موسسات مشاور املاک هم مثل هر موسسه و شرکت دیگری به تصویر برند یا لوگو نیاز دارند. لوگو املاک باید گویای این حرفه خاص باشد. هدف از طراحی لوگو املاک برجسته شدن، بیان روایت خود، تاثیرگذاری بر ادراکات مشتریان و ایجاد اعتمادسازی است. اگر به تازگی به فکر طراحی لوگو املاک افتادهاید، شاید در نظرتان کار کوچکی باشد. احتمالا از خودتان میپرسید چگونه یک لوگو میتواند تاثیرگذار باشد؟ درهمین ابتدا باید به شما یادآوری کنیم یک لوگوی حرفهای میتواند پیامتان را به مخاطبان منتقل کند.
لوگوی املاک مرکز برند است و بنابراین باید یک استراتژی واقعی در پشت آن قرار بگیرد. اما برای این کار باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در ادامه با بیزگو همراه باشید تا شما را با نکاتی برای طراحی لوگو املاکی آشنا کنیم.
لوگو املاک چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
برای اطمینان از ایجاد یک لوگوی معنیدار ابتدا باید مفهوم نام تجاری خود را بدانید. اگر مشخص نکردهاید که نام تجاری شما چه مفهومی را به همراه دارد، بیایید با همدیگر این کار را انجام دهیم. به طور کلی مفهوم لوگوی املاک به سه دسته تقسیم میشود که پایه و اساس یک برند را ایجاد میکند.
در ابتدا باید به برند به عنوان یک فرد نگاه کنید
میخواهید کسب و کار املاک و مستغلات شما چطور درک شود؟ میخواهید مخاطبان چه ارزشها و احساساتی را از برند شما دریافت کنند؟ آیا برندتان قابل اعتماد، هوشمند، دارای دانش فنی و ارتباط خوب است؟ آیا رسمی و منحصر به فرد است؟ اگر ارزشهای شرکت را به همراه دارد، یک شروع عالیست.
پیشتر در مقاله « نقش لوگو در برندینگ» به ارتباط لوگو و تاثیر آن بر برندینگ کسب و کار پرداختیم که مطالعه آن میتواند در درک این مطلب به شما کمک کند.
چه چیزی برندتان را منحصر به فرد میکند؟
منحصر به فرد بودن به عنوان یک برند باید فراتر از ویژگیهای شخصیتی باشد. تفاوت املاک شما با رقبا چیست؟ آیا به صورت تخصصی فعالیت دارید؟ تمرکز موسسه املاکی شما روی چه چیزی است؟ آیا روی خانههای مجلل تمرکز دارید یا بر روی آپارتمانهای کوچک فعالیت میکنید؟ آیا تمرکز شما بر روی یک منطقه جغرافیایی خاص است؟ خدمات میتواند شما را از دیگران متمایز کند.
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
هنگامی که ویژگیها و تخصصهای کلیدی پرسونای برند را مشخص کردید، درک شما از مخاطبان بهتر میشود. در این صورت باید محدوده سنی مخاطبان هدف، درآمد، نوع خانواده و موارد دیگر را تعیین کنید. اهداف هر مخاطب را نیز مشخص کنید و مطلع باشید که چه چیزی باعث میشود تا شرکت املاک شما انتخاب بهتری برای این دسته از افراد باشد.
نکات مهم برای طراحی لوگو مشاور املاک
حالا که در مورد برند تجاری استراتژی لازم را انجام دادید، باید این ویژگیهای خاص را برای طراحی لوگوی املاکی درنظر بگیرید. البته زمان خلاقیت هم فرارسیده است. تمام اصول در زمان طراحی این لوگو عبارت است از:
طراحی لوگو املاک با نام شرکت
بسیاری از برندهای مشهور دنیا تنها یک نماد یا تصویر ساده هستند. اگر میخواهید آگاهی از برند و نام تجاری را افزایش دهید، باید در زمان طراحی لوگوی املاکی به نحوی عمل کنید که اطلاعات کسب و کارتان برای مخاطبان نمایش داده شود. در واقع باید لوگو را به نحوی طراحی کنید که به مردم بگوید شما چه کسی هستید و چه هدفی را دنبال میکنید.
اگر هنوز در مرحله توسعه نامگذاری برای کسب و کارتان هستید، یک نکته مهم را درنظر داشته باشید؛ مهم اینست که نام املاکی بیانگر نوع و محدوده فعالیتتان باشد. اما بیش از حد آن را پیچیده نکنید. در عین حال دقت داشته باشید شاید در آینده محدوده کاری خود را افزایش دهید. بنابراین با واژههای محدودکننده آن را توصیف نکنید.
نمایش ویژگیهای شخصیتی برند در لوگوی املاک
عناصر طراحی نشان دهنده شخصیت منحصر به فرد برند شماست. درک ماهیت برند، زمان، انتخاب فونت، تصاویر و رنگ کمک بزرگی به نحوه طراحی تصویر برند میکند. هر عنصر باید با توجه به نام برند و هویت آن انتخاب شود. برای این کار عجله نکنید. زیرا برخی از عناصر با گذشت زمان مشخص میشود که باید با ویژگیهای مارک تجاری هماهنگ باشند. در این صورت است که یک لوگو با داستان منحصر به فرد را برای مخاطبان به نمایش میگذارید.
مخاطبان خود را درنظر بگیرید
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی لوگو املاک توجه به مخاطبان است. لوگو نه تنها باید نمایانگر صنعت املاک و مستغلات باشد، بلکه باید نشاندهنده مخاطبان هم باشد. پس زمان انتخاب عناصر طراحی، مشتریان ایدهآل خود را در نظر داشته باشید.
تحقیق در مورد رقبا
الهام گرفتن از همکاران با کپیبرداری تفاوت زیادی دارد. یکی از مهمترین مراحل طراحی لوگوی املاک که هنوز به آن اشاره نکردهایم، تحقیق در مورد رقباست. آنها برای طراحی تصویر برندشان چه ایدههایی را به کار بردهاند؟ بررسی رقبا به شما کمک میکند عناصر را با ایدههای جدید به کار ببرید. همچنین برخی از موارد را نباید در طراحی لوگو املاکی به کار ببرید که از طریق بررسی رقبا از آنها آگاه میشوید.
مراحل طراحی لوگو مشاور املاک
برای اینکه بتوانید به شکل بهتری لوگوی املاک خود را طراحی کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
سادگی لوگو
سادگی هیچ گاه از مد نمیافتد و سادهترین ایدهها اغلب به بهترین ایده تبدیل میشوند. یکی از مزیتهای لوگوهای ساده، مقیاسپذیری است که به راحتی در هر اندازهای و برای هر نوع سیستم عاملی قابل تشخیص است. بسته به نوع فونت و استفاده از تصاویر، لوگوهای ساده میتوانند سنتی یا مدرن باشند.
استفاده از نمادها و عناصر محلی
نمادها و سمبلها هم میتوانند راهی عالی برای طراحی لوگوی املاک باشد، البته به شرط اینکه مفهوم آن برای مخاطبانتان قابل درک باشد. برای مثال اغلب از پشت بامها در عرصه املاک و مستغلات استفاده میشود. اما این کار خاص و منحصر به فرد نیست. شما میتوانید یک جایگزین برای آن پیدا کنید.
استفاده از طبیعت یا تصاویر مرتبط با منطقه جغرافیایی هم برای طراحی لوگو املاک مناسب است. تپه، کوه، دریاچه و یا هر اثر باستانی یا توریستی که در منطقه محل زندگی شما قرار دارد، میتواند برای طراحی لوگو استفاده شود.
از متن و حروف استفاده کنید
یکی دیگر از نکات مهم برای طراحی لوگو املاک استفاده از متن و حروف است. همیشه این تصاویر نیستند که گویای فعالیت هستند. بلکه حروف و متن هم میتواند عناصر جالبی برای طراحی لوگوی کسب و کار در زمینه املاک باشد. شعار کسب و کارتان برای نوشتن یک متن یا چند کلمه مهم کاربرد دارد.
انتخاب تصاویر متناسب با خدمات
وقتی صحبت از لوگو املاک میشود، به ساختمان، پشت بام و یا طرح کلی یک خانه فکر کنید. درست است که این تصاویر تکراری هستند اما به سادگی گویای املاک و مستغلات هستند. این تصاویر راهی آسان برای انتقال سریع ماهیت دقیق خدماتی است که ارائه میدهید.
البته برای ایجاد تفاوت در لوگوی خودتان بهتر است چند مورد از فعالیتهایتان را هم دخیل کنید. برای مثال آیا برای خرید و فروش خانه و ملک مشاوره هم ارائه میدهید؟ آیا فقط در زمینه ملک مسکونی فعالیت دارید و یا در زمینه املاک تجاری هم خدمات ارائه میدهید؟
استفاده از رنگهای مناسب
رنگها هم از جمله عناصر تاثیرگذار برای طراحی لوگو مشاور املاک است. البته به شرط اینکه در طراحی از رنگ مناسب استفاده کنید. رنگ لوگو باید به نحوی باشد که اگر در تصاویر، کارت ویزیت، بنر، وب سایت یا شبکههای اجتماعی استفاده شد، خاصیت خود را از دست ندهد. برای مثال اگر کارت ویزیت به رنگ قرمز باشد، بهتر دیده میشود. حالا اگر لوگوی شما هم به همین رنگ باشد، دیگر در کارت ویزیت دیده نمیشود. مقاله «راهنمای انتخاب رنگ لوگو» میتواند در این زمینه به شما کمک کند.
دانلود رایگان لوگو املاک
اگر نمیتوانید لوگوی املاکی را طراحی کنید، میتوانید آن را از وب سایتهایی که در این زمینه فعالیت دارند، دانلود کنید. اما به چند نکته توجه داشته باشید:
-
با دانلود رایگان لوگوی املاک ممکن است لوگوی شما توسط دیگران نیز استفاده شود.
-
لوگوهایی که به صورت رایگان در برخی از وب سایتها قرار میگیرد، کیفیت بالایی ندارند و حرفهای طراحی نمیشوند.
شما میتوانید با دانلود رایگان لوگو املاک الگوبرداری و سپس برای طراحی تصویر برند مورد نظر خود اقدام کنید. توصیه می شود اگر قصد ندارید برای طراحی لوگوی موردنظرتان بودجه زیادی هزینه کنید و یا توانایی استفاده از ابزارهای ادیت حرفه ای نظیر فتوشاپ را ندارید، بهتر است از سایتها و برنامههای لوگوساز استفاده کنید. بیزگو یک لوگوساز حرفه ای است و میتواند در این زمینه کمک بزرگی به شما و کسبوکارتان بکند.
برنامه ساخت لوگو املاک
اگر قصد طراحی لوگو را دارید، به سراغ برنامههای فتوشاپ و ادیت تصویر بروید. برنامه Adobe Photoshop یکی از بهترین برنامهها برای طراحی لوگوی املاک و مستغلات است. چند نرم افزار دیگر هم برای ساخت لوگو در این زمینه وجود دارد که عبارتند از
-
نرم افزار Pixlr
-
نرم افزار Sumopaint
-
نرم افزار PicMonkey
-
نرم افزار Splashup
-
نرم افزار Picfull
-
نرم افزار Fotor
-
نرم افزار GIMP
-
نرم افزار Image Tricks
-
نرم افزار Seashore
برخی از این برنامهها آنلاین هستند و میتوانید با کمک آنها لوگوی موردنظر خود را طراحی کنید.