نحوه طراحی لوگو ورزشی (اصول + نکات)

آنچه در این مقاله میخوانید
    نحوه طراحی لوگو ورزشی (اصول + نکات)

    طراحی انواع لوگو ورزشی فرآیندی است که باید با دانش، تجربه و یک برنامه‌ریزی دقیق همراه شود. اگر می‌خواهید یک لوگوی منحصر به فرد و جذاب را طراحی کنید، باید ابتدا اصول طراحی گرافیک را بلد باشید. امروزه که طرفداران تیم‌های ورزشی و باشگاه‌ها بیش از گذشته شده است، طراحی یک آرم خوب می‌تواند به وفادار ماندن طرفداران کمک زیادی کند. باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی برای جذب مشتریان بیشتر به یک لوگوی باشگاه ورزشی نیاز دارند.

    طراحی انواع لوگو ورزشی

    لوگو ورزشی یعنی چی؟

    به اطراف خود نگاه کنید! به هر جایی که بروید آرم‌ها و لوگوها شما را محاصره کرده‎اند. باشگاه‌های ورزشی برای افزایش تعداد مراجعین به این لوگو نیاز دارند. به طوری که می‌توان با کمک آن 360 درجه تغییرات افزایش تعداد مشتریان را انتظار داشته باشید. البته به شرط اینکه لوگوی شما شناخته و اصول طراحی در آن رعایت شده باشد.

    در کنار افزایش مشتری، لوگوی باشگاه ورزشی به شور، کار تیمی، هویت، تاریخ و فرهنگ این مرکز هم کمک زیادی می‌کند.

    وقتی طرفداران دو تیم ورزشی پرطرفدار (استقلال و پرسپولیس) با هم در حال رقابت و طرفداری از تیم محبوبشان هستند، اولین چیزی را که به تصویر می‌کشند، لوگوی باشگاه ورزشی است. حالا با این توصیفات مشخص می‌شود یک باشگاه ورزشی هر چقدر هم کوچک باشد، برای رشد خود به طراحی لوگو نیاز دارد. مردم باشگاه‌ها را با لوگو شناسایی می‌کنند. از سوی دیگر آرم‌ها احساسات را در مخاطب برمی‌انگیزاند.

    اصول طراحی انواع لوگو ورزشی

    برای اینکه لوگو باشگاه ورزشی از کیفیت بصری برخوردار شود، باید قلم، اندازه، شکل، رنگ و طرح آن اصولی انتخاب شود. در اینجا ما به ذکر اصولی برای طراحی آرم مراکز ورزشی می‌پردازیم:

      اصول طراحی انواع لوگو ورزشی

    1. تمرکز روی سادگی و ورزش
    2. تقریبا همه طراحان لوگو می‌دانند که باید سادگی و قابل فهم بودن را برای طراحی لوگوهای خود در نظر بگیرند. به عنوان یک قانون کلی، سادگی باید در اولویت اصلی طراحی لوگو بدنسازی و ورزشی باشد. ساده ترین ایده‌ها می‌توانند مجموعه کاملی از افکار و برداشت‌ها را در ذهن مخاطب ایجاد کنند. اگر نمی‌دانید چطور سادگی را در طراحی لوگو در نظر بگیرید، به این نمادهای لوگوی فوتبال آمریکا نگاهی بیندازید:

      انواع لوگو ورزشی

      استفاده از زمین بازی، توپ و کلاه ایمنی نمادهای ورزش فوتبال و راگبی هستند که برای تیم‌های ورزشی این کشور استفاده شده اند.

    3. سازگاری و تطبیق پذیری
    4. دومین نکته مهم در طراحی لوگو ورزشی سازگاری و تطبیق پذیری آرم است. یک لوگوی باشگاه ورزشی باید استقامت را در خود حمل کند و از طرف دیگر انعطاف پذیر هم باشد. یعنی با گذشت زمان قدیمی و کهنه نشود. در دنیای امروز استفاده از طرح‌های کلاسیک همراه با سبک‌های مدرن کار عجیبی نیست.

      برخی لوگوهای ورزشی هستند که هر چقدر زمان بگذرد، زیبایی و جذابیت خود را از دست نمی‌دهند. یک مثال ساده در این مورد لوگو باشگاه ورزشی دلاس کابوی است که یک ستاره برای آن استفاده شده است. این لوگوی همبستگی و استقلال تگزاس را به تصویر می‌کشد. از سوی دیگر یک تصویر تاریخی و با انگیزه‌ای قوی برای توسعه ورزش است.

      لوگو ورزشی

      یک مثال برجسته دیگر، شیکاگو بیرز است که رویه ای ثابت را در تغییر آرم تیم خود برای سبک مدرن‌تر، مرسوم، مد و مینیمالیستی حفظ کرده است.

      به طور کلی لوگو مسئولیت بزرگی را بر گردن دارد. لوگو قرار است روی بنر باشگاه، تابلوهای تبلیغاتی سایر مکان‌ها، تبلیغات دیجیتال و موارد دیگر قرار بگیرد. پس باید لوگو ورزشی در هر جایی که قرار می‌گیرد، با آن سازگاری داشته باشد. حتی شاید لازم باشد لوگو باشگاه را بر روی لباس‌های ورزشی مشتریان چاپ کنید.

      از سوی دیگر داشتن یک آرم ساده و قابل تشخیص، می‌تواند به قابلیت انعطاف پذیری آن کمک کند. راه عالی دیگر برای دستیابی به تطبیق پذیری، داشتن آرم پاسخگو است. انواع لوگو ورزشی پاسخگو، سازگار و از نظر اندازه، پیچیدگی یا حتی رنگ متفاوت هستند. به طوری که اگر در هر جایی قرار بگیرند، به سادگی متناسب و سازگار می‌شوند.

    5. منحصر به فرد و جذابیت لوگو بدنسازی
    6. یکی دیگر از ویژگی هایی که یک لوگوی باشگاه ورزشی باید داشته باشد، منحصر به فرد بودن است. به طور کلی لوگو باید متفاوت باشد. برای باشگاه خود می‌توانید از سایر لوگوها الگوبرداری کنید. اما نباید به تقلید کردن متوسل شوید. تقلید کردن از دیگران باعث ضعیف نشان دادن باشگاه ورزشی می‌شود و اینکه هیچ هویتی را برای سالن ورزشی خود تعریف نکرده‌اید.

      به علاوه، شما باید به طرفداران ورزش و مشتریان خود چیزی را بدهید که بتوانند شما را به خاطر بسپارند و این می‌تواند همان لوگوی منحصر به فرد و خاص باشد. برای ایجاد تمایز می‌توانید با آداب مختلف طراحی، لوگو باشگاه خود را ترکیب کنید.

    7. همگام سازی حرکت و پویایی
    8. شما ورزش خود را می‌شناسید و می‌دانید که باید جریان بین ورزش و لوگو ورزشی را تنظیم کنید. پس باید تنشی را که مانع برقراری این ارتباط روشن است، کاهش دهید. ورزش شامل حرکت مداوم است و این باید جوابگوی لوگوی شما باشد. این قضیه می‌تواند یکی از پیچیده ترین قسمت‌های طراحی لوگو بدنسازی و ورزشی باشد.

      چرخاندن رنگ ها، خطوط، فرم ها، اشکال و تصاویر می‌تواند به جهت دهی و ساده سازی مفاهیم در لوگو کمک کند. این مورد می‌تواند برای هدایت عموم مردم به سمت یک جهت خاص کاربرد داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که همه آرم‌های ورزشی نمی توانند حرکت را به معنای پویا به تصویر بکشند. ولی از نمادها و سمبل هایی استفاده کنید که به تحرک و پویایی شهرت دارند. برای مثال عقاب فرمانروای آسمان می‌تواند به خاطر سرعت بالا و حرکت همیشگی به عنوان نمادی در طراحی لوگوی ورزشی باشد.

      اصول طراحی انواع لوگو ورزشی

    9. استفاده از کلمات و قلم پررنگ برای حرف زدن
    10. ورزش با دو مفهوم «قدرت» و «عمل» در ارتباط است. به همین دلیل باید انواع لوگو ورزشی حاوی این مفهوم باشند. تصور کنید از فونت‌های خسته و شکسته و یا اشکال بی احساس آرم خود را طراحی می‌کنید. خوب این چه احساسی را در مخاطب ایجاد می‌کند؟

      قلم‌های پرقدرت، پررنگ، ضخیم و با حروف بزرگ می‌تواند حس قدرت و عمل را در مخاطب ایجاد کند. استفاده از فونت‌های درست برای طراحی لوگو ورزشی می‌تواند به تقویت ارتباطات و واکنش مخاطبان باشگاه ورزشی کمک زیادی کند.

    11. در انتخاب رنگ دقیق‌تر باشید
    12. رنگ‌ها نیز مانند سایر عناصر طراحی آرم، شاخص‌های اساسی در برانگیختن روحیه و اشتیاق تیمی هستند. ذهن انسانها توانایی پردازش مستقیم رنگ‌ها را دارد. بنابراین باید رنگ را با دقت خاصی انتخاب کنید. رنگ‌ها باید به مخاطب کمک کند تا تجربیات خود را به یاد بیاورد. پس باید با دقت و هوشمندی به آنها فکر کنید. قرمز، آبی، سبز، زرد، نارنجی، سیاه، سفید یا ترکیبی از دو یا چند رنگ، می‌تواند باعث ارتقا و یا افت انواع لوگو ورزشی شود.

      در نظر داشته باشید که رنگ‌ها تأثیر ناخودآگاهی بر روی مخاطب دارند. به همین دلیل احساسات مختلف توسط رنگ‌های طیف ایجاد می‌شوند.

      لوگو ورزشی

    13. اصالت را فراموش نکنید
    14. لوگو ورزشی باید به اندازه کافی متفاوت باشد تا بتواند توجه‌ها را به سمت خود جلب کند و آنقدر به یادماندنی باشد که در ذهن افراد باقی بماند.

      به تمام آرم‌های فراموش نشدنی که در حافظه شما ذخیره شده اند فکر کنید (اپل، نایک، آدیداس، استارباکس، کوکاکولا و ...). تا به حال به این فکر کرده‎اید که چرا این لوگوها اصیل و فراموش نشدنی هستند؟ اگر لوگو بدنسازی و ورزشی متفاوت از سایر لوگوها طراحی شود، به یاد ماندنی خواهد بود.

      لوگوی شما باید اولین نگاه‌ها را به خود جلب کند و مردم آن را به خاطر بسپارند. سپس با تعاملات مکرر اعتماد و اطمینان خود را در مورد این لوگو ورزشی ابراز کنند.

      یک طراحی لوگو منحصر به فرد، مفهوم طراحی منحصر به فردی را هم می‌طلبد. این همان نقطه ای مهم در زمان طراحی آرم است که هنرمند با ایده‌های عالی و درک صحیح از طراحی با آن روبرو می‌شود.

    15. مقیاس پذیری
    16. وقتی از مقیاس پذیری لوگو صحبت می کنیم یعنی باید این قدرت را داشته باشد که در هر مکانی مفهوم و پیام اصلی را به مخاطب برساند. وقتی لوگو را در اندازه بزرگ بر روی بیلبورد در سطح شهر چاپ می کنید، باید زیبایی خود را حفظ کند. در عین حال اگر قرار است آن را آنقدر کوچک کنید تا در یک بنر دیجیتال برای تبلیغات در سایت جا بگیرد، باید جزئیاتش را حفظ کند.

      به عبارت دیگر بزرگ یا کوچک کردن لوگو ورزشی نباید بر روی انتقال پیام آن تاثیر منفی بگذارد. همچنین لوگو باید جذابیت، زیبایی و قدرتش را حفظ کند.

    در پایان

    برای طراحی انواع لوگو ورزشی باید ابتدا اصول گرافیک را بلد باشید. همچنین کار کردن با نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ هم در اولویت قرار دارد. اما قبل از هر چیز باید ایده کلی در مورد شکل ظاهری لوگوی باشگاهی را داشته باشید. بعد از کشیدن آن بر روی کاغذ می‌توانید آن را با کمک یک نرم افزار گرافیکی به لوگوی قابل چاپ تبدیل کنید.

    منبع:

    www.designmantic.com/blog/design-elements-sports-logos

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط