لوگو استارباکس مدتهاست که در ذهن مصرف کنندگان جا افتاده است. به جرات می توان گفت که هیچ کس در این دنیا وجود ندارد که هرگز نام استارباکس را نشنیده باشد. در حقیقت، استارباکس اغلب اولین برندی است که مردم وقتی به قهوه فکر میکنند، آن را به خاطر میآورند. علیرغم تغییراتی که در لوگوی استارباکس ایجاد شد، هنوز هم لوگوی آن به عنوان یکی از نمادینترین و به یاد ماندنی ترین طرحهای لوگوی دیده شده در تاریخ باقی مانده است.
در 30 مارس 1971، استارباکس توسط سه دانشجوی یک کالج، جری بالدوین، زیو سیگل و گوردن بوکر در سیاتل، واشنگتن تاسیس شد. آنها با هم تصمیم گرفتند کیسههای دانههای قهوه بوداده را به مردم بفروشند، اما نمیدانستند که کسبوکارشان در آینده تبدیل به بزرگترین زنجیره قهوه در جهان خواهد شد. استارباکس در حال حاضر بیش از 27000 فروشگاه خردهفروشی در سراسر جهان دارد و روزانه حدود 4 میلیون فنجان قهوه به فروش میرساند. اما چگونه لوگوی استارباکس به یک نماد نمادین تبدیل شده است؟ در این مقاله، ما تمام عواملی را که باعث شد لوگوی استارباکس به یکی از موفقترین لوگوهای شرکت امروزی تبدیل شود، بررسی کردهایم. تا انتهای این مقاله با بیزگو همراه باشید تا مروری بر تحلیل لوگو استارباکس داشته باشیم.
معنی لوگو استارباکس و تحلیل المانهای آن
طراحی که مسئولیت طراحی اولین لوگوی استارباكس را به عهده داشت، تري هكلر بود. به عنوان یک الهام، او کتابهای قدیمی دریایی را مرتب کرد و طرح پری دریایی دو دم را بر اساس یک چوبتراشی قرن شانزدهمی طراحی کرد. با این حال، طراحی مجدد لوگو 2011 (معروف به لوگوی فعلی استارباکس) با همکاری تیم طراحی داخلی استارباکس و Lippincott، یک آژانس مشاوره برند جهانی ایجاد شد.
با تمام تغییرات، موضوع دریانوردی همیشه به عنوان مفهوم اصلی طراحی لوگوی استارباکس باقی مانده است. برای این که به روشی سادهتر به تحلیل لوگوی استارباکس بپردازیم، در ادامه معنی تمام عناصر تشکیلدهنده لوگوی استارباکس آورده شده است:
شکل لوگو استارباکس
لوگو استارباکس همیشه شکل دایرهای خود را حفظ کرده است که در واقع یکی از رایجترین شکلهای مورد استفاده در طراحی گرافیک است. از آنجایی که دایره شکلی است که نه پایانی دارد و نه نقطه آغازی، احتمالاً میتواند نمادی از حرکت مداوم یا میراث استارباکس در صنعت قهوه باشد. در نسخه 1987، نام برند در داخل دایره نوشته شده است و در عین حال دو ستاره جدید را در کنار علامت کلمه معرفی میکند. با این حال، در جدیدترین نسخه آن، متن و ستارهها هر دو از طراحی حذف شده اند. پیشتر در بیزگو درباره لوگوهای معروف دایره ای صحبت کردیم.
رنگ لوگو استارباکس
رنگهای استفاده شده در لوگوی استارباکس شامل سبز تیره و سفید است. رنگ سبز به عنوان رنگ پس زمینه و رنگ سفید برای نماد اصلی لوگو استفاده میشود. در دنیای طراحی، سبز رنگی است که نشاندهنده شفا، طبیعت و محافظت است. اغلب اوقات، رنگ سبز برای نشان دادن ثروت و پول استفاده میشود.
انتخاب این رنگها برای لوگوی استارباکس بر اساس دیدگاهی است که این شرکت میخواهد توسط مصرفکنندگانش دریافت کند. طراحان از آنها میخواستند که رنگ سبز نشاندهنده رفتار مثبت برند با مشتریان و همچنین شرکای خود باشد. برای مدت طولانی، استارباکس تلاش میکند تا قهوههای خود را از نظر اخلاقی تهیه کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که با کشاورزانی که با آنها کار میکنند با دقت رفتار میشود. به زبان ساده، استارباکس میخواهد به عنوان یک شرکت با مسئولیت اجتماعی بزرگ در نظر گرفته شود. قبلا درباره انتخاب رنگ لوگو در بیزگو صحبت کردیم.
فونت لوگو استارباکس
طراحی لوگوی استارباکس برای همه نسخههای اصلاحشدهاش، به جز جدیدترین آن، همیشه شامل یک فونت ساده اما پررنگ است. نوع فونت Sans-serif و حروف بلوک برای هجی کردن نام برند به روشی تمیز و واضح استفاده شده است. با این حال، از آنجایی که لوگوی استارباکس به راحتی توسط مصرف کنندگان در سراسر جهان شناسایی میشود، لوگوی جدید دیگر نیازی به این ندارد که متن بخشی از لوگو باشد. حتی بدون نام آن، مشتریان میتوانند بفهمند که این لوگو متعلق به استارباکس است. در مقاله انتخاب بهترین فونت لوگو به طور مفصل در این باره صحبت کردیم.
آیکون لوگوی استارباکس
پری دریایی دو دم روی لوگوی استارباکس به عنوان اشارهای به سیاتل و دریا عمل میکند. این پری دریایی که میخواهد نزدیکی سیاتل به دریا را ارتباط دهد، موهایی شبیه امواج اقیانوس دارد. در حالی که تئوریهای توطئه زیادی در اینترنت در مورد معنای واقعی این آیکون وجود دارد، طراحان میخواستند جذابیت اسطورهای و اسرارآمیز آن را حفظ کنند. با این حال، رایجترین باور در مورد آن این است که پری دریایی دو دم نشاندهنده وسواس، اعتیاد و به دام افتادن است. طبق اساطیر یونانی، پری دریایی های دو دم موجوداتی هستند که کمتر مورد علاقه بودند. با توجه به ویژگیهای خطرناک احتمالی آنها، ممکن است این دلیلی باشد که طراحان تصمیم گرفتند تا زنانگی و نرمی نماد پری دریایی دو دم را افزایش دهند.
تاریخچه لوگو استارباکس
هنگامی که استارباکس برای اولین بار در سال 1971 تاسیس شد، در ابتدا Pequod نامگذاری شد. این نام از داستان کلاسیک آمریکایی موبی دیک الهام گرفته شد و بعداً به استارباکس تغییر یافت، نامی که برگرفته از همکار اصلی Pequod، استارباک بود. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم پری دریایی دو دم معروف روی لوگوی استارباکس از اساطیر یونان الهام گرفته شده است.
در واقع اساس داستان لوگو استارباکس این بود که پریهای دریایی دو دم موجوداتی هستند که ملوانان را برای حمله و بلعیدن آنها در سواحل جزیرهای در جنوب اقیانوس آرام فریب میدهند. از این رو، می توان گفت که پری دریایی دو دم به طور مشابه نمادی از تمایل استارباکس برای جذب دوستداران قهوه به فروشگاه خود بود.
از همان ابتدا، لوگوی استارباکس تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است، که دراماتیکترین بازطراحی آن چیزی است که در سال 1987 ایجاد شد. در آن سال، هوارد شولتز به عنوان مدیرعامل جدید استارباکس منصوب شد و از آن زمان به بعد، استارباکس را متحول کرد. او استارباکس را به شرکتی تبدیل کرد که صرفاً بر تولید بهترین نوشیدنیهای اسپرسو متمرکز شده است.
سیر تکامل لوگوی استار باکس به ترتیب به شرح زیر است:
لوگوی استارباکس – 1971
در ابتدا، این لوگو با تصویر اصلی یک پری دریایی با دو دم ماهی گونه و یک ناف کاملاً قابلمشاهده طراحی شده بود. این نماد با یک حلقه دایرهای به رنگ که آن را احاطه کرده بود، همراه شد. در داخل این دایره، متن "قهوه، چای و ادویه استارباکس" نوشته شده بود.
لوگوی استارباکس – 1987
هدف شولتز از این لوگوی جدید این بود که آن را کمی بیشتر جلا دهد. طرح رنگ سبز، سیاه و سفید در این نسخه برای نشان دادن رشد، طراوت و شکوفایی استارباکس معرفی شد. در مقایسه با رنگ قهوهای قدیمی، رنگهای سبز و سفید تأثیر آرامشبخشتری بر مصرفکنندگان برندها داشتند. متفاوت از طرح اصلی، بدن کامل پری دریایی دو دم دیگر قابلمشاهده نبود. این شکل بزرگ شد و به نظر میرسید موهایش بیشتر بدنش را پوشانده است. علاوه بر این، متن نیز به «قهوه استارباکس» تغییر کرده بود تا با تمرکز برند روی قهوه هماهنگ شود. نام این برند در داخل حلقه دایرهای با اضافه شدن دو ستاره در هر طرف درج شده بود.
لوگوی استارباکس – 1992
نسخه سوم لوگوی استارباکس از نمای نزدیکتری از پری دریایی دو دم تشکیل شده است. تنه آن به طور کامل از قاب ناپدید شده و دم دوقلو آن هنوز قابلمشاهده بود. با این حال، طراحی لوگوی حلقه استارباکس برای این شرکت مشکلساز شد زیرا در نظر گرفته شد که به راحتی قابل تکرار است. کشورهای دیگر در سراسر جهان از همان طرح لوگو برای نسخههای جدید استارباکس استفاده میکردند که تشخیص لوگوهای تقلبی و واقعی را برای برخی از مصرفکنندگان سختتر میکرد.
لوگوی استارباکس – 2011
چهارمین و آخرین نسخه از لوگوی استارباکس به منظور جشن گرفتن چهلمین سالگرد تاسیس این شرکت دوباره طراحی شد. در این طراحی مجدد، پری دریایی دو دم یک بار دیگر بزرگ شد. بزرگترین تغییر این طراحی این بود که علامت کلمه و ستارهها دیگر بخشی از لوگو نبودند. این امر به این دلیل بود که استارباکس شروع به فروش چیزهایی بیشتر از نوشیدنیهای قهوه کرده بود. آنها میخواستند شرکت خود را با ارائه طیف وسیعی از محصولات به مشتریان خود گسترش دهند. همانطور که امروز میبینید، استارباکس فقط قهوه نمیفروشد. آنها همچنین صبحانههای مخصوص و چای میفروشند.
جالب اینجاست که این طراحی ساده و مسطح باعث شد استارباکس مورد انتقاد طرفداران خود و همچنین سایر کارشناسان طراحی قرار گیرد. با این حال، حتی با استقبال منفی، این برند تصمیم گرفته است که این لوگو را حفظ کند. با وجود تمام این تغییرات، یکی از عناصر کلیدی که در طول تکامل لوگوی استارباکس حفظ شده است، نماد پری دریایی دو دم بود. پری دریایی دو دم باقی مانده و برای همیشه بخش مهمی از طراحی هویت برندها خواهد بود.
در طول سالها، استارباکس قطعاً بیانیهای را برای برند و لوگوی خود اعلام کرده است. هویت بصری استارباکس همیشه از سایر شرکتها متمایز بوده است. این امر به طور مداوم با آنچه این برند نشان میدهد سازگار بوده و این چیزی است که به موفقیت این برند جهانی قهوه کمک کرد.