بریف طراحی لوگو چیست و چطور آن را بنویسید؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    بریف طراحی لوگو چیست و چطور آن را بنویسید؟

    بریف طراحی لوگو به معنای خلاصه‌ای از یک طرح برای طراحی است. لوگوهای به یادماندی 13 درصد بیشتر چشم مصرف‌کننده را به سمت خود جلب و 7 درصد بیشتر مخاطب را نسبت به برند کنجکاو می‌کنند. برای مثال می‌توان به لوگوی NIKE اشاره کرد که فقط با 35 دلار توانست به یکی از ماندنی‌ترین لوگوهای دنیا تبدیل شود. خوب حالا قرار نیست شما هم برای طراحی لوگو هزینه زیادی در نظر بگیرید. بلکه باید ایده را به یک طرح تبدیل کنید که در آن توضیح می‌دهد لوگوی شما چه ویژگی‌هایی را دنبال می‌کند. فرم بریف طراحی لوگو شامل اطلاعاتی است که کار طراحی را آسان‌تر می‌کند. در ادامه با بیزگو همراه باشید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

    بریف طراحی لوگو چیست؟

    بریف طراحی لوگو همراه با جزئیات مفید است. این طرح سندی است که زمان استخدام یک طراح گرافیک برای ایجاد لوگو به آن نیاز پیدا می‌کنید. در واقع بریف طراحی لوگو نقطه آغاز هر پروژه است که تا حد امکان اطلاعات مرتبط با تصویر برند را در اختیار طراح قرار می‌دهد.

    در مورد نحوه نوشتن بریف طراحی لوگو کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا لوگو را در ذهن خود مجسم کنید. سپس به مجموعه‌ای از سوالات مرتبط با آن پاسخ دهید. در پایان آنچه بدست می‌آورید یک دستور‌العمل برای طراحی در پروژه خواهد بود.

    در این رابطه ممکن است پاسخ تک تک سوالات را بلد نباشید. اما خوب نوشتن چنین خلاصه‌‌ای از طرح، در حوزه کار تیمی قرار می‌گیرد. شما به عنوان مدیر در مورد کسب و کار اطلاعاتی دارید و طراح لوگو هم در مورد طراحی می‌داند که قرار است چه کاری انجام دهد. در فرآیند نوشتن بریف برای طراحی لوگو می‌توان بین این دو ایده تبادل‌نظر ایجاد کرد. هر زمان که هر دو راضی بودید در مورد لوگوی مناسب برای کسب و کار، نوع طراحی و ساختار لوگو با یکدیگر به گفتگو بنشینید.

    بریف چیست؟

    فرم بریف طراحی لوگو چطور باشد؟

    نوشتن یک بریف خلاق برای طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد و اساس و پایه کل پروژه خواهد بود. پس اگر آن را جدی نگیرید، با مشکلاتی روبرو می‌شوید که البته به راحتی قابل پیشگیری است. طراحی کردن لوگو به هزینه زیادی نیاز دارد و حتی زمان انجام این پروژه هم گاهی طولانی می‌شود.

    حالا با ساخت فرم بریف طراحی لوگو می‌‌توانید به راحتی در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید. قرار است در این خلاصه در مورد آنچه که انتظار دارید، صحبت کنید. با این حساب از پرداختن به حاشیه جلوگیری می‌شود.

    چیزهایی که در بریف برای طراحی لوگو نیاز دارید

    برای طراحی کردن لوگو و نوشتن خلاصه یا همان بریف نکاتی وجود دارد که هر طراحی باید به آن توجه کنید. از جمله موارد مهم برای بریف خلاق عبارتند از:

    • وقتی سرتان حسابی شلوغ است، می‌توانید با نوشتن یک بریف لوگو از کارهای غیرمهم چشم‌پوشی کنید. از این گذشته طراحان باتجربه می‌دانند که چگونه خطوط را بخوانند و یا وقتی پاسخ سوالات شما را می‌خوانند دقیقا می‌دانند به دنبال چه چیزی هستید.

    • هر زمانی که بر روی یک بریف خلاق می‌نشینید، به یاد داشته باشید که هر چقدر جزئیات بیشتری را در طرح بیان کنید، شانس بیشتری برای ایجاد لوگوی ماندگار و جذاب خواهید داشت.

    • در کنار همه این موارد، مطمئن شوید که بریف طراحی لوگو تمامی اطلاعات زیر را نیز داشته باشد:

    1. شرح شرکت

    اولین چیزی که در نوشتن بریف خلاق باید بدانید این است که شرکت شما در مورد چیست و چه فعالیتی دارد. پس بریف را با توصیف کسب و کار خود شروع کنید. در این قسمت باید وب سایت، صفحات شبکه‌های اجتماعی و سایر مطالب داخلی شرکت مرتبط را در طرح قرار دهید.

    بریف برای طراحی لوگو

    سوالاتی که در این بخش باید از خود بپرسید، عبارتند از:

    • چه محصولات/خدماتی را ارائه می‌دهید؟

    • تاریخچه برند شما چیست؟

    • پیام کلی که می‌خواهید با کسب و کار خود منتقل کنید چیست؟

    • شعار شرکت چیست؟

    2. شرح پروژه برای بریف خلاق

    در مرحله بعدی نوشتن بریف وظیفه خاصی را که می‌خواهید طراح انجام دهد، شرح دهید. برای مثال اگر طراحی لوگو بخشی از یک پروژه بزرگتر مثل اصلاح تصاویر شرکت است، حتما در این قسمت از بریف برای طراح لوگو بیان کنید.

    یکی دیگر از موارد مهمی که باید در توضیحات پروژه لحاظ شود، به تاریخ تحویل مرتبط است. برای فرم بریف طراحی لوگو بهتر است یک جدول زمانی با تاریخ‌های خاص داشته باشید که در آن بخش‌های مختلف را برای طراح مشخص کنید. سوالات این بخش عبارتند از:

    • چرا به یک لوگوی جدید نیاز دارید؟

    • آیا محدودیتی برای این پروژه وجود دارد؟

    • به چه قطعات خاصی نیاز دارید؟

    • در چه تاریخی باید هر بخش را دریافت کنید؟

    3. اهداف شما از طراحی لوگو چیست؟

    هر پروژه ای که شروع می‌کنید باید اهداف هوشمندانه‌ای داشته باشد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های بریف است. در این قسمت باید به جزئیات بیشتری در مورد سؤال "چرا به یک لوگوی جدید نیاز دارید؟" پاسخ دهید. هوشمند بودن بریف به این معناست که انتهای کار طرح شما خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقع بینانه باشد و به موقع آن را تحویل بگیرید. به عنوان مدیر کسب و کار باید اهداف مشخصی داشته باشید که طراحی لوگو و نوشتن بریف در جهت این اهداف حرکت کند.

    سوالاتی که در این بخش باید بپرسید عبارتند از:

    • با این پروژه می‌خواهید به چه چیزی برسید؟

    • چه زمانی می‌خواهید به آن نتایج برسید؟

    • چگونه نتایج را اندازه‌گیری خواهید کرد؟

    دیزاین بریف

    4. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

    راستی قرار است با طراحی لوگو با چه کسانی صحبت کنید؟ این سوال یک راهنمای عالی برای فرم بریف طراحی لوگو است تا طراح بداند کدام مسیر را باید طی کند. زیرا جمعیت‌شناسی‌های مختلف، انتخاب‌های طراحی متفاوتی را هم ایجاد می‌کند.

    به عنوان مثال آنچه برای دختران جوان زیر 25 سال جذابیت دارد، برای زنان میانسال جذاب نیست. در این بخش، می‌توانید به سادگی فهرستی از ویژگی‌هایی را که به هدف شما نزدیک است، تهیه کنید. همچنین می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و یک شخصیت بسازید؛ یعنی یک شخصیت خیالی که نماینده مشتری‌هایتان باشد. البته باید شخصیت خود را تا حد امکان با جزئیات  توصیف کنید و به سؤالات زیر پاسخ دهید تا طراح دقیقاً بداند که برای چه کسی لوگو طراحی کند:

    • افرادی که می‌خواهید با این پروژه به آن‌ها برسید، چه کسانی است؟

    • ویژگی‌های جمعیت شناختی آنها (جنسیت، سن، محل زندگی، سبک زندگی و غیره) چیست؟

    • نیازهای مخاطبان شما چیست؟

    5. بررسی رقبا

    فرم بریف طراحی لوگو تماماً در مورد برند نیست. بلکه باید اطلاعاتی هم در مورد رقبای اصلی خود داشته باشید. اما چرا؟ از آنجایی که طراح لوگو عموما با کسب و کارتان آشنا نيست، باید بخشی از بریف را به رقبا اختصاص دهید. با اختصاص یک بخش کامل از بریف به رقبای خود، طراح لوگو را از روندهای در حال وقوعِ بازار، آگاه می‌کنید. پس با این کار می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید از جریانات فعلی کسب و کار فاصله بگیرید یا با آن‌ها پیش بروید.

    سوالاتی که برای این بخش به آن‌ها نیاز دارید، عبارتند از:

    • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

    • لوگوهایشان چه ویژگی‌هایی دارند؟

    • اگر کسی اخیراً لوگوی خود را به روز کرده، کدام مسیر خلاقانه را طی کرده است؟

    • آیا هیچ انتخاب طراحی از رقابت وجود دارد که شما بخصوص دوست دارید یا دوست ندارید؟

    بریف خلاق

    6. پرداختن به جزئیات پروژه

    تا این بخش درباره برند و جایگاهی که در آن کار می‌کنید، در بریف صحبت کرده اید. اما حالا زمان ورود به طراحی واقعی است. پرداختن به جزئیات پروژه می‌تواند ایده خوبی باشد که این قسمت از بریف را با همکاری طراح بسازید به خصوص اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید لوگو چه ویژگی‌هایی داشته باشد، حتما جزئیات را ذکر کنید.

    برای جزئیات موارد زیر را در نظر داشته باشید:

    • سبک لوگو: سبکی که برای لوگوی جدید خود انتخاب می‌کنید، باید با بقیه تصاویر مرتبط با برند سنخیت داشته باشد. برخی از سبک‌های رایج لوگو عبارتند از: مینیمال، یکپارچه سازی با سیستم عامل، ظریف، جدی، کلاسیک، مدرن، قدیمی و ... .

    • انتخاب رنگ: روانشناسی رنگ در برندسازی بخش بزرگی از طراحی گرافیک است. در برندسازی، رنگ‌ها تصادفی انتخاب نمی‌شوند. زمانی که با مفهوم و پیامی که هر رنگ منتقل می‌کند، آشنا شوید برایتان کاملاً واضح می‌شود.

    • تنظیمات فونت: وقتی به طراحی لوگو فکر می‌کنید، احتمالاً به طور خودکار به نقاشی‌ها، رنگ‌ها و اشکال فکر می‌کنید. اما تایپوگرافی نیز به همان اندازه اهمیت دارد. مهمترین نکته در انتخاب فونت این است که با برند سازگار و به راحتی قابل خواندن باشد. همچنین بتوانید آن را با سایر عناصر لوگو ترکیب کنید.

    • تعادل بین اهداف تجاری و خلاقیت: در نوشتن بریف طراحی لوگو باید فضایی هم برای خلاقیت کنار بگذارید. وقتی نوبت به خلاقیت می‌رسد، باید ایده‌های مبتنی بر اطلاعات قبلی را درنظر بگیرید. پس توصیه ما این است که خلاقیت با اهداف تجاری کسب و کار درنظر گرفته شود.

    سخن پایانی

    آنچه در مورد فرم بریف طراحی لوگو و نحوه نوشتن یک نمونه بریف طراحی لوگو گفتیم، همه برای داشتن یک لوگوی ماندگار بود. اگر می‌خواهید لوگویی با کمترین تغییر داشته باشید و بعدها مجبور به بازطراحی آن نشوید، تمامی این نکات به شما کمک زیادی می‌کند.

    منبع: .www.logomaker.com

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط