لوگوها علامت، نماد یا آرمهای تجاری هستند که هویت هر کسب و کار و اهداف پشت آن را به مخاطب نمایش میدهند. در واقع لوگوها مانند اثرانگشت هر برند عمل میکنند. بهتر است بدانید آرمهای تجاری فقط مختص به کسب و کارها نیستند، بلکه تقریبا تمام ادارات، شرکتهای دولتی و خصوصی نیز برای معرفی خود به مخاطب در ایران و حتی سراسر جهان از آرم تجاری یا لوگو استفاده میکنند. مانند لوگو بانکها، لوگو حلال احمر، لوگو شرکتهای خصوصی و یا آرم بیمارستانها.
ما در این مقاله آرم شرکت نفت را بررسی میکنیم اما قبل از آن بهتر است توضیح مختصری برای آشنایی با این شرکت ارائه دهیم.
شرکت ملی نفت ایران مسئول بهره برداری، استخراج، پالایش، پخش، صادرات و برنامهریزی منابع نفت و گاز ایران است که در سال 1327 توسط محمد مصدق تاسیس و جایگزین شرکت نفت ایران و انگلیس شد. در سال 1357 و بعد از انقلاب به عنوان زیر مجموعه وزارت نفت به کار خود ادامه داد و بعد از دو شرکت سعودی و روسی رتبه بیشترین دخایر نفت را دارد.
آرم شرکت نفت
آرم شرکت نفت در سال 1363(1984 میلادی) توسط احمد میرزا طراحی شد. در یازدهم مرداد همان سال، بزرگترین شرکت اقتصاد ایران، این آرم را رونمایی کرد. لوگو شرکت نفت از همان سال تاکنون در تمام پمپ بنزینها، کارت قبض، کارت سوخت، کارت پرسنلی تمام کارمندان شرکت نفت و... دیده میشود.
در واقع احمدمیرزا بعد از فراخوانی که در روزنامه کیهان برای طراحی لوگو شرکت نفت منتشر شد، شروع به کار کرد و لوگوی او بعد از ترسیم 9 طرح اولیه، به طرح نهایی رسید.
معنی آرم شرکت نفت
از آن جایی که زمان طراحی این لوگو مربوط به بعد از انقلاب بود، باید در طراحی آن بسیار دقت میشد و مستقل بودن ایران از کشورهای بیگانه و غربی را به نمایش میکشید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طراحی این لوگو از فرمهای اسلیمی استفاده شده است. لولههای نفتی که به شکل ساقه از دل خاک بیرون آمدهاند و کاملا قرینه هستند، رشد صنایع نفت را نشان میدهند. از همان لوله یک شاخه دیگر رو به بالا ترسیم شده است که اسلامی بودن لوگو و " نه شرقی، نه غربی" آن را نمایش میدهد. این معنی در اوج سادگی بسیار شکیل و زیباست و هرفردی با دیدن آن یقینا مفهوم و هویت لوگو را درک میکند. احمد میرزا به علت طراحی آرمی که "نه شرقی نه غربی"، "رشد صنعت نفت" و " سوخت" را نشان داده بود حدود 20 هزار تومن در سال 1363 جایزه گرفت که آن زمان با آن یک زمین 1000 متری در دماوند خریداری کرد.
رعایت اصول طراحی حرفهای در آرم شرکت نفت
در طراحی لوگوی شرکت نفت به موارد زیادی توجه شده است:
سبک تصویری
از آنجایی که این لوگو فقط مختص به ایران بود و فعالیت بینالمللی نداشت، برای طراحی آرم شرکت نفت، از سبک لوگو تصویری استفاده شده و هیچگونه حروف فارسی و لاتینی در آن به کار نرفته است.
سادگی
سادگی آرم و استفاده از شعله آتش، مفهوم لوگوی شرکت نفت را خیلی راحت به مخاطب نمایش میدهد.
رنگ
استفاده از رنگ قرمز و آبی در لوگو شرکت نفت باعث شده است تا حس هیجان در کنار آرامش به تصویر کشیده شود و مخاطب با دیدن آن احساس خوبی داشته باشد.
سایز
اندازه لوگو شرکت نفت بسیار کاربردی است. به گونهای که بدون از بین رفتن جزییات قابلیت چاپ روی انواع کارت سوخت، پاکت نامه یا بنر و بیلبورد را دارد.
به روز بودن
به روز بودن و دوری از هر گونه زرق و برق اضافه باعث شده که این لوگو بیشتر از 35 سال طول عمر داشته باشد و همچنان نیز مفهوم خود را برساند.
سیاه و سفید
یک لوگوی حرفهای را، اگر به صورت سیاه و سفید نیز چاپ کنید، در زیبایی و خاص بودن آن تغییری ایجاد نمی شود. این اصل در مورد لوگو شرکت نفت نیز رعایت شده است.
به یاد ماندنی
احمد میرزا در طراحی آرم شرکت نفت از مفاهیم خاص و منحصربه فردی که موجب حفظ جذابیت لوگو و به یاد ماندنی بودن آن شده، استفاده کرده است.
کپی برداری
طراح آرم شرکت ملی نفت ایران، یک لوگو جذاب و خاص را بدون کپیبرداری یا تقلب ترسیم کرده است.
تناسب با اهداف موردنظر
میتوان گفت هر فردی که آرم شرکت نفت را مشاهده کند، به راحتی متوجه هویت و متناسب بودن آن با هدف میشود.
آرم شرکت نفت قبل از انقلاب
آرم شرکت نفت قبل از انقلاب در سال 1348 (1967) طراحی شده است. سبک مورد استفاده در طراحی این لوگو نیز از نوع تصویری است. به این صورت که یک شیر در میان مثلث از شعلههای آتش محافظت میکند.
آرم وزارت نفت ایران
وزارت نفت یک سازمان دولتی زیر مجموعه قوه مجریه ایران است که مالکیت و حاکمیت ایران بر منابع و ذخایر نفت و گاز را برعهده دارد. شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شرکتهای تابع و زیر مجموعه وزارت نفت هستند.
از این رو آرم وزارت نفت تفاوت بسیار زیادی با لوگو شرکت نفت دارد. در واقع این لوگو الهام گرفته از پرچم جمهوری اسلامی ایران است. به این صورت که تصویر وسط پرچم را به عنوان نماد انتخاب کرده و در قسمت پایین آن از عبارت "جمهوری اسلامی ایران" استفاده کرده و سپس " وزارت نفت" نیز با خطوط فارسی زیبایی نوشته شده است.
اصول طراحی آرم وزارت نفت
-
سبک استفاده شده در این لوگو از نوع ترکیبی (تصویری- نوشتاری) است.
-
سادگی در این لوگو کاملا به چشم میآید.
-
سیاه و سفید بودن لوگو تاثیری بر کیفیت و وضوح آن ندارد.
-
استفاده از فونت نستعلیق تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت آرم دارد.
سخن پایانی
امروزه لوگوهای تجاری یا آرمها، برقراری ارتباط را بسیار راحت کردهاند و باعث میشوند حتی افرادی که با زبان یک کشور آشنایی ندارند متوجه اهداف شرکت شوند. در ایران متاسفانه صاحبان صنایع، کارخانهجات و برندها برای ساخت تصویر برند هزینه در نظر نگرفته و لوگوی خود را با کپی از روی یک آرم دیگر و ایجاد تغییرات جزیی در آن ثبت میکنند. این کار موجب شکست صنایع کسب و کارها میشود.