یکی از اصول اساسی طراحی آرم این است که محدودیت زمانی نداشته باشد. برخی از لوگوها خیلی قدیمی هستند، ولی با این حال همچنان جذابند. به لوگوی "شرکت هواپیمایی هما" نگاه کنید. چندین دهه از طراحی این لوگو میگذرد، اما همچنان جذابیت روز اولش را حفظ کرده است. اما گاهی هم چارهای جز باز طراحی لوگو باقی نمیماند. گاهی مجبورید در طرح قبلی، تغییراتی را ایجاد کنید. به روند تغییرات لوگوی اپل نگاه کنید که در طی زمان چقدر متحول شده است. شاید این مورد شما را برای طراحی مجدد لوگو ترغیب کند.
اگر هنوز در مورد ضرورت طراحی مجدد لوگوی خود قانع نشدهاید، باید تکامل هویتهای بصری برندهای بزرگ را بررسی کنید. لوگوی کوکاکولا نیز در طول زمانی تغییرات اندکی را پشت سر گذاشته است. اگر جز مشاغلی هستید که میخواهید هویت خود را تازه کنید و یک طراحی مجدد به لوگوی خود ببخشید، این پست میتواند کمک زیادی به شما کند. معیارها و اصولی برای طراحی ریدیزاین لوگو وجود دارد که حتما باید به آنها توجه داشته باشید.
در مورد برند تجاری تحقیق کنید
قبل از هر چیز باید در مورد برند تجاری خود تحقیق کنید. زیرا غیر از گرافیک زیبا چیزهای دیگری هم وجود دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید:
- مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چه انتظاری از شما دارند؟
- میزان ارزش برند فعلی شما چقدر است؟
- در حال حاضر چگونه و در چه جاهایی لوگوی شما استفاده میشود؟
- سبک، قالب و رنگ کنونی لوگوی شما چیست؟
- رقبای شما چه کسانی هستند و چه برندی دارند؟
باز طراحی لوگو با برنامه
یکی از نکاتی که باید بعد از بررسی نام تجاری به آن توجه کنید، داشتن برنامه برای طراحی مجدد لوگو است. در واقع باید زمان و میزان هزینه برای این کار را مشخص کنید. قبل از تغییر در لوگو باید ایده روشنی از موارد زیر داشته باشید:
جدول زمانی لوگوی تجاری جدید
از تاریخ شروع کار باید مکانهایی را که باید لوگوی جدید در آن قرار بگیرد، مشخص کنید. برای مثال در شبکههای اجتماعی، صفحات مختلف سایت، تصاویر، بنرها و ... لازم است تا لوگوی تغییریافته را در آن قرار دهید.
بودجه انجام مجدد برند تجاری
باید تمام هزینههایی را که برای ریدیزاین لوگو نیاز دارید، در همان ابتدا مشخص کنید. با پیدا کردن شرکتی که این کار را از طراحی مجدد تا چاپ و بروزرسانی رسانه های دیجیتال انجام دهد، کارتان را راحتتر میکنید.
هرگونه تغییر در موقعیت بازار
اگر در حین بررسی نام تجاری متوجه شدید که مخاطبان متفاوتی را مورد هدف قرار دادهاید، باید مطمئن شوید که لوگوی جدید میتواند این گروه از مخاطبان را به سمت خود جذب کند.
مخاطبان خود را در روند بازسازی لوگو وارد کنید
مشتریان نیروی محرکه باز طراحی لوگو هستند. پس باید مطمئن شوید به آنچه که آنها میخواهند، در تغییرات جدید توجه کردهاید. به صورت رندوم یک گروه متمرکز پیدا کنید و نظرات و فیدبک آنها را در مورد تغییرات لوگو بررسی کنید. با توانمندسازی مشتریان و گنجاندن نظرات و خلاقیت آنها (از نظر استراتژیک و تاکتیک) در روند بازطراحی، نتایج مثبتی را بدست میآورید. پس همیشه باید به مشتریان مراجعه کنید و مطمئن شوید که تیم طراحی از نظرات مشتریانتان پشتیبانی میکند.
چیزی فراتر از لوگوی خود را تغییر دهید
توجه داشته باشید که تغییر لوگو فقط عوض کردن تصویر یا سبک و رنگ آن نیست. بلکه باید فرصتی برای مشاهده سایر بخشهای کسب و کار خود را فراهم کنید. برای مثال شما 15 سال پیش لوگوی شرکت را طراحی کردهاید. اما طی این مدت تغییرات زیادی در کسب و کار و شرکتتان ایجاد شده است. از جمله راهاندازی صفحات در شبکههای اجتماعی و یا فعالیت در موتورهای جستجو را به آن اضافه کردهاید.
با این حساب باز طراحی لوگو باید به نحوی باشد که بخشهای جدید کسب و کار را هم در بربگیرد. برای مثال باید لوگو برای شبکههای اجتماعی مناسب باشد.
طرحی منسوخ شده را کنار بگذارید
طراحی لوگو از دیدگاه زمان پویاست و هر چند وقت یکبار تکنیکهای طراحی تغییر میکنند. پس باید در ریدیزاین لوگوی خود به طراحیهای جدید و یا منسوخ شده توجه کنید. ممکن است چیزی در حالا حاضر زیبا باشد اما بعد از 5 یا 10 سال زشت و غیر جذاب به نظر برسد. برای مثال طراحی لوگوهای سه بعدی در چند دهه قبل به دلیل نبود نرم افزارهای گرافیکی کار سختی بود. اما اکنون این که این فرصت برابر همه وجود دارد، میتوانید یک لوگوی سه بعدی برای خود طراحی کنید.
روند آرام را دنبال کنید
بسیاری از برندهای بزرگ در طی زمان لوگوهای خود را تغییر دادهاند. اما این تغییرات آنقدر زیاد نبوده است که باعث تغییر هویتشان شود. در باز طراحی آرم نباید مشتریان با لوگوی جدید احساس بیگانگی داشته باشند. برای ریدیزاین لوگو روند آرامی را در پیش بگیرید و تغییرات را به شکلی ایجاد کنید که لوگوی قبلی در آن همچنان جایگاه خود را حفظ کند. تغییر رنگ یا فونت نمیتواند لوگو را به طور کامل تغییر دهد. اما تغییر شکل اگر بیش از حد باشد، باعث تغییر شخصیت لوگو میشود. به طوری که هزینههای بازاریابی و تبلیغات برای شناساندن لوگو را افزایش میدهد.
داشتن شباهت به آرم قبلی یک نکته مهم است که نباید در زمان طراحی مجدد لوگو فراموش کنید. استفاده از یک سازه گرافیکی کاملاً جدید در لوگو، اشتباه نیست. به طور خلاصه، ممکن است اشکال آرم به مقدار کمی تغییر کند، اما مقادیر اصلی باید صرف نظر از زمینه باقی بمانند. روشهایی مثل سه بعدی کردن، برجسته کردن برخی از قسمت، تغییر فونت و یا حذف و اضافه کردن برخی از اشکال میتواند برای باز طراحی لوگو موثر باشد.
لوگو باید نسخه بهبود یافته قبلی باشد
باز طراحی لوگو تفاوت زیادی با ایجاد آرم جدید ندارد. البته کمی خطرناکتر است. فرض کنید برای طراحی لوگوی نسخه قبلی خود هزینه زیادی را صرف کردهاید. البته هزینههای تبلیغات را هم در نظر بگیرید. حالا لوگو را باز طراحی کردهاید اما نسبت به نسخه قبلی بهتر نشده است. با این حساب تمامی تلاشهای قبلی را خنثی میکند و قطعات آن چیزی نیست که مشتریان از شما انتظار دارند.
متاسفانه شرکتهای زیادی در دنیا وجود دارند که لوگوی خود را مجدد طراحی کردهاند. اما به دلیل ضعیف بودند و بعد از مدتی مالک شرکت مجبور به کنار گذاشتن آن لوگو و استفاده از لوگوی قدیمی شده است. برای مثال میتوانی به دو شرکت MasterCard و Gap اشاره کنیم که فقط دو نمونه از برندهای بزرگی هستند که سعی کردند هویتی بصری تازهای را ارائه دهند. اما نتایج برعکس خواستشان شد و مجبور شدند از لوگوی قبلی استفاده کنند. پس در بازطراحی آرم باید به این نکته دقت کنید که لوگوی جدید باید از نسخه قدیمیتان بهتر باشد.
انتخاب زمان مناسب برای باز طراحی لوگو
برای ریدیزاین آرم تجاری باید زمان مناسبی را انتخاب کنید. وقتی لوگو را تغییر میدهید (حتی اگر کم باشد) باید قدرت معرفی آن به بازار و مشتریان را هم داشته باشید. بهترین زمان برای طراحی مجدد لوگو وقتی است که یک محصول جدید را راهی بازار کردهاید. درست زمانی که قرار است برای معرفی این محصول تبلیغات انجام دهید، میتوانید لوگوی تغییریافته را هم روی آن قرار دهید.
بررسی واکنش عمومی نسبت به لوگوی جدید
بعد از اینکه برای باز طراحی لوگو اقدام کردید، باید نظر مشتریان را در مورد این تغییرات جویا شوید. این کار شما از نحوه استقبال بازار از طراحی مجدد آگاه میکند. اگر طراحی ضعیف باشد، در همان ابتدای راه متوجه ضعیف بودن میشود و قبل از اینکه لوگو به طور گسترده ای منتشر شود، آن را تغییر میدهید و یا به سراغ لوگوی قدیمی میروید.
منبع
www.proactive.marketing/steps-successful-logo-redesign