لوگوی لوازم آرایشی نماد یا نشان گرافیکی است که از متن و تصاویر تشکیلشده و برای شناسایی، ترویج و به رسمیت شناختن محصولات و خدمات از آن استفاده میشود. امروزه به دلیل رقابت زیاد در بازار و رسانهای شدن تبلیغات لوازم آرایشی و بهداشتی، شرکتها به طراحی آرم و لوگوهایی پرداختهاند که هویت بصری آنها را معرفی کند و نام تجاریشان را در ذهن مخاطب تثبیت نماید.
لوگویی که خوب طراحی شود، یک مزیت تجاری است که توجه مصرف کنندگان را به خود جلب میکند و ارزشهای اصلی نام تجاری را در یک نگاه نشان میدهد. لوگو یا آرم تجاری تجسم چیستی یک شرکت و معرف تصویر یک نام تجاری است. در این مقاله قصد داریم به اصول طراحی لوگو لوازم آرایشی بپردازیم.
انواع لوگوی لوازم آرایشی
برای طراحی لوگوی لوازم آرایشی و یا لوگوی فروشگاه لوازم آرایشی بهتر است ابتدا با انواع لوگوهایی که در این زمینه وجود دارد، آشنا شوید. سپس طرح مورد نظر خود را در میان آنها انتخاب کنید.
مونوگرام
مونوگرام لوگویی است که به صورت نوشتاری بوده و معمولا شامل حروف اول یک نام تجاری یا خلاصهی آن است و به صورت یک علامت اختصاری طراحی میشود. لوگوهای مونوگرام خلاقانه و ساده هستند.
تایپوگرافی
این لوگوی لوازم آرایشی شباهت زیادی به مونوگرام دارد. بیشتر به صورت دستی و به دور از اصول و چهارچوب فونتهای آماده، طراحی میشود. در این لوگو اصولا بر نام کامل تجاری تمرکز میکنند و همچنین در آن باید هارمونی و هماهنگی رعایت شود.
لوگو انتزاعی
لوگو انتزاعی لوازم آرایشی کسب و کار شما را به صورت انتزاعی، با یک تصویر معرفی میکند. مانند استفاده از قیچی در تصویر برند.
لوگو تصویری
سریعترین راه انتقال مفهوم برای معرفی محصولات، استفاده از تصویر است. ماندگاری و تاثیر لوگوی تصویری بر ذهن مخاطب، بسیار زیاد است.
مسکات
در سبک مسکات انسان، حیوان و اشیا را میتوان به صورت شخصیتی که بیانگر کسب وکار شما باشد در نماد تجاری قرارداد. از آنجایی که این سبک فضای کارتونی و رنگارنگی دارند موجب سرگرم شدن مخاطبان میشود.
لوگو ترکیبی
این نوع از لوگوهای لوازم آرایشی تلفیقی از تایپ و تصویر هستد. این تصویر برند به زمان بیشتری برای طراحی نیاز دارد و باید در آن، هارمونی رعایت شود. تصویر و نوشته را در این لوگو، میتوان در کنار یا بر روی یکدیگر قرار داد.
لوگو امبلم
این نوع از لوگو، تصاویر زیبایی را با استفاده از یک نوشته که درون یک شکل قرار دارد، خلق میکند. لوگو امبلم چشم نواز و خاص است.
لوگو سه بعدی
در این لوگوی لوازم آرایشی میتوان یک تصویر یا تایپ را به صورت سه بعدی طراحی کرد.
پس از مطالعه این قسمت شما به یک دید کلی نسبت به انواع لوگو برای لوازم آرایشی رسیدید و میتوانید در میان موارد ذکر شده، لوگویی را انتخاب نمایید که مناسب با محصولات و لوازم آرایشیتان باشد.
چرا ساخت لوگو برای لوازم آرایشی مهم است؟
رقابت در صنعت زیبایی بسیار زیاد است. مارک و لوگوی لوازم آرایشی کلیدی است که به شما کمک میکند تا کیفیت محصولات خود را به راحتی از دیگران متمایز کنید.
علامت تجاری، چهره کسب و کار شما و اولین ارتباط مردم با برند شما خواهد بود. از بستهبندی محصولات گرفته تا وب سایت، کارت ویزیت، بروشور و همه شبکههای اجتماعی که در آن فعالیت دارید و هر چیزی که به کسب وکار شما مربوط میشود، لوگویتان به طور برجسته روی آن قرار میگیرد.
چگونه لوگو لوازم آرایشی بهداشتی بسازیم؟
نگاهی به همه موارد مارکهای آرایشی بیندازید و ببینید، چگونه میتوانید لوگویی را طراحی کنید که اثری عمیق در صنعت و مشتریان ایجاد کند. اگر میخواهید نام تجاری شما واقعا برجسته شود و بهطور موثری، زیبایی ایدهآل شما را به مخاطبان برساند، به چند سوال کلیدی پاسخ دهید:
نام مجموعه شما چیست؟
شما به عنوان یک برند میتوانید هر نوع شرکت لوازم آرایشی را تاسیس کنید اما قبل از هرچیز باید بتوانید نام و تصمیمات تجاری خود را در چند صفت خلاصه نمایید.
رقیبان شما چه میکنند؟ و شما میخواهید چه کار متفاوتی انجام دهید؟
همانطور که گفته شد، رقابت زیادی در دنیای لوازم آرایشی وجود دارد. اگر میخواهید نام تجاری شما موفق شود، باید بدانید چه چیزی باعث برجستهتر شدن شما از دیگر رقبا خواهد میشود.
به رقبای خود نگاه کنید. آنها از چه لوگوهایی برای معرفی برند خود استفاده کردهاند؟ حالا شما چگونه میتوانید نسبت به آنها متفاوت شوید؟ پاسخ صحیح به این سئوالات موجب خلق لوگوی لوازم آرایشی منحصر به فردی میشود که به کمک آن مشتری ایدهآل محصولات شما را در میان رقبا انتخاب میکند.
مشتری ایدهآل شما کیست؟
هنگامیکه یک لوگو لوازم آرایشی بهداشتی طراحی میکنید، باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ بیشتر مخاطبان شما آقایان هستند یا بانوان؟ این موضوع هم اهمیت زیادی دارد.
قبل از شروع طراحی لوگو، توجه کنید که با محصولات خود میخواهید چه کسانی را هدف قرار دهید؟ آنها در یک برند لوازم آرایشی به دنبال چه چیزی هستند؟
اینکه بدانید مشتری شما چه کسی است، قطعا به شما در تصمیم گیری در مورد برند مناسب و انتخاب صحیح لوگو کمک میکند. یک تصویر برند خوب به راحتی با مخاطبان ارتباط برقرار میکند.
اصول طراحی لوگوی لوازم آرایشی:
بهطور کلی لوگو لوازم آرایشی ایدهآل باید نوع مخاطبان و سلیقه آنها را تعیین کند.
ساده بودن
سادگی در طراحی لوگو باعث میشود مخاطب در ارتباط اول شناخت درستی نسبت به کسب و کار شما پیدا کنند.
به روز بودن
لوگو را نمیتوان هر چند سال، تغییر داد. زیرا دیگر تبدیل به یک نماد مختص به مجموعه شما میشود. بنابراین باید آن را طوری طراحی کنید که نیازی به تغییر دادن آن نباشد. لوگوی شما باید یکبار، برای همیشه طراحی شود.
انتخاب طرح
علامت تجاری را میتوان به صورت گرافیکی و نوشتاری یا ترکیبی از هردو طراحی کرد. طرحهای لوگو را در ابتدای مقاله شرح دادهایم.
فونت
فونتهایی که در طراحی لوگوی لوازم آرایشی خود استفاده میکنید، میتوانند پیامی قوی را برای مخاطبان شما ارسال کنند.
پالت رنگ
رنگ یک ابزار تجاری بسیار قدرتمند است و افراد ارتباط تنگاتنگی با آن دارند. پس میتوانید از رنگ برای الهام بخشیدن به افکار، احساسات و واکنشهای خاص در مخاطبان خود استفاده کنید. انتخاب رنگ زیبا و جذاب بر پایه روانشناسی رنگها تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد.
تنها زیبا بودن و دیده شدن لوگو لوازم آرایشی کافی نیست بهتر است به معیارهای انواع رنگ هم توجه کنید.
بهعنوان مثال:
-
سبز: رنگ سبز نماد آرامش و سلامتی است، استفاده از رنگ سبز در لوگو لوازم آرایشی سلامت آن ها را به مخاطبان نمایش میدهد.
-
بنفش: رنگ بنفش نماد اطمینان و لاکچری بودن است. اگر بنفش را در پالت رنگ خود قرار دهید. لوکس بودن محصولات را به مخاطب نشان میدهید.
شکل هندسی
یک لوگوی تیز و زاویهدار ظاهری زیبایی به برند شما میبخشد و پیامی متفاوت را نسبت به لوگوی گرد و بی زاویه ارسال میکند. بنابراین مهم است که فرمها و شکلهایی را انتخاب کنید که معرف هدف و شخصیت محصولات شما به عنوان یک برند باشند.
صدای برند
در صنعت لوازم آرایشی، رسانههای اجتماعی نقش مهمی در ایجاد یک نام تجاری ایفا میکنند و از اهمیت بالایی برخوردارند. اسم و تلفظ مارک تجاری شما، بخشی جداییناپذیر از برندتان است. انتخاب نام تجاری با تلفظ راحت از همان ابتدا باعث ارتباط بهتر مخاطبان با محصولات شما خواهد شد.
سایز لوگو
یک لوگوی لوازم آرایشی حرفهای باید قابلیت تغییر در اندازههای مختلف را داشته باشد و بتوان آن بر روی محصول، کارت ویزیت یا پوستر بدون این که از کیفیت و زیبایی آن کم شود، چاپ کرد.
مالکیت
لوگوی خوب باید منحصر به فرد بوده و از لحاظ قانونی، تحت مالکیت انحصاری کسب و کار شما باشد.
طراحی لوگو لایه باز لوازم آرایشی
لوگوی لایهباز چیست؟ فایلهاییهستند که میتوانید همه طرحها و نوشتههای آن را ویرایش کرده، تغییر دهید و یا حذف کنید. همچنین میتوانید قسمتهای جدیدی بر روی آن ایجاد کرده و در آن دخل و تصرف داشته باشید.
طراحی لوگو لوازم آرایشی به صورت لایه باز بسیار راحت و در زمان کمی انجام میشود. میتوانید با خرید این فایلها و یا دانلود آنها از سایتهای داخلی و خارجی و با استفاده از نرم افزارهایی که برنامه ویرایشی دارند در کوتاهترین زمان یک لوگو مناسب برای لوازم آرایشی خود طراحی کنید. همچنین با جستجو در اینترنت انواع لوگو لایه باز لوازم آرایش وجود دارند که ایده های مناسبی را در اختیار شما قرار میدهند. شما میتوانید به کمک لوگوساز بیزگو نیز برای کسب و کار خود یک لوگوی حرفهای را در کمتر از چند دقیقه طراحی کنید.
نرم افزارهای ساخت لوگوی لوازم آرایشی
نرم افزار طراحی لوگو به شما کمک میکند تا یک تصویر برند ساده و چشمگیر را بدون زحمت طراحی کنید. البته برای ساخت لوگو لوازم آرایشی میتوانید یک فریلنسر حرفه ای یا شرکتی را برای طراحی استخدام کنید، اما گاهی اوقات به دلیل هزینه بالا یا صرفا به خاطر داشتن علاقه به طراحی لوگو ممکن است خودتان بخواهید این کار را انجام دهید.
در اینجا تعدادی از بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو را معرفی کردهایم:
ایلاستریتور
یک نرم افزار بسیار استاندارد و حرفهای برای ساخت لوگوی لوازم آرایشی است و میتوان با آن هزاران لوگوی هنری و یا هر آنچه در ذهن دارید را طراحی کنید. این نرمافزار برای افراد مبتدی هم مناسب است.
کورل دراو
از بهترین برنامهها برای طراحی تصویر برند است. دقت و انعطاف پذیری در این برنامه بسیار بالا است و با کمک آن امکان طراحی لوگوی فروشگاه لوازم آرایشی برای شما فراهم خواهد شد.
لوگوجوی
کار با این نرم افزار به صورت آنلاین بوده و از هوش مصنوعی برای طراحی لوگوهای خاص و شگفت انگیز استفاده میکند.
فتوشاپ
برنامه فتوشاپ بیشتر برای ادیت و ویرایش عکس کاربرد دارد اما طراحان حرفه ای برای طراحی علامت تجاری مانند طراحی لوگو لوازم آرایشی از آن استفاده میکنند، به صورتی که نتیجه نهایی کار بسیار زیبا است.
سخن پایانی
طراحی لوگوی لوازم آرایشی حرفهای قلب کسب و کار شماست. بی شک سایر عوامل مرتبط نیز مهم هستند. اما یک لوگوی چشمگیر باعث افزایش چند برابری درآمد شما میشود. امروزه لوگوها از مرزهای بین المللی و موانع زبانی فراتر میروند زیرا ارتباط بصری با مخاطبان برقرار کرده و بهتر در ذهن باقی میمانند.