نوشیدنی، دسر و غذای عالی، عناصر کلیدی برای موفقیت یک کافه و رستوران هستند. اما قبل از اینکه سفارشات را بگیرید، قطعا به برندسازی نیاز دارید تا مشتریان طعم منحصر به فرد دستپخت شما را بچشند. طراحی لوگو کافه و رستوران یکی از کارهایی است که باید برای برندسازی انجام دهید. اگر به دنبال طراحی و رستوران خود هستید، در ادامه این مقاله با بیزگو همراه باشید.
چرا به لوگو کافه و رستوران نیاز دارید؟
تصویر کنید یک همبرگر را در 10 رستوران مختلف تست میکنید. اما هیچ یک از این رستورانها، نام یا علامتی ندارند. خوب چطور میتوانید تشخیص دهید همبرگر کدام رستوران بهتر بود؟ آیا میتوانید همه آنچه را که در هر رستوران یا کافه میل کردید و دوست داشتید یا نداشتید را به خاطر بسپارید؟
درست است که ارائه خدمات عالی از جمله دسرهای خوب، نوشیدنیهای بینظیر و غذاهای باکیفیت از دلایل اصلی موفقیت یک رستوران و کافه خوب هستند، اما کافی نیستند. اگر در حال رقابت با کافهها و رستورانهای متعددی هستید، باید برای جذب مشتریان بیشتر به فکر روشهای خلاقانه باشید.
طراحی لوگو کافی شاپ و رستوران یکی از کارهایی است که در رقابت با مشاغل مشابه به آن نیاز دارید. لوگوها اشکال ساده و بصری هستند و فورا منوی خوشمزه غذاها و نوشیدنیهای شما را برای مشتریان یادآوری میکنند. برای طراحی لوگو و جذب مشتریان بیشتر حتما این موارد را درنظر داشته باشید:
متمایز باشید
قبل از هر چیز باید آرمی را طراحی کنید که با رقبا تفاوت داشته داشته باشد. لوگوی کافهها و رستورانهای بزرگ همیشه شخصیت متمایزی دارد که در بستهبندی خدمات و محصولاتشان منعکس میشود. به تمام رستورانهای پررونق دنیا فکر کنید. برای مثال وندیز یک لوگوی ماندگار دارد. لوگوی این برند از یک شخصیت کارتونی استفاده میکند که به دختر بنیانگذارش شباهت دارد. این مورد نشاندهنده اهمیت به ارزشهای خانواده است.
مثال دیگر فستفود In-N-Out است که به خاطر استفاده از مواد اولیه تازه شهرت زیادی دارد. علامت پیکان که در بالای حرف N قرار دارد، به معنای سرعتدهی در ارائه خدمات است و به مشتریان میگوید لازم نیست مدت زیادی برای دریافت غذای خوشمزه منتظر بمانند.
اگر شما هم میخواهید برای طراحی لوگو رستوران و کافه متمایز باشید، باید درباره رقبا تحقیق کنید و لیستی از نکاتی که کسب و کارتان را متمایز میکند، یادداشت کنید.
استفاده از حروف
یک لوگو کافه قهوه و رستوران قوی میتواند تصویر تنها نباشد . برای مثال به لوگوهای Ihop، Denny's و Subway دقت کنید که همگی از حروف بدون علامت استفاده میکنند. با در نظر گرفتن این موضوع، سعی کنید حروف منحصر به فردی را برای طراحی لوگو انتخاب کنید که نام کسب و کارتان را برجسته کند. یک مثال سادهتر لوگوی رستوران زنجیرهای مک دونالد است که فقط حرف M را به صورت لوگو طراحی کرده است. ضمن اینکه در انتخاب فونت هم باید دقیق باشید تا لحن کسب و کارتان را بیان کند.
خلاقیت داشتن در طراحی لوگو کافه رستوران به این معنا نیست که به سراغ گرافیستهای حرفهای با دستمزد بالا بروید. بلکه حتی با رعایت نکات ساده هم میتوانید داستان برندتان را بسازید و یک لوگوی ماندگار داشته باشید.
سفارشیسازی کنید
برای اینکه طراحی لوگو برای کافی شاپ و رستوران دستاورد بهتری برایتان داشته باشد، از حروف منحصر به فرد استفاده کنید. برای مثال برندهایی مانند Moe’s Grill و Krispy Kreme دارای حروف سفارشی هستند. با این حساب سایر رستورانها نمیتوانند لوگوی آنها را کپی کنند.
استفاده از داستان سرایی
آرمهایی که طراحی میشود باید با کسب و کار شما تطابق داشته باشد. اما خوب اگر از همان ابتدا این موضوع در خاطرتان نبود، جای نگرانی نیست. زیرا تطبیق دادن لوگو با محصولات و خدمات را میتوانید با روش داستانسرایی انجام دهید. فقط زمان طراحی به این فکر کنید که مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند؟ برای مثال اگر در رستوران غذاهای سنتی ایرانی یا در کافه دسرهای ایتالیایی درست میکنید، مشتریانتان خاص میشوند. در این صورت کارتان برای طراحی لوگو راحتتر میشود.
برای مثال رستوران Cracker Barrel در اصل یک فروشگاه روستایی در تنسی بود. این لوگو تاریخ عجیبی را به تصویر میکشد. به لوگوی آن نگاه کنید که یک مرد بر روی صندلی و در کنار یک بشکه نشسته است در حالی که یک ویترین فروشگاه قدیمی پشت سر او قرار دارد. این لوگو نماد مهماننوازی و سادگی مردم شهر تنسی است. شما هم بعد از طراحی لوگو برای رستوران و کافی شاپ میتوانید برای آن داستانسرایی کنید.
استفاده از اشکال متعادل
وقتی قصد طراحی لوگو کافه و رستوران را دارید، از عناصر عجیب و غریب غافل نشوید. ترکیب عناصر گرد با اشکال زاویهدار باعث ایجاد تفاوت میشود. اگر در دل یک شکل هندسی بزرگ، شکل هندسی کوچکی را قرار دهید، عجیب به نظر میرسد. اما فضای زیادی را باقی میگذارد و باعث فهم بهتر پیام لوگو میشود. اگر آرم کسب و کار به هم ریخته باشد، مشتریان را گیج میکند و هیچ کاری برای پیشبرد برندتان نمیکند. توجه داشته باشید که اشکال نباید از حد تعادل خارج شوند.
لوگوهای شناختهشده و معروف را در ذهنتان تصور کنید. همیشه اشکال بزرگ و کوچک یکدیگر را تکمیل میکنند. دایره، مستطیل، مثلث و مربع از جمله اشکالی هستند که برای طراحی لوگو استفاده میشوند.
پیروی از قانون تقارن
یک نکته مهم در طراحی لوگو برای کافی شاپ و رستوران رعایت تقارن است. البته تقارن به این معنا نیست که هر دو سمت لوگو باید یکسان به نظر برسد. بلکه نکته مهم این است که میزان فضای مورد استفاده در طراحی را باید رعایت کرد.
رستوران سونیک یکی از برندهایی است که در طراحی لوگو اصل تقارن را رعایت کرده است. طرح اصلی شامل دو مثلث همپوشانی است که در جهت مخالف هم قرار دارند. اما اگر دقیقتر به آن نگاه کنید، متوجه میشوید کل طرح در داخل یک مستطیل بزرگ قرار گرفته است. نقاط هر مثلث هم به گوشههای مثلث روبرویش برخورد میکند.
روانشناسی رنگ
فراتر از تقارن شکل، روانشناسی رنگ در برندسازی نیز در طراحی لوگو کافه اهمیت دارد. اکثر لوگوهایی که برای کافی شاپ و رستورانها طراحی میشوند، بیشتر از 2 رنگ ندارند. البته شما حق انتخاب بیش از دو رنگ را دارید اما در این مواقع حفظ تعادل در طراحی سخت میشود.
قبل از هر چیز باید در مورد تئوری رنگها تحقیق کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید. رنگها طیف گستردهای دارند و هر کدام تداعیگر پیام خاصی هستند. فراموش نکنید استفاده از رنگهای نامناسب میتواند باعث ایجاد مشکل در نام تجاری شود. پس فهرستی از ویژگیهای کافه یا رستوران خود را تهیه کنید تا رنگ متناسب با آنها را درنظر بگیرید. آیا کافه شما رسمی است یا مکانی برای سرگرمی مشتریان است؟ آیا گرانقیمت و مجلل است؟ آیا سبک خاصی را برای طراحی آن و ارائه خدماتتان در نظر گرفتهاید؟
استفاده از فضای منفی
تصور نکنید که هر میلیمتر طرح را باید پر کنید. فضای سفید به چشم مخاطب استراحت میدهد. در عین حال برای توجه با اشکال ثانویه کاربرد دارد. وجود فضای منفی یا همان فضای سفید باعث میشود تا لوگو کافی شاپ و رستوران شما ظاهر شفافتر و ظریفتری داشته باشد.
رعایت اصل سادگی
برای طراحی یک لوگوی خوب رستوران و کافه باید از برخی عناصر غیرضروری چشمپوشی کنید. هر چقدر یک لوگو سادهتر باشد، در جذب مخاطب موفقتر عمل میکند. زیرا درک آن برای مشتریان راحتتر میشود. بنابراین فکر نکنید اگر آن را زیاد شلوغ کنید زیباتر میشود.
طراحی لوگو برای کافه و رستوران درست مثل سایر کسب و کارها ضرورت دارد. این لوگو باید ساده، جذاب، متمایز و واضح باشد. همچنین برخی از اصول مثل تقارن شکل و رنگ را هم در آن رعایت کنید. امیدواریم با خواندن این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید. منتظر دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.