راهنمای انتخاب رنگ لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    راهنمای انتخاب رنگ لوگو

    رنگ لوگو صرفا یک رنگ در برند شما نیست. این رنگ تبدیل به نمادی از شرکت شما خواهد شد. بعد از انتخاب این رنگ همه چیز در شرکت شما تحت تأثیر آن است و با آن معنا خواهد شد. از این رو در انتخاب این رنگ باید توجه و دقت زیادی داشته باشید. در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با تکنیک‌ها و روش‌های انتخاب عالی‌ترین رنگ برای لوگو آشنا کنیم.

    برای طراحی لوگو رایگان کلیک کنید.

    تأثیر رنگ در لوگو

    جذابیت اولین و مهم‌ترین چالش انتخاب رنگ لوگو است. تأثیر رنگ در لوگو را می‌توانید در چشمان مشتریان و کاربران خود مشاهده کنید. برای اینکه اهمیت رنگ در لوگو یک شرکت را بهتر متوجه شوید، به لوگوهای شرکت‌های بزرگی دقت کنید که در هر لحظه می‌توانید آن‌ها را به یاد بیاورید. برای به یادآوری لوگوهای این شرکت‌ها شما نیازی به گشتن و دور زدن در اینترنت ندارید. 

    اما گاها برخی از لوگوها وجود دارند که حتی بعد از چند بار مشاهده، باز هم باید برای به یادآوری آن‌ها جستجو کرد. رنگ‌ها می‌توانند در عین اینکه به لوگوی یک شرکت زندگی و روح ببخشند، تبدیل به نماد آن شرکت نیز شوند. 

    راهنمای انتخاب رنگ لوگو

    هر رنگی در لوگو روانشناسی خاص خود را دارد و معنی خاصی برای آن می‌توان متصور شد. حال شما باید انتخاب کنید که لوگوی شرکت شما چه انرژی را در بیننده زنده کند؟

    انتخاب بهترین رنگ برای لوگو و آرم به ویژگی‌ها و شرایط خاصی بر می‌گردد. گاها یک رنگ بودن و حتی بی‌رنگ بودن بهترین تأثیر را خواهد داشت و گاهی نیز ترکیبی از رنگ‌ها می‌تواند نتیجه‌ی مطلوب‌تری را به ارمغان بیاورد. شناخت رنگ‌های پرکاربرد در لوگوها و نشانه‌هایی که هر یک از این رنگ‌ها دارند می‌تواند اولین قدم برای طراحی یک لوگو باشد. 

    البته که شما نمی‌توانید از همه‌ی رنگ‌ها در لوگو شرکت و سازمان خود استفاده نمایید، پس این انتخاب در همان شروع یک چالش ذهنی بزرگ را برای شما به وجود خواهد آورد. تأثیر گذاشتن روی بیننده بزرگترین هدفی است که در طراحی لوگو و استفاده از رنگ‌های مختلف در آن به دنبال آن هستیم.

    تأثیر رنگ در لوگو حتی می‌تواند به نوعی تبدیل به معرفی برای برند شما نیز شود. استفاده از رنگ‌های سرد برای محصولات سرد و یا رنگ‌های داغ برای محصولاتی که به صورت داغ استفاده می‌شوند می‌تواند نشان از یک ایده‌ی بزرگ برای آن باشد. چنین لوگوهایی سریعاً در ذهن مخاطب حک می‌شوند. 

    برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، شما را به یک مثال در این باره دعوت می‌کنیم. آیا آب معدنی را به خاطر می‌آورید که در بسته‌بندی آن از رنگ آبی اقیانوس استفاده نشده باشد؟ آبی‌رنگ آب است و استفاده از این رنگ به صورت مستقیم به شما اعلام می‌کند که محصول حاضر آب می‌باشد. به همین سادگی یک رنگ تبدیل به معرف محصول مورد نظر شده است.

    تأثیر رنگ سازمانی در انتخاب رنگ لوگو

    لوگو شرکت‌ها و سازمانی‌هایی که در ذهن دارید را مرور کنید. هر شرکت و سازمانی از یک رنگ سازمانی اصلی برای لوگوی خود استفاده کرده است. برای مثال اپل از یک سیب شفاف استفاده می‌کند. یا هر کدام از بانک‌ها رنگی را به عنوان نماد اصلی خود انتخاب کرده‌اند. 

    تأثیر رنگ سازمانی در انتخاب رنگ لوگو را می‌توان از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد. رنگ اصلی و سازمانی لوگو قرار است یک حس عمیق و عاطفی میان برند شما و مشتریان ایجاد کند. 

    اینکه این رنگ چه حسی را در طرف مقابل بر‌می‌انگیزد، موضوعی است که از قبل باید آن را در انتخاب بهترین رنگ برای لوگو و آرم در نظر بگیرید. برای مثال رنگ قرمز نشان از هیجان و انرژی بالا است یا سبز سرزندگی و شادابی را به بیننده القا می‌کند. ایجاد چنین حس‌هایی را باید در انتخاب رنگ سازمانی شرکت خود در نظر بگیرید.

    شما باید به این موضوع مهم دقت کنید که بعد از این رنگ سازمانی منتخب شما قرار است همیشه همراه برند شما باشد.

     انتخاب رنگ لوگو

    رنگ‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. در یک دسته‌بندی می‌توان رنگ‌ها را به رنگ‌های سرد و گرم تقسیم کرد. همچنین به هر رنگی هم صفتی اطلاق می‌شود. حتی روانشناسان از روی رنگ لباس‌های یک فرد می‌توانند تا حدودی ویژگی‌های رفتاری و خلقیات درونی یک فرد را تشخیص دهند.

     این میزان تأثیرپذیری از رنگ‌ها نشان از اهمیت آن‌ها در جامعه‌ی امروزی دارد. انتخاب رنگ لوگو نیز دقیقاً به همین دلیل دارای اهمیت زیادی خواهد بود. رنگ لوگوی شما به نوعی تعیین کننده‌ی هویت شرکت و سازمان شما است. 

    حال تأثیر رنگ سازمانی در انتخاب رنگ لوگو را احتمالاً بیشتر درک کرده‌اید. این رنگ پس از این قرار است در همه‌ی محصولات و مسائلی که به نوعی به شرکت شما بستگی دارد، دیده شود. 

    تمام بسته‌بندی‌ها، بنرها، سایت اینترنتی، لوگو، نام شرکت و هر چیزی که از این پس به شرکت شما مربوط می‌شود، با رنگ سازمانی شناخته خواهد شد. از این رو بهتر است حتماً در انتخاب این رنگ توجه به خصوصی داشته باشید.

    هر رنگ در لوگو نماد چیست؟

    یکی از موارد مهمی که در انتخاب رنگ لوگو باید به آن دقت داشته باشید، معنی و مفهومی است که هر کدام از این رنگ‌ها در طراحی لوگو دارند. به صورت کلی هر رنگی روانشناسی خاص خود را دارد. 

    این روانشناسی از احساساتی نشات گرفته است که آن را به بیننده القا می‌نماید. از این رو این انتخاب می‌تواند به نوعی بیانگر خصوصیات شرکت شما نیز باشد. در این بخش به بررسی روانشناسی هر رنگ و نشانه‌هایی که در لوگو به بیننده القا می‌کند، می‌پردازیم.

    زرد

    استفاده از رنگ زرد در طراحی لوگوهای امروزی بسیار پرطرفدار شده و افراد زیادی به دنبال استفاده از این رنگ به عنوان رنگ سازمانی شرکت خود هستند. انتخاب رنگ زرد به عنوان رنگ لوگو می‌تواند بیانگر موضوعات مختلفی برای شما باشد. اولین ویژگی در این رنگ درخشش است. وجود این رنگ سریعاً توجه بیننده را به خود جلب می‌نماید.

     از این رو اگر به دنبال این هستید که لوگوی شرکت شما به راحتی در ذهن مخاطب حک شده و سریعاً به چشم وی بیاید، می‌توانید از رنگ زرد در رنگ لوگوی خود استفاده کنید. 

    وجود رنگ زرد حتی در میان انبوهی از رنگ‌ها نیز باز تأثیر درخشش خود را دارد. این رنگ همچنین شادابی خاصی نیز در خود دارد و این شادابی را به بیننده نیز القا می‌نماید. مغز بیننده با مشاهده رنگ زرد احساس خوشی را در فرد مقابل ایجاد می‌نماید.

    نارنجی

    رنگ نارنجی یکی از رنگ‌های گرم است. انتخاب رنگ لوگو به این رنگ و مشتقات آن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. رنگ نارنجی باعث تحریک انرژی در بیننده شده و حس اشتیاق وی را نیز برمی‌انگیزد. 

    استفاده از رنگ نارنجی می‌تواند نشانه‌ی خلاقیت شما نیز باشد. این رنگ را می‌توانید در ترکیب با رنگ‌های بسیار زیادی به عنوان رنگ لوگو برگزینید. این رنگ همچنین حس شادی را در بیننده بیدار می‌نماید. 

    انعکاس این حس به تنهایی می‌تواند تأثیر زیادی روی جذب مخاطب داشته باشد. نارنجی از جمله رنگ‌هایی است که به وضوح می‌توان آن را از میان انبوهی از رنگ‌ها تشخیص داد. این امر باعث می‌شود تا لوگوی شما خیلی سریع به چشم بیاید.

    قرمز

    هیجان و ماجراجویی دو بازخورد اصلی رنگ قرمز هستند. انتخاب رنگ قرمز برای رنگ لوگو تاثیرپذیری خاصی را برای آن ایجاد خواهد کرد. به طرز عجیبی لوگوهای با رنگ قرمز بیشتر به یاد کاربر می‌ماند. به دلیل قرمز بودن خون و قلب این رنگ حرکت همیشگی را به بیننده القا می‌نماید. رنگ قرمز یکی از رنگ‌های انرژی‌زا محسوب می‌شود.

    انتخاب رنگ لوگو

     این رنگ سلول‌های مغزی را به جنب و جوش بیشتر واداشته و در نتیجه انرژی فرد را چند برابر می‌کند. اکثر حراجی‌ها و مراکزی که به دنبال ایجاد کردن هیجان در مشتری خود هستند معمولاً از قرمز برای تحریک بیننده استفاده می‌کنند. حتی نوشتن نام برند به رنگ قرمز نیز از جمله تکنیک‌های بازاریابی محسوب می‌شود.

    بنفش

    رنگ بنفش یکی از رنگ‌هایی است که در زیباسازی از آن استفاده‌ی زیادی می‌شود. خانم‌ها در آرایش چشم این رنگ را همیشه یکی از گزینه‌های اصلی می‌دانند. از این رو بسیاری از محصولات آرایشی نیز با این رنگ بسته‌بندی می‌شوند. 

    رنگ بنفش در روانشناسی انتخاب رنگ لوگو به مال و ثروت اشاره دارد. قرمز رنگی پر از هیجان است و آبی آرامش خاصی را به بیننده القا می‌کند. بنفش به نوعی ترکیبی از این دو رنگ است. هم آرامش خاصی در خود دارد و هم انرژی‌بخش است. این رنگ نشان از علاقه و انگیزه دارد. 

    بنفش به لوگو و شرکت اعتبار بیشتری می‌بخشد و مرجع بودن آن را نیز القا می‌کند. در امور مالی و تکنولوژی‌های به روز که خلاقیت زیادی دارند از این رنگ به عنوان رنگ سازمانی استفاده می‌شود.

    آبی

    آبی‌رنگ آرامش است. احساس امنیت و ایمنی را به بیننده القا می‌کند. استفاده از رنگ آبی به عنوان رنگ لوگو می‌تواند نشان از آینده‌نگری شما داشته باشد. اطمینان خاطر و ایده پردازی برای آینده از دیگر مواردی است که این رنگ در لوگوی شما به بیننده القا میکند. 

    یکی از ویژگی‌های رنگ آبی این است که از راه بسیار دور قابل تشخیص است. اگر دقت کرده باشید در آزادراه‌ها تابلوهای راهنما آبی رنگ هستند. پس اگر می‌خواهید لوگوی شما از میان چندین هزار لوگو به چشم بیننده بیاید، می‌توانید از رنگ آبی استفاده کنید.

     البته بایستی این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که رنگ آبی مشتقات بسیار زیادی دارد و همچنین سازمان‌های زیادی از آن به عنوان رنگ سازمانی خود استفاده می‌کنند. 

    از این رو باید سعی کنید ابتکار خاصی در انتخاب توناژ این رنگ داشته باشید. رنگ آبی نشان از بلوغ فکری شما نیز هست. داشتن این رنگ در لوگو در ترکیب با سایر رنگ‌ها می‌تواند به عنوان عاملی برای اعتمادسازی نیز تلقی شود.

    سبز

    سبز رنگ طبیعت است. رنگ سرزندگی و شادابی، جوانی و سلامتی و امیدواری به آینده. همه‌ی این احساسات را شما تنها با داشتن رنگ سبز در لوگوی شرکت خود به افراد خواهید بخشید. اگر به دنبال روح بخشیدن به لوگوی شرکت خود هستید، استفاده از رنگ سبز را در آن فراموش نکنید. 

    رنگ سبز می‌تواند احساس عمیقی را در بیننده به وجود بیاورد و فرد را به استفاده از خدمات شما امیدوار کند. همچنین این رنگ می‌تواند برای شما نیز به منزله‌ی تمایل به پیشرفت و صعود باشد. 

    علاوه بر این استفاده از رنگ سبز در انتخاب رنگ لوگو می‌تواند شما را دوستدار محیط‌زیست معرفی کند. نکته‌ی جالب دیگر این است که آرامش خاصی در پس رنگ سبز وجود دارد که آن را به بیننده نیز القا خواهد کرد.

    تأثیر رنگ سازمانی در انتخاب رنگ لوگو

    سیاه

    سیاه در دنیای امروز رنگ لوکس و مدرن بودن است. معمولاً برندهای خیلی درجه یک از این رنگ به عنوان رنگ سازمانی خود استفاده کرده و رنگ اصلی لوگوی شرکت خود را با آن طراحی می‌کنند. توصیه می‌کنیم حتی در صورت انتخاب سایر رنگ‌ها به عنوان رنگ لوگو، حتماً از رنگ مشکی نیز در آن استفاده نمایید. 

    سیاه رنگ جاودانگی و بلوغ است. به بیننده این پیام را می‌رساند که شما فردی کاملاً آگاه و مسلط به موضوع هستید. البته که این رنگ تاریکی را نیز در خود دارد. از این رو مرموز بودن و یا خاص بودن را نیز با آن می‌توان نمایان کرد.

    سفید

    سفید یکی از رنگ‌هایی است که وجود آن علاوه بر اینکه زیبا کننده است، زیبایی سایر رنگ‌ها را نیز بیشتر نشان می‌دهد. برای اینکه رنگ یا کلمه‌ای را در لوگو بیشتر از قبل درخشان کرده و تأکیدی بر آن داشته باشید می‌توانید از رنگ سفید استفاده کنید. رنگ لوگوی سفید را باید در زمینه‌های رنگی به خصوصی استفاده نمایید. 

    سفید نشانه‌ی صلح و دوستی و ایمان و خلوص نیت است. از این رو به موضوع شرکت خود نیز در انتخاب این رنگ باید نگاه ویژه‌ای داشته باشید. سفید در همه‌ی داستان‌ها نماد خوبی و معصومیت است. از این رو این حس را نیز در لوگوی شما به همراه خواه داشت. رنگ سفید با وجود سادگی، زیبایی بسیار خاصی در خود دارد.

    قهوه‌ای

    بسیاری از برندهای لوکس از رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ لوگوی خود استفاده می‌کنند. این رنگ جدیت خاصی به همراه دارد. به بیننده نیز این پیام را می‌رساند که همه چیز جدی است. همچنین رنگ قهوه‌ای طبیعی بودن و ارگانیک بودن را نیز القا می‌کند.

     انتخاب رنگ قهوه‌ای برای طراحی لوگو برای برندهای خاصی مناسب است. این رنگ توانایی‌های خاص شما را به بیننده نشان می‌دهد. از این رو در موضوعات کاملاً تخصصی از این رنگ استفاده می‌شود.

    خاکستری

    یکی دیگر از رنگ‌های خنثی در جعبه‌های مداد رنگی بعد از رنگ سفید رنگ خاکستری است. این رنگ میانه‌ای از رنگ‌های سفید و مشکی است از این رو نشان از اعتدال و میانه‌روی دارد. این رنگ انرژی کمی در خود دارد. 

    با اینکه زیبایی‌های آن بر کسی پوشیده نیست اما روانشناسی آن به افرادی محافظه‌کار و خنثی باز می‌گردد. انتخاب رنگ خاکستری به عنوان رنگ لوگو کمی از ایجاد حس عمیق صمیمیت در بیننده می‌کاهد. اما استفاده از این رنگ به همراه سایر رنگ‌ها می‌تواند گزینه‌ی بهتری قلمداد شود.

    طلایی

    طلایی رنگ گران‌قیمت بودن است. این رنگ نشان از ثروت و دارایی دارد و از لاکچری‌ترین رنگ‌ها در طراحی لوگو است. اگر سری به خانه‌های سلطنتی زده باشید احتمالاً این رنگ را در لوازم خانگی آن‌ها زیاد می‌بینید. در اجناس مختلف هم رنگ طلایی از جمله گران‌ترین‌ها است. 

    گوشی موبایل طلایی قیمت بیشتری نسبت به بقیه‌ی رنگ‌ها دارد. لوازم شیرآلات طلایی درخشندگی و جذابیت زیادی ایجاد می‌کنند. هر چند طلایی یک رنگ اصلی نیست اما با این حال ابهت خاصی در لوگوی شرکت شما ایجاد خواهد کرد. 

    از این گذشته رنگ طلایی نشان از قدرت نیز دارد. با این تفاسیر استفاده از رنگ طلایی به عنوان رنگ لوگو می‌تواند اثرات قابل توجهی روی بیننده داشته باشد.

    استفاده از چه تعداد رنگ در لوگو مناسب است؟

    استفاده از چه تعداد رنگ در لوگو مناسب است؟

    استفاده از چندین رنگ متفاوت در لوگو نمی‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد. البته در برخی مواقع و بسته به نوع شرکت این پیشنهاد هم جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت. برای مثال فروشنده‌ی رنگ‌های صنعتی می‌تواند با این ترفند تنوع محصولات خود را به بیننده القا کند. 

    اما در کل و به صورت عمومی برای انتخاب رنک لوگو نباید سراغ بیش از 2 یا 3 رنگ بروید. این کار باعث می‌شود تا در میان لوگو سایر شرکت‌ها به خوبی دیده نشوید و از این گذشته کاربر نیز لوگو شما را در ذهن خود حفظ نخواهد کرد. 

    انتخاب رنگ لوگو به صورت خاص به نوع شرکت بستگی دارد. هر چقدر از رنگ‌های شلوغ‌تری استفاده کنید، ذهن مخاطب نیز با این شلوغی مواجه شده و حالت پریشانی به وی دست خواهد داد.

    البته استفاده از رنگ‌های متضاد برای طراحی لوگو همیشه یکی از ایده‌های اصلی انتخاب رنگ لوگو بوده است. با این حال بهترین انتخاب، انتخابی است که هویت شرکت شما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد.

     گاها این هویت را می‌توان در یک رنگ‌بندی چند رنگی نشان داد و گاها نیز تنها یک یا دو رنگ این قدرت را برای شما به وجود خواهد آورد. مسئله این جاست که برای هر دو این روش‌ها نمونه‌های موفقی سراغ داریم. 

    پس خیلی از قبل خود را محدود به داشتن چند رنگ خاص در لوگو نکنید. سعی کنید از شخصیت‌پردازی به شرکت خود و هویت سنجی آن به تعداد و رنگ‌های مناسب برای لوگو شرکت خود برسید.

    بهترین رنگ برای لوگو و آرم چه رنگی است؟

    انتخاب بهترین رنگ برای لوگو و آرم چالشی است که نیاز به همفکری زیادی دارد. هم خود شما به عنوان کسی که از ماهیت شرکت خود آگاه هستید و هم طراح و گرافیست باید نسبت به این موضوع ایده‌های خود را مطرح کنید. 

    گاها استفاده از ترکیب رنگ‌های پرطرفدار می‌تواند بهترین رنگ برای لوگو و آرم شما باشد. ترکیب رنگ‌هایی مانند زرد و آبی، طیف‌های مختلف آبی، قهوه‌ای و نارنجی، قهوه‌ای کم رنگ و پر رنگ از این دسته از ترکیب رنگ‌های پرطرفدار و زیبا می‌باشد. 

    در کل بهترین رنگ برای لوگو و آرم رنگی است که شخصیت شرکت شما را بهتر و واضح‌تر به بیننده القا نموده و نمادی عالی از شرکت شما باشد.

    نحوه انتخاب رنگ در لوگو

    نحوه انتخاب رنگ در لوگو تکنیک‌های مختلفی دارد. در درجه‌ی اول باید با روانشناسی رنگ‌ها در لوگو آشنا باشید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید رنگ مناسب‌تر را نسبت به ماهیت شرکت خود انتخاب کنید. واقعیت این است که سلیقه برای انتخاب رنگ لوگو کافی نیست. خوش‌سلیقه‌ترین افراد با وجود انتخاب رنگ‌های زیبا ممکن است دست به انتخاب‌های اشتباه و بی‌ربط نسبت به برند مربوطه بزنند.

     از این رو است که سعی کردیم روانشناسی کامل رنگ‌ها را برای شما بیان کنیم. از این گذشته بایستی در انتخاب رنگ لوگو خود را به جای بیننده قرار دهید. این ترفند باعث می‌شود تا بتوانید رنگ مناسب بسته به کارکرد شرکت خود را انتخاب کنید.

    انتخاب رنگ لوگو یکی از چالش‌های اولیه برای هر سازمان و شرکت است. هر چند روانشناسی رنگ‌ها و حس‌هایی که هر رنگ می‌تواند به بیننده القا کند را مرور کردیم اما در مجموع این انتخاب برای هر شرکتی شرایط خاص خود را می‌طلبد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط