روانشناسی رنگ در برندسازی

آنچه در این مقاله میخوانید
    روانشناسی رنگ در برندسازی

    هنگام روبه رو شدن با مزارع سرسبز و آسمان آبی احساس آرامش می‌کنیم، در حالی که با دیدن علامت توقف، احساس نگرانی به ما دست می‌دهد. این‌ها فقط دو مورد از تاثیرات رنگ بر روح و روان انسان است‌ که از آن به عنوان روانشناسی رنگ‌ها یاد می‌کنند.

    ما در این مقاله روانشناسی رنگ در برندسازی و تاثیر رنگ در برندسازی را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد ساخت لوگو برای شرکت یا کارتان را دارید، به شناخت لازم از رنگ‌ها و اثر آن‌ها بر روی افراد دست یابید تا به کمک آن بتوانید بهترین برند را طراحی کرده و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید.

    روانشناسی رنگ در برندینگ

    تاثیر روانشناسی رنگ در برندسازی

    روانشناسی رنگ‌ به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار انسان‌ها، همچنین ایجاد واکنش‌های متفاوت در آن‌ها می‌پردازد.

    اخیرا یک روانپزشک سوئیسی رنگ را "زبان مادری ناخودآگاه " خواند. او معتقد است که تصاویر و رنگ‌ها می‌توانند به بهبودی بیماران، از آسیب و ناراحتی‌های روحی‌ کمک کند.

    روانشناسی رنگ در برندینگ یک مورد مطالعاتی مهم است که هنگام بازاریابی، ایجاد یک کسب و کار جدید یا تغییر نام تجاری قبلی، باید در نظر گرفته شده و از آن به بهترین نحو استفاده کرد. رنگ تاثیر بسیار زیادی بر هویت برند و تبلیغات‌ دارد، به‌ کسب و کار شما شخصیت می‌دهد و موجب موفقیت برند شما می‌شود. پیش‌تر درباره راهنمای انتخاب رنگ لوگو در بیزگو سخن گفتیم و امروز به تاثیر و اهمیت رنگ در برندینگ خواهیم پرداخت.

    تاثیر رنگ در برندسازی

    در واقع انتخاب رنگ مناسب در برندسازی،‌ یک پیام بی صدا به سمت مشتری می‌فرستد.

    تلاش‌های زیادی برای طبقه بندی نحوه واکنش افراد به رنگ‌های مختلف صورت گرفته است. علامت تجاری شما دارای هر رنگ خاصی که باشند، افراد بسته به تجربه شخصی، گذشته، تربیت، مذهبی که‌ دارند تصورات متفاوتی نسبت به آن‌ها خواهند داشت.

     روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

    روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

    روانشناسی و بازاریابی شرکای مادام العمر هستند، یک بازاریاب حرفه ای همیشه روانشناسی را در تصمیمات خود وارد می‌کند. تمرکز روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ، بر چگونگی تاثیر رنگ‌ها در برداشت مصرف کنندگان از یک نام تجاری است و اینکه رنگ‌ها چگونه مخاطبان را ترغیب می‌کنند تا مارک‌های خاصی را خریداری نمایند.

    در مطالعه‌‎ای که تحت عنوان "تاثیر رنگ بر بازاریابی" صورت گرفت، محققان دریافتند که احتمالا 90 درصد برداشت‌های‌ فوری مخاطبان در مورد محصولات، تنها بر اساس رنگ آن‌ها انجام می‌شود.

    تبلیغات و بازاریابی برای برانگیختن واکنش‌های احساسی افراد استفاده می‌شوند. در واقع بازاریابی، هنر متقاعد‌سازی مصرف‌کنندگان است.

    می توان گفت که واکنش مصرف کننده به تناسب رنگ و ترکیب آن، بسیار مهمتر از خود رنگ است. آیا این رنگ برای محصولی که عرضه می‌کنید، مناسب است؟ رنگ مناسب، شخصیت برند شما را نشان داده‌ و درک افراد از یک برند تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رنگ مناسب بر روی دیدگاه مشتریان و بر شخصیت مارک موردنظر تاثیر می‌گذارد.

    روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ

    قدرت رنگ در برندسازی

    وقتی می‌گوییم اپل، چه رنگی به ذهن ما می‌رسد؟ برندهایی مانند اپل از روانشناسی رنگ برای ایجاد ارتباط قدرتمند در ذهن مشتریان خود، استفاده کرده اند.

    روانشناسی رنگ در برندسازی، چیزی فراتر از ارتباط دادن یک نام تجاری با رنگی خاص است بلکه به مطالعه ی احساساتی که این رنگ‌ها در ما ایجاد می‌کنند و اثر می‌گذارند، می‌پردازد. این دانش چارچوبی برای درک چگونگی و دلیل تعامل ما با مارک‌های تجاری را فراهم می‌کند.

    تاثیر رنگ در برندسازی را هرگز فراموش نکنید، زیرا یک ابزار قدرتمند در طراحی نام تجاری است. رنگ‌ها بر احساسات تاثیر زیادی می‌گذارند و این احساسات نقش مهمی در نحوه ی رفتار ما به عنوان مصرف کننده ایفا می‌کنند.

    چرا روانشناسی رنگ در برندینگ مهم است؟

    رنگ‌ها ارزش‌ اصلی نام تجاری شما را نشان می‌دهند، اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی عرضه می‌کنید! روانشناسی رنگ به تصورات مصرف‌کننده در مورد برند تجاری، شکل می‌دهد. در حالی که تاثیر رنگ‌ها بر احساسات ما براساس جنسیت، زمینه فرهنگی، تجربه شخصی و واریانس عصبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از دستورالعمل‌های کلی‌ وجود دارد که توسط مطالعات روانشناسی رنگ تایید شده‌ و بهتر است در نظر گرفته شوند.

    شاید شنیده باشید که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خطرناک را برانگیزد. یا اینکه رنگ آبی می‌تواند احساساتی مانند آرامش یا سردی را به ذهن متبادر کند.

    اما نارنجی چطور؟ یا خاکستری؟ و احساسات ظریف تر مانند هماهنگی یا امید؟ کدام رنگ‌ها بیشتر با این احساسات مرتبط هستند.

    از آنجا که رنگ یکی از اساسی ترین محرک‌های بصری برای شناخت انسان است، این سوالات مهم بوده و روانشناسی رنگ پاسخ آن‌هارا دارد.

    روانشناسی رنگ به شما کمک می‌کند تا رنگی را انتخاب و احساساتی را که می‌خواهید از طریق آن منتقل کنید، برانگیزد.

    روانشناسی رنگ در برندسازی

    رنگ‌ها در بازاریابی

    رنگ می‌تواند بر رفتار و تصمیم گیری افراد تاثیر بسزایی بگذارد. افراد در عرض چند ثانیه یا دقیقه درباره ی شخص، محیط و محصول ناخودآگاه‌ قضاوت می‌کنند. رنگ در برداشت اولیه نقش زیادی دارد. این واقعیت در مارک‌ها و تبلیغات نیز‌ از بین نمی رود، آن‌ها می‌دانند که رنگ‌ها و سایه‌ها موجب برانگیخته شدن احساسات افراد شده و آن‌ها را به سمت عمل سوق می‌دهند. این اتفاق هم ظریف و هم قدرتمند است.

    به مارک‌های مورد علاقه خود و چگونگی غلبه رنگ‌های آن‌ها بر خودتان خوب فکر کنید!

    از طریق انتخاب رنگ مناسب در لوگوها، بسته‌بندی، تابلوها و تبلیغات، محصولات تجاری با مارک‌های مختلف می‌توانند مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده‌ تا به صورت تکان دهنده خرید کنند و یا اینکه محصولات و خدمات مورد نظر خود را در میان دیگر رقیبان، به راحتی انتخاب کنند.

    چگونه رنگ مناسب برند را انتخاب کنیم؟

    • اعتبار: رنگی را انتخاب کنید که برای نام تجاری و صنعت شما معتبر و مناسب باشد.
    • شخصیت: رنگی که به برند شما شخصیت دهد، با آن توصیف شود و احساسات را برانگیزد.
    • هماهنگی: رنگی را انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جذاب باشد. ویژگی‌های تعیین کننده مخاطب شما باید با ویژگی‌های برندتان تا حدودی هماهنگ باشد.
    • تفاوت: رنگی که برند شمارا متمایز کند و برند شما را از دیگر برندها جدا کند. بهترین راه متفاوت بودن مخصوصا برای تازه واردان، بررسی رنگ برند رقبای برتر است. به خاطر داشته باشید که تضاد ضروری است، مردم به احتمال زیاد محصولی را به یاد می‌آورند که بیشتر از همه‌ جذاب و برجسته است.

    روانشناسی رنگها در برندینگ

    رنگ اغلب می‌تواند تنها دلیل خرید یک محصول باشد. استفاده از رنگ مناسب می‌تواند شناخت برند شمارا تا حد زیادی افزایش دهد. بیایید نگاهی به معنی رنگ در بازاریابی بیندازیم و در ادامه معنای رنگ‌ها و نمونه‌هایی از رنگ‌های نام تجاری را ارزیابی کنیم.

    روانشناسی رنگ قرمز در برندسازی

    روانشناسی رنگ قرمز

    رنگ قرمز احساس هیجان ایجاد می‌کند، به همین علت برای فروش مناسب است. همچنین اشتها را تقویت می‌کند، بنابراین اغلب توسط زنجیره‌های فست فود و خرده فروشان صنایع غذایی استفاده می‌شود. رنگ قرمز بدن را تحریک می‌کند، فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. با حرکت، هیجان و اشتیاق همراه است و مردم را مجبور به عمل می‌کند.

     

    روانشناسی رنگ سبز در برندسازی

    روانشناسی رنگ سبز

    این رنگ با سلامتی، آرامش، قدرت و طبیعت همراه است. در فروشگاه‌ها برای آرامش مشتریان و ترویج مسائل زیست محیطی یا برای مارک‌های لوازم آرایش طبیعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ هارمونی را در مغز شما تحریک می‌کند و باعث ایجاد تعادل و قاطعیت در شما می‌شود.

     

    روانشناسی رنگ بنفش در برندسازی

    روانشناسی رنگ بنفش

    این رنگ معمولا با خرد و احترام مرتبط است. حل مسئله و همچنین خلاقیت را تحریک می‌کند.

     

    روانشناسی رنگ آبی در برندینگ

    روانشناسی رنگ آبی

    رنگ دریا و آسمان. رنگ آبی به معنی آرامش، صلح، اعتماد و اطمینان است. احساس امنیت و بهره وری را افزایش می‌دهد. این رایج ترین رنگی است که مارک‌های محافظه کار و موسسات مالی و غول‌های فناوری به دنبال افزایش اعتماد به محصولات خود، از آن استفاده می‌کنند و بر آن تاکید دارند.

    جالب است بدانید رنگ آبی بیشتر از هر رنگ دیگری برای طراحی لوگوهای رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

     

    روانشناسی رنگ نارنجی در برندینگ

    روانشناسی رنگ نارنجی و زرد

    این دو رنگ شاد هستند و خوش بینی را ترویج می‌دهند. با این حال هنگام استفاده از آن‌ها در تبلیغات باید مراقب باشید. رنگ زرد می‌تواند باعث گریه نوزادان شود، در حالیکه نارنجی می‌تواند حس احتیاط را در شما ایجاد کند و می‌تواند خریداران را به خود جلب کند.

     

    روانشناسی رنگ مشکی در برندینگ

    روانشناسی رنگ سیاه

    سیاه از نظر فنی یک رنگ نیست و نور را جذب می‌کند، اما ما سیاه را به عنوان یک رنگ در نظر می‌گیریم.

    سیاه با اقتدار، ثبات، اعتماد به نفس و قدرت همراه است. پر زرق و برق و مناسب برای صنایع مد، خودرو و امور مالی است. استفاده از رنگ مشکی در بازاریابی مشکل است، اما برخی آن را با موفقیت انجام داده‌اند.

    روانشناسی رنگ خاکستری

    نماد احساسات علمی، سالمندی و همبستگی است. رنگ خاکستری بیش از حد می‌تواند منجر به احساس نیستی و افسردگی شود و نمی تواند الهام بخش باشد.

    روانشناسی رنگ سفید

    این رنگ با احساس پاکیزگی، پاکی و ایمنی همراه است. فضای سفید به ایجاد خلاقیت کمک می‌کند، زیرا می‌توان آن را به عنوان یک صفحه ی تمیز و بدون تغییر در نظر گرفت. اگرچه ممکن است برای هر شغلی بهترین رنگ نباشد. اما استفاده از رنگ سفید در بازاریابی می‌تواند برای یک مارک یا رویکرد مینیمالیستی و صنایع فناوری، بهداشتی و سلامتی موثر باشد.

    سخن پایانی

    در حال حاضر رقابت بزرگی بین برندهای مختلف در بازار وجود دارد. از این رو بازاریان باید تلاش کنند تا همه امکانات را به منظور فروش بیشتر استفاده کنند. عوامل مختلفی می‌توانند بر تصمیم خرید مردم تاثیر بگذارند؛ اما واضح‎ترین راه آن، توجه به ظاهر بصری کالاست. اگر می‌خواهید محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید، تاثیر رنگ‌ها را در تصمیم خرید مشتریان حتما در نظر بگیرید. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط