لوگو امبلم چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    لوگو امبلم چیست؟

    لوگو امبلم (Emblem) یکی از انواع لوگوهایی است که برخی از کسب و کارها به آن علاقه نشان می‌‌دهند. هر کسب و کاری به یک نوع لوگو گرایش دارد. برخی لوگو تلفیقی و یا لوگوی تایپوگرافی را ترجیح می‌‌دهند و برخی هم لوگو امبلم را انتخاب می‌‌کنند. در این لوگو هم از متن و هم از شکل استفاده می‌‌شود اما متن در داخل شکل قرار می‌‌گیرد. در نهایت یک طرح زیبا از دل آن بیرون می‌‌آید. اصول طراحی لوگو امبلم با توجه به سبک آن با سایر لوگوها متفاوت است. برای آشنایی با این لوگو و نحوه طراحی آن با بیزگو همراه باشید.

    لوگو امبلم چیست؟

    لوگو امبلم چیست

    اگر بخواهید لوگوی کسب و کارتان را خاص و منحصربه‌فرد بسازید، باید به سراغ سبک‌های متفاوت طراحی لوگو بروید. امبلم یکی از این روش‌‌هاست که کمتر از آن استفاده می‌‌شود. لوگو امبلم در زیر مجموعه لوگو تلفیقی قرار می‌‌گیرد که در آن متن و تصویر را با هم ترکیب می‌‌کنند. این لوگو به دلیل ساختار متفاوت و ترکیب چند عنصر با هم، قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب دارد.

    اگر درک مفهوم پیام کسب و کارتان برای مخاطبان کمی دشوار است، این طرح را به شما پیشنهاد می‌‌دهیم. در حال حاضر برندهای زیادی در دنیا هستند که برای طراحی تصویر برند تجاری‌‌شان به سراغ امبلم می‌‌روند.

    در این روش از طراحی لوگو شما باید چند مورد از عناصر طراحی مثل متن، تصویر یا علائمت را با هم ترکیب کنید. برخی گرافیست‌‌ها برای ترکیب این عناصر از یک محافظ یا دایره هم استفاده می‌‌کنند. این نحوه طراحی لوگو قدمت زیادی دارد و در گذشته از آن استفاده زیادی می‌‌شد. در حال حاضر هم برخی از سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های دولتی از لوگو امبلم استفاده می‌‌کنند. یک نمونه بارز آن لوگو دانشگاه هاروارد است که واژه Veritas (به معنای حقیقت) به شکل امبلم طراحی شده است.

    لوگو دانشگاه هاروارد به سبک امبلم

    چرا لوگو امبلم را انتخاب کنیم؟

    لوگو امبلم ویژگی‌‌های منحصربه‌‌فردی دارد که باعث می‌شود برخی آن را برای معرفی و شناساندن برندشان انتخاب کنند. ویژگی‌‌های این سبک لوگو عبارت است از:

    • نشان دادن تصویری برجسته و معتبر از برند

    • قرار دادن اِلمان‌های سنتی و مدرن در کنار هم

    • اعتبار دادن به کسب و کارتان و نشان دادن برندی باسابقه زیاد

    • ایجاد حس یگانگی در مشتریان با برند شما

    اگرچه لوگو امبلم سبک سنتی است و بیشتر شما را به یاد گذشته می‌‌اندزد، اما این روزها برای طراحی، اصولی را روی آن پیاده می‌‌کنند که مدرن‌تر به نظر برسد. برای مثال لوگوهایی مثل لوگوی باشگاه چلسی، هارلی دیویدسون و یا استارباکس هم با همین سبک طراحی شده‌‌‌اند. اما به نحوی هستند که مدرن به نظر می‌رسند.

    ناگفته نماند یکی از مشکلاتی که لوگوهای امبلم دارند، نداشتن قابلیت کوچک کردن است. اگر بخواهید بعدها لوگوی خود را بر روی اشیاء تبلیغاتی مثل سررسید، تقویم جیبی و ... چاپ کنید، دچار مشکل می‌‌شوید. زیرا جزئیات در چنین لوگویی به خوبی نشان داده نمی‌‌شود. پس زمان انتخاب این سبک لوگو باید به آینده تبلیغات برند خود خوب فکر کنید.

    لوگو امبلم برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

    اصول طراحی لوگو امبلم

    طراحی چنین لوگویی کار راحتی نیست. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه بتوانند یک لوگوی امبلم زیبا و جذاب داشته باشند، در انتخاب عناصر دچار مشکل هستند. جزئیات در طراحی چنین لوگویی کمی دشوار است. ترکیب تصویر، شکل و متن به مهارت زیادی نیاز دارد که باعث دلزدگی مخاطب از لوگو نشود.

    به طور کلی اصول طراحی لوگو امبلم عبارت است از:

    توجه به قدرت درک و بینایی مخاطب

    وقتی در حال طراحی لوگوی امبلم هستید، مخاطب خود را درنظر داشته باشید. آیا قادر است از فاصله دور لوگوی شما را تشخیص دهد؟ اگر برای اولین بار است که لوگوی شما را مشاهده می‌‌کند، آیا می‌تواند متن آن را بخواند؟ برای این کار باید زمان طراحی از یک نفر بخواهید از فاصله زیاد به لوگو نگاه کند و متن داخل آن را بخواند.

    همچنین باید قدرت درک مخاطب را هم درنظر بگیرید. به همین خاطر باید لوگوی شما تا حدودی سادگی را رعایت کرده باشد. پیچیدگی زیاد باعث سردرگمی مخاطب می‌شود. یکی از اصول طراحی لوگو امبلم این است که به سراغ فونت‌های خوانا و ساده بروید. فونت‌‌هایی که شباهت زیادی به فونت‌ دست‌‌‌نویس دارند، برای این سبک طراحی لوگو مناسب نیست. اگر به متن انگلیسی علاقه دارید، فونت sans-serif گزینه مناسبی است. در این مقاله با بهترین فونت لوگو آشنا شده و می‌توان با انتخاب صحیح به لوگو امبلم خود اعتبار ببخشید.

    کم کردن جزئیات

    در لوگوهای امبلم به اندازه کافی عناصر مختلف با هم ترکیب می‌‌شود و اگر بخواهید جزئیات کار را بیشتر کنید، بدون شک لوگوی شما شلوغ می‌‌شود. برای طراحی چنین لوگویی باید از خیر جزئیات اضافه بگذرید. به هر حال اگر نیاز باشد لوگو را در سایز کوچک منتشر کنید، جزئیات زیاد اجازه خوب دیده شدن را نمی‌‌دهد. از سوی دیگر جزئیات مانع درک بهتر لوگوی امبلم می‎‌‌شود.

    بهترین فونت برای لوگو امبلم

    دقت در انتخاب رنگ لوگو

    رنگ یکی از مهم‌‌ترین عناصر در طراحی لوگو محسوب می‌‌شود. در این سبک طراحی هم رنگ همچنان ارزش و اعتبارش را دارد. بنابراین نباید در انتخاب آن بی‌‌‌دقتی کنید. یکی از اصول طراحی لوگو امبلم انتخاب رنگ‌های ملایم و کم‌‌رنگ است. زیرا این نوع لوگو به اندازه کافی شلوغ هستند و اگر بخواهید رنگ تند هم انتخاب کنید، درک آن برای مخاطبان سخت می‌‌شود. برای طراحی این نوع لوگو به سراغ سایه‌‌های ظریف و خنثی بروید.

    انتخاب قالب برای لوگو

    درست مثل نمونه‌‌های مشهور (Nasa، BMW و ....) می‌‌توانید برای لوگوی خود از یک شکل دایره، مستطیل، بیضی یا مربع استفاده کنید. این شکل درست مثل یک ظرف است که سایر عناصر سازنده لوگو امبلم در داخل آن قرار می‌‌گیرد. در واقع با انتخاب قالب از پراکنده شدن عناصر جلوگیری می‌‌کنید و آن‌‌ها را به صورت یک واحد در کنار هم قرار می‌‌دهید.

    ضمن اینکه یکی از اصول طراحی لوگو امبلم انتخاب شکل مناسب با مفهوم لوگو است. برای مثال طرح سپر تداعی‌‌کننده قدرت و امنیت است. دایره هم مفهوم محافظت و جامعه را القاء می‌کند. مربع و مستطیل هم برای طراحی چنین لوگویی مناسب هستند. مثلث هم شکل بدی برای طراحی لوگو به سبک امبلم نیست. پس دستتان برای انتخاب ظرف مناسب لوگو باز است.

    اصول طراحی لوگو امبلم

    پرهیز از درج شعار روی لوگو

    اگر فکر می‌‌کنید باید در لوگوی امبلم مثل سایر لوگوها به دنبال شعار بگردید، به بیراهه می‌‌روید. زیرا باید در این نوع لوگو تا حد امکان عناصر را کاهش دهید و فقط ضروری‌ها را انتخاب کنید. اضافه کردن متن بیش از حد ممکن (فقط نام برند) باعث شلوغ شدن لوگو می‌‌شود. از سوی دیگر اگر در آینده قصد کوچک کردن آن را داشته باشید، این متن دیده نمی‌‌شود. برخی از برندهای مشهور دنیا حتی از بردن نام کامل برند هم خودداری می‌کنند و فقط حروف اول آن را در لوگو می‌‌آورند.

    لوگو امبلم برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

    اول از همه بگوییم اگر می‌‌خواهید لوگوی مدرن داشته باشید، این سبک برایتان مناسب نیست. از سوی دیگر به آینده تبلیغات کسب و کارتان هم خوب فکر کنید و بعد برای انتخاب چنین سبکی تصمیم بگیرید. به طور کلی مشاغل زیر می‌‌توانند به طراحی لوگو امبلم فکر کنند:

    • اگر به فکر رقابت نیستید و فقط در فکر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هستید؛

    • اگر جزء شرکت‌‌های خاص مثل آژانس‌های دولتی، تیم ورزشی، تولیدکننده خودرو و ... هستید؛

    • اگر می‌‌‌خواهید امنیت و ثبات را به مخاطب القا کنید (مثل شرکت‌‌های خودروسازی)؛

    • اگر جز مشاغلی هستید که به اعتماد مشتریان نیاز دارید (مثل بانک، موسسه حقوقی و ...)

    تمامی موارد گفته شده در انتخاب چنین سبک طراحی لوگو آزاد هستند.

    سخن آخر

    طراحی لوگو یکی از ضروری‌‌ترین کارها برای ورود به عرصه رقابت است. این روزها که رقابت و به دست گرفتن بازار مصرف سخت‌‌تر از گذشته شده است، باید به دنبال راه‌‌هایی برای دیده شدن باشید. طراحی لوگو یکی از این راه‌‌هاست. لوگو امبلم هم یکی از سبک‌‌های خاص و منحصر به فرد برای ابراز وجود در میان جمع زیادی از رقباست. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط