اصول طراحی لوگو چاپخانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    اصول طراحی لوگو چاپخانه

    زمان راه‌‌اندازی یک کسب و کار جدید، یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، طراحی یک لوگوی حرفه‌‌ای و تاثیرگذار است. اگر سابقه طراحی گرافیکی ندارید، این کار کمی دشوار است. در کسب و کارهایی مثل چاپخانه هم طراحی تصویر برند تجاری برای آن اهمیت زیادی دارد. برای لوگو چاپخانه هم مثل سایر مشاغل باید به دنبال یک طرح منحصر به فرد و خاص باشید. اگر می‌‌خواهید چنین لوگویی داشته باشید، تا انتهای این مطلب با بیزگو همراه شوید.

    طراحی لوگو چاپخانه

    چرا به لوگو چاپخانه نیاز دارید؟

    اولین سوالی که برای مدیران چاپخانه‌‌ها وجود دارد اینست که چرا اساساً باید لوگو داشته باشند؟ بیایید چند چیز را مستقیم به شما بگوییم:

     لوگوی چاپخانه فقط تصویری از برند تجاری نیست بلکه نقطه اوج تجربه، درک و شهرتی است که مشتریان از خدمات شما بدست می‌‌آورند. برای برندسازی به طراحی لوگو چاپخانه نیاز دارید. زیرا در واقع آن را برای کسانی که هیچ آشنایی با نامتان ندارند، معرفی می‌‌کند. ضمن اینکه خدمات، کیفیت و ارزش کار شما را هم نشان می‌‌دهد.

    از سوی دیگر برای تبلیغات در شبکه‌‌های اجتماعی، وب سایت، کارت ویزیت و ... به لوگو نیاز دارید. طراحی لوگو چاپخانه اولین راهکار برای ایجاد تعامل با کسانی است که قصد دارید آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. ضمن اینکه هدف خود را از طریق این تصویر به شکل بصری بیان می‌کنید.

    با این حساب هر چقدر برای طراحی لوگوی چاپخانه زحمت بیشتری کشیده باشید و حرفه‌ای‌تر آن را ارائه دهید، در بهتر شناخته شدنتان تاثیر بهتری دارد.

    انواع سبک طراحی لوگوی چاپخانه

    برای اینکه بتوانید یک لوگوی منحصربه فرد و زیبا برای شرکت خود طراحی کنید، قبل از هر چیز باید با انواع آن آشنا شوید. انواع لوگوهایی که می‌‌توانید برای این شغل درنظر بگیرید عبارتند از:

    لوگو تصویری

    اگر برای طراحی لوگوی چاپخانه از یک علامت خاص که همه مخاطبان شما با آن آشنایی دارند، استفاده کنید، لوگو تصویری خواهد بود. برای مثال بسیاری از چاپخانه‌‌ها برای طراحی لوگوی خود از تصاویری مثل کتاب و مداد استفاده می‌‌کنند. به هر حال این دو تصویر به خوبی می‌‌توانند مفهوم چاپ را در ذهن مخاطب تداعی کنند.

    لوگوتایپ

    آیا تا به حال به لوگوی شرکت‌‌هایی مثل FedEx یا Coca-Cola دقت کرده‌‌اید؟ این برندها برای طراحی لوگوی خود فقط از فونت‌‌ها به شکل حرفه‌‌ای و خاص استفاده کرده‌‌اند. این کار اگرچه همیشه جواب نمی‌‌دهد، اما در بسیاری از مواقع اگر با هوشمندی انجام شود، تاثیرگذاری زیادی بر روی مخاطب خواهد داشت. ضمن اینکه خواندن حروف هم برای مخاطب کار سختی نیست و خیلی راحت با کسب و کار و برندتان آشنا می‌‌شود. شما می‌‌توانید فونت را فارسی یا حتی انگلیسی انتخاب کنید.

    لوگوتایپ لوگو مونوگرام

    لوگو مونوگرام

    علامت‌ها و نشانه‌‌هایی هم وجود دارند که در یک جامعه به خوبی شناخته شده‌ هستند. اگر در گوگل به دنبال لوگوی چاپخانه بگردید، متوجه می‌‌شوید برخی از شرکت‌‌ها برای طراحی لوگوی کسب و کار خود از برگ (گیاهان) استفاده کرده‌‌اند. برگ گیاهان به نوعی تداعی‌‌‌گر درختان و تولید کاغذ هستند. در واقع این علامت به طور غیرمستقیم به چاپ اشاره می‌‌کند.

    در استفاده از علائم برای طراحی لوگو چاپخانه باید تیزبینانه عمل کنید و به سراغ علامت‌‌هایی بروید که اکثر جامعه با مفهوم آن آشنایی داشته باشند. در غیر این صورت درک لوگوی شما برای مخاطبان سخت خواهد شد.

    لوگوهای ترکیبی

    نوع دیگری از روش طراحی لوگو چاپخانه استفاده از طرح تلفیقی یا لوگو ترکیبی است. شما در این روش می‌‌توانید علائم، فونت و تصاویر را با هم ترکیب کنید و از دل آن یک لوگوی زیبا و جذاب بدست آورید. طراحی این نوع لوگو به زمان زیادی نیاز دارد تا بتوانید اِلمان‌های مختلف را در کنار هم قرار دهید. با این حال یک روش عالی برای داشتن لوگوی حرفه‌‌ای است.

    نکات لازم در طراحی لوگو چاپخانه

    اصول طراحی لوگو چاپخانه

    یک لوگوی خوب طرحی است که کسب و کار و خدمات‌‌تان را به خوبی معرفی کند. شاید شما در ابتدا خیلی ساده به آن نگاه کنید، اما برای مخاطبان ساده نیست و نسبت به آن سخت‌گیر هستند. وقتی چشم‌شان به لوگویی می‌خورد به دنبال حل کردن معمایی به نام «فهم لوگو و دریافت پیام مدیر شرکت» هستند. بسیاری از شرکت‌‌ها و کسب و کارها لوگوی خود را به شکلی رمزآلود طراحی می‎‌‌کنند تا مخاطبان برای درک مفهوم و دریافت پیامش تلاش کنند. ضمن اینکه تصورشان اینست لوگوهای پیچیده حرفه‌‎ای‌‎تر هستند.

    باید بگوییم که لوگوی خوب به معنای لوگوی پیچیده نیست. به لوگوهای برندهای مشهوری مثل اپل، نایک، توییتر و یا حتی اینستاگرام نگاه کنید. چقدر ساده طراحی شده‌‌اند. درست است که اکنون شما با نام، کارکرد و لوگوهایشان آشنا هستید، اما زمانی را درنظر آورید که برای اولین بار این لوگوها را می‌‌دیدید! مطمئنا با شنیدن نام برند و دیدن لوگو خیلی زود به تناسب بین این دو پی می‌بردید.‌

    برای مثال در لوگوی اینستاگرام (قدیمی) یک دوربین عکاسی دیده می‌‌شد. خیلی زود هم کارکرد این شبکه اجتماعی نشان داد که کارکرد آن با محتوای تصویری است و با دوربین ارتباط نزدیکی دارد.

    لوگو تصویری

    پس یکی از نکات مهم در طراحی لوگو چاپخانه توجه به سادگی و قابل درک بودن آنست. همچنین نکات دیگری هم وجود دارد که باید در زمان طراحی به آن‌ها دقت داشته باشید:

    لوگوی شما قرار است دائمی باشد

    زمان طراحی لوگو چاپخانه هیچ‌‌گاه به تغییر دادن آن برای آینده فکر نکنید. درست است که هر برندی این فرصت را دارد تا لوگویش را بعد از مدتی تغییر دهد و حتی بهترین و مشهورترین برندهای دنیا نیز چندین مرتبه این کار را انجام داده‌اند، اما بهتر است شما در زمان طراحی این امتیاز را از ذهنتان دور کنید. این کار باعث می‌شود تا در همان ابتدا لوگوی چاپخانه را به بهترین شکل طراحی کنید.

    طرح شما باید متمایز باشد

    یکی دیگر از نکات طراحی لوگو چاپخانه متمایز بودن آن است. طرح اولیه باید به نحوی باشد که کسب و کار شما را از دیگران جدا کند. الگوبرداری بد نیست اما به شرطی که به کپی تبدیل نشود. در این صورت دیگر آن لوگو به شما تعلق ندارد. اگر می‌خواهید مخاطبان به کسب و کارتان اهمیت دهند، باید برای تک تک جزئیاتش زحمت بکشید. لوگو یکی از مهم‌‌ترین بخش‌‌هایی است که باید برای طراحی آن وقت صرف کنید.

    رعایت سادگی در طراحی لوگو

    سادگی را فراموش نکنید

    همانطور که پیش‌‌تر هم اشاره کردیم نباید فکر کنید پیچیدگی به لوگوی شما اعتبار می‌‌‌دهد. بلکه برعکس وقتی مخاطب از درک مفهوم و پیام آن عاجز شود، خیلی زود از آن رو برمی‌گرداند و لوگو را به فراموشی می‌‌سپارد. اما وقتی لوگویی در عین جذابیت، ساده هم باشد، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت.

    از گرافیست‌‌های حرفه‌‎ای کمک بگیرید

    اگر در استفاده از نرم‌‎افزارهای گرافیکی مهارت ندارید، این کار را به افرادی بسپارید که در آن حرفه‌‌ای هستند. شما فقط یک بار لوگو طراحی می‌‌کنید. اما همین طرح برای سال‎‌های متمادی بر روی چاپخانه‌‌‌تان تاثیر می‌‌گذارد. بنابراین برای طراحی آن هزینه کنید. به سراغ افرادی بروید که قادرند یک لوگوی تمام عیار برایتان طراحی کنند. شما می توانید برای طراحی لوگو چاپخانه از لوگوساز آنلاین بیزگو نیز کمک بگیرید.

    طراحی لوگو

    طراحی لوگو چاپخانه هم مثل هر کسب و کار دیگری لازم و ضروری است. ضمن اینکه باید با انواع لوگوها آشنایی داشته باشید، مهارت کار با نرم‎‌افزارهای گرافیکی و حتی داشتن ایده اولیه لوگو ضرورت دارد. در کنار همه این موارد، لوگوی رقبای ایرانی و خارجی را نیز بررسی کنید تا ذهن‌‌تان برای طراحی ایده‌‎های جالب و جذاب آماده شود. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط