طراحی لوگو تک حرفی ایدهای است که اغلب توسط کسب و کارهای کوچک نادیده گرفته میشود. اما لوگو حروف انگلیسی یا حتی فارسی میتواند راهی موثر برای ایجاد یک آرم ماندگار باشد. طراحی لوگوی تک حرفی حتی میتواند در حد یک تست هم باشد. به هر حال کاریست که آسیبی به کسب و کارتان نمیزند و میتوانید آن را امتحان کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با این موضوع که چرا لوگوتایپ حروف انگلیسی قدرتمند هستند، آشنا کنیم. همچنین ایدههایی را هم برای طراحی چنین لوگویی به شما پیشنهاد میدهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
مزایای طراحی لوگو حروف انگلیسی
دلایلی وجود دارد که اگر آرم برند تجاری خود را فقط با استفاده از حروف انگلیسی طراحی کنید، بر روی کسب و کارتان تاثیر بهتری میگذارد. این دلایل عبارتند از:
لوگوهای حروفی ساده و مینیمالیستی هستند
به جای اینکه در لوگو با تصاویر و نمادهای اضافی، حواس مخاطب را پرت کنید، تنها با یک حرف میتوانید مستقیم همه چیز را به مخاطب بگویید. در طراحی لوگو عناصر زیادی در اختیارتان قرار دارد. اما اگر قرار باشد تعداد عناصر (رنگ، نماد، تصویر، شکل هندسی و ...) را زیاد کنید، فقط تصویر برند تجاری شلوغ میشود. از آنجایی که لوگو حروف انگلیسی ساده است، قدرت بیشتری در یادآوری پیام و نام برند برای مخاطب دارد.
لوگوهای تک حرفی مقیاسپذیر هستند
یکی دیگر از دلایلی که طراحی لوگو با حروف انگلیسی را توجیه میکند، مقیاسپذیری آن است. وقتی قرار است از لوگو برای اکانت خود در شبکههای اجتماعی، چاپ بر روی تقویم، سررسید، خودکار، بنر، کاتالوگ و ... استفاده کنید، لوگو تک حرفی به هر اندازهای که باشد، به راحتی خوانده میشود. اما در لوگوهایی که حاوی عناصر پیچیده و جزئی هستند، چنین ویژگی وجود ندارد و مجبورند آن را بزرگ چاپ کنند تا مخاطب لوگو را با جزئیات ببیند.
ظاهر مدرنتری دارند
لوگوی حروف انگلیسی ظاهری سنتی و کلاسیک به برند شما میبخشد. به شرکت مک دونالد توجه کنید که چطور از حرف m برای لوگوی خود استفاده کرده است. در عین حال برای هر مناسبتی این لوگو را به هر شکلی که بخواهد درمیآورد. هر برندی که بخواهد به مخاطبان نشان دهد که قدمت و سابقه فعالیت بیشتری دارد، برای طراحی لوگو از حروف استفاده میکنند. هر چند ممکن است همین شرکتها سابقه فعالیت زیادی هم نداشته باشند. از سوی دیگر چیدمان تنها یک حرف انگلیسی یا فارسی میتواند به شکل حرفهایتری انجام شود.
شناسایی آن آسانتر است
زمانی که به سراغ ساخت لوگو با حروف انگلیسی میروید، به مصرفکنندهها کمک میکنید به محض دیدن لوگو به برند و کسب و کار شما فکر کنند. تنها یک حرف آن هم به شکل ساده بیشتر در ذهن مخاطب باقی میماند و به راحتی یادآوری میشود. حالا اگر قبل از طراحی لوگو تک حرفی تحقیقات و تستهای زیادی را انجام داده باشید، مطمئنا تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان بیشتر خواهد شد.
نکاتی که زمان طراحی لوگوی حروف انگلیسی باید بدانید
شاید فکر کنید طراحی لوگوی تک حرفی آسان است. اما از آنجایی که شما هیچ المان دیگری از جمله نماد، شکل و تصویر ندارید، باید تمام تلاشتان را روی همین حرف متمرکز کنید. در واقع این حرف باید به شکلی طراحی شود که پیام شما را به مخاطب منتقل کند. آرم شما باید به یادماندنی و منحصر به فرد باشد. برای طراحی چنین لوگویی به این نکات دقت داشته باشید:
انتخاب رنگ مناسب برای لوگو
رنگها هر کدام معنی خاصی را با خود به همراه دارند که میتوانید از آنها برای متمایز کردن برند خود استفاده کنید. حتی اگر حرفی برای لوگوی یک برند استفاده شده است، با استفاده از سبک طراحی و رنگ میتوانید آن را متمایز کنید. مکدونالد، مانستر و موتورولا هر سه برندهایی هستند که از حرف M برای طراحی آرم با حروف انگلیسی استفاده کردهاند. اما لوگوی این برندها از نظر رنگ و طرح حرف M با یکدیگر متفاوت است. بنابراین باعث سردرگمی طرفدارانشان نمیشود.
در انتخاب رنگ برای لوگو حروف انگلیسی به مفهوم هر رنگ توجه داشته باشید. برای مثال رنگهای روشن و پرانرژی میتوانند انگیزه مخاطب را زیاد کنند و باعث جلب توجه او شوند. رنگهای ملایم هم حس طبیعی بودن را به آرم برند میبخشند. طرحهای تک رنگ به راحتی قابل بازتولید و ویرایش هستند. در مقاله انتخاب رنگ لوگو تمام این موارد با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است.
استفاده از پس زمینه و فضای منفی
در پشت حرف انگلیسی همیشه از پسزمینهای با رنگ متفاوت استفاده کنید. در واقع فضایی که در پشت حرف انگلیسی قرار دارد، بخشی از لوگو محسوب میشود و نباید آن را مجزا بدانید. بعضی از برندها ترجیحشان این است که پس زمینه لوگو را سفید بگذارند. اما برخی هم با استفاده از رنگ و یا جزئیات دیگر آن را تزئین میکنند.
وقتی قرار است رنگ پس زمینه لوگو را انتخاب کنید، درنظر داشته باشید که فضای منفی به جذابیت بیشتر طرح کمک زیادی میکند. برخی از برندها برای این قسمت از اشکال معنیدار استفاده میکنند. برخی دیگر مثل شرکت Adobe سعی میکند با رنگ متضاد، پس زمینه را طراحی کند. در واقع این برند با استفاده از پس زمینه رنگی، خود حرف انگلیسی را به رنگ سفید نشان داده است.
استفاده از فونت مناسب
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی لوگو حروف انگلیسی توجه به نوع فونت لوگو است. هر فونت معنای متفاوتی دارد. در زبان انگلیسی هر گروه از فونتها این معانی را به همراه دارند. برای مثال:
-
فونت Asvonaly خلاقانه به نظر میرسد.
-
فونت Brains برای لوگوهایی که مناسب کودکان است، تناسب دارد.
-
فونت Franz برای لوگوهای قدیمی مناسب است.
-
اگر میخواهید آرم شما مدرن به نظر برسد، به سراغ فونت Opiar بروید.
-
فونت Barbar برای طرح کلاسیک مناسب است.
فونتهای انگلیسی هم درست مثل فونت فارسی دستهبندی دارند و میتوانید براساس معیارهایی مثل سبک خط، ضخامت و ... یکی را انتخاب کنید. برای لوگو تک حرفی باید به سراغ فونتی بروید که به راحتی قابل خواندن باشد.
در نظرگرفتن معانی پنهان حروف انگلیسی
یک مثال عالی از معنای پنهان در لوگو، سایت Pinterest است. این شرکت از حرف P برای نشان دادن ایده سنجاق کردن چیزها بر روی یک پلتفرم استفاده کرده است. شما هم میتوانید از حروف برای نمایش معنی پنهان کسب و کار خود استفاده کنید. ممکن است در ابتدا مخاطبان متوجه این معنای پنهان نشوند. اما با داستانسرایی میتوانید آنها را از این معنی آگاه کنید.
استفاده از تصاویر
شاید فکر کنید زمان ساخت لوگو حروف انگلیسی نیازی به تصویر نیست. اما اگر به سراغ تصاویر بسیار واضح بروید، به راحتی لحن و پیام خود را در لوگو به تصویر میکشید. برخی از کمپانیها از تصاویر در درون حرف و برخی هم از حروف برای ایجاد یک شکل قابل تشخیص استفاده میکنند.
لوگوهای معروف با حروف انگلیسی
شرکتهای زیادی وجود دارند که در دنیا شناخته شدهاند و برای طراحی لوگوی خود به سراغ تنها یک حرف انگلیسی رفتهاند. برخی از این برندها عبارتند از:
-
برند Adobe
-
برند Airbnb
-
شرکت بنتلی
-
بلوتوث (ترکیب H و B)
-
فیسبوک
-
KFC
-
CK
-
UPS
-
IBM
حرف آخر
همانطور که برخی از معروفترین برندهای دنیا به جای نماد و تصویر از حروف انگلیسی استفاده میکنند، شما هم میتوانید چنین ایدهای را بر روی لوگوی کسب و کار خود پیاده کنید. البته لوگو با حروف انگلیسی تنها برای برخی از مشاغل و صنایع مناسب است برای مثال شرکتهای حسابداری و یا حقوقی میتوانند به سراغ چنین طرحهایی بروند.