لوگو موشن چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    لوگو موشن  چیست؟

    دنیای تکنولوژی به‌سرعت در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد همه‌ی صنایع و بیزنس‌ها مجبور هستند پا‌به‌پای آن پیش بروند تا موفقیت خود را حفظ کنند. یکی از حوزه‌هایی که همواره باید سعی در تحول و پیشرفت خود داشته باشد، حوزه‌ی بازاریابی و به ویژه طراحی لوگو است. امروزه زیاد می‌بینیم که لوگوها دیگر فقط تصاویری ساده و ساکن نیستند و انواع کارتونی، انیمیشنی و متحرک آن‌ها در فضای اینترنت دیده می‌شود. به همین خاطر اکثر کسب و کارهایی که برندسازی برای آن‌ها اهمیت دارد، به‌دنبال این هستند که از لوگوهای متحرک یا لوگو موشن استفاده کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید یا صرفاً می‌خواهید بیشتر راجع به این لوگوها بدانید، مقاله‌ی ما را حتما مطالعه کنید.

    برای طراحی لوگو آنلاین در کمتر از 5 دقیقه از سایت بیزگو اقدام نمایید.

    لوگو موشن چیست؟

    تعریف لوگو موشن

    افراد معمولا با شنیدن اسم لوگو یاد تصاویر ثابت و مخصوص چاپ می‌افتند؛ اما در چند سال اخیر، پیشرفت تکنولوژی فرصتی جدید را در اختیار طراحان گرافیک قرار داد تا با آن حس و حالی جدید به طرح‌های خود منتقل کنند. این فرصت، قابلیت طراحی لوگوهای متحرک یا همان لوگو موشن بود. از آنجایی که لوگو موشن یا لوگو انتزاعی باعث می‌شد اثر طراحان جان تازه‌ای بگیرد و بیشتر به چشم بیاید، طراحان گرافیک زیادی از این قابلیت استقبال کردند و لوگوی متحرک به ابزاری مهم در زمینه‌ی بازاریابی و بهبود هویت برند تبدیل شد.

    یک لوگوی متحرک می‌تواند فقط یک سری حرکات ساده را تکرار کند و یا یک ویدیوی کوتاه باشد. میزان سادگی یا پیچیدگی این نوع لوگو بیشتر به کاربرد آن و هویت شرکتی که لوگو را سفارش داده بستگی دارد. امروزه ابزار طراحی لوگو موشن به وفور یافت می‌شوند و کار با آن‌ها به قدری راحت است که بدون داشتن تجربه در زمینه‌ی طراحی هم می‌توانید خودتان یک لوگوی متحرک درست کنید؛ البته کارشناسان و افراد حرفه‌ای هم در صنعت وجود دارند که لوگو موشن‌های پیچیده و ویدیوهای کوتاه طراحی می‌کنند.

    لوگو موشن

    لوگو موشن برای چه بیزنس‌هایی مناسب‌تر است؟

    یکی از مزیت‌های لوگوی متحرک این است که برای هر کسب و کار و هر صنعتی می‌تواند مفید باشد؛ با این حال زمانی که صحبت از کاربرد لوگو انتزاعی می‌شود، باید یک سری مسائل را در نظر داشته باشید. اول باید ببینید که آیا بیزنس شما به دنبال لوگویی جدی و رسمی است یا لوگویی سرگرم کننده. برای مثال، اگر کسب و کار شما با فروش قطعات خودرو سر و کار دارد، شاید لوگو موشن خیلی به کار شما نیاید. در مرحله‌ی دوم باید به کاربرد لوگو انتزاعی توجه کنید، یعنی، ببینید لوگویی که طراحی می‌کنید قرار است کجا استفاده شود. واضح است که اگر لوگویتان را فقط می‌خواهید روی سردرِ فروشگاه یا روی بیزنس کارت درج کنید، عملا طراحی لوگوی متحرک برای شما منفعتی نخواهد داشت؛ اما اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در فضای آنلاین تبلیغ کرده و در عین حال ارتباطی صمیمانه با مشتری برقرار کنید، نباید از لوگو موشن غافل شوید. نکته‌ی دیگری که در بحث کاربرد لوگو انتزاعی باید به آن توجه داشته باشید پیام برندتان است. آیا لوگو موشن باعث می‌شود پیام کسب و کار شما راحت‌تر به مخاطب منتقل شود یا بر عکس فکر می‌کنید یک لوگوی ساده و ثابت می‌تواند با اهداف بیزنس شما مطابقت بیشتری داشته باشد؟ با پاسخ به این سوال‌ها متوجه می‌‌شوید که لوگوی انتزاعی برای برند شما موثر واقع می‌شود یا خیر.

    هدف از طراحی لوگو موشن

    جذب مخاطب بیشتر

    امروزه در هر قسمت از فضای اینترنت که بروید با انواع و اقسام لوگوها مواجه می‌شوید. چنین تجمعی باعث می‌شود که بسیاری از لوگوها اصلا دیده نشوند یا ارتباط خاصی با مخاطب برقرار نکنند؛ اما با متحرک کردن لوگو، شما این شانس را خواهید داشت که از دیگران متمایز باشید و به‌راحتی دیده شوید.

    طراحی لوگو موشن

    نشان دادن خلاقیت برند

    بسیاری از برندها شعار می‌دهند که خلاق هستند و کارشان با دیگران متفاوت است. استفاده از لوگوی متحرک به برندها این فرصت را می‌دهد تا با صرف کم‌ترین هزینه، نوآوری خود را ثابت کنند.

    انتقال بهتر پیام برند

    معمولا شرکت‌ها هنگام برندسازی به یک سری سوالات پاسخ می‌دهند: قصد داریم در دیدگاه مخاطب چگونه به نظر برسیم؟ پیام ما چه حسی را به مخاطب منتقل می‌کند؟ نوع ارتباط ما با مشتری چگونه است؟

    عملی کردن پاسخ این سوالات گاهی برای شرکت‌ها سخت است. لوگوی متحرک این قابلیت را در اختیار برندها قرار می‌دهد که حس و پیام خود را به شکلی ساده‌تر به مخاطب منتقل کنند. برای مثال، برندی که سعی دارد با مشتری ارتباطی دوستانه برقرار کند و لوگویش سرگرم کننده باشد، می‌تواند از لوگوی انتزاعی استفاده کند.

      مزایای لوگو موشن

    مزایای لوگو موشن

    • به سرعت توجه افراد را جلب می‌کند. در فضای وب که افراد در آن به‌راحتی از لوگوهای ثابت می‌گذرند، چنین مزیتی می‌تواند برگ برنده‌ی شما باشد؛
    • قابلیت طراحی سه بعدی در آن وجود دارد، از این جهت معمولا می‌توان لوگوهای متحرک خلاقانه‌ای طراحی کرد؛
    • پس از طراحی یک لوگوی انتزاعی می‌توانید یک نسخه‌ی ثابت و استاندارد هم از آن بسازید و برای چاپ از آن استفاده کنید؛
    • طراحی چنین لوگوهایی با استفاده از نرم‌افزارهای موجود در اینترنت بسیار ساده است و طرح نهایی آن‌ها معمولا با کیفیت و جذاب خواهد شد.

    معایب لوگو موشن

    • تمامی سایت‌ها و رسانه‌ها قابلیت نمایش لوگوهای متحرک را ندارند. این موضوع باعث می‌شود گاهی لوگوی شما آن‌گونه که می‌خواهید نشان داده نشود؛
    • برخی از مخاطبان لوگوهای متحرک را ابزار سرگرمی می‌دانند و آن‌ها را به عنوان لوگوهایی حرفه‌ای قبول ندارند؛
    • ممکن است قالب سایت شما را شلوغ کنند و حواس مخاطب را هنگام خواندن یا مشاهده‌ی محتوا پرت کنند.

    نرم افزارهای طراحی لوگو موشن

      نرم افزارهای طراحی لوگو موشن

    1. Renderforest
    2. از بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو می‌توانیم به Renderforest اشاره کنیم که طیف گسترده‌ای از انواع تصاویر متحرک را در اختیار ما می‌گذارد. در این برنامه هم می‌توانید ویدیو بسازید و هم می‌توانید روی تصویر یا لوگوی خود افکتی قرار دهید که آن را متحرک کند.

      ویژگی‌ها:

      • ارائه‌ی طرح‌هایی متنوع مثل لوگوهای شیشه‌ای، لوگو با طرح آتش، لوگوهای با رنگ متغیر و...؛
      • زمان طراحی کوتاه و تنها در چند ساعت؛
      • قابلیت پشتیبانی از افکت‌های سه بعدی.
    3. Tube Arsenal
    4. یکی دیگر از نرم افزارهای طراحی لوگو موشن Tube Arsenal است. کار با این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و نیازی به تجربه داشتن در زمینه‌ی طراحی گرافیک ندارد.

      ویژگی‌ها:

      • تنوع زیاد طرح‌ها و تصاویر متحرک؛
      • قابلیت پشتیبانی از افکت‌های 3D؛
      • ارائه‌ی پیش‌نمایشی از طرح در زمانی کوتاه.

      نرم افزارهای طراحی لوگو موشن

    5. Adobe Spark
    6. اگر با طراحی گرافیک آشنایی مختصری هم داشته باشید، به احتمال زیاد اسم نرم‌افزارهای معروف شرکت Adobe مثل فتوشاپ و Illustrator را شنیده‌اید. در چند سال اخیر این شرکت یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو موشن یعنی Adobe Spark را هم به بازار عرضه کرده است. در این برنامه دستتان برای خلاق بودن باز است و می‌توانید با آن لوگوهای متحرک یا ویدیوهایی جذاب بسازید.

      ویژگی‌ها:

      • تنوع زیاد رنگ‌ها و فونت‌های مختلف؛
      • قابلیت آپلود عکس‌های موجود در حافظه‌ی کامپیوتر و ویرایش آن‌ها؛
      • قالب‌های از پیش آماده و حرفه‌ای.

      چگونه لوگوموشن طراحی کنیم؟

    7. Quince Media
    8. اگر به دنبال ابزاری کاملا رایگان برای طراحی لوگوی متحرک هستید، Quince Media می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. توجه داشته باشید که در این ابزار لازم است فایل منبع شما حتما به فرمت Vector (برداری) یا PNG باشد.

      ویژگی‌ها:

      • تصاویر پیش زمینه‌ی جذاب و متنوع؛
      • قابلیت ساخت ویدیو در کنار لوگوی انتزاعی.

    نکاتی که باید قبل از طراحی یک لوگو موشن در نظر بگیرید

    لوگو انتزاعی معمولا به عنوان ابزاری تبلیغاتی در برندسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع لوگو به برند شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید، مدت طولانی‌تری در ذهن مخاطب بمانید و داستان برند خود را به شیوه‌ای سرگرم کننده بیان کنید؛ اما برای اینکه مطمئن باشید لوگو متحرک برای شرکت شما مناسب هست یا خیر باید یک سری نکات را در نظر بگیرید:

    • قبل از طراحی لوگو، اهداف تجاری کمپانی خود یا کمپانی که برای آن لوگو طراحی می‌کنید را بررسی کنید. ببینید آیا اهداف این برند با شخصیتی از آن که شما با لوگو نمایش می‌دهید سازگاری دارد؛
    • راجع به مخاطبین و کاربران آن شرکت یا سایت تحقیق کنید. لوگوی طراحی شده‌ی شما در نهایت باید به مزاج مخاطبان خوش بیاید؛
    • خیلی لوگو را با افکت‌های مختلف پیچیده نکنید. معمولا پیشنهاد می‌شود که زمان تحرک لوگو را کم‌تر از 10 ثانیه در نظر بگیرید و بیش از حد زمان آن را طولانی نکنید.

    مراحل طراحی لوگو موشن

    مراحل طراحی لوگو موشن

    در این بخش می‌خواهیم توضیح دهیم که چگونه با استفاده از چند مرحله‌ی کوتاه یک لوگو موشن یا متحرک طراحی کنیم. برای این کار کافی است ابتدا یک سایت طراحی تصاویر متحرک مثل Pixteller و Placeit یا یک نرم افزار طراحی لوگوی انیمیشنی که در بخش‌های قبل معرفی کردیم را انتخاب کنید. سپس مراحل زیر را طی کرده و لوگویی جذاب تحویل بگیرید.

    1. یک قالب از پیش آماده انتخاب کنید.
    2. در ابزار طراحی لوگوی موشن معمولا صدها نوع طرح و تمپلیت از پیش آماده وجود دارد که برندها باید با توجه به کاربرد و نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. اگر یک قالب دقیقا آن چیزی نیست که می‌خواهید نگران نباشید، چون پس از انتخاب آن می‌توانید به ویرایش کردنش بپردازید.

    3. اجزای ظاهری قالب را تغییر دهید.
    4. شخصی سازی لوگو در طراحی هر نوع لوگویی اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر باید در ابتدا اسم شرکت و شعار برند خود را در لوگو جای دهید. سپس می‌توانید اندازه‌ی متن، فاصله بین کلمات و موضع آن‌ها را تغییر دهید. این ابزار معمولا اجازه‌ی اضافه کردن فونت را هم به شما می‌دهند. همچنین می‌توانید از بین هزاران شکل و صدها رنگ مختلف، به دلخواه خود ظاهر طرح را تغییر دهید.

    5. تصویر را متحرک کنید.
    6. پس از اتمام روند طراحی، تصویر را به حالت متحرک یا انیمیشنی تغییر دهید. در این مرحله می‌توانید سیر تغییرات و حرکات تصویر را بررسی کنید و هر یک را به دلخواه سریع یا کند و حتی حذف کنید. در واقع تفاوت طراحی لوگوی متحرک با سایر لوگوها در همین مرحله است، پس در ویرایش حرکات لوگو دقت زیادی صرف کنید.

    7. لوگو را ذخیره کنید.
    8. پس از اتمام طراحی و ویرایش آن، نوبت به استخراج و ذخیره‌ی لوگو می‌رسد. روند تبدیل طرح به فرمت دلخواه شما ممکن است با توجه به زمان حرکت لوگو، کیفیت و پیچیدگی آن و سرعت اینترنت شما از چند ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد. معمولا سعی کنید لوگو را با فرمت ویدیو یا GIF ذخیره کنید تا به راحتی از آن در وب سایت، وبلاگ، هدر ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

    سه نمونه لوگو موشن خارجی

      نمونه لوگو موشن خارجی

    1. MasterCard
    2. لوگوی مستر کارد یکی از شناخته شده‌ترین لوگوها در سرتاسر جهان است. در این لوگو، تصویر نماد این کمپانی تبدیل به اشیای مختلفی می‌شود که برای خرید و دریافت آن‌ها می‌توان از MasterCard استفاده کرد. چنین لوگویی نه تنها خلاقانه و جذاب است، بلکه راجع به برند خود اطلاعاتی را به ما می‌دهد.

      لوگو موشن خارجی

    3. Burger King
    4. یکی دیگر از لوگوهای متحرک معروف در کشورهای خارجی Burger King است. رنگ بندی این لوگو شاید به اندازه‌ی لوگوی مستر کارد سرگرم کننده نباشد، اما در عوض در این لوگو از تکنیک جالب دیگری استفاده شده است. در این طرح اجزای مختلف لوگو یکی پس از دیگری وارد صفحه شده و روی یکدیگر قرار می‌گیرند، درست مثل زمانی که اجزای مختلف یک برگر روی هم گذاشته می‌شوند.

      نمونه لوگو موشن خارجی

    5. Google Voice
    6. نمی‌شود راجع به لوگوهای معروف و خلاقانه حرف بزنیم و اسم گوگل را نیاوریم. لوگوی این شرکت از زمان افتتاح این شرکت تا به امروز دچار تحولات زیادی شده و در واقع با زمان جلو می‌رود. در سال‌های اخیر نیز که لوگوهای انتزاعی محبوبیت کسب کردند، گوگل برای طراحی لوگوی خود در بخش تایپ صوتی از این نوع لوگو استفاده کرد. این لوگو تمامی ویژگی‌های اصلی لوگوی ارجینال گوگل یعنی رنگ‌ها و نوع فونت آن را حفظ کرده است. درست مثل لوگوی مستر کارد، طراحان در لوگوی متحرک گوگل نشان داده‌اند که با این ابزار چه کاری می‌شود انجام داد.

    سخن پایانی

    لوگو موشن به لوگوهای انیمیشنی یا متحرکی گفته می‌شود که جای لوگوهای ساده و ثابت گذشته را گرفته و مخاطب را خیلی راحت‌تر جذب خود می‌کنند. زمانی که مخاطب به سمت یک لوگو کشیده شد و حس سرگرم شدن به او دست داد، خیلی سریع‌تر می‌تواند پیام آن لوگو و برند را بفهمد. همچنین خلاقانه بودن لوگوهای موشن باعث شده که مشتریان احتمالی با دیدن لوگوی شما از منحصر به فرد بودن و حرفه‌ای بودن برند شما شگفت زده شوند. معمولا برای طراحی چنین لوگوهایی نرم‌ افزارها و سایت‌های رایگان زیادی وجود دارند که ما در این مقاله به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردیم تا روند طراحی لوگو موشن برای شما ساده‌تر شود.

    منبع:

    www.tailorbrands.com/blog/animated-logos

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط