرده اید، وقت آن رسیده است تا به فکر یک آرم حرفه ای نیز باشید.
ممکن است بگویید این کیفیت خدمات است که باعث رضایت بیماران و پذیرفتهشدگان میشود. اما داشتن یک نشان تجاری برای مراکز مراقبتهای بهداشتی میتواند از بسیاری از جهات به رشد بازار و افزایش تعداد مراجعه کنندگان کمک کند.
ایدههای ناب برای طراحی لوگو پزشک
صنعت مراقبتهای بهدشتی و پزشکی با توجه به افزایش تعداد جمعیت، اکنو رقابتی شده است. این بدان معناست که که افراد مبتلا به بیماری، جراحات، زایمان و موارد دیگر رو به افزایش است. حالا با توجه به اینکه لوگوهای پزشکی نیز بیشتر از گذشته شدهاند، باید یک آرم متمایز را طراحی کنید. در اینجا نمونه هایی از لوگوهای پزشکی وجود دارد که میتواند الهامبخش شما باشد.
آرم صلیب سرخ
آیا تا به حال به قدرت لوگوی سازمان صلیب سرخ به عنوان یک لوگو پزشک نگاه کردهاید؟ نمادی که صلیب سرخ را نشان میدهد در ابتدا توسط هنری دونان در سال 1863 طراحی شده است. نماد صلیب به عنوان نمادی از کنوانسیونهای ژنو در سال 1864 محبوب شد. همچنین برای نشان دادن خدمات پزشکی ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد. به همین ترتیب، این نماد به عنوان مشخصه ای از خدمات مراقبتهای بهداشتی و پزشکی در زمان جنگ تبدیل شد.
این لوگو از پرچم سوئیس اما به شکل وارنهای الهام گرفته شده است.
از آنحایی که طراح و بنیانگذار صلیب سرخ، دونان، نیز سوئیسی بوده است، لوگوی این سازمان را هم متاثر از پرچم کشورش طراحی کرده است. البته این نماد ارتباط بین کنوانسیون 1964 ژنو و سوئیس را هم نشان میدهد.
وابستگی و یا تعهد داشتن به یک پدیده یا موضوع هم میتواند ایده جالبی برای طراحی لوگوهای پزشکی باشد.
لوگو پزشکی کادوسوس
یکی دیگر از نمادهای رایج در صنعت بهداشتی و مراکز پزشکی به نماد کادوکئوس مربوط میشود که توسط انجمن سرطان آمریکا استفاده میشود. این نماد یک میله بالدار را نشان میدهد که دو مار به دور آن حلزونی شده است. اگرچه از این نماد برای نشان دادن مراقبت و شفابخشی استفاده شده است، اما حقیقت تاریخی داستان دیگری را بیان میکند.
کادوکوس نماد خدای یونانی هرمس است که بیانگر زیرکی، تجارت، خرد و کیمیاگری است. در حالی که، این میله خدای یونانی است که با دارو و شفا همراه است. به هر دلیلی، ایالات متحده تصمیم گرفت کادوکوس را به عنوان نماد اصلی دارو انتخاب کند، که اکنون بیش از یک قرن است که از این لوگو پزشکی استفاده میشود.
حالا این ایده احساس اطمینان، اعتماد و همکاری پزشکی را در ذهن مخاطب در هر زمانی که در معرض نام تجاری قرار بگیرند، ایجاد میکند. شما هم میتوانید با توجه به افسانه ها، داستانها و یا روایت هایی که از علم پزشکی وجود دارد، لوگو دکتر را طراحی کنید.
چطور لوگوهای پزشکی را طراحی کنیم؟
با توجه به اهمیتی که لوگو دارد و اعتبار مرکز پزشکی شما را به مراجعین نشان میدهد، لازم است تا زمان طراحی این آرم به چندین نکته توجه داشته باشید:
تایپوگرافی
تایپوگرافی به همان اندازه طراحی لوگو دکتر بسیار مهم است. تایپوگرافی که برای طراحی لوگوی خود استفاده میکنید باید منحصر به فرد و حرفه ای باشد. اما بیشتر از همه، باید از نظر ظاهری جذاب باشد. تایپوگرافی شامل سبک قلم و رنگ قلم است.
به تصویر زیر خوب نگاه کنید. نمونه هایی از لوگوهای پزشکی با تایپوگرافی متفاوت را مشاهده میکنید.
قلم در آرمهای پزشکی
هنگام انتخاب قلم برای لوگو پزشک باید مطمئن شوید که تمام جنبههای تجارت پزشکی شما را در بر میگیرد. در واقع قلم باید تمیز، حرفه ای و معتبر به نظر برسد. درست مانند نوع لباسی که میپوشید، حروف چاپی نشان دهنده شخصیت و هدف برند شما است.
ما انتظار نداریم شما چیزهای پر زرق و برق با اشکال فریبنده و اغواگر را انتخاب کنید. در عین حال بسیار مهم است که سادگی را در قلمهای خود حفظ کنید. برای مثال فونت sans-serif در عین زیبایی سادگی را هم به همراه دارد. تصویر لوگو پزشک زیر با همین فونت طراحی شده است:
از نظر بسیاری از طراحان لوگو بهترین فونت برای طراحی لوگوهای پزشکی Helvetica است. البته فونتهای ساده دیگری به سبک sans-serif مانند Verdana، Geneva یا Calibri هم برای این کار مناسب هستند. اما مهمتر از همه، باید اطمینان حاصل کنید که فونت شما خوانا و جذاب باشد.
تاثیر رنگها در طراحی لوگوهای پزشکی
یک اِلمان مهم دیگر زمان طراحی لوگوی پزشکی توجه به رنگ است. در واقع رنگها حالت و لحن آرم شما را تنظیم میکنند. آنها احساسات بسیاری را در ذهن مخاطب برمی انگیزند. برای طراحی لوگو دکتر توصیه میشود رنگ هایی را انتخاب کنید که گرم، مهمان نواز و با احساس باشند. شاید متوجه شده باشید که بیشتر برندهای پزشکی مشهور جهان از رنگهای آبی، قرمز و سبز در آرم خود استفاده میکنند. شاید بهتر باشد ویژگیهای هر یک از رنگها برای طراحی آرم پزشکی را بدانید:
رنگ آبی
رنگ آبی تداعیگر آسمان آبی است. این رنگ نشان دهنده وفاداری، اعتماد، ایمان، پناهگاه، اعتماد به نفس و صداقت است. استفاده از این رنگ برای طراحی لوگو پزشک فقط نوعی پیام را برای لوگوی شما به همراه دارد. در واقع آرم رنگ آبی تأثیرات فوق العاده مثبتی بر روی ذهن دارد و به بدن بیننده اجازه میدهد مواد شیمیایی تولید کند که احساسات تسکین دهنده و آرام بخشی رااز خود نشان میدهد.
رنگ قرمز
یکی دیگر از رنگهای پر کاربرد برای طراحی لوگوهای پزشکی به رنگ قرمز مربوط میشود. رنگ قرمز با چندین احساس همراه است که نشانگر عشق، اشتیاق، میل، حساسیت و عشق است. همچنین این رنگ نشان دهنده شجاعت، عزم راسخ، اعتماد به نفس، عمل و شادی است. حالا این همان چیزی که بیماران با جراحات جدی به آن نیاز دارند.
رنگ سبز
رنگ سبز شاید یکی از باطراوت ترین رنگ هایی باشد که میتوانید برای طراحی لوگو پزشک خود استفاده کنید. گرچه رنگ سبز میتواند با حرص و آز، حسادت، بیماری و نامردی هم ارتباط داشته باشد، اما بیشتر مربوط به طبیعت، انرژی، طراوت و رشد است. همچنین رنگ سبز افسردگی، عصبی بودن و اضطراب را کاهش میدهد. حال آنکه این خصوصیات کاملاً مناسب یک مرکز پزشکی است. بنابراین میتوانید زمان طراحی لوگوهای پزشکی به این رنگ هم توجه ویژهای داشته باشید.
استفاده از اشکال
یکی دیگر از موارد بسیار مهم زمان طراحی لوگو دکتر توجه به شکل ظاهری آرم است. تایپوگرافی و استفاده از فونت تنها بخشی از لوگو است. در حالی که میتوانید به طور کلی به جای فونت فقط از یک آرم استفاده کنید. سادگی، جذابیت و قابل درک بودن شکلی که برای طراحی لوگوهای پزشکی استفاده میکنید، اهمیت زیادی دارد.
همانطور که در دو مثال صلیب سرخ و لوگو پزشکی کادوسوس اشاره کردیم، میتوانید از علاقمندیها و یا یک روایت و داستان برای طراحی شکل لوگو استفاده کنید. البته داستان به همین جا ختم نمی شود، عناصر رایج مانند قلب، صلیب، استتوسکوپ یا حتی قرص هم میتواند به عنوان نماد لوگوهای پزشکی باشند.
استفاده از خطوط
گاهی برای طراحی لوگوهای پزشکی نیازی به استفاده از فونت و اشکال نیست و فقط خطوط کارساز هستند. به طوری که با چیدن خطوط به شکل هنرمندان و در کنار هم میتوانید یک لوگوی زیبا، خوانا و ساده را طراحی کنید. برای مثال برخی از کلینکهای دندان پزشکی برای طراحی لوگوی خود فقط از یک دندان و آن هم خطوط خمیده (به شکل دندان) استفاده میکنند. این لوگو خود بیانگر حرفها و پیامهای کلینیک دندانپزشکی است.
در پایان
یک اصل مهم زمان طراحی لوگو پزشکی توجه به اصالت، تازگی و نو بودن آرم است. اگرچه الگوبرداری هم برای برندهای مشهور دنیا نیز وجود دارد. اما الهام گرفتن نباید با کپی برداری اشتباه گرفته شود. لوگویی که برای مراکز درمانی و پزشکی طراحی میکنید، باید متفاوت و متمایز باشد.
منبع
www.designmantic.com/blog/effective-medical-logo