همه ما لوگوی نایک را به خوبی میشناسیم. این لوگو، لوگوی یکی از مشهورترین برندهای ورزشی در جهان است. این شرکت علیرغم محصولات منحصر به فرد خود در اغلب موارد با لوگوی بینظیر خود در سراسر دنیا شناخته میشود.
لوگوی نایک یکی از نمادینترین و محبوبترین لوگوهای تاریخ است. این swoosh به قدری معروف است که در بیشتر تبلیغات اخیر این شرکت، نام نایک به طور کامل حذف شده و تنها از لوگوی آن اغلب در کنار شعار "Just Do It". استفاده میشود.
نایک بر اساس یک لوگوی جاودانه، ساده و به یاد ماندنی، لوگو و هویت بصری ساخت که فراموش کردن آن غیرممکن است. پس این لوگوی باورنکردنی از کجا آمده و عناصر طراحی آن چه چیزهایی هستند؟ حتماً این سؤالها در ذهن شما در رابطه با لوگوی نایک نقش بسته که در این مقاله از بیزگو به آن ها پاسخ خواهیم داد.
در این مطلب قصد داریم کمی در مورد داستان شرکت نایک، تاریخچه لوگو نایک، معنی این لوگو و عناصر طراحی که این برند را به یکی از شناخته شده ترین برندها در سراسر جهان تبدیل کرده است، صحبت کنیم.
درباره لوگو زارا و تاریخچه آن بیشتر بدانید.
داستان شرکت نایک
در سال 1964، فیل نایت و بیل باورمن با یکدیگر همکاری کردند تا شرکتی به نام Blue Ribbon Sports را تشکیل دهند. هر کدام 500 دلار برای واردات کفشهای ورزشی ببر ژاپنی و فروش آنها در آمریکا سرمایهگذاری کردند. در آن زمان بیشتر ورزشکاران در سراسر جهان برندهای کفش آلمانی را ترجیح میدادند. این زوج سپس Blue Ribbon Sports Inc را تأسیس کردند که بعداً نام خود را به شرکت پوشاک ورزشی موفقی که همه ما با نام نایک میشناسیم تغییر داد.
چه کسی لوگوی نایک را طراحی کرد؟
لوگوی نایک توسط کارولین دیویدسون، دانشجوی طراحی گرافیک در دانشگاه ایالتی پورتلند، جایی که فیل نایت، یکی از بنیانگذاران نایک، استاد حسابداری بود، طراحی شد. کارولین دیویدسون برای طراحی خود فقط 35 دلار دریافت کرد. با وجود این که لوگو نایک، یک لوگوی ساده اما معروف است، نماد swoosh از زمان پیدایش آن تغییر کرده و تکامل یافته است.
تاریخچه لوگو نایک
نماد نایک همیشه آن چیزی نبود که امروز میشناسیم و همانطور که پیشتر به ان اشاره کردیم، این شرکت در ابتدا نایک نامیده نمیشد. در سال 1964، نام شرکت نایک " Blue Ribbon Sports" بود. لوگوی این شرکت مجموعهای از حروف به هم پیوسته (BRS) با نام تجاری زیر آن بود. اگرچه این لوگو خواناترین لوگوی موجود در بازار نبود، اما برای چند سال خوب به شرکت خدمت کرده بود. در ادامه سیر تکامل لوگوی برند نایک را با هم مرور میکنیم:
لوگوی نایک در سال 1971
در سال 1971، اولین بار swoosh به عنوان نماد لوگوی نایک معرفی شد. کارولین دیویدسون این تصویر را همراه با سایر پیشنهادات برای لوگوی جدید نایک ارائه کرد. swoosh استاندارد همراه با نسخه کمی آراستهتر از طراحی قبلی ارائه شد. در این نسخه کلمه نایک در بالای swoosh با حروف کوچک نوشته شده بود. اگرچه این نشان در طول سالها اندکی تغییر کرده است، اما Swoosh نایک در طول دههها ثابت مانده است.
نایک اغلب با اضافه کردن کلمه نایک به لوگو همراه با شعار "فقط انجامش بده" در حال حاضر این لوگو را نمایش میدهد. برای مدت قابل توجهی، نایک از نام تجاری با Swoosh برای کمک به تقویت شناخت مشتری استفاده میکرد.
لوگوی نایک در سال 1985
برای مدتی پس از سال 1985، نایک لوگوی خود را در مربع قرمز قرار داد و از رنگ سفید به عنوان رنگ مرکزی آن استفاده کرد. بسیاری از مردم هنوز با رنگ قرمز و سفید لوگوی نایک آشنا هستند، اگرچه این شرکت به سرعت به نسخه سادهتر از این نماد بازگشت. انگیزه شرکت در پشت طرح رنگ این بود که قرمز نشاندهنده انرژی، اشتیاق و شادی و سفید بیانگر اصالت، خلوص و جذابیت برند است. بعداً، این شرکت طرح رنگ لوگوی "Swoosh" خود را تغییر داد تا آن را زیباتر و باکلاستر کند.
لوگوی نایک در حال حاضر
امروزه لوگوی نایک بیشتر مینیمالیستی است. این شرکت ترجیح میدهد به جای اضافه کردن نام تجاری یا شعار از Swoosh به تنهایی استفاده کند. خوشبختانه، برند نایک آنقدر شناخته شده است که به راحتی می توان نماد را بدون هیچ نامی تشخیص داد.
گاهی اوقات، نایک نسخههای سبک شده از لوگو را به محصولات خود اضافه میکند. کفشهای کتانی، کیفها و سایر پوشاک گاهی اوقات دارای رنگهای متنوعی هستند. نایک به طور مداوم لوگوی خود را به هر محصولی که تولید کرده اضافه میکند.
لوگو نایک به چه معناست؟
به گفته کارولین دیویدسون، این تصویر نشاندهنده بال الهه یونانی نایک، خدای پیروزی است. تصور میشد نایک به جنگجویان در میدان نبرد نیرو میبخشد. نکته جالب در مورد لوگوی نایک این است که حتی اگر چیزی در مورد اساطیر یونانی ندانید، این نماد هنوز تأثیر درستی دارد.
Swoosh نایک فوراً به عنوان یک تصویر مثبت، سریع و مدرن در همه جا قابل تشخیص است. هنگامی که با معنای عمیقتر شناخته میشود، تنها به قدرت یک طراحی فوق العاده میافزاید.
چه عناصری لوگوی برند نایک را تشکیل میدهند؟
مانند بسیاری از طرحهای لوگوی مینیمالیستی، نماد نایک در زمان ثابت مانده و این امر هیجانانگیز و به راحتی قابلدرک است. این نماد انگیزه، جاه طلبی و پتانسیل را ترویج میکند. به طور کلی عناصر طراحی لوگو نایک عبارتند از:
نماد لوگو نایک
تصویر برندی که به بال الهه یونانی، نایک اشاره دارد. کارولین گفت که میخواهد از بال نایک تقلید کند، اگرچه امروزه بسیاری از مردم swoosh را صرفاً یک نماد چک میدانند.
رنگ لوگو نایک
لوگوی نایک در رنگهای مختلف در سراسر جهان ظاهر میشود. قرمز و سفید معمولاً با نایک مرتبط هستند. رنگ قرمز بیشترین سابقه را با نایک دارد، اما امروزه به راحتی می توان swoosh را در طیف رنگی مختلف تصور کرد.
با بهترین ترکیب رنگ برای لوگو آشنا شوید.
فونت لوگو نایک
لوگو و فونت نایک همیشه با هم همراه نیستند. گاهی اوقات میتوانید کلمه نایک را همراه با تصویر گرافیکی یا تنها شعار «فقط انجامش بده» در لوگو ببینید. متن لوگو برند نایک از فونت پررنگ Futura استفاده میکند، در حالی که نام نایک همیشه با حروف بزرگ و پررنگ در لوگو دیده میشود که به تأکید بر برند کمک میکند. همچنین کلمه "K" در نایک کمی مایل است تا بیشتر دیده شود.
- درباره انواع فونت مناسب لوگو بیشتر بدانید.
سخن پایانی
لوگوها بخش بسیار مهمی از هر برند هستند و در بسیاری از موارد، پایهای هستند که برند بر روی آن ساخته میشود. برند نایک نیز یکی از برندهای شناخته شده در جهان است که هر فرد با دیدن لوگو آن به راحتی محصولاتش را شناسایی میکند.
نماد swoosh نایک یکی از سادهترین اما موثرترین تصاویر برندسازی در جهان است. ورزشکاران و پیروان ورزش همواره دوست دارند محصولاتی با نشان نایک خریداری کنند. در واقع 62 درصد از بازار کفش ورزشی متعلق به نایک است. تصویر swoosh داستان خاص خود را دارد زیرا قبلاً ثبت اختراع شده و بسیار محبوب است. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با لوگوی نایک، تاریخچه و عناصر طراحی آن در اختیار شما قرار دهیم.