هر کس حتی اگر ماشین باز هم نباشد نمیتواند علاقه خود را نسبت به ماشینهای قوی و پرسرعت انکار کند. بوگاتی یکی از برندهایی است که خودروهای آن در قدرت و سرعت حرف اول را میزنند. این شرکت خودروسازی لوکس، به دلیل تولید خودروهای اسپرت رده بالا در سراسر جهان شناخته شده است و امروزه به گروه فولکس واگن تعلق دارد. اما آیا تا به حال درباره آرم بوگاتی تحقیق کردهاید؟ اگر نه، در ادامه با ما همراه باشید زیرا میخواهیم درباره معنی آرم بوگاتی و تاریخچه آن باهم صحبت کنیم.
معرفی شرکت بوگاتی
بوگاتی یک شرکت خودروسازی لوکس در کشور فرانسه است که در ابتدای قرن بیستم تاسیس شد و توانست در یک جایگاه بسیار قابل قبولی و در فهرست گرانترین برندهای خودرو در سراسر جهان قرار گیرد. شرکت بوگاتی در تولید خودروهای هایپر اسپرت تخصص دارد.
این شرکت توسط اتوره بوگاتی، طراح ایتالیایی الاصل تاسیس شده است. دفتر مرکزی این شرکت در آلزاس کشور فرانسه قرار دارد. اعتقاد موسس این شرکت بر این موضوع بود که خودروهای اسپرت باید سبک و در عین حال زیبا باشند؛ در نتیجه این طراح صنعتی دست به کار شد و خودروهای رویایی و موردعلاقه خود را طراحی کرد. اتومبیلهای بوگاتی توانستند با زیبایی و سرعت بالا تمام مسابقات ماشین سواری را تحت اختیار خود درآورند. در نهایت در سال ۱۹۹۸ شرکت بوگاتی توسط گروه فولکس واگن خریداری شد و به زیرمجموعه این شرکت درآمد.
لوگو شرکت بوگاتی
لوگو شرکت بوگاتی یکی از قدیمیترین نمونههای هویت بصری در صنعت خودروسازی است. هنگامی که در ابتدای تاریخ شرکت این لوگو ایجاد شد، تغییری نکرد تا زمانی که این برند به مالکیت گروه فولکس واگن درآمد. لوگویی که توسط موسسه این شرکت طراحی شده بود تا مدتهای طولانی همچنان بدون تغییر باقی ماند.
لوگوی بوگاتی مانند جواهری است که پیچیدگی و ظرافت آن تا ابد جاودانه خواهد ماند و این همان چیزی بود که آن را به یکی از کلاسیکترین طراحیهای لوگو تبدیل کرده است. با این حال لوگو ماشین بوگاتی که در حال حاضر از آن استفاده میشود، مینیمالترین لوگویی بوده که تاکنون توسط این شرکت استفاده شده است. این لوگو دارای حروف سیاه و سفید در یک زمینه سفید هستند.
تاریخچه لوگو بوگاتی
در این قسمت بیایید نماد بوگاتی را در طول سالیان مختلف و به جزئیات بیشتر بررسی کنیم:
از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۶۳
نماد اصلی بوگاتی برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و بیش از نیم قرن بر روی خودروهای این شرکت فرانسوی باقی ماند. این لوگو حاصل کار مشترک اقوام موسس شرکت بوگاتی بود. اما برای ایجاد آن به شخصی نیاز بود که بتواند بهتر اصول طراحی و تعادل را درک کند. در نهایت معلوم شد که کارلو بوگاتی پدر طراح خودرو اتو است و تصمیم بر این شد که او این لوگو را طراحی کند.
آرم بوگاتی دارای یک پس زمینه افقی و به رنگ قرمز تیره و با قاب خاکستری روشن بود که با نقاط قرمز در اطراف پراکنده شده بود. قسمت مرکزی این لوگو دارای نوشته بزرگ و سفید رنگ عبارت بوگاتی و با فونت سریف بود. از طرفی دیگر علامت کلمه منحصربهفرد این شرکت یعنی "EB" با یک مونوگرام سیاه پررنگ نوشته شده بود.
بیشتر بخوانید: با معنای آرم ماشین ها و خودروهای معروف جهان آشنا شوید.
از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۷
طراحی آرم جدید بوگاتی در سال ۱۹۶۳ انجام شد. در این زمان کارلو و اتوره و پسرش ژان مرده بودند. با این حال صاحبان جدید این شرکت تصمیم گرفتند که به هر نحوی که شده وجهه شرکت بوگاتی را حفظ کنند و ارتباط آن را با بنیانگذارانش نشان دهند. در نتیجه تصمیم گرفتند تمامی عناصر روی لوگو را حفظ کنند و نسبت آنها را با یکدیگر تغییر دهند.
در نتیجه پالت رنگی بوگاتی حفظ شد، اما قسمت حروف آن تا حدودی تغییر کرد و از فونت سریف پررنگ به یک فونت سنتیتر تغییر پیدا کرد. خطوط ظریفتر و گردتر به نظر میرسیدند و در عین حال خود نشان کمی بزرگتر شده بود. از طرفی دیگر، طراحان یک خط نازک را در امتداد لبههای قاب به رنگ مشکی برجسته کردند تا به طور بصری مرزهای قاب را مشخصتر نشان دهند.
از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵
در سال ۲۰۰۷ برای بار دیگر طرح لوگو بوگاتی دچار تغییراتی شد و اصلاحات دیگری پیدا کرد. همانطور که میدانید، لوگو بوگاتی از دو بخش مهم یعنی متن و گرافیک تشکیل شده است. هر دو بخش با یکدیگر هماهنگی لازم را دارند و پایه اصلی آنها شکل بیضی است. در این تغییرات کادر بندی سایه تیرهتر از خاکستری به خود میگیرد و طرح مشکی رنگ نازک اکنون از آرم بوگاتی حذف شده است.
به عنوان قسمت اصلی لوگو، لوگو تایپ سفید با مونوگرام مشکی جای خود را حفظ کردهاند، اما سایه نوشته عبارت بوگاتی نازکتر شده و اکنون حروف آن فضای بیشتری بین یکدیگر داشتند. از طرفی دیگر سایه قرمز رنگ پسزمینه روشنتر به نظر میرسید و به نوعی آرم خودروی بوگاتی را شیکتر و با شکوهتر نشان میداد.
از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲
در سال ۲۰۱۵ بود که شرکت بوگاتی تغییر جالبی در لوگوی خود ایجاد کرد. در این سال نماد بوگاتی به دلیل اضافه شدن سایههای گرادیان به دو قسمت خاکستری و قرمز حالت سهبعدی پیدا کرد. در آن زمان قاب را نقرهای رنگ کردند تا درخشندگی فلزی به خود بگیرد. بیضی در قسمت مرکزی روشنتر شده بود و حس لوکستری را به مخاطب انتقال میداد. زیرا به جای رنگ زرشکی تیره از رنگ قرمز استفاده میشد. از طرفی دیگر حروف به کار برده شده نیز حجیمتر شدند. به این دلیل که خطوط خاکستری که به سایه سیاه اضافهشده بود، آن را ضخیمتر نشان میداد.
از سال ۲۰۲۲ تا به امروز
در سال ۲۰۲۲ سازنده خودروهای اسپرت این شرکت تصمیم گرفت که سبک لوکس برای او از میراث تاریخی مهمتر است. علاوه بر این، او مدتها بود که روابط خود با خانواده بوگاتی را از دست داده بود. در نتیجه نگهداشتن لوگویی که قبلاً توسط کارلو طراحی شده بود دیگر معنایی نداشت. آنها تصمیم گرفتند تا یک لوگویی کاملاً بازنگری شده را برای این شرکت طراحی کنند.
طراحی مجدد لوگوی بوگاتی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد یک نشان کاملاً تجدیدنظر شده از لوگوی قبلی بوگاتی بود. به این صورت که مدال قرمز نمادین اکنون از این لوگو کاملاً حذف شده بود و لوگوی جدید فقط با یک نوشته و با حروف بزرگ نام این شرکت را به مخاطبان نشان میداد. فونت به کار رفته در نوشتن نام بوگاتی فونت سریف بود. حروف مشکی مسطح در پسزمینه سفید و بدون هیچگونه اضافات گرافیکی درج شده بود. نکته جالب درباره تغییر آرم ماشین بوگاتی این بود که حتی مونوگرام معروف EB از این لوگو حذف شده بود.
هدف از طراحی این لوگو لوکستر و مدرنتر نشان دادن آرم جدید بوگاتی بود. کلمه این لوگو اکنون مدرنتر و جدیدتر به نظر میرسید و نشان میداد که آرم بوگاتی برای رویدادهای رسمی، شبکههای اجتماعی، فضای عمومی و... مناسب است. اما با این حال لوگوی قدیمی که در گذشته از آن استفاده میشود همچنان در تزیین خودروهای بوگاتی استفاده شد. یعنی هیچکس آن را به طور کامل رها نکرد. به این دلیل که صاحبان شرکت احساس کردند که این لوگو بر روی سپر خودروها ظاهر خیلی زیبایی دارند و نیازی نیست که آن را تغییر دهند.
بررسی مهمترین عناصر لوگو بوگاتی
با جستجو در اینترنت و دانلود لوگو بوگاتی متوجه میشوید که عناصر مختلفی مانند نماد، رنگ، فونت و... در ساخت آن به کار رفته است. در این قسمت میخواهیم این عناصر را بیشتر بررسی کنیم:
نشان
نشان بوگاتی از یک بیضی افقی شکل با ۶۰ نقطه در اطراف آن تشکیل میشد. نقطهها بر روی یک طرح کلی و با ضخامت متوسط کنتراست قرار میگرفتند. آرم بوگاتی از به کار بردن این نقطهها هدفی داشت. برخیها میگویند که نقطهها نشاندهنده سیمهای ایمنی هستند و برخی دیگر نقاط را به صورت مرواریدهایی در نظر میگیرند که تخصص این شرکت را در طراحی و کیفیت تجلیل میکنند. این نشان بوگاتی همچنان یک لوگوی تمامعیار و دوستداشتنی برای این برند محسوب میشود.
رنگ
پالت رنگی اصلی طرح لوگو بوگاتی شامل قرمز، سفید و مشکی بود. رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی و نشاندهنده انرژی، شور و عشق بود. رنگ سفید نماد ظرافت است و رنگی است که حس اعتماد و وفاداری را در انسان ایجاد میکند. رنگ مشکی هم به اعتمادبهنفس، حرفهای بودن و قدرت اشاره میکند. رنگ بیضی ممکن است از خاکستری سفید و نقرهای ایجاد شده باشد. با این حال رنگ قرمز پسزمینه و سفید که حروف را تشکیل میدهند همیشه دست نخورده باقی ماندهاند.
فونت
در آرم بوگاتی همیشه از فونت سریف استفاده میشد. به این دلیل که استفاده از سایه سیاه این لوگو را کمی سهبعدی نشان میداد.
نماد
اما یکی دیگر از جزئیات بسیار مهم هویت بصری، نماد بوگاتی است که در بالای نام آن قرار دارد. نماد بوگاتی از دو حرف "E" و "B" تشکیل شده است که پشت هم قرار گرفتهاند و "E" معکوس شده است. حرف اول، نام موسس این برند یعنی اتوره بوگاتی است که به رنگ سیاه نوشته شده و ظرافت بیشتری به خطوط کلاسیک حروف میبخشد. حرف E و B نیز حس سرعت و حرکت را ایجاد میکند. در واقع این یک اثر هنری ساده اما خلاق و شاهکار است که آن را به یکی از بزرگترین نمادهای شرکت خودروسازی تبدیل کرده است.
سخن پایانی
در این مقاله درباره آرم بوگاتی صحبت کردیم. ساده و در عین حال منحصربهفرد بودن این لوگو با سادگی طراحی آرم ماشین بوگاتی به ما منتقل میشود. اینها ویژگیهای اصلی خودروهای اسپرت این شرکت هستند. این برند با حذف عناصر غیرضروری و به کارگیری عناصر لازم که نشاندهنده اعتبار و انحصار این برند است، لوگو خلاقانه و با شکوه خود را در بین لوگوی دیگر شرکتهای خودروسازی تثبیت کرد.