لوگو زارا

آنچه در این مقاله میخوانید
    لوگو زارا

    کمتر کسی است که تاکنون حتی شده یک بار با لوگو زارا مواجه نشده نباشد. زارا به عنوان یکی از برندهای پیشرو و محبوب جهانی، برای مردان و زنان در سرتاسر جهان خدمات ارائه می‌دهد. هم این برند و هم لوگوی آن سابقه‌ای طولانی دارند که حتی کسانی را که ارتباط چندانی با مد ندارند را به خود جذب می‌کند.

     زارا که متعلق به گروه INDITEX است، بیش از 1400 فروشگاه در بیش از 70 کشور در سراسر جهان دارد. این برند که به طور مشترک در سال 1975 توسط آمانسیو اورتگا و روزالیا مرا تأسیس شد، در طول سال‌ها با ارزش برند خود در 14.7 میلیارد دلار، شهرت و موفقیت در سراسر جهان به دست آورد.

    همچنین زارا در فهرست با ارزش‌ترین برندهای جهان در سال 2020 در فهرست فوربس قرار گرفته است. لوگو برند زارا کاملاً با سبک ساده و در عین حال با محصولات آن مطابقت دارد. در این مقاله همه چیز درباره تاریخچه لوگو زارا، داستان موفقیت و البته داستان تکامل لوگوی نمادین آن آورده شده است؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با بیزگو همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره لوگو زارا بدانید به شما بگوییم.

    لوگو برند زارا

    تاریخچه زارا و بنیانگذاران آن

    داستان برند زارا از آنجایی شروع شد که اورتگا در سال 1963 یک کارخانه تولید لباس به نام ایندیتکس راه‌اندازی کرد. موفقیت کارخانه، او را به سمت کسب و کار خرده‌فروشی سوق داد که چشم‌انداز بزرگی برای آن داشت. ده سال پس از راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک به نام زوربا در لاکرونیا، اسپانیا (با روزالیا مرا)، او بدون هیچ قصد خاصی نام تجاری کسب و کار خود را به نام زارا تغییر داد. 

    در آن زمان زارا تنها بودجه ناچیز 30 یورویی داشت. زارا به تدریج تجارت خود را از شهر کوچک اسپانیا به بخش‌های باقی مانده از کشور و سپس به پرتغال گسترش داد. تا سال 1989، زارا به ایالات متحده آمریکا راه یافت. از آن زمان، زارا هر ساله در کشورهای مختلف در سراسر جهان گسترش یافته است. در طول دهه 1990، زارا به فرانسه (1990)، مکزیک (1992)، یونان، بلژیک و سوئد (1993) گسترش یافت.

    زارا اولین فروشگاه‌های خود را در ژاپن و سنگاپور (2002)، روسیه و مالزی (2003)، چین، مراکش، استونی، مجارستان و رومانی (2004)، فیلیپین، کاستاریکا و اندونزی (2005)، کره جنوبی (2008)، هند (2010) و آفریقای جنوبی و استرالیا (2011) افتتاح کرد. 

    امروزه این برند مد تقریباً 6500 فروشگاه در 88 کشور در سراسر جهان دارد. مطابق با روند خرید آنلاین، آنها همچنین سهام خود را به صورت آنلاین در سال 2010 در اسپانیا، فرانسه، بریتانیا، پرتغال، ایتالیا و آلمان گسترش دادند. در اواخر همان سال، زارا آنلاین به پنج کشور دیگر یعنی اتریش، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ نیز گسترش یافت. فروشگاه‌های دیجیتال این برند به طور رسمی در ایالات‌متحده در سال 2011، روسیه و کانادا در سال 2013 و رومانی، کره جنوبی و مکزیک در سال 2014 و هند در اکتبر 2017 راه‌اندازی شدند.

    داستان تکامل لوگوی زارا

    برندهای مد زیادی وجود ندارند که به اندازه زارا شهرت جهانی داشته باشند. اگرچه این لوگو در طول مدت فعالیت خود دستخوش تغییرات اندکی شده است، اما همیشه ساده و سخت‌گیرانه باقی مانده است تا حضور نمادین برند در دنیای مد را حفظ کند. درادامه تاریخچه لوگو زارا را با هم مرور می‌کنیم.

    تاریخچه لوگو زارا

    لوگو زارا (1975 - 2000)

    اولین لوگوی زارا که در سال 1975 ایجاد شد، دارای یک حروف سرفصل درجه‌یک و تمیز بود که در یک پالت تک رنگ اجرا شد. تمام حروف بزرگ علامت کلمه پررنگ و به درستی متعادل بودند و فونت آن بسیار شبیه به TT Tsars Bold و Calmius SemiBold بود و منحنی حرف "R" کمی تغییر یافته بود.

    اولین لوگوی زارا

    لوگو زارا (2008 - 2019)

    این شرکت که حدود 30 سال از عمر آن می‌گذرد، اکنون تصمیم گرفته است که لوگوی خود را تجسم جدیدی ببخشد. این کار برای این که لوگو برای مواد چاپی، رسانه‌های دیجیتال، برچسب‌های محصولات و برچسب‌های داخلی کاملاً مناسب باشد انجام شد. طراحی مجدد سال 2008 کمی لوگوتایپ را تغییر داد و سبک و طعم قبلی خود را حفظ کرد. این بار حروف دور از یکدیگر قرار گرفتند و حروف شکل پهن و کوتاه داشتند. طراحی لوگو مربع جدید به لوگو ظاهری مطمئن‌تر و جدی‌تر می‌دهد و به مهارت، برتری و بی‌زمانی برند اشاره می‌کند.

    لوگو برند zara

    لوگو زارا (2019 - تاکنون)

    زارا بار دیگر در سال 2019 لوگوی خود را تغییر داد و پالت تک رنگ را حفظ کرد و الفبای پررنگ را ترسیم کرد. علامت کلمه موجود در یک فونت سفارشی با حروف مخروطی بلند که در قسمت‌های پایینی آن‌ها در هم تنیده شده است، و پای حرف "R" خمیده و کشیده است. فونت کشیده شده و کاراکترها روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

    جدیدترین لوگو زارا

    عناصر طراحی لوگو زارا

    لوگو زارا نمونه کاملی از هویت برند ساده و در عین حال پررونق آن است. علامت کلمه فعلی دارای یک تایپ فیس سفارشی با حروف باریک بلند در قسمت‌های پایین آن‌ها و پای حرف "R" خمیده و کمی کشیده است. رنگ مشکی لوگو نشان‌دهنده سبک، ظرافت و برتری محصولات پیشرفته زارا است.

     این علامت به قدری معروف است که زارا علیرغم این که یکی از خانه‌های مد پیشرو در جهان است، بیشتر به تبلیغات فروش و هویت شرکتی بسیار منحصر به فرد خود، تبلیغاتی را انجام نمی‌دهد. به طور همزمان، لوگوی زارا به دلیل ساده بودن، عمومی بودن و پیش پا افتاده بودن مورد انتقاد قرار گرفته است، اما طراحی دقیق زارا تضمین می‌کند که لوگوی آنها همچنان برجسته باقی بماند. در ادامه به تحلیل هر یک از عناصر لوگو زارا پرداخته شده است:

    شکل لوگو زارا

    لوگوی قبلی زارا نیز متشکل از حروف بود که فقط نام شرکت آنها را نمایش می‌داد. با این حال، حروف بسیار نزدیک به یکدیگر قرار می‌گرفتند، بنابراین شکل کلی لوگو بسیار کوتاه‌تر و بلندتر بود. این تنها تغییر قابل‌توجه در شکل لوگو تاکنون است، زیرا بیشتر تغییرات لوگو صرفاً تغییر رنگ و فونت بوده است.

    رنگ لوگو زارا

    لوگوی اولیه زارا یک سایه آبی متوسط ‌روی زمینه سفید بود. این لوگوی رنگارنگ‌ درنهایت به طرح تک رنگ سیاه روی سفید که امروزه استفاده می‌شود تبدیل شد. هنگامی که شرکت، لوگوی فعلی خود را با فونت به روز کرد، تصمیم گرفت به استفاده از این رنگ‌ها ادامه دهد.

    فونت لوگو زارا

    لوگوی زارا شبیه دسترسی به محصولات مد لوکس است. از این رو، فقط نام برند را با فونتی خاص نشان می‌دهد (اساسی، جمع و جور، و قابل درک برای همه دوستداران اقلام مد لباس). 

    طراحی لوگوی کنونی زارا از روندهای طراحی معاصر منحرف می‌شود تا ظاهری کلاسیک و جاودانه به نمایش بگذارد، دقیقاً مانند بسیاری دیگر از برندهای مد پیشرفته. فونت لوگوی قدیمی زارا یک فونت سبک رومی با سریف بود، اما تفاوت قابل توجهی داشت. همه حروف در لوگوی قبلی بسیار بلندتر و نازک‌تر بودند و سریف آنها به این اندازه نازک و زاویه‌دار نبود. فونت قدیمی‌تر به طور کلی خطوط نازک‌تری داشت که منجر به ظاهر سنتی‌تری نسبت به لوگوی جدید شد. اما فونت لوگو جدید زارا یک تایپوگرافی متفاوت است.

    برای خلق فونت لوگو زارا از یک فونت لوگو استاندارد رومی الهام گرفته شده که البته بسیار سفارشی شده است. هر حرف کمی کوتاه‌تر و گسترده‌تر از فونت‌های رومی استاندارد است. تفاوت بین خطوط ضخیم و نازک برای حروف تا حد زیادی اغراق‌آمیز است، بنابراین سری‌ها مانند خطوط تک به نظر می‌رسند، در حالی که میله‌های متقاطع مستطیل‌های ضخیم هستند. در Z و R، سری‌ها فقط در یک جهت گسترش می‌یابند به‌جای این که در هر طرف عرض مساوی داشته باشند.

    جنجال در مورد لوگوی جدید زارا

    فونت لوگوی جدید زارا شبیه به تایپوگرافی امضای فابین بارون (بنیانگذار بارون و بارون) است که مدیر هنری زارا نیز هست. بارون همچنین مدیر خلاق برندهای لوکس مختلف مانند Dior، Burberry و Maison Margiela است که احتمالاً نشان‌دهنده هدف زارا برای بازگرداندن خود در میان سایر خانه‌های مد پیشرفته با تغییر نام تجاری است. 

    به‌عنوان برندی که در اواسط دهه 1970 تأسیس شد، به نظر می‌رسد زارا جایگاه خود را در میان برندهای قدیمی‌تر و موفق‌تر جهان به‌جای نسل جدید برندهای خرده‌فروشی ثابت کرده است. طراحی اصلاح شده لوگو زارا توسط طراحان دیگر، به ویژه تایپوگرافیان مورد انتقاد قرار گرفته است که آن را با عنوان "فشار هراسی" برچسب‌گذاری کرده‌اند. تایپ‌نویس آلمانی اریک اسپیکرمن، که اخیراً با شرکت Adobe برای تبدیل طرح‌های ناتمام باهاوس به فونت‌ها کار می‌کرد، در توییتر آن را «بدترین نوع در سال‌های اخیر» نامید.

    فابیو باسیل از استودیوی طراحی بریتانیایی Fortnight نیز با استفاده از یک الگوی رفتاری که لوگو را در هشت سال آینده پیش‌بینی می‌کند، طراحی لوگو زارا را مسخره کرد. نوع فونت اصلاح شده هیچ فاصله‌ای بین حروف ندارد و هر کدام به طور مستقیم با دیگری در هم تنیده شده است و لوگو را ناخوانا و گیج‌کننده می‌کند. دلایل زیادی می‌تواند پشت ایدئولوژی طراحی لوگوی جدید قرار گرفته شده باشد، اما واقعیت این است که مخاطب آن را دوست دارد (و این چیزی است که از همه مهمتر است).

    لوگو محصولات زارا

    طراحی منحصر به فرد لوگو زارا، قیمت‌گذاری قابل‌توجه و کارایی بالا به آنها کمک کرده است تا در هر کشور و هر بازاری در سراسر جهان به قله‌های جدیدی از موفقیت دست یابند. برخلاف سایر برندهای مد که نیاز به تبلیغ محصولات خود به مشتریان خود دارند، زارا در تبلیغات تهاجمی برند یا محصولات خود شرکت نمی‌کند. 

    زارا میلیون‌ها دنبال کننده در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود دارد. هدف آنها کاهش هزینه‌های تبلیغات و ایجاد فروشگاه‌های جدید به جای آن است. برندسازی برای زارا معنای جدیدی دارد. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفاهیم کلی لوگو زارا، طراحی و تاریخچه آن آشنا کنیم. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط