لوگو ترکیبی اسمهای زیادی دارد که گاهی به آن لوگو تلفیقی یا لوگوی متنی تصویری هم گفته میشود. برای طراحی لوگو ترکیبی از عناصر متعددی از جمله کلمه، نشانه و تصویر استفاده میشود. لوگوهایی که با روش ترکیبی ساخته میشوند مزیتهای بیشماری دارند. پیشتر در بیزگو به معرفی انواع سبک طراحی لوگو فارسی پرداختیم و اشاره کردیم که لوگو ترکیبی یکی از سبکهای پرطرفدار طراحی لوگو شناخته میشود.
امروز قصد داریم به تعریف لوگو ترکیبی پرداخته و مزایا و کاربرد آن در کسب و کارهای مختلف را بررسی کنیم؛ در ادامه با بیزگو همراه باشید.
لوگو ترکیبی چیست؟
لوگو ترکیبی به لوگوهایی گفته میشود که ترکیبی از چند عنصر از جمله متن، تصویر و نشانه هستند. از آنجایی که لوگوهای تلفیقی حاوی عناصر متعددی هستند، قدرت بیشتری در انتقال پیام دارند. در نتیجه تاثیرگذاری آنها بر روی ذهن مخاطب بیشتر است. البته طراحی لوگو تلفیقی کمی دشوار است زیرا باید اجزای آن با هم هماهنگ باشد. همچنین اگر به این نوع از لوگو علاقه دارید، باید آن را متناسب با نوع کسب و کار خود طراحی کنید.
برخی از شرکتهای معروفی که از این نوع لوگو استفاده کردهاند، میتوان به شرکتهایی مثل Doritos، Burger king و Lacoste اشاره کرد.
کاربرد لوگو ترکیبی
شاید بپرسید دلیل استفاده از این نوع لوگو چیست و چرا با وجود طراحی دشوار، باز هم بسیاری از کسب و کارها به آن علاقه دارند؟ از آنجایی که در طراحی این نوع لوگو از اسم و تصویر به طور همزمان استفاده میشود، قدرت بیشتری در انتقال پیام دارد. در واقع کارکرد آنها نسبت به سایر لوگوها بیشتر است.
ممکن است شما برای طراحی لوگو از یک نشانه خاص استفاده کنید، اما تنها عدهای از مخاطبان مفهوم آن را دریابند. بخش دیگری از مخاطبان ممکن است مفهوم لوگوی شما را متوجه نشوند و نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در اینجا وقتی در کنار همان نشانه خاص، از یک متن کوتاه هم استفاده میکنید، به مخاطب در فهم بهتر لوگوی خود کمک زیادی میکنید. یکی از نکات مهم در زمان طراحی لوگوها این است که قدرت انتقال پیام را داشته باشند. حالا چه کاری بهتر از اینکه بتوانید آن را با ترکیب چند عنصر ساده کنید؟
از سوی دیگر ترکیب کردن چند عنصر با یکدیگر میتواند زیبایی بیشتری به لوگوی شما ببخشد.
چطور لوگوی تلفیقی طراحی کنیم؟
برای اینکه در طراحی لوگو ترکیبی موفق باشید، لازم است انواع آن را بشناسید که عبارتند از:
-
1- لوگوهای گرافیکی
-
2- لوگوهای ایلاستریتیو (illustrative)
یک نکته مهم برای طراحی این نوع از لوگوها، توجه به اصول روانشناختی است. اگر فکر میکنید مخاطبهای شما به جزئیات لوگو توجه زیادی دارند و قشر خاصی از جامعه هستند، باید به سراغ لوگوهای ایلاستریتیو بروید. این نوع از لوگوها بیشتر به اثر هنری شباهت دارند و تحلیل و تفسیر خلاقانهتری را میطلبند.
لوگوهای گرافیکی بیشتر برای برقراری ارتباط با مخاطب کاربرد دارند و میتواند یک پیام (نظریه، تجربه و یا توصیه) را به مخاطب منتقل کنند. در واقع کسی که لوگوی گرافیکی طراحی میکند، مسئول ارتباط با مخاطب نیز هست.
در هر صورت برای طراحی لوگوی تلفیقی گرافیکی یا ایلاستریتیو شما به تصویر، علائم، نشانه و متن نیاز دارید. فقط باید متناسب با نیاز و دقت مخاطب خود آنها را انتخاب کرده و در کنار هم قرار دهید.
برای طراحی لوگو ترکیبی باید تحقیقات کاملی را در مورد کسب و کار و مشتریان خود بدست آورید. سپس با توجه به هدف اصلی تجارت و ذهن مخاطب اقدام به طراحی چنین تصویر تجاری کنید. در عین حال سادگی و ظرافت را هم در نظر داشته باشید تا لوگوی شما ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد.
مزایای لوگو ترکیبی چیست؟
استفاده از چنین لوگویی میتواند با مزیتهای زیادی همراه باشد که عبارتند از:
قابل استفاده برای طیف وسیعی از مخاطبان
قابل فهم بودن لوگوهای تلفیقی باعث میشود تا همه اقشار جامعه بتوانند با آن به راحتی ارتباط برقرار کنند. وقتی شما از اِلمانهای تصویری برای طراحی لوگو استفاده میکنید، ممکن است بخشی از مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اما همین که متن کوتاهی را در تصویر لوگو خود قرار میدهید، همه به راحتی مفهوم آن را درک میکنند. همه گروههای اجتماعی، مراکز ورزشی، مراکز گردشگری و رستوانها میتوانند از آن برای شغل خود استفاده کنند.
دیده شدن نام برند در کنار لوگو
یکی دیگر از مزیتهایی که طراحی لوگو ترکیبی دارد، امکان دیده شدن نام برند در کنار تصویر تجاری آن ست. در بسیاری از مواقع شما مجبورید فقط لوگوی خود را برای مخاطب نمایش دهید و هیچ نامی از کسب و کارتان نبرید. اما وقتی نام کسب و کار در کنار تصویر تجاری آمده است، خیلی موثر شما را به این هدف میرساند.
استفاده برای انیمیشن
اگر بخواهید لوگوی کسب و کار خود را به صورت انیمیشن هم نشان دهید تا تبلیغات کنید، این لوگو قابلیت تبدیل شدن به انیمیشن را دارد. در واقع میتوانید یک لوگو ترکیبی را با استفاده از نرمافزارهای مخصوص به انیمیشن هم تبدیل کرد.
قابل استفاده برای موارد تبلیغاتی
اگر قصد دارید با چاپ سررسید و تقویم برای کسب و کارتان تبلیغ کنید، خبر خوش این است که میتوانید لوگوی ترکیبی را روی آنها قرار دهید. در واقع این لوگوها برای چنین کاری بینظیر و کاربردی هستند.
تشخیص آسان
لوگوهای ترکیبی به گونهای هستند که حتی از فاصله بسیار زیاد هم قابل تشخیص هستند. با این حساب حتی اگر در مقیاس کوچک درآیند، باز هم مخاطب میتواند از طریق یکی از عناصر، لوگوی کسب و کارتان را تشخیص دهید.
از لوگوهای تلفیقی برای چه کسب و کارهایی میتوان استفاده کرد؟
استفاده از این نوع لوگو برای همه کسب و کارها مانعی ندارد و حتی میتواند تاثیر زیادی بر روی ماندگاری بیشتر آن هم داشته باشد. ضمن اینکه استفاده از لوگوی ترکیبی هیچ ارتباطی با بلندی یا کوتاهی نام تجاری ندارد. شما میتوانید برای قسمت متن هم از مخفف نام تجاری خود استفاده کنید. برای مثال حروف اول هر کلمه را در کنار هم قرار دهید.
هزینه طراحی لوگو ترکیبی چقدر است؟
شاید به دلیل اینکه در این نوع لوگو از عناصر بیشتری استفاده میشود، هزینه طراحی نسبت به یک لوگوی ساده بیشتر باشد. اما به طور کلی چندین معیار در تعیین هزینه طراحی آن موثر است که عبارتند از:
-
تعداد عناصری که در طراحی لوگوی تلفیقی استفاده میشود، چه تعداد است؟ آیا فقط از متن و تصویر استفاده میکنید یا قصد دارید نشانه و علائم را هم اضافه کنید؟
-
چه خلاقیت و ایدهای برای طراحی چنین لوگویی به کار برده میشود؟
-
پیچیدگی و سادگی هم دو المان مهم در تعیین هزینه طراحی لوگوی ترکیبی هستند. لوگوهای مفهومی و پیچیده قیمت بالاتری دارند.
سخن آخر
آنچه در این مطلب به آن اشاره کردیم تعریف کلی از لوگوی ترکیبی بود. همچنین به اصول طراحی آن و تفاوت بین لوگوی گرافیکی و ایلاستریتیو نیز پرداختیم. به طور کلی طراحی این نوع لوگو میتواند به بهتر شناخته شدن کسب و کارتان کمک زیادی کند.