قیمت طراحی لوگو به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    قیمت طراحی لوگو به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

    لوگو بخش اساسی هویت هر برند و اغلب اولین چیزی است که یک مشتری در مواجهه با یک برند به آن توجه می‌‌کند. لوگوی هر برند،‌ آن برند را از رقبایش متمایز می سازد‌. قیمت طراحی لوگو های مختلف متفاوت است.

    اگر برای طراحی لوگوی خود از یک طراح حرفه ای یا شرکت طراحی کمک بگیرید‌،‌ می توانید اطمینان خاطر حاصل کنید که طرح نهایی شما بسیار متمایز از رقبایتان خواهد بود و علاوه بر آن پیام برند شما را به‌درستی به جهان مخابره خواهد کرد؛ اما قیمت طراحی لوگو چقدر است؟ مانند همه‌ی هزینه‌های تجاری‌، سنجش هزینه‌ی طراحی لوگو باید بر‌اساس کیفیت و ارزشی باشد که به‌دست می‌آورید‌. برای برآورد قیمت طراحی لوگو باید بدانید انواع امتیازات و بسته‌های طراحی لوگو وجود دارد که ‌‌براساس آن هزینه متفاوت خواهد بود‌. مهم این است که به‌خوبی درک کنید هزینه بابت کدام خدمت از شما گرفته خواهد شد.

    قیمت طراحی لوگو

    چرا داشتن لوگو برای ‌‌کسب‌و‌کار مهم است‌؟

    پیش از صحبت درباره‌ی قیمت طراحی لوگو بیایید ببینیم چرا طراحی لوگو مهم است. چقدر وجود یک لوگو برای برند مهم و حیاتی است؟  آیا صرف هزینه‌های گزاف برای لوگو ارزش دارد؟ داشتن یک لوگوی حرفه‌ای می تواند تجارت شما را رونق بخشد‌، علاوه بر یک دید کلی از برندتان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در ادامه نگاهی اجمالی به اهمیت طراحی لوگو می‌اندازیم تا درک کنید برای کسب‌و‌کار خودتان باید پرداخت چقدر هزینه برای لوگو مناسب است:

    • لوگوی حرفه ای می تواند به رشد برند کمک کند: یک لوگو‌، از نظر زیبایی شناسی‌، می تواند مشتری بالقوه شما را جذب خود کرده، اعتماد‌به‌نفس در ‌‌کسب‌و‌کار را از سمت شما به مخاطبانتان القا کند‌. همچنین در مصرف‌کنندگان مرفه‌، حس برتری جویی را بیشتر ارضا می‌کند. یک لوگوی خوب باعث می‌شود مخاطب تصور کند شما برای کسب‌و‌کارتان ارزش قائلید؛ درنتیجه،او هم برای شما ارزش قائل شود.
    • لوگوی حرفه ای می تواند پایه و اساس برند و نام تجاری باشد: بی‌شک هزینه کردن برای یک لوگوی حرفه ای سرمایه‌گذاری برای نام تجاری و برندسازی است‌. هر شرکتی با یک لوگوی حرفه‌ای می تواند به یک برند ارزشمند تبدیل شود؛ بنابراین، قیمت طراحی لوگو حتی اگر زیاد باشد، در صورتی که طرحی ایدهآل به شما ارائه شود، بسیار مفید خواهد بود.
    • لوگوی حرفه‌ای می تواند از نظر قانونی محافظت شودیک لوگوی حرفه‌ای باید یکتا و مختص برند مدنظر باشد. با ثبت لوگو، قانون حق چاپ(کپی رایت)‌ لوگویتان را تحت حمایت خود قرار می‌دهد. ارزان بودن قیمت طراحی لوگو، شاید سبب شود تا طراح‌، لوگو های مشابه آن را نیز طراحی کند‌‌ یا بعدها مشابه آن را پیدا کنید‌. اما بهتر است بدانید که اگر لوگوی حرفه‌ایتان را از لوگوی دیگری ایده گرفته باشید،  شامل حق چاپ نمی‌شود‌. پس بهتر است برای یک بار قیمت طراحی لوگوی زیادی را متحمل شوید؛ اما مجبور نباشید لوگویتان را در آینده و پس از کسب شهرت تغییر دهید.
    • لوگوی حرفه ای چندین لوگوی دیگر را در بر می‌گیرد‌: اغلب مواقع یک طراح حرفه ای‌، طرح نهایی خود را در قالب های مختلف برای شرایط مختلف ارائه می دهد‌. این لوگوها می تواند عمودی، افقی، مربع‌، نمادین‌، یا کلمه باشد‌‌؛ با پس زمینه روشن یا گزینه ای برای پس زمینه های تیره‌. طراحان امروز طرح ها را در دو مقیاس کوچک (مثلاً برای توییتر) و بزرگ (برای چاپ بر روی ساختمان ) طراحی می‌کنند‌.

    دامنه قیمت طراحی لوگو در بازار جهانی

    دامنه هزینه طراحی لوگو در هر جایی از لوگوی رایگان تا ۱۰۰۰ دلار برآورد می‌شود. اما اگر ‌‌کسب‌و‌کار شما خرده پاست و برای استارتاپ تان به دنبال لوگوی با کیفیت می‌گردید‌، یک لوگو با طراحی خوب بین ۳۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار برایتان محاسبه می شود‌. قیمت ها همانطور که گفته شد به کیفیت لوگو و طراح بستگی دارد‌. براساس گزارش‌های آمده در سال ۲۰۲۰‌، بسته به اینکه لوگو یک برند را سایت‌های لوگو ساز طراحی کنند یا توسط طراح گرافیک یا شرکت‌های طراحی انجام شود‌، دامنه این هزینه بین ۲ تا ۲۵۰۰ دلار نوسان دارد‌. گزینه‌های متوسط که مربوط به خرید آن از یک سازنده آنلاین است از ۲۰ دلار شروع می شود‌.

    دامنه قیمت طراحی لوگو در ایران

    اگر قرار است طراح لوگوی خود را از طراحان وطنی برگزینید‌، بهتر است بدانید قیمت طراحی لوگو ها در شکل‌های مختلف بازههای قیمتی متفاوتی نیز دارد‌. مثلاً، بازه‌ی قیمت لوگوی نوشتاری در بسته‌های مختلف پیشنهادی، که شامل تعداد اتودهای اولیه‌، زمان تحویل و‌... می شود، در آن متفاوت است و از یک میلیون تا حدود ۴ میلیون گسترده شده است‌. لوگوی نمادین‌، ‌‌براساس بسته‌ی مختلف پیشنهادی با گزینه‌های ارائه شده در بالا‌، از حدود دو میلیون تا نزدیک به ۶ میلیون نوسان دارد‌. لوگو‌های ترکیبی(تلفیق لوگوتایپ و تصویری) نیز از حدود دو میلیون تا حدود ۷ میلیون است‌. لوگوی مونوگرام یا لتر مارک نیز مانند دیگر لوگوها  از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون نوسان دارد. البته طراحان حرفه‌ای‌تر قطعا قیمت طراحی لوگو به مراتب بیشتری نیز دارند.

    فاکتورهای موثر بر تعرفه طراحی لوگو

    اعتبار طراح‌: طراح های با تجربه‌، که نمونه کارهای خوبی در رزومه و کارنامه‌ی خود دارند، قیمت طراحی لوگوشان بیشتر است و مبلغ بیشتری نسبت به طراحان لوگوی تازه‌کار دریافت می‌کنند.

    1. محل استقرار طراح‌: به‌عنوان مثال دستمزد طراح در هند با ایالات متحده قابل مقایسه نخواهد بود‌. به همین صورت قیمت طراحی لوگو در تهران نیز از شهرستان‌ها بیش‌تر است.
    2. نوع کار‌: برخی از طراحان هزینه را ‌‌براساس ساعات کاری و برخی پس از بررسی موضوع‌، ‌‌براساس سختی کار مشخص می‌کند؛. اما در کشورهای خارجی هزینه‌ی هر ساعت طراحی لوگو حداقل 100 دلار محسوب می شود‌. شاید با مراجعه به برخی افرادی که لوگو طراحی می‌کنند از آن‌ها بشنوید که قیمت طراحی لوگویشان بین 50 تا 300هزار تومان است. توجه داشته باشید که این قبیل طراحان، یک طرح کپی از اینترنت به شما تحویل خواهند داد.
    3. عمق پروژه‌: پروژه‌ها‌ بسته به عمق و سختی کارشان، مانند پروژه های رقابتی و یا پروژه‌ی بصری، قیمت متفاوتی خواهند داشت‌.
    4. اتودها و بازنگری‌: اکثر طراحان حدود 2 الی 3 طرح را به‌عنوان اتود اولیه در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید از بین آن‌ها یک گزینه را انتخاب و با کمک طراح تغییرات لازم را بر روی آن اعمال کنید‌؛ اما چنانچه خواهان اتودها و دفعات بازبینی بیشتر آن برای رسیدن به طرح مورد نظر باشید‌،  قیمت احتمالا تغییر خواهد کرد‌.

    کدام طراح لوگو را انتخاب کنیم‌؟

    لوگوی حرفه ای می‌تواند نقطه‌ی شروع ایجاد هویت برای ‌‌کسب‌و‌کار های نوپا باشد‌. قبل از هرچیز به قیمت طراحی لوگو و بسته‌های طراحی دقت کنید. همان‌طور که گفتیم طراحان لوگوی حرفه‌ای‌تر قیمت طراحی لوگویشان هم بالاتر است. با این حل، اگر می‌خواهید لوگوی ارزانی طراحی کنید، سایت‌های طراحی لوگو هم گزینه‌ها به صرفه‌ای هستند؛ اما ما آن‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم.

    اگر برای پرداخت قیمت طراحی لوگو بودجه‌تان نسبتا زیاد است، بهتر است از شرکت‌های طراحی لوگو کمک بگیرید.

    علاوه‌بر قیمت باید نمو‌نه کارهای قبلی طراح را نیز بررسی کنید و ببینید که آیا توان طراحی سبک مدنظر شما را دارد یا خیر. موضوع بعدی که باید برای انتخاب طراح لوگو در نظر بگیرید، وقت‌شناسی طراح است.

    تعرفه طراحی لوگو

    هزینه طراحی لوگوهای مشهور جهان

    قطعاً شما نیز از شنیدن قیمت طراحی لوگو های مشهور جهان شگفت زده خواهید شد‌؛ اما این ارقام بیش از آنکه حکم مرجع قیمت داشته باشند‌، جالب خواهند بود. در ادامه قیمت طراحی سه لوگوی مشهور بیان شده است:

    • Nike "" شاید یکی از معروف‌ترین صاحبان لوگوهای "ارزان" باشد، هنگامی که کارولین دیویدسون‌، دانشجوی طراحی گرافیک‌، در سال 1971 این لوگو را برای برند نایک طراحی کرد‌، برای آن فقط 35 دلار دریافت نمود.
    • در سال 2001‌، غول نفتی BP‌، طراحی لوگوی خود را به  آژانس خلاق Landor Associated‌، آژانس تبلیغاتی Ogilvy & Mather و مشاوران روابط عمومی Ogilvy PR سفارش داد تا لوگوی "Green Shield" خود را با نماد هلیوس جایگزین و یک هویت ایجاد کنند. هزینه‌ی طراحی مجدد، 4،6 میلیون دلار برای BP تمام شد‌.
    • هزینه طراحی لوگوی توییتر‌ 10 دلار بوده است.
    • ‌لوگوی کوکا کولا‌ 1000000دلار‌ برای این شرکت هزینه داشته است.
    • لوگوی المپیک لندن نیز در ازای دریافت مبلغ 645000 دلار طراحی شده است.
    • لوگوی برند انرون هم 33000 دلار تمام شده است‌.

    کدام طراح لوگو گران تر است‌؟ تفاوت آن ها در چیست‌؟

    تحقیقات در زمینه‌ی طراحی لوگو اولین قدم در روند طراحی آن است‌؛ اما اگر قرار است طراحی طی دو روز‌، بدون بررسی رقبا و ‌‌براساس نمونه‌ی اولیه‌ی مشتری انجام شود‌، بدین معنی است که طراح شما تلاش چندانی از خود به خرج نمی‌دهد و تنها قرار است با تغییر رنگ و متن یک لوگوی از پیش‌ساخته‌، طرحی را ایجاد کند که همین نشان قیمت پایین‌تر خواهد بود. با پرداخت مبلغ زیاد برای طراحی لوگو شما می توانید از طراح خود توقع داشته باشید که روند زیر را طی کند‌:

    • تحقیق درباره‌ی مشتری و میزان رقابت در بازار؛
    • تنظیم جهت طراحی؛
    • ایجاد چند اتود اولیه؛
    • پالایش اتودها با بیشترین پتانسیل؛
    • انتخاب اتودی که به بهترین وجه پیام را برساند؛
    • ارائه‌ی لوگوی پیشنهادی به مشتری؛
    • دریافت بازخورد و اصلاح.

     می بینید که در روند طراحی با هزینه‌ی بیشتر‌، طراحان بیش‌تر درگیر پروژه هستند. تکمیل تنها یک پروژه می‌تواند بین 30 تا 50 ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. یا حتی بین 2 تا 6 هفته وقت بگیرد‌. درضمن هرچه طرح گرافیکی‌تر باشد، این زمان نیز بیش‌تر خواهد بود.

    روند طراحی لوگو با دستمزد بالا اغلب توسط  تیمی از طراحان و بازاریابان انجام می‌شود. به جای یک طراح حرفه‌ای اختصاصی‌، 2 یا 3 طراح بر روی پروژه‌ی شما کار کرده و همه برای موفقیت پروژه‌تان تلاش می‌کنند. از آنجا که افراد و منابع بیشتری درگیر هستند‌، کارهای بیشتری نیز انجام می‌شود: مرحله‌ی تحقیق دقیق‌تر است. طراحانِ بیشتر،‌ ایده‌های بیشتری را برایتان به ارمغان می آورند. طراحی ممکن است شامل مشارکت فعال مشتری یا یک گروه متمرکز بر مشتری باشد. این نوع فرآیند می تواند چندین ماه هم طول بکشد. با درگیر شدن تعداد زیادی از افراد و توجه همه آن‌ها به پروژه‌ی شما‌، قیمت طراحی لوگو نیز بیش‌تر می‌شود و عملا سقف مشخصی ندارد.

    حالا تصمیم با شماست‌، با پای برهنه می دوید یا با دو بال پرواز می‌کنید!

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط