لوگوهای معروف جهان میتوانند الهامبخش بسیاری از طراحان لوگو باشند. این تصاویر برند انرژی خاصی را ساطع میکنند که هر بینندهای ناخودآگاه مجذوبشان میشوند. بررسی طراحی لوگوهای معروف جهان که روند موفقی را پشت سر گذاشتهاند، میتواند به هر گرافیست و مدیر کسب و کاری کمک کند تا لوگوی بهتری را طراحی کند. به هر حال آنها المانهایی را درنظر داشتهاند که در ماندگاریشان تاثیرگذار بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا 10 مورد از بهترین لوگوهای جهان را به شما معرفی کنیم.
بهترین لوگوهای معروف دنیا
برخی از لوگوهایی که در دنیا به شهرت رسیدهاند، عبارتند از:
لوگوی Target
تارگت لوگوی منحصربهفرد خود را در سال 1962 ایجاد کرد. این تصویر برند در ابتدا دارای سه حلقه سفید و سه حلقه قرمز بود که نام شرکت به طور جسورانهای روی آن نمایش داده میشد. تنها هفت سال بعد، این شرکت تبلیغ معروفی را به راه انداخت که در آن زنی نشان تارگت را بهعنوان گوشواره نشان میداد. این اولین استفاده از برند Target بود.
اما در سال 1989، این شرکت به طور موقت تصویر را از لوگوی خود حذف و آن را به یک علامت کلمهای همراه با متن "TARGET" تبدیل کرد. در حال حاضر هم تارگت که به معنای هدف است، تصویر برند خود را شبیه به یک «سیبل تیراندازی» تبدیل کرده است.
طراحی این لوگو در واقع نشاندهنده تمرکز بر روی هدف است که اشتیاق عمیقی را در پشت خود به همراه دارد. رنگ قرمز و سادگی چشمگیر یکی از دلایل ماندگاری این لوگو است. طراحیهای مینیمالیستی اغلب موفق بودهاند. در این بین لوگوی Target از برجستهترین و موفقترین لوگو مینیمال و ساده محسوب می شود.
طراحی لوگوی دایرهای با رنگ قرمز میتواند با کل دنیا ارتباط برقرار کند. از این مورد که بگذریم، استفاده مناسب از فضای منفی است که فراتر از حلقه قرمز با دقت خاصی، از قدرت و اعتماد حکایت دارد. این حلقههای قرمز رنگ اجتماعی بودن و استقامت را به ذهن مخاطب انتقال میدهند و همگی ویژگیهای مهمی برای شرکت تارگت به شمار میروند.
لوگوی اپل
نیازی به گفتن نیست که یکی دیگر از بهترین لوگوهای معروف جهان به شرکت Apple تعلق دارد. این شرکت در سال 1976لوگوی خود را طراحی کرد که هیچ شباهتی به لوگویی که امروز از اپل مشاهده میکنید، ندارد. در واقع تصویری از اسحاق نیوتن در زیر درخت بود که سیبی از آن آویزان شده و آماده افتادن بود. اما برند اپل به یک لوگوی پیچیده راضی نبود و به سرعت تصویر برند را به یک سیب ساده تبدیل کرد.
بین سالهای 1977 تا 1998، سیب گاز زده با چندین رنگ طراحی شد تا با اولین رایانه نمایشگر رنگی خود مطابقت داشته باشد. اما کمی بعد نقرهای شد و اکنون هم به نسخهای که میبینید، تبدیل شده است. در مفهوم شناسی لوگوهای معروف جهان نوع طراحی و حتی ایده اولیه اهمیت زیادی دارد.
لوگوی اپل همانند لوگوی Target، از سادگی خاصی برخوردار است. به طوری که کل دنیا با هر زبان و فرهنگی میتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در مورد گازی که روی سیب ایجاد شده است، برخی آن را نماد "بایت" میخوانند که مانند گیگابایت یا مگابایت برای تازه کارهاست. برخی هم آن را استعارهای از آگاهی مصرفکنندگان از محصولات اپل میدانند. اما خوب از نظر طراحان لوگو، این گاز روی سیب راهی عالی برای افزایش علاقه به لوگوهای مینیمالیستی و خارج کردن طرح از سادگی است. پیش تر در بیزگو به طور کامل درباره تاریخچه لوگو اپل صحبت کردیم.
لوگوی گوگل
یکی دیگر از بهترین لوگوهای معروف جهان را باید در شرکت محبوب گوگل جستجو کنیم. این کمپانی در سال 1998 لوگوی خود را طراحی کرد. البته در آن زمان تصویر برند فقط فونت استانداردی بود که نام شرکت را نمایش میداد. این لوگوی ساده تا سال 2009 بدون هیچ تغییری باقی ماند. اما به تدریج گوگل تصمیم گرفت تغییراتی را در آن ایجاد کند. در سال 2014 این شرکت تغییرات جزئی را روی فاصله حروف ایجاد کرد.
در سال 2015، گوگل لوگوی خود را با نوعی فونت سفارشی جدید و مدرن باز طراحی کرد. سپس برای زیباتر کردن این نمونه از لوگوهای معروف دنیا به سراغ رنگهای مشابه و زیبا رفت. حالا آنچه شما میبینید، نتیجه همین تلاشهاست.
آنچه تصویر برند Google را به یکی از بهترین لوگوهای جهان تبدیل میکند، سادگی خاصی است که به وضوح در آن مشاهده میشود. مفهوم این لوگو هم مانند اپل برای همه قابل درک است. همچنین استفاده از رنگهای شاد و متناسب هم یکی دیگر از دلایل جذابیت این لوگو است.
از سوی دیگر استفاده از فضای منفی نیز تضاد کاملی با رنگهای اصلی استفاده شده دارد که نشاندهنده برتری شرکت گوگل در رقابت با سایر رقباست. از سوی دیگر شرکت گوگل برای انعکاس رویدادهای جهانی از نسخههای عجیب و غریبی در لوگوی خود استفاده میکند که یک روش عالی برای ایجاد همبستگی با مخاطبان در سراسر دنیاست.
لوگوی برند فدرال اکسپرس
یکی دیگر از لوگوهای معروف دنیا به شرکت هواپیمایی باربری FedEx اختصاص دارد. این تصویر برند در سال 1973 طراحی شد. در ابتدا یک کلمه با رنگ آبی ساده بود. اما در طول سالها، رنگ و فونت نوشته تغییر کرد. در سال 1994 تغییراتی بر روی این لوگو صورت گرفت که اکنون شاهد آن هستیم. به طوری که بین حرف E و X یک فلش سفید رنگ دیده میشود که سرعت، حرکت و دقت حمل و نقل را در ذهن مخاطب تداعی میکند.
به عبارت دیگر شرکت FedEx از فضای منفی به شکل هنرمندانهای استفاده کرده است تا پیامش را به مخاطبان منتقل کند. همچنین لوگوی برند با استفاده از دو رنگ بنفش و نارنجی تلاش کرده است تا بازوهای متعدد شرکت را به شکل هوشمندانهای نشان دهد. در واقع روانشناسی رنگ و استفاده از فضای سفید دو اِلمان بسیار مهم در طراحی این لوگو است.
لوگوی LG
ما ایرانیها که چندین دهه از مشتریان لوازم خانگی ال جی بودهایم، به خوبی با تصویر برند تجاری این شرکت آشنایی داریم. ال جی در سال 1958 با نام Goldstar Electronics تأسیس شد و در سال 1995 با یک لوگوی امروز و شعار "زندگی خوب است"، نام تجاری خود را تغییر داد. در سال 2011، لوگو برند به حالت سه بعدی درآمد که تاکنون هم از آن استفاده میشود.
طراحی این نمونه از لوگوهای معروف جهان درست شبیه به یک چهره شاد است که چشمک میزند. فلش پنهان این لوگو درست مثل لوگوی FedEx قرار گرفته و در چهره ایموجی به شکل هوشمندانهای پنهان شده است که باید به دنبال آن بگردید. حروف LG با شعار «Live is good» همخوانی دارد و در واقع حروف اول Live و Good برای طراحی لوگو انتخاب شده است. علاوه بر این، حرف G به شکل یک دکمه است که برای یک شرکت الکترونیکی اهمیت زیادی دارد.
این شرکت هم مانند لوگوی Target، از یک دایره قرمز در طراحی خود برای نشان دادن دوستی، اجتماع و استقامت استفاده میکند. سه بعدی بودن هم به زیباتر شدن این تصویر برند کمک بیشتری میکند. سادگی و تلاش برای انتقال تمام ویژگیهای محصولات در لوگو (با کمک رنگ، حروف و اشکال ساده) از جمله فاکتورهای مهم در بررسی این لوگو است.
لوگوی تویوتا
یکی دیگر از بهترین لوگوهای معروف دنیا به شرکت خودروسازی تویوتا اختصاص دارد. این شرکت که ابتدا با نام تویودا تاسس شد، در سال 1936، یک مسابقه عمومی برای طراحی لوگوی جدیدش برگزار کرد و به نام "تویوتا" تغییر نام داد. کلمه ای که از نظر بصری سادهتر بود. در سال 1989، این شرکت لوگوی بیضی شکل فعلی خود را عرضه کرد که اکنون آن را مشاهده میکنید.
رنگ قرمز نوشتههای این لوگو احساس اجتماعی بودن، دوستی و استقامت را به مخاطبان تداعی میکند. در مورد رنگ خاکستری لوگو هم باید به قابل اعتماد بودن، حرفهای بودن و ایمنی اشاره کنیم. درخشش فلزی لوگو هم احساس ارزشمند بودن و کیفیت بالای خودروهای تویوتا را تداعی میکند.
برای طراحی این نمونه از بهترین لوگوهای معروف دنیا از لبههای منحنی استفاده شده است که پیچیدگی و براق بودن را نشان میدهد و حاکی از استحکام و قابل اطمینان بودن است. در طراحی لوگوی تویوتا دو بیضی عمود بر هم در داخل یک بیضی بزرگتر قرار دارد که قلب مشتری و قلب شرکت را نشان میدهد. به طوری که رابطه سودمند و متقابل مشتری و فروشنده را در ذهن مخاطب تداعی میکند. در عین حال حرف T هم که اولین حرف شرکت است، به شکل فرمان در این لوگو دیده میشود.
خلاقیت و سادگی دو فاکتور بسیار مهم در بررسی این نمونه از برترین لوگوهای دنیاست.
لوگوی مرسدس بنز
یکی دیگر از بهترین لوگوهای معروف دنیا به شرکت خودروسازی مرسدس بنز تعلق دارد. اکثر شرکتهای خودروسازی لوگوی خود را در طول زمان تغییر میدهند تا با روند طراحی تغییر کنند. اما لوگویی که توانسته است برای بیش از یک قرن پایدار و بدون تغییر باقی بماند، ستاره مرسدس بنز است. این شرکت لوگوی ستارهای خود را در سال 1909 معرفی کرد و هنوز هم به همان شکل اول باقی مانده است.
همه می دانیم مرسدس برای تولید محصولاتش از دانش روز دنیا بهره می برد و برای همین قصد دارد تمامی ویژگیهای محصولاتش را به ذهن مخاطب منتقل کند. ستاره لوگوی مرسدس بنز سه مفهوم «هوا، زمین و دریا» را به همراه دارد. نقره ای بودن لوگو هم نشانه قابل اطمینان بودن، داشتن امنیت و حرفهای بودن لوگو است که حس ارزشمندی و کیفیت را تداعی میکند.