دقیقا همانطور که هویت شخصی باعث تمایز شما از دیگران میشود، هویت برند هم خاص تجارت شماست و باعث تمایز آن از سایر نامهای تجاری میشود. این همان چیزی است که شرکت شما را شکل میدهد (درست مثل یک قالب) اما هویت برند دقیقا به چه معناست و چه ارتباطی با طراحی دارد؟ چگونه میتوانید هویت بصری تجاری قوی را شکل دهید تا کسب و کار شما به سطح بالاتری برسد؟ در ادمه مطلب ضمن بررسی هویت و شخصیت برند قصد داریم به استراتژی هویت برند نیز بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
شخصیت برند چیست؟
شخصیت برند به مجموعه کاملی از عناصری گفته میشود که یک شرکت ایجاد میکند تا تصویر درستی از خود را در ذهن مشتری ترسیم کند. در واقع شخصیت نام تجاری یا برند با "تصویر برند" و "مارک تجاری" متفاوت است. هر چند در بسیاری از مواقع این اصطلاحات به جای یکدیگر به کار میروند.
یک مثال ساده:
یک نوجوان دبیرستانی را تصور کنید که به اقتضاء سنش میخواهد در نظر همه خوب، معتبر و صاحب پرستیژ جلوه کند. این نوجوان وقتی به مهمانی و یا کافه میرود، انتظار دارد، همه توجهها را به سمت خودش جلب کند. اما از آنجایی که هیچ کس نمی تواند دیگران را مجبور کند تا به او توجه کنند، کار سختی است. اما راههایی نیز دارد. مثلا:
- پوشیدن کفشهای برندهای مشهور دنیا
- مدل موی جدید
- عضویت در یک تیم ورزشی
- و ...
در واقع نوجوانی که میخواهد توجهها به سمتش جلب شود سعی میکند با کفش برند، مدل موی بروز و یا عضویت در تیم ورزشی خود را در دل دیگران جا کند.
در واقع شخصیت برند هم به همین ترتیب است. هیچ صاحب کسب و کاری نمی تواند ذهن مصرف کنندگان را به زور تسخیر کند. اما راههایی وجود دارد تا بتواند وفاداری مشتریان را زیاد و نحوه درک آنها از برند را تعیین کند.
چگونه یک هویت تجاری قوی ایجاد کنیم؟
استراتژی هویت برند اولین راهی است که هر کسب و کاری برای افزایش تعداد مشتریانش به آن نیاز دارد. البته قبل از اینکه بدانید برای این استراتژی به چه عناصری نیاز دارید، باید به عنوان یک برند بدانید در چه شرایط و وضعیتی قرار دارید. به طور کلی شخصیت برند از چند عنصر اصلی تشکیل شده است:
- ماموریت شما چیست؟
- شرکت شما چه ارزشها و اعتقاداتی را دنبال میکند؟
- شخصیت برند شما چیست و اگر برند یک فرد بود چطور آن را تعریف میکردید؟
- موقعیت منحصر به فرد شما نسبت به رقبا چیست؟
- صدای نام تجاری چیست و اگر برند یک فرد بود چطور ارتباط برقرار میکرد؟
همه این عناصر همان چیزی است که برند شما را مشخص میکند. پس قبل از ایجاد استراتژی هویت برند باید درک روشنی از هر یک داشته باشید. اگر در فهمیدن اینکه دقیقا چه کسی هستید و قرار است چطور با مشتریان رفتار کنید، عرق نکنید و به خودتان سخت نگیرید. آن چیزی که نیاز دارید یک طوفان فکری ساده است تا به شما کمک کند به عنوان یک برند تجاری، شفاف عمل کنید.
از خودتان بپرسید:
- چرا میخواهم هویت برند ایجاد کنم؟
- اعتقادات و ارزشهایی که برای ما به عنوان یک شرکت مهم هستند، چیست؟
- چه کاری را بهتر از دیگران انجام میدهیم؟
- چه چیزی ما را خاص میکند؟
- اگر ما میتوانستیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آنها کدامند؟
- کلمه ای که میخواهیم مشتریان ما برای توصیف برندمان از آن استفاده کنند، چیست؟
حالا که توانستید به این سوالات پاسخ درست بدهید، وقت آن رسیده است تا هویتی را بسازید که نام تجاری را زنده کند و برای افرادی که بیشترین اهمیت را دارند (مشتریان)، نشان دهد شما چه کسی هستید.
نحوه طراحی هویت برند
درست همانطور که برند کیف و لباس و یا مدل مو برای نوجوانان ارزش و اعتبار میآورد، طراحی نیز همان چیزی است که باعث ایجاد هویت برند تجاری شرکت میشود. داراییهای طراحی شرکت شما عناصر ملموسی هستند که نحوه درک نام تجاری را تعیین میکنند.
در واقع طراحی باید به نحوی باشد که نحوه درک مشتریان از هویت برند را تعیین کند. مواردی مثل لوگو، بستهبندی، طراحی وب، گرافیک شبکههای اجتماعی، کارت ویزیت و لباس فرم کارمندان در طراحی هویت برند نقش اساسی را دارند.
طراحی برند خود را توسعه دهید
قبل از ایجاد هویت بصری برند باید اصول ساختاری طراحی و عناصر سازنده شخصیت برند را ایجاد کند. بلوکهای ساختمانی که قبل از ایجاد هویت نام تجاری به آن نیاز دارید، عبارتند از:
تایپوگرافی
تایپوگرافی به قلمی که برای مواد مارک تجاری خود انتخاب میکنید اشاره دارد. فونتهای آرم و فونتهای مارک را هوشمندانه انتخاب کنید.
پالت رنگ
رنگ هم میتواند راهنمای سبک هویت برند باشد. رنگها از نظر روانشناختی بیشترین تاثیر را در ذهن مشتریان احتمالی دارند. بنابراین استفاده استراتژیک از رنگها در طراحی برند میتواند تاثیر جدی بر نحوه درک مشتریان از برند داشته باشد. بر این اساس رنگهای زیر در طراحی هویت برند تاثیرگذار هستند و هر کدام مفهوم متمایزی را با خود حمل میکنند:
- قرمز: قرمز رنگ شور و هیجان است. اگر هویت نام تجاری شما بلند، جوان پسند و مهیج باشد، این رنگ برای هویت بصری برند عالی است.
- نارنجی: نارنجی یکی دیگر از رنگهای پرانرژی است و اگر میخواهید دوستانه و بازیگوش به نظر برسید، انتخاب آن عالی است. البته کمتر از قرمز استفاده میشود و بنابراین باعث برجستگی برند شما میشود.
- زرد: زرد، رنگ آفتاب و مرتبط با خوشبختی است. اگر میخواهید احساس سرگرمی، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن را به ذهن مخاطبان متبادر کنید، زرد میتواند انتخاب مناسبی باشد.
- سبز: سبز را میتوان تقریباً برای هر مارکی استفاده کرد. اگرچه از نظر فرهنگی، وقتی مردم سبز را میبینند، به دو چیز فکر میکنند: پول یا طبیعت. اگر نام تجاری شما به هر یک از این موارد گره خورده باشد، سبز انتخاب خوبی است.
- آبی: جذاب ترین رنگ در طیف طراحی برند است و میتواند به شما کمک کند تا برندتان با ثبات تر و قابل اعتمادتر به نظر برسد. بنابراین اگر میخواهید یک جمعیت زیاد را وادار کنید که در این روند به شما اعتماد کنند، با رنگ آبی همراه باشید.
- بنفش: بنفش رنگ حق امتیاز است و بنابراین اگر میخواهید احساس تجملاتی در برند خود ایجاد کنید، این یک رنگ یک انتخاب مطمئن است.
- صورتی: رنگ صورتی از نظر فرهنگی با زنانگی گره خورده است و بنابراین اگر مارک شما به سمت زنان است، صورتی باید رقیب مشخصی برای رنگ برند شما باشد. این مورد یک رنگ عالی برای مارکهای دارای هویت نرم یا لوکس است.
- قهوه ای: رنگ قهوه ای شاید کمترین میزان استفاده را در تمام برندها داشته باشد و این میتواند به نفع شما باشد! هر زمان که کار متفاوتی انجام دهید، به برجسته شدن برند شما کمک میکند. قهوه ای همچنین میتواند به مردم کمک کند تا برند شما را ناهموار یا مردانه ببینند.
- سیاه: اگر میخواهید شخصیت برندتان به عنوان مدرن یا پیشرفته دیده شوید، هیچ چیز به اندازه رنگ سیاه کلاسیک و موثر نیست.
فرم یا شکل برند
مورد دیگر در طراحی استراتژی برند، فرم یا شکل است. این عنصر ظریف اما موثر می تواند برای تقویت واکنش نظر مشتریان نسبت به شخصیت برند مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال یک لوگو که با دایره و لبههای نرم طراحی شده است، واکنش متفاوتی نسبت به یک آرم تیز و زاویهدار را در ذهن مخاطب القا می کند.
اشکال هویت برند را شکل می دهند و بنابراین در زمان طراحی باید به این موارد توجه کنید:
- اشکال گرد مانند دایرهها و بیضیها: اشکال گرد، حالت گرم درند و مارکهایی که دارای اشکال گرد هستند، میتوانند احساسات جامعه، اتحاد و عشق را ایجاد کنند. لبههای گرد را میتوان زنانه نیز توصیف کرد.
- شکلهای لبه مستقیم مانند مربع، مستطیل و مثلث: این اشکال مردم را به فکر قدرت و کارایی میاندازد. خطوط بیمعنی احساس پایداری و اطمینان را ایجاد میکنند. اما باید مراقب باشید! اگر شکلها با یک چیز سرگرم کننده مانند رنگهای پویا متعادل نشوند، نمیتوانند با مشتریان شما ارتباط برقرار کنند.
- خطوط مستقیم: خطوط عمودی مردانگی و قدرت را و خطوط افقی آرامش و لرزشهای ملایم را نشان میدهند.
عناصر مشترک هویت برند
بین هویت تصویری برند عناصری وجود دارد که مشترک هستند. این عناصر عبارتند از:
لوگو (Logo)
طرح آرم در واقع سنگ بنایی در هویت برند است. هنگام طراحی لوگو باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- لوگو باید به وضوح با شما ارتباط برقرار کند و نشان دهد که چه کسی هستید و به عنوان یک برند چه ارزشی دارید.
- از نظر بصری جذاب باشد. یعنی ساده، تمیز و بدون سر و صدا.
- لوگو میتواند کلاسیک باشد. یعنی مرسوم و مد روز نباشد.
- تأثیر ماندگاری بر مخاطبان شما بگذارد.
وب سایت
وب سایت یکی از نمایندگان جنبههای هویت برند است. به خصوص اگر یک کسب و کار آنلاین یا یک محصول دیجیتال را اداره میکنید، قطعاً مشتریان شما قبل از تصمیم به خرید، وب سایت شما را بررسی میکنند. وب سایت جایی است که شخصیت برندتان باید با تمام قدرت از آن استفاده کند.
بسته بندی محصول
سومین عنصر مشترک هویت بصری برند همان بسته بندی محصول است. اگر محصول شما یک محصول فیزیکی است، پس بستهبندی محصول برای جذب مشتری مناسب، یک مورد کلیدی است. حالا میخواهد بطری یک نوشیدنی باشد و یا بسته محصول برای مشتریانی که لباس خود را از فروشگاه اینترنتی خریداری کردهاند. در واقع بستهبندی یک عامل تعیین کننده برای بازگشت مشتریان قبلی است.
منبع:
99designs.com