شما به عنوان یک ایرانی با تپسی آشنا هستید و برای یک بار هم که شده از خدمات آن استفاده کردهاید. هر برندی در سراسر دنیا برای اینکه بتواند نام و نشان خود را در ذهن مخاطبان به خوبی جا بیندازد باید در طراحی لوگو خود نهایت دقت و ظرافت و خلاقیت را به خرج دهد. تپسی یک کسب و کار ایرانی است که در زمینه تاکسی اینترنتی فعالیت میکند. اما برای اینکه در ادامه بیشتر با لوگو تپسی آشنا شوید در این مقاله میخواهیم درباره لوگو جدید تپسی و طراحی آن بیشتر صحبت کنیم پس با ما همراه شوید.
معرفی تپسی
تپسی برای نخستین بار با نام تجاری شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس در خرداد سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. اما سوالی که برای بیشتر افراد پیش میآید این است که تپسی به چه معناست و چرا این شرکت همچین نامی را برای خود انتخاب کرده است؟
در واقع تپسی میتواند القا کننده نام تاکسی باشد و این شرکت سعی کرد در انتخاب اسم برند خود کمی هوشمندانه و خلاقانه عمل کند. تپسی اسمی است که به راحتی تلفظ میشود و البته متفاوت است.
سیر تحولی لوگو تپسی
اما برویم سر بحث اصلی یعنی صحبت درباره لوگو تپسی. اولین لوگویی که از برند تپسی به مخاطبان معرفی شد به صورت دایره مشکی رنگ نصفه و نیمهای بود که در وسط آن سه خط دیده میشد. در این لوگو تایپوگرافی هم به انگلیسی و هم به فارسی در زیر شکل مشهود بود. نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در تایپوگرافی لوگوی تپسی از عدد ۳۰ انگلیسی استفاده شده بود. اما پس از گذشت چند سال تپسی لوگوی خود را تغییر داده و لوگوی جدید را به مخاطبان خود معرفی کرد.
لوگوی جدید تپسی با تغییر رنگ خود همه مخاطبان را مجذوب خود کرد. این کسب و کار از رنگ نارنجی برای طراحی لوگوی خود استفاده کرد و با شعار جدید زندگی در حرکت معنا پیدا میکند، تغییر بزرگی در کسب و کار خود ایجاد کرد.
لوگو تصویری تپسی
برای کسانی که فقط چند وقت از آشنایی آنها با شرکت تپسی میگذرد اگر از آنها درباره لوگوی قبلی تپسی سوال کنید به احتمال بسیار زیاد نمیدانند که لوگوی این برند چه شکلی بوده و آیا اصلاً تغییراتی داشته است یا نه. با این حال لوگو تصویری تپسی همانطور که در قسمت بالا هم به آن اشاره کردیم چندین بار دچار تغییر شده است.
از طرفی دیگر شاید شما جز افراد باهوشی باشید که فقط به رنگ مشکی لوگوی تپسی اشاره میکنید. البته که حق با شما است. به این خاطر که شرکت تپسی چندین سال بود که با لوگو قدیمی خود مشغول به فعالیت بود و وقت آن بود که بتواند کمی آن را تغییر دهد. شرکت تپسی برای طراحی تایپوگرافی لوگو خود از فونت دانا استفاده کرد که به عقیده بسیاری از شرکتها این فونت در واقع نشان دهنده فرهنگ نوشتار ایرانی در زمان مدرن است.
بیشتر بخوانید: چرا لوگو تصویری محبوب است؟
همچنین شکل حروف در فونت دانا با جنس گرافیک دیجیتال در محیطهای نرم افزاری هماهنگی کاملی دارد. از طرفی دیگر این شیوه از طراحی باعث سادگی شکل حروف شده است. در واقع طرح ساده و مینیمال لوگو تپسی هیچگونه سردرگمی و آشفتگی ذهنی را پس از مواجهه مخاطبان با آن ایجاد نمیکند که این موضوع را میتوان تحسین کرد.
از آنجایی که شرکت تپسی در زمینه خدمات پیدا کردن تاکسی فعالیت میکند بنابراین دو خط معروف آن را در واقع میتوان نمادی از شتاب و سرعت عمل در کار دانست. از طرفی دیگر عدهای از مردم اعتقاد دارند که این خطوط الهام گرفته از خطوط خیابانها و تاکسیهای زمان قدیم هستند. بنابراین اینکه چگونه لوگو این برند را تعبیر کنید به شما بستگی دارد.
بررسی مهمترین عناصر به کار رفته در طراحی لوگو تپسی
اگر همین الان به اینترنت سری بزنید با دانلود لوگو تپسی و مشاهده عکس آن متوجه تحول و تغییر لوگو تپسی خواهید شد. از طرفی دیگر این شرکت برای طراحی لوگوی خود از عناصر مختلفی مانند رنگ، تایپوگرافی و... استفاده کرده است که در ادامه بیشتر آنها را بررسی خواهیم کرد:
رنگ
اولین سوالی که ممکن است هنگام بررسی عناصر به کار رفته در لوگوی تپسی به ذهن مخاطبان برسد این است که لوگوی تپسی چه رنگی است؟ تغییر محسوس در لوگوی تپسی رنگ آن بود که ناگهان از مشکی به نارنجی تغییر کرد. شرکت تپسی در این باره میگوید که رنگ نارنجی در واقع تداعیکننده تاکسیهای نارنجی زمان قدیم است. بنابراین آنها قصد دارند تا حس نوستالژیک را در مخاطبان خود برانگیزند.
از طرفی دیگر در رنگ شناسی رنگ نارنجی جز آن دسته از رنگهای پر انرژی و گرم محسوب میشود که میتواند متمایز و متفاوت دیده شود. البته رنگ نارنجی تنها رنگ به کار برده شده در لوگو تپسی نیست، بلکه این شرکت از رنگ مشکی و سفید نیز استفاده میکند.
بیشتر بخوانید: بهترین ترکیب رنگ برای لوگو
تایپوگرافی
و اما جزئیات دیگر لوگو تپسی مربوط به تایپوگرافی آن است. تایپوگرافی تپسی بسیار ساده و تقریباً بدون ادیت بر روی فونت اعمال شده است. اما نکتهای که درباره تایپوگرافی جدید لوگوی تپسی نسبت به لوگوی قدیمی آن باید بگوییم حذف نیم فاصله از آن است. به طوری که در لوگوی جدید به جای «تپسی» «تپسی» داریم. این دقیقا همان کاری است که برند دیجی کالا با نام خود انجام داده است. از طرفی دیگر لوگو تایپ انگلیسی تپسی هم از tap30 به tapsi تغییر پیدا کرد.
آیا لوگو تپسی کپی است؟
بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که ایده خلق لوگو تپسی نه تنها در خارج از کشور بلکه در کشور ایران هم به برندهای دیگر تعلق دارد. کاربران بر این باور بودند که برند تپسی در طراحی لوگوی خود از برندهایی مانند فست کلیک و اورنیکار تقلید کرده است. اگر خودتان این برندها را با شرکت تپسی مقایسه کنید در نگاه اول حس میکنید که لوگوها شباهت بسیار زیادی به لوگو تپسی دارند. اما با این حال نمیتوان خلاقیتی که تپسی در طراحی لوگو خود به کار گرفته است را نادیده گرفت.
بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ در برندسازی
سخن پایانی
در این مقاله آنچه که نیاز بود درباره طراحی و عناصر بصری لوگو تپسی بدانید به شما گفتیم. بحث در زمینه طراحی لوگو بسیار گسترده است و به همین سادگیها نمیتوان درباره آن صحبت کرد. اما با این حال از آنجایی که شرکت تپسی یکی از کسب و کارهای بسیار شناخته شده در کشور ایران است لازم بود که کمی بیشتر با فعالیت این شرکت و اینکه لوگو آن چه تغییر و تحولاتی داشته است صحبت کنیم.
برای تمام برندها و شرکتهای کوچک و بزرگ دنیا لازم است که سرمایه زیادی بر روی طراحی لوگو خود باز کنند. زیرا این نشانه در عین حال کوچک، میتواند تحولات بزرگی برای موفقیت آنها به دست آورد. به این خاطر که اگر طراحی و خلاقیت جالبی داشته باشد همیشه در ذهن مخاطبان خواهد ماند.